چرا خودروهای وارداتی مرحله اول هنوز تحویل نشده اند؟

چرا خودروهای وارداتی مرحله اول هنوز تحویل نشده اند؟

 

دومین مرحله فروش خودروهای وارداتی از امروز آغاز شد؛ این در حالی است که خریداران مرحله نخست همچنان در انتظار تحویل خودروهای خود هستند و پاسخی از شرکت‌های واردکننده دریافت نکرده‌اند.

 

به گزارش تسنیم، آغاز دومین مرحله فروش خودروهای وارداتی در حالی اعلام شده که مراحل قبلی فروش خودروهای وارداتی با ابهامات و معوقات فراوان همراه است. بسیاری از خریداران می‌گویند از بهمن و اسفندماه سال گذشته تاکنون، نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌اند، بلکه شرکت‌های واردکننده نیز پاسخ‌گوی تماس‌ها و پیگیری‌های آنان نیستند.

یکی از مشتریان گفت: در اسفند 1403 برای خرید تویوتا در سامانه ثبت‌نام کردم و یک میلیارد تومان پرداخت کردم؛ اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ پاسخی از شرکت دریافت نکرده‌ام. نه اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و نه زمان تحویل خودرو مشخص است.

با وجود این شرایط، سامانه یکپارچه از امروز دوباره فعال شده و متقاضیان می‌توانند با بلوکه کردن 500 میلیون تومان در حساب‌های خود، برای خرید خودروهای وارداتی جدید اقدام کنند. اما تجربه دورهای قبل باعث شده بسیاری از متقاضیان با تردید به این مرحله جدید نگاه کنند؛ چراکه نه وضعیت خریداران قبلی روشن شده و نه فهرست خودروها شفاف اعلام شده است.

 

* ابهام در صلاحیت شرکت‌های واردکننده خودرو

نکته قابل توجه اینکه طبق آمار موجود، تنها 74 شرکت برای واردات محصولات برند تویوتا اقدام کرده‌اند. مشخص نیست این شرکت‌ها چه میزان توان مالی، زیرساخت خدمات پس از فروش یا ظرفیت وارداتی دارند و چگونه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند صدور مجوز برای ده‌ها شرکت بدون ارزیابی دقیق، تنها منجر به افزایش واسطه‌گری و پراکندگی مسئولیت‌ها در بازار شده است.

سؤال اصلی اینجاست وقتی بخش عمده‌ای از خریداران دوره قبل هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفته‌اند، آیا آغاز فروش جدید و واگذاری مجدد مجوزها اقدامی منطقی است؟

برخی کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند وزارت صمت باید پیش از آغاز دور جدید فروش، گزارش دقیقی از عملکرد شرکت‌ها در مراحل قبلی و میزان خودروهای ترخیص‌شده و تعهدات انجام‌شده منتشر می‌کرد تا اعتماد عمومی نسبت به این طرح حفظ شود.

 

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، وقتی شرکتی توان پاسخ‌گویی به هزاران مشتری را ندارد، صدور مجوز جدید برای ادامه فعالیت آن نه‌تنها منطقی نیست، بلکه می‌تواند به گسترش نارضایتی عمومی منجر شود.

در این شرایط، براساس مأموریت‌های قانونی، وزارت صمت موظف است ضمن تسهیل واردات و تنظیم بازار خودرو، بر صلاحیت و عملکرد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز نظارت کند.

اما اکنون، عملکرد این وزارتخانه بیشتر به فروش و تبلیغ ثبت‌نام‌های جدید شباهت دارد تا نظارت بر فرآیند اجرایی.

کارشناسان معتقدند صمت باید با ایجاد سامانه‌ای شفاف، وضعیت تمام شرکت‌های واردکننده را مشخص کند؛ از تعداد خودروهای ترخیص‌شده و تحویل‌شده تا میزان معوقات و دلایل تأخیر.

