افزایش لحظه ای قیمت لوازم یدکی خودرو

افزایش لحظه ای قیمت لوازم یدکی خودرو

 

قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی به شدت کم است و قیمت‌ها به صورت ساعتی تغییر می‌کند، در حالی که مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازهای تعمیر و سرویس خودروهای خود سردرگم هستند.

 


به گزارش سنیم، بازار لوازم یدکی خودرو در ایران امروز بیش از آنکه صرفاً با کمبود یا گرانی قطعات مواجه باشد، با اختلالات ساختاری و ناکارآمدی نظام توزیع و نظارت دست‌وپنجه نرم می‌کند. این بخش، که ستون فقرات خدمات پس از فروش خودرو و بخشی از اقتصاد واقعی کشور است، اکنون تحت فشار سه‌گانه‌ای از رشد قیمت‌های غیرقابل پیش‌بینی، کمبود قطعات کلیدی و جریان غیرشفاف واردات قرار دارد. فعالان صنفی و کارشناسان معتقدند، این وضعیت نه تنها تجارت و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه مصرف‌کنندگان را مجبور به خرید قطعات دست دوم یا بی‌کیفیت کرده و به طور مستقیم ایمنی و سلامت خودروها و سرنشینان را تهدید می‌کند.

 

رکود و کمبود؛ معضل قطعات مونتاژی و وارداتی

پیش از این، وفور قطعات چینی با قیمت پایین‌تر، دغدغه اصلی قطعه‌سازان و مشتریان بود، اما امروز حتی همین قطعات نیز با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها از دسترس بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج شده‌اند. بازار لوازم یدکی این روزها علاوه بر رکود شدید، با کمبود قطعات به ویژه در خودروهای مونتاژی و وارداتی و گرانی قطعات داخلی و چینی مواجه است. این شرایط باعث شده بازار کالاهای دست دوم و قطعات کارکرده رونق گیرد، وضعیتی که هرچند موقتی نیاز مصرف‌کننده را پاسخ می‌دهد، اما پیامدهای ایمنی و اقتصادی جدی به همراه دارد.

در حال حاضر قیمت انواع قطعات به حدی بالا رفته که بسیاری از فروشندگان مجبور شده‌اند قیمت‌ها را حتی به صورت ساعتی اعلام کنند. در صدر کمبود و کسری قطعات، خودروهای مدل جدید، وارداتی و چینی قرار دارند و متأسفانه کسی پاسخگوی بلاتکلیفی مردم نیست. مصرف‌کنندگان مجبورند بین صبر برای تأمین قطعه یا خرید قطعات غیررسمی و پرریسک انتخاب کنند. در این شرایط هم  سازمان‌های نظارتی فعلاً سکوت کرده و نظاره‌گر بازار هستند.

 

 

رانت و جریان غیرشفاف واردات

از دیگر دغدغه‌های فعالان بازار، ورود واسطه‌ها و واردکنندگان غیرتخصصی به بازار است. این افراد با بهره‌گیری از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و دسترسی به ارز مبادله‌ای، قادر به واردات قطعات با کیفیت پایین هستند که با قیمت محصولات باکیفیت فروخته می‌شوند. این چرخه، نه تنها حقوق مصرف‌کننده را تضییع می‌کند، بلکه ایمنی خودروها و سلامت کاربران را به خطر می‌اندازد و اعتماد عمومی به بازار را کاهش می‌دهد.

 

کیفیت خودروهای مونتاژی و افزایش مصرف قطعات

کارشناسان معتقدند کیفیت پایین برخی خودروهای مونتاژی و وارداتی، یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف قطعات و مراجعه مکرر مالکان به بازار است. قطعات کم‌مصرف و گران‌قیمت خارجی، به دلیل تیراژ محدود و عدم صرفه اقتصادی تولید و واردات، به سختی در دسترس قرار می‌گیرند. این مساله باعث شده صاحبان خودروهای با تیراژ پایین، ناچار به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی شوند، وضعیتی که خطر حوادث و کاهش ایمنی خودروها را به همراه دارد.

 

پیامدهای اقتصادی و ایمنی

به گفته فعالان بازار و کارشناسان، وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی ایران نتیجه ترکیبی از رکود اقتصادی، سیاست‌های ارزی ناهماهنگ، ضعف در نظارت و کیفیت پایین خودروهای مونتاژی است. پیامد این وضعیت، افزایش قیمت‌ها، محدودیت دسترسی به قطعات، رشد بازار ثانویه و قطعات بی‌کیفیت و تهدید مستقیم ایمنی خودروها و سرنشینان است.

