سود تأخیر تحویل، حق قانونی خریداران خودرو است

سود تأخیر تحویل، حق قانونی خریداران خودرو است

 

در روزهای اخیر، تجمع‌هایی مقابل وزارت صمت مشاهده شده است. برخی از خریداران محصولات شرکت‌های خصوصی و دولتی مدعی هستند خودروهای‌شان تحویل داده نشده و افزایش قیمت‌ها نیز اعمال شده است. مردم در چنین شرایطی چه از خودروسازان دولتی، چه خصوصی و مونتاژی هنگام بروز مشکلات و نارضایتی، به کدام نهادها یا مراجع رسمی برای شکایت باید مراجعه کنند؟

 

بر اساس دستورالعمل رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو، مشتریان ابتدا باید موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان همان شرکت پیگیری کنند. اگر پاسخ مناسب دریافت نشد، می‌توانند به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت یا سازمان حمایت درخواست کتبی ارائه دهند. در این مرحله، اعتراض به شرکت تولیدی یا وارداتی منعکس می‌شود و اگر پاسخ قانع‌کننده ارائه نشود، طبق دستورالعمل، برای طرح شکایت به مراجع قضایی راهنمایی خواهند شد. البته خریدار می‌تواند از ابتدا نیز شکایت را مستقیماً در دستگاه قضایی ثبت کند. همچنین بر اساس رأی وحدت‌رویه دیوان عدالت اداری، عدم پرداخت خسارت تأخیر تحویل خودرو قابل‌رسیدگی در تعزیرات نیست و فقط باید از طریق محاکم قضایی دنبال شود.

بنابراین در حال حاضر مرجع رسیدگی به شکایات، دستگاه قضایی است؟
بله. رسیدگی نهایی به شکایات مربوط به تحویل خودرو و عدم ایفای تعهدات بر عهده دستگاه قضایی است. مسیر قانونی این‌گونه طراحی شده که ابتدا مصرف‌کننده به شرکت مراجعه کند و اگر نتیجه نگرفت، ادارات صمت وارد رسیدگی شوند. اما براساس رأی وحدت‌رویه، موضوع ایفای تعهدات از جمله تحویل خودرو و خسارت تأخیر در صلاحیت تعزیرات نیست و مرجع رسیدگی فقط قوه قضائیه است. به همین دلیل، ما نیز شکایت‌کنندگان را برای پیگیری نهایی به مرجع قضایی هدایت می‌کنیم. البته توصیه ما به خریداران این است که ابتدا این مورد را از شرکت پیگیری کنند و بعد اگر پاسخی دریافت نکردند وارد مراحل قضایی شوند.

بسیاری از شرکت‌ها حتی پس از تأخیر در تحویل خودروها حاضر به پرداخت سود تأخیر خریداران نیستند. مشتریان چگونه می‌توانند این حق را مطالبه کنند؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردم در این مورد هم مصرف‌کننده ابتدا باید شکایت خود را در واحد امور مشتریان شرکت ثبت و کد رهگیری دریافت کند. اگر شرکت پاسخگو نبود، موضوع را در اداره صمت استان مطرح می‌کند. باوجود این، طبق رأی وحدت‌رویه، مرجع اصلی رسیدگی همچنان دادگاه است. قانون، شرکت‌های خودروسازی و واردکننده را موظف به پرداخت سود تأخیر می‌داند و زمانی که پرونده در دستگاه قضا بررسی می‌شود، دادگاه از ما استعلام می‌گیرد و بر اساس آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اعلام می‌کنیم که پرداخت خسارت تأخیر الزامی است.

برخی از شرکت‌ها تأخیر زیادی در تحویل خودروها دارند و به دلیل بالابودن رقم خسارت، از پرداخت آن سر باز می‌زنند. در چنین مواردی تکلیف خریداری که خودرو را دیرتر از موعد دریافت کرده و شرکت زیر بار پرداخت خسارت تأخیر تحویل نمی‌رود؛ چیست؟

طبق آیین‌نامه، شرکت‌ها ملزم به پرداخت خسارت تأخیر هستند و این مسئولیت قانونی آنها است. مشتری ابتدا می‌تواند به‌صورت مستقیم این حق را مطالبه کند. اگر شرکت پرداخت نکند، مشتری حق دارد به دستگاه قضایی مراجعه کند. درنهایت بر اساس قانون، خودروسازان موظف هستند میزان خسارت را نیز بر اساس تعداد روزهای تأخیر محاسبه و تعیین کنند. 

بیشترین موضوعات شکایت در بازار خودرو مربوط به چه مواردی است؟
بیشترین شکایات مربوط به عدم ایفای تعهدات شامل تأخیر در تحویل خودرو، عدم تحویل به‌موقع و همچنین درخواست خسارت‌های تأخیر و مشارکت است. البته مواردی از گران‌فروشی نیز وجود دارد، اما اغلب سهم کمتری دارد. بر اساس مفاد مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت، این سازمان صرفاً دستگاه محاسب بوده و متولی ابلاغ قیمت خودرو، وزارت صمت است. بنابراین هرگونه افزایش سرخود در میزان قیمت غیرقانونی است و باید از وزارت صمت پیگیری شود.

