کروکی آنلاین ، دست و پا گیر شد!

کروکی آنلاین ، دست و پا گیر شد!

 

درحالی‌که بیمه مرکزی با بخشنامه جدید خود شرکت‌های بیمه را موظف به دریافت کروکی فقط از درگاه رسمی پلیس کرده، اسناد جدید نشان می‌دهد این تصمیم مناقشه‌ای جدی میان پلیس، شرکت‌های واسط و صنعت بیمه ایجاد کرده است.

 

به گزارش تسنیم، کروکی آنلاین که قرار بود روند رسیدگی به تصادفات را ساده‌تر و سریع‌تر کند، این روزها خود به موضوعی بحث‌برانگیز میان پلیس، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه تبدیل شده است.

بخشنامه تازه بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه را موظف کرده استعلام کروکی را تنها از درگاه رسمی پلیس دریافت کنند؛ اما در عمل، حضور شرکت‌های واسط، هزینه‌های نامشخص و اختلاف‌نظر درباره مرجع رسمی ارائه این اطلاعات، فضای مبهمی ایجاد کرده است.

در شرایطی که مردم انتظار دارند خدمات دیجیتال باعث کاهش زمان و هزینه شود، اسناد جدید نشان می‌دهد این اختلافات اداری ممکن است مسیر را وارونه کند و هزینه‌های تازه‌ای را به چرخه تصادفات و نهایتاً جیب مردم اضافه کند.

با ادامه کش‌وقوس میان پلیس، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه درباره نحوه دسترسی به «کروکی آنلاین»، اکنون نگرانی اصلی از سطح مدیران و نامه‌نگاری‌های رسمی فراتر رفته و مستقیماً به زندگی مردم رسیده است؛ چون نتیجه این درگیری اداری، می‌تواند به شکل افزایش هزینه بیمه‌نامه، طولانی شدن دریافت خسارت و حتی سوق دادن مردم به «هزینه‌های اجباری» تازه خود را نشان دهد.

اسناد دریافتی خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد پس از ابلاغ بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر الزام شرکت‌های بیمه به دریافت کروکی فقط از درگاه رسمی پلیس، عملاً مسیرهایی که برخی شرکت‌های واسط برای دریافت پول باز کرده بودند با علامت سؤال جدی مواجه شده است.

اما آن‌طور که از نامه سندیکای بیمه‌گران برمی‌آید، صنعت بیمه نگران است که این آشفتگی نهایتاً به «تحمیل هزینه‌های جدید» تبدیل شود؛ هزینه‌هایی که اگر پایشان به صورت‌حساب مالی شرکت‌های بیمه باز شود، نهایتاً راهی ندارد جز اینکه روی حق بیمه مردم بنشیند.

در نامه سندیکا که خطاب به رئیس‌کل بیمه مرکزی ارسال شده، صراحتاً هشدار داده شده که تنظیم کروکی، چه کاغذی چه آنلاین، وظیفه حاکمیتی پلیس است و هرگونه «پولی‌سازی» این فرایند، از نظر قانونی بی‌پایه است. سندیکا همچنین یادآوری کرده که صنعت بیمه سال گذشته بیش از پنجاه‌هزار میلیارد ریال به شکل مستقیم برای تجهیز پلیس هزینه کرده و اکنون، تلاش برای باز کردن مسیرهای هزینه‌زا دوباره، فاقد هرگونه توجیه است.

از سوی دیگر، نامه‌ای از شرکت «افرا پردازش نگین» نیز منتشر شده که خود را ارائه‌دهنده خدمات استعلام کروکی با مجوز پلیس معرفی کرده و بابت این خدمات از شرکت‌های بیمه درخواست پرداخت دارد. این مسئله، ابهام تازه‌ای ایجاد کرده: اگر طبق بخشنامه جدید باید همه چیز مستقیم از پلیس انجام شود، پس نقش این شرکت چیست؟ و اگر قراردادی پشت صحنه میان پلیس و یک شرکت خصوصی باشد، چرا هزینه‌اش باید در نهایت از جیب مردم پرداخت شود؟

یک مقام آگاه در صنعت بیمه در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «هر بار که یک واسطه جدید وارد فرایندهای تصادف و کروکی می‌شود، نتیجه‌اش یک چیز است: افزایش هزینه و طولانی شدن رسیدگی به خسارت. مردم همین حالا برای دریافت خسارت روزها در صفند؛ اضافه شدن هزینه‌های تازه، فقط روند را سخت‌تر و حق بیمه را گران‌تر می‌کند.»

موضوع فقط هزینه نیست. اگر اتصال شرکت‌های بیمه به سامانه پلیس با وقفه یا اختلاف ادامه پیدا کند، مردم در زمان تصادف با وضعیت بلاتکلیفی مواجه می‌شوند؛ یعنی یا باید هزینه اضافی بدهند، یا باید منتظر بمانند تا اختلاف اداری میان نهادها حل شود. هر دو حالت، مستقیم بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد.

بیمه مرکزی در بخشنامه تازه خود تأکید کرده که هدف از این اقدام، حذف واسطه‌ها و یکپارچه‌سازی داده‌هاست؛ اما صنعت بیمه در پاسخ می‌گوید اگر این یکپارچه‌سازی منجر به هزینه‌تراشی تازه شود، بدون تردید اثرش روی مردم ظاهر می‌شود. آن‌هم در رشته‌ای مثل شخص ثالث که همین حالا هم بر اساس ارقام رسمی، زیان‌ده است.

