استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

 

یک مقام در سازمان ملی استاندارد از افزایش استانداردهای 85گانه به 122 مورد خبر داده است. در شرایطی انوشه رحمانی معاون نظارت بر اجرای استاندارد از افزایش استانداردهای اجباری خودرو گفته که خردادماه سال جاری فرزانه انصاری رئیس این سازمان از افزایش استانداردها به ۱۲۰ مورد خبر داده بود.

 

پافشاری سازمان ملی استاندارد بر تولید خودروهای داخلی با استاندارد و فناوری روز دنیا در حالی صورت می‌گیرد که اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه نیز محل تردید است. ریشه عدم اجرای این استانداردها را باید در موانعی همچون محدویت‌های بین‌المللی و حضور دولت در سیاستگذاری خودرو جست‌و‌جو کرد به‌طوری‌که اجرای این استانداردها را دچار تاخیر یا تعلیق کرده است.

 در سال‌های اخیر خودروسازی ایران زیر تیغ تحریم و دیگر موانع داخلی اقدام به تولید محصولاتی کرده‌ که «کیفیت» به حلقه گمشده آنها بدل شده است. بارها مشاهده شده که مشتریان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی گلایه کرده‌‌اند؛ چراکه بعد از مدت زمان کوتاهی، خودروی آنها سر از تعمیرگاه درآورده یا با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. این نارضایتی از کیفیت محصولات در شرایطی است که چهار سالی می‌شود از انتشار آمار کیفی خودروها خبری نیست. حالا با اعلام خبر فوق، این پرسش کلیدی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد با چه منطقی درصدد برآمده تا تعداد استانداردهای خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش دهد؛ بدون آنکه گزارشی از کیفیت یا میزان تحقق استانداردهای موجود در دسترس عموم باشد؟ البته معاون نظارت بر اجرای استاندارد در سخنان خود از تشکیل کارگروه ارتقای کیفیت خودرو هم خبر داده که قرار است با حضور متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بر این ماجرا نظارت داشته باشند که در مورد کارساز بودن آن تردید بسیاری وجود دارد.

در این میان گروهی نیز به سابقه سازمان ملی استاندارد اشاره می‌کنند که گاه در مواجهه با فشارهای نهادی از اجرای تمام و کمال بخشی از استانداردها عقب‌نشینی کرده است و در نتیجه اجرای این استانداردها به حالت تعلیق درآمده یا کلا متوقف شده است. برای نمونه می‌توان از تعلیق اجرای استاندارد ترمز اضطراری، الزام به ترمز ضدقفل یا حذف چراغ روشنایی روز از الزامات تولید اشاره کرد که نشان از این دارد که سازمان ملی استاندارد از گفته‌های خود پا پس کشیده است.

