استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

 

یک مقام در سازمان ملی استاندارد از افزایش استانداردهای 85گانه به 122 مورد خبر داده است. در شرایطی انوشه رحمانی معاون نظارت بر اجرای استاندارد از افزایش استانداردهای اجباری خودرو گفته که خردادماه سال جاری فرزانه انصاری رئیس این سازمان از افزایش استانداردها به ۱۲۰ مورد خبر داده بود.

 

پافشاری سازمان ملی استاندارد بر تولید خودروهای داخلی با استاندارد و فناوری روز دنیا در حالی صورت می‌گیرد که اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه نیز محل تردید است. ریشه عدم اجرای این استانداردها را باید در موانعی همچون محدویت‌های بین‌المللی و حضور دولت در سیاستگذاری خودرو جست‌و‌جو کرد به‌طوری‌که اجرای این استانداردها را دچار تاخیر یا تعلیق کرده است.

 در سال‌های اخیر خودروسازی ایران زیر تیغ تحریم و دیگر موانع داخلی اقدام به تولید محصولاتی کرده‌ که «کیفیت» به حلقه گمشده آنها بدل شده است. بارها مشاهده شده که مشتریان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی گلایه کرده‌‌اند؛ چراکه بعد از مدت زمان کوتاهی، خودروی آنها سر از تعمیرگاه درآورده یا با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. این نارضایتی از کیفیت محصولات در شرایطی است که چهار سالی می‌شود از انتشار آمار کیفی خودروها خبری نیست. حالا با اعلام خبر فوق، این پرسش کلیدی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد با چه منطقی درصدد برآمده تا تعداد استانداردهای خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش دهد؛ بدون آنکه گزارشی از کیفیت یا میزان تحقق استانداردهای موجود در دسترس عموم باشد؟ البته معاون نظارت بر اجرای استاندارد در سخنان خود از تشکیل کارگروه ارتقای کیفیت خودرو هم خبر داده که قرار است با حضور متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بر این ماجرا نظارت داشته باشند که در مورد کارساز بودن آن تردید بسیاری وجود دارد.

در این میان گروهی نیز به سابقه سازمان ملی استاندارد اشاره می‌کنند که گاه در مواجهه با فشارهای نهادی از اجرای تمام و کمال بخشی از استانداردها عقب‌نشینی کرده است و در نتیجه اجرای این استانداردها به حالت تعلیق درآمده یا کلا متوقف شده است. برای نمونه می‌توان از تعلیق اجرای استاندارد ترمز اضطراری، الزام به ترمز ضدقفل یا حذف چراغ روشنایی روز از الزامات تولید اشاره کرد که نشان از این دارد که سازمان ملی استاندارد از گفته‌های خود پا پس کشیده است.