 

 آیا میزان شکایات نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است؟
تعداد شکایات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته است. با این‌حال، از ابتدای سال‌جاری، اکثر شکایت‌ها به موضوعاتی مانند عدم تحویل خودرو، اختصاص داشته است.

منبع

روزنامه ایران

برچسب : خودرو , وان کار , تاخیر در تحویل , تحویل خودرو , تاخیر تحویل خودرو , سود تاخیر تحویل , شکایت تاخیر تحویل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محسن
0

چیش عجیبه
13:04  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
محسن
0

مردم گرفتار شدن
13:00  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

عجیب!
12:58  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام ثبت نام ایگل تیر ماه 90 روزه کسی شاسی شده؟ اگر آره رنگش چی بوده؟
T9تیر : سلام وقت بخیر دوستان کسی هست T9 تبر شاسی شده باشه ؟؟؟
عبدی : برای منم ۱۷ آبان شاسی شده نمایندگی میگه تا آخر آذر تحویل میگیرید
صالح : یکی از اقواممون سایپا کار میکنه میگه سیاست مالی سایپا بدین صورته که ثبت نام جدید میزارن پول مردم رو میگیرن باهاش قطعات میخرن برای ثبت نام های مثلا یکسال قبل خدا لعنتشون کنه تو همین جا من قبلا گفتم خط تولید شاهین پلاس حداکثر ساعتی حدود 5 عدده کلی دوستان اومدن مسخرم کردن که من تو باغ نیستم من موندم اینها آریا رو چطور میخوان به مشتری تحویل بدن
شاهین پلاس : سلام وقتتون بخیر از کسایی که 18ابان پلاک شدند کسی ماشین تحویل گرفته ؟
Kmcx5 : منم 23 تیر 1210 ریختم مابقی چهار تا چک 162 میلیونی تحویلش 10 آبان بود ولی خبری نشد تا 23 آبان پیام اومد که شاسی شده امیدوارم زود بدن ، رفتم نمایندگی گفت نهایت یک ماه تاخیر دارن اگه کسی اطلاع داره به ما هم بگه کی تحویلش هست
پلاس2 : چه فرقی میکنه حمید خان.وقتی فاکتور متوقفه، حالا هفتم تموم شده باشه یا نه،فرقی نمیکنه.باید تداوم داشته باشه،حتی با سرعت کم.با امروز بیش از یک هفته است در 7 اردیبهشت گیر کرده.
تیر : سلام چند تیرماه ثبت نام کردی شاسی شدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام دوستان وقت بخیر اینکه میگن دو ماه زودتر میدنمنظورشون سورن های تک یا دوگانه استت،یعنی تا 20 آذر من تحویل می گیرم ماشین؟؟
ساینا اس : سلام دوستان من ثبت نام 15بهمن 1403 هستم تحویل دی ماه1404 کسی هست راهنمایی کنه ک کی دعوت نامه میاد و چقده مبلغش تکسوز؟پرداخت اولم204میلیون بوده ممنونم ازتون راهنمایی کنید
ساینا تک : گول sbr رو نخوردید چندروز فاکتور میکنن ی تعداد رو دوباره قفل میشه تا 2ماه دیگ الان فاکتور میکنن ک قدیمی ها صداشون بسته بشه و جدید ها ک تاخیر کمتری دارن یکم الاف شن و بعد هین ک صداشون خواست در بیاد باز اینارو فاکتور میکنن
دنا مشکی پیش فروش تحویل مهرماه : مبارک باشه انشالله چرخش بچرخه برای من که خبری نیست
🤔 : دوستان واقعا سایپا از کی دوباره میخواد فاکتور اطلس ها رو شروع کنه؟ اگر کسی میدونه لطفا جواب بده؟
کوئیک Gxl : امروز چه تاریخی فاکتور شدن اطلاع رسانی کنید
دی ماهی : 25آبان فاکتور 26 آبان پلاک شدم والی بیمه نشدم
،م.م : داستانش اینه ک هنوز ماشینم هفتاد تا کار کرده کامپیوترش سوخته و گیر آوردنش خیلی سخته قیمتشم 17 میلیون نمایندگی هم بخواد واست سفارش بده یکماه تا دوماه ماشینت باید بخوابه این مملکتی ک دزدی میکنن جنس اشغال به خورده مردم بیچاره میدن
کوییکrs : من 4/30تکمیل وجه کردم بخدا که ماشین لازمم از برج بهمن 1403 ثبت نام کردم که ای کاش نمی کردم هنوزم فاکتور نشده الکی میگن قطعه نداریم چطور کوییک رو تحویل میدن بعد کوییک های دیگه قطعه ندارن آقا ما کوییک rنمیخوایم برچسب هاشو بکنید همون s تحویل بدید
امیر : نیسان ای ایکس از کمر میشکنه چون مرکز سقل بار جابجا شده با 2تن بار خودم دیدم فاصله لگن عقب و اتاق جلو یک میلیمتر شده بود نیسان فقط ابی بماند به یادگار 6ماه دیگه همه چیز مشخص میشه