البته در برخی موارد فیلترهای سازمان ملی استاندارد هم موجب شده تا تعدادی از تولیدات خودروسازان ایرانی از چرخه تولید خارج شوند. برای مثال، خودروهایی مثل پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵، جی ال ایکس، اس ال ایکس و سمند به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۸۵ گانه تولیدشان متوقف شده است. با این وجود، همین حالا هم خیابان‌های ایران مملوء از خودروهایی است که استانداردهای مدنظر سازمان را پاس نکرده‌اند و به دلیل نداشتن ایمنی لازم، منجر به حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری می‌شوند. بنابراین، خواسته همیشگی کارشناسان از سازمان ملی استاندارد این بوده که پیش از اقدام به افزایش استانداردها در قالب اعداد و ارقام، گزارشی شفاف از وضعیت اجرای استانداردهای فعلی ارائه کند، در غیر اینصورت تصمیم‌سازی در این بخش بدون هیچ‌گونه پشتوانه فنی و اعتبار اجرایی خواهد بود و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , استاندارد , خودرویی , 122 مورد , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دوستانی که اردیبهشت براشون دعوتنامه الان اومده اگر امکانش هست بفرمایین مبلغ دعوتنامه چقدر اومده
علی مدبر : سلام منم 28خردادم هنوز فاکتور نشده چرا
شاهین Gl : سلام دوستان کسی اطلاع داره از 23 خرداد که جنگ شد و 24 تعطیلات بود .بعد از اون 25؛26؛27؛28؛29؛و... تا کی واریز وجه ها صورت گرفته؟؟؟ من 9 تیر تکمیل وجه کردم در صورتیکه از اول جی ال و تحویل شهریوری بودم. به نظرتون تراکم بین 25 خرداد که امروز فاکتور شدن تا 9 تیر زیاده؟چون ما از اول جی ال بودیم نمیدونم تا جه زمانی به جی ها فرصت تبدیل دادن
حسن : شاهین cvt ١٩ اسفند هم فاکتور شد وشاهین پلاس تا اول اردیبهشت داره فاکتور میشه
حسن : سلام دوستان یکی ازشاهین جی ال پرداخت ٢٨خرداد امروز ظهر فاکتور شده
عباس : سلام دوستان واريزي آذر ۱۴۰۳ شاهین G ده روز تبدیل زدم به GL پلاک نشده. کسی هست پلاک شده باشه
X5 خرداد : سلام لطفادوستانی که اردیبهشت ثبت نام کردن و دعوتنامه جدیدا براشون اومده چه مبلغی و باید واریز کنن
بهنام : آخرین آپدیت اپراتور ها برای اوایل مهر هست، بپرسین بهتون میگند
شیراز، تارا V1P، فوق العاده، تحویل۲۳مهر : سلام، من تحویل ۲۳ مهر هستم ولی هنوز فاکتور نشده
واریزی بهمن تحویل مرداد : 10مهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام تبدیل رینگ و موتور زدی
اطلس آذر : دوستان چطور ایرانخودرو و پارس خودرو سانروف دارن و به تعهداتشون طبق تاریخ عمل کردن،فقط برای ماها سانروف نیست؟ شما که نداشتین و نمیتونستید تهیه کنید گوه خوردین از ما پول گرفتین غلط کردین ثبت نام کردید، هنوز مال ماهارو ندادن باز دارن ثبت نام میکنن شما مال مایی که 2ساله علافیم رو ندارید بدین لعنت بهتون روزی نیست که نفرینتون نکنم سانروف ندارید اشکال نداره شاهین بدون سانروف بهمون بدین،سانروف نخواستیم برا خودتون،شاهین بدون سانروف رو از سود تاخیرمون کم کنید بدین
15 بهمن : آقا منم فاکتور شدم باورم نمیشه خدا شاهده.تکمیل وجه 23 اردیبهشت پیش فروش دهه فجر
قدیر ژانگولر : چرا فرسوده ها فاکتور نمیشن؟
سعید : هنوز تحویل نگرفتم فعلا آژانس حمل مشخص نشده ترافیک خودرو واسه تحویل زیاد احتمالا با تاخیر
اطلس آذر کشور بی قانون : فقط و فقط با شاهین جی ال تبدیل میزنم سود تاخیرم نمیخوام یا اطلس جی یا شاهین جی ال
مصطفی 31 شهریور : بر روح پاکشان صلوات...
وحید : سلام آقا سعید ماشین تحویل گرفتید چطوره
امیر : هر نمایندگی یکی دو تا داره نترس
اطلس دی : سلام برای منم پیامک تبدیل اومد با این تفاوت که تاکید کردن در صورت موافقت سریع تحویل میگیرید خودرو منم گفتم زهی خیال باطل من دیگه با این حرفا کلاه سرم نمیره تا قیامت هموشده صبر میکنم فقط ساندروف دار میگیرم 2 سال وقتم و مالم و اعصابم نزاشتم که الانم این مدلی کلاه بره سرم خدا شاهده یادم میاد روز تکمیل وجه همین مقدار که فرق جی و جی ال بود کم داشتم با هزار بدبختی قرض گرفتم جی تکمیل وجه کردم الان بیام جی ال تحویل بکیرم کور خوندید نامردا ی دزد