البته در برخی موارد فیلترهای سازمان ملی استاندارد هم موجب شده تا تعدادی از تولیدات خودروسازان ایرانی از چرخه تولید خارج شوند. برای مثال، خودروهایی مثل پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵، جی ال ایکس، اس ال ایکس و سمند به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۸۵ گانه تولیدشان متوقف شده است. با این وجود، همین حالا هم خیابان‌های ایران مملوء از خودروهایی است که استانداردهای مدنظر سازمان را پاس نکرده‌اند و به دلیل نداشتن ایمنی لازم، منجر به حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری می‌شوند. بنابراین، خواسته همیشگی کارشناسان از سازمان ملی استاندارد این بوده که پیش از اقدام به افزایش استانداردها در قالب اعداد و ارقام، گزارشی شفاف از وضعیت اجرای استانداردهای فعلی ارائه کند، در غیر اینصورت تصمیم‌سازی در این بخش بدون هیچ‌گونه پشتوانه فنی و اعتبار اجرایی خواهد بود و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , استاندارد , خودرویی , 122 مورد , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : ببین اصلا میدن که ما هم سواری بکشیم ازش خدا لعنتشون کنه
مریم : مبارکت باشه ایشالا ، کدوم شهرین؟؟
احسان شاهین دستی : 17خردادتا۴تیر
تاراv1p : سلام من امروزرفتم تحویل گرفتم ان شاالله همه هرچه زودترماشین هاشون روتحویل بگیرندبرای منم ۸۸۵واریزکرده بودم زده ۸۷۵پرسیدم میگه اشتباه باگ هست مال همه اینجوری شده برنمیگردونند۵۸۰۰هم دیرکردبودکه برای سنسورکم کردندازش مونده ۳۲۰۰که گفت تقریبا۴۵روزدیگه میدند
شاهین 17اذر : پس شاهین جی رو کی تحویل میدن
Plus : خسته نباشید.ممنون از اطلاعات دقیق و دست اول شما.
س : سلام تارا دستی فوری رنگ سفید تا چه تاریخی فاکتور شده..تحویل۳شهریورم هنوز فاکتور نشدم هرکس خبر داره لطفاً اطلاع بده
۱۸خرداد جی ال : سلام تبدیل و تکمیل وجه ۱۸خرداد هستم امروز تحویل گرفتم روزی همتون انشالله
سی وی تی 1402 : با تشکر از آقای افشاری عزیز که خیلی فعال و پیگیر هستن. از همه عزیزان و نماینده های مردمی شاهین که در همه جلسات و تجمع ها برای احقاق حق مردم و مشتریان تلاش میکنن متشکریم و دست بوس شما هستیم. خدا قوت و خسته نباشید.
cvt : چطور ايرانخودرو رگباري داره فاكتور ميكنه. فقط سايپا قطعه نداره؟!؟! اتفاقا توليد هم دارن واسه عوامل خودشون. توي نمايندگي هاي سايپا انواع شاهين به قيمت بازار و تحويل روز موجوده. واسه مردم عادي كه قبل سال تكميل وجه كردن قطعه ندارن. همون گيربكسي كه شاهين پلاس داره. همونو تارا و 207 اتومات داره. چطور ايرانخودرو گيربكس اتومات داره ، سايپا نداره؟!؟!؟ چطور واسه ايرانخودرو شرايط جنگي نيست؟!؟!؟ فقط سايپا شرايط جنگي داره. سايپا چون تعهدات و تكميل وجه هاي قبلي داره و بايد با قيمت قبل تحويل بده ، نميخاد تحويل بده و زورش مياد. مگه يه سواري شاهين يا اطلس چي داره كه 6 ماه تأخير داره. تنها راه نجات سايپا خصوصي سازي هستش. اكثر بانكها متقاضي خريد سايپا هستن. بانك شهر و كرمان موتور خريدار سايپا بودن. بابك زنجاني خريدار سايپا بود. سودهاي تأخيرهارو نميتونن پرداخت كنن و خزانه سايپا خاليه. اين گروه ها هم كه هستن همشون عوامل سايپا توشون هستن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
متفاوت بی تفاوت : امروز تموم تبدیلی که تیر تکمیل وجه کردند تموم شدن
دوگانه 26اسفند. : 6 ماه از تاریخ تکمیل وجه میگذره جون به لب شدیم با کارشناسهای سایپا ام که تماس میگیری اطلاعات خودمون از اونها بیشتره...بابا بسته شما رو به خدا.
ساینا اس دهه فجربهمن : از اول مهر شروع میکنن به فاکتور کردن
مصطفی : سلام وضعیت رو نگاه کردم برام زده فاکتور شده به نظرتون کی تحویل می دن
مصطفی : فاکتورین شدین؟
فوق العاده 23 بهمن : سلام خبر (موثق) چرا یه دفعه فوق العاده فاکتور میشه یه بار تبدیلی لطفا یه خبر بده عزیز.
ف 12274934 : فایده ای هم داشت؟
رانا 12 مرداد : فاکتور شده امروز
اخر تیر : ثبت نام 11/15 پذیرش11/24 تکمیل وجه1404/2/24 تحویل تیر بودم کسی میدونه کی فاکتور میشه خسته شدیم از بس سایت ها رو. نگاه کردیم خدا لعنت کنه اون مسول بی نافوس سایپارو که همش فروش وپیش فروش.... میزاره این همه مردم و اذیت میکنه
شادمان : برید شکایت کنید سامانه 124 از دست شرکت سایپا حرف بزنید مردم من شکایت کردم