به نظر می‌رسد مسئله کروکی آنلاین دیگر صرفاً یک اختلاف فنی میان پلیس و بیمه نیست؛ بلکه آینده قیمت بیمه‌نامه‌ها، سرعت رسیدگی به خسارت و حتی سلامت روندهای حاکمیتی در این ماجرا گره خورده است.

در این میان، مردم ـ قربانیان واقعی تصادفات ـ تنها گروهی هستند که هیچ نقشی در این اختلاف ندارند اما بیشترین هزینه را می‌پردازند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , کروکی آنلاین , کروکی آنلاین خودرو , کروکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : سلام شب بخیر پیش فروش تارا دستی V1 6 آذر ماشین‌تحویل گرفتم ماشین بی صدا هستش مارک لاستیک ماشین چینی هستش اول ناراحت شدم بعدا که تحقیق کردم دیدم از بارز .کویر خیلی بهتر هستش صدا به هیچ عنوان نداره .بسیار نرم
مهدی از نیشابور : من شاهین جی آذر ۱۲ پذیرش شدم فوری بود طرح تبدیل قبول نکردم شخصا خودم رفتم تهران یک پارتی داشتم جاده مخصوص به پارتي که داشتم نزدیک ۲۰ میلیون شیرنی دادم اونم داد به کسی که کارا فاکتور و تخصیص انجام میده بعد یک روز فاکتور شد ۲ روز بعدش پلاک شد خودم تهران تحويل حضوری گرفتم خلاصه باید پارتي داشته باشی و پول خرج کنی این قضیه مال ۴ ماه پیش بود خواستم نگم اما دلم نیامد نگم درجریان سایپا باشید
محمدی : کجا زده 790؟تو سایت ایران جیب که همون ۷۵۰تومنه
۱۲۳ : 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
سوال از سجاد ایلام : آقا سجاد مبلغ واریزی دعوتنامه چقد بود ؟
سعید : من ماه دیگه قراره بگیرم مطمئنی گرون نمیشه؟
سعید : من ۱۴ تیر ثبت نام کردم و مدام نگران اینم بارم افزایش قیمت داشته باشه همین مبلغ هم با سختی جور کردم بیشتر بشه باید انصراف بدم
تارا v1p : پیش فروش بود، تحویل ۹۰ روزه
X5تیر : مبارکتون باشه چند روز بعد شاسی تحویل گرفتید؟
Samirax5 : J7 تیر دوزاری بساطتت رو جمع کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : کسانی که سود تاخیر گرفته اند کنند یا اونایی که میدونن چطوری پیگیری کنیم زودتر پرداخت کنند میگن یه سال طول می کشد تا پول واریز کنند
مسعود : سایپا گفته بود سی روز بعد از پذیرش ماشینو تحویل میده العان فهمیدم که بعد از واریز وجه چند ماه پذیرش انجام نمیده و هیچ مسئولیتی هم در قبال مشتری نداره چون پذیرش نشده هنوز
سورن : دوستان فرش فوق العاده بودم 4 آذر تکمیل وجه کردم تحویل 4 اسفند امروز نگاه کاستونر کردم تیک آماده صدور فاکتور خورده بود داشت رو فاکتور میچرخید به نظرتون امکانش هست زودتر فاکتور شه؟
حامد کلهر : دوستان آخرین کوییک جی ایکس ال که فاکتور شده چه تاریخی است ؟؟ من 25 مرداد تکمیل وجه کردم ولی خبری نیست .
وحید : قبلا تحویل حضوری می دادن، می رفتیم سازمان فروش نامه میداد می رفتیم پارکینگ ایران خودرو همون اطراف سازمان فروش، تحویل می گرفتیم، پلاکها رم از نماینده ی نمایندگیها می گرفتیم، الان دیگه نمیدن ، فقط باید از نمایندگی تحویل بگیری
محسن : دوستان کسی تبدیل رینگ به قالپاق زده باشه فاکتور شده باشه موندم تبدیل بزنم یا وایستم
ساینا تحویل شهریور : دیگه وقتی مشتری رو خ.ر حساب میکنن که بتونن سوارش شن و جیبشو بزنن فکر اینجاشم بکنن و اینکه دشمن ما همینجاست
رسام : من تکمیل وجه 19 مردادم کوییک GXL هنوز فاکتور نشده
حامد کلهر : کوییک gxl تکمیل وجه 25 مرداد انجام دادم ولی هنوز فاکتور نشده نمایندگی میگه صبر کنید . آخرین فاکتور کی بوده ؟؟ دوستان Sbr چی هست ؟ چه مزیتی داره ؟ چطور فعال کنم ؟؟
مازیار : میدونم همه مشترین زنگ زدم نیم ساعتم منتظر بودم تا به کارشناس وصل بشه فرمودن دست ما نیست نمایندگی هم رفتم همینو گفت اینجا حداقل دونفر طرح فرسوده شرکت کردن میدونن چقدر طول میکشه من حتی سازمان اسقاط هم رفتم گفتن سایپا میده فراجا اون تایید میکنه