علاوه بر تأخیر در تحویل، یکی دیگر از چالش‌های اصلی طرح واردات، عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها است. در اطلاعیه‌های اخیر نیز، قیمت‌ها «علی‌الحساب» اعلام شده و تعیین نرخ نهایی به زمان صدور دعوت‌نامه موکول شده است.

به این ترتیب، خریداران باید مبالغی کلان پرداخت کنند بدون آن‌که بدانند قیمت نهایی خودرو چقدر خواهد بود یا چه زمانی تحویل می‌گیرند.

این روند، به گفته فعالان بازار، اعتماد عمومی را تضعیف کرده است. مردم با اعتماد به سازوکار رسمی دولت، اقدام به پرداخت وجه می‌کنند؛ اما در عمل، با تأخیر، ابهام و نبود پاسخ‌گویی روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی، اگر نظارت و شفافیت در فرآیند واردات و فروش تقویت نشود، طرح فروش خودروهای وارداتی از فرصتی برای تنظیم بازار، به عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی عمومی تبدیل خواهد شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خودرو وارداتی , واردات خودرو , تحویل خودرو وارداتی , تاخیر تحویل خودرو , تاخیر تحویل خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g شهریور : خیر کارکنان سایپا همشون گوسفندن از هیچی سر در نمیارن و چرت و پرت میگن برام پیامک اومده افزایش قیمت شامل من نمیشه
علی مدبر : جی ال نکه نظرات تو همش کارشناسانی مشکل همه رو حل کردی من بار سوم که از سایپا ماشین گرفتم
علی مدبر : آقای جی ال مغز متفکر شما نظر بدین استاد
مینا تارا دستی : رنگ سفید دستی تا امروز فاکتور شده، مگه اینکه مشکلی در سکونت غیره داشته باشه
جواد : بابا هنوز ۳۰ مهر فاکتور نشده شما آبانیا دنبال چی هستید. من ۳۰ مهر هستم هنوزم فاکتور نشده
شاهین جی : افزایش قیمت از آبآن شروع میشه حالا نمیدونم بازار چقدر گران شده کسی میدونه
شاهین GL : شامل میشه و باید 420 دیگه پرداخت کنید
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.شما تارا اتومات هستید.کلا تو یه لیگ دیگه دارید بازی میکنید.ما تارا دستی رو داریم میگیم دهه اول آبان فاکتور داره میشه یا شده.اونم فقط رنگ سفیدش نه بقیه رنگ ها.
تارا V4 : سلام تارا v4 سفید تحویل 3 آبان تا این لحظه فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : دوستان امروز هم خبری از فاکتور کوییک نشد توی کافه هم فقط وانت و ساینا داره فاکتور میشه عکس میزارن
امیر .ای : اقای که با چند تا اسم میای پیام میزاری پلاک نکردن خیلی ضایعه ای حداقل جمله بندیت رو عوض کن بعد حرف مفت بزن پلاک ربطی به شرکت سایپا نداره ربط به راهور داره باید امللک و اسکان ثبت کنی بخاطر همینه
محمد : دوگانست ماشین
احسان : سلام مبارک باشه کدوم شهر هستید
زامیاد دوگانه سوز : دوماه پیش فاکتور کردیم برای نامزدش
اطلس جی : اطلس جی ال چند شده قیمتش
دی ماه اپشنال : بله من ریختم
ساینا پیش فروش : هنوز یه ماه نشده تاخیرشون چرا صداشون دربیاد ماها که چهارماهه تاخیر داریم باید صدامون دربیاد از پارسال پول دادیم
صادق : سلام بنده تیرماه ثبت نام کردم زده هفته چهارم بهمن ماه با سود مشارکت 16 درصد
محمد : آقامن نفهمیدم یه بارزنگ نیزنم سایپا میگن 25روز دیگه ماشین دستتونه دیروزم زنگ زدم گفتن نهایت تا10روز دیگه پذیرش 31شهریورم