فعالان صنفی تاکید دارند که اصلاح نظام تخصیص ارز، نظارت دقیق بر بازار و حمایت واقعی از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد و بازار لوازم یدکی خودرو را به مسیر توسعه پایدار و امن بازگرداند.

سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید می‌کند که اصلی‌ترین مشکل بازار امروز، اختلال در تخصیص ارز و ورود غیرشفاف قطعات است: در یک سال گذشته، توزیع ناعادلانه ارز و طولانی شدن فرآیند دریافت آن، تولیدکنندگان واقعی را دچار مشکل کرده و بسیاری از آنها ناچار شده‌اند فعالیت خود را محدود یا متوقف کنند.

 

وی همچنین به مسئله ورود واسطه‌ها و واردکنندگان غیرتخصصی اشاره می‌کند: قطعات خودروهای نسل جدید چینی و مونتاژی در بازار بسیار محدود است و این کمبود باعث افزایش کاذب قیمت شده است. بسیاری از مالکان مجبور به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی می‌شوند که این خود ریسک ایمنی خودروها را افزایش می‌دهد.  

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت , قیمت لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt مهر 1402 : سلام شاهین cvt واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه 21 اسفند 1403 بعد از 7 ماه از تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده.
سلام جعفر کلهری 14 اردیبهشت : سلام دوستان چشم انتظار سخت کوش سختی کشیده یه سوال آیا شده برا کسی از اردیبهشت ها پیامک تبدیل ماشین بیاد؟
امیر،اردیبهشت : بله از دیروز شروع کردن اردیبهشت رو فاکتور میکنن
شاهین جی : من تبدیل نمیزنم. نداشتی بدی بیخود کردی پول نقد یک ساله از من گرفتی. خوب جی ال باجی ۲۰۰ میلیون اختاافه.
شاهین جی. : سلام.قرار بود شهریور تکمیل وجه کنم ولی پیامک نیومده.اگه افزایش قیمت جدید بخوره شامل حال من میشه ؟؟
تارا وی۴ : البته بعضی از دوستان خوش شانس بودن زودتر از موعد هم تحویل گرفتن
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام.من تحویل ۲ آبان‌ هستم.رو فاکتور شدن میچرخه
تارا وی۴ : احتمالا منتظرن ماشین حمل برای نمایندگی تکمیل بشه .شاید هم با قطار حمل کنن.از نمایندگی سوال کنید
علی : کسی هستمثل من خدرداد باشه که تبدیل نزدن و پنتظر پیام هستن؟
حسین : سلام.مبارکت باشه داداش🌹 انشالله به شادی استفاده کنی🙏✅ ما ۱۰ مهر ۴۰۲ واریز اولیه بودیم نه تبدیل برامون اومد نه ماشین خودمون فاکتور شده تکمیل وجه هم ۸ شهریور انجام دادم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان تک : مملکت کلا برا پولددران رو چه حسابی بای فقط اکستند پلاک بشه؟ما سرمون بی کلاه بمونه؟چوناونا پول بیشتر دادن؟؟؟خیلی نامردین حق کارگر خوردن نداره
اطلس00 : هرسری فاکتور ی مدت میخوابه بعد دوباره شروع میشه
شهروند ایرانی : حرف مفت زد هرکی گفت
مریم : اقاتوحید سایپام گرون میشه محصولات چندروزدیگ؟؟؟
حافظ : شماره بدنه کدام قسمت نوشته؟چند رقمی؟
تولید سایپا : کوییک 16😱😱 سوپاپ کی تولید شد شایدم نوبت تحویل ماشین ماکه بشه سایپا موتور کوییک 24سوپاپ تولید کنه 😷😷😷😷😷
نیسان بی پلاک : اگرراه دیگه سراغ دارید بفرمایید
مهرداد شهریور : اقا یاسین دمت گرم با همین روش شما کارت سوختمم اوکی کردم 106 هزار هزینشه کلا 5 دقیقم کار داره
اخرتیری : سلام بر دوستان ادرس و دقیق بگذارید که بچه ها جمع بشوند کسی جای دیگه نرود.. ادرس خراب شده سایپا باتشکر
شهریور : برادر شما که کرجی برو شرکت حضوری تحویل بگیر نیم ساعته بهت میدن