گام جدی دولت برای ارتقای کیفیت خودروها

گام جدی دولت برای ارتقای کیفیت خودروها

 

کیفیت خودروهای تولید داخل، مبحثی است که سال‌هاست صنعت خودرو با آن درگیر است. آمار تصادفات، آلودگی هوا و سایر موارد باعث شده تا به طور جدی دولت به مبحث ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل ورود کند.

 

چند روز قبل یعنی 11 آبان ماه ۱۴۰۴، آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۶) قانون ساماندهی صنعت خودرو با هدف «ارتقای کیفیت خودروهای داخلی»، افزایش رضایت مشتریان و ارتقای رقابت‌پذیری صنعت خودرو در هیأت وزیران تصویب و با امضای محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن مقرر است، تمام حلقه‌های زنجیره تولید، از طراحی و پلتفرم گرفته تا قطعه‌سازی، مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش، ذیل نظام امتیازدهی کیفی و تحت نظارت نهادهای مستقل بازرسی و ارزیابی قرار بگیرد.

در جلسه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره (۲) ماده (۶) قانون ساماندهی صنعت خودرو، آیین‌نامه اجرایی ارتقای کیفیت تولید خودرو را تصویب کرد و 11 آبان‌ماه این آیین‌نامه ابلاغ شد.
 
هدف آیین‌نامه
ارتقای کیفیت تولید داخل

طبق ماده الزامی در این آیین‌نامه، چند محور اصلی برای ارتقای کیفیت تولیدات در نظر گرفته شده است که شامل این موارد است:
 الزامات و فرآیندهای طراحی (TA) و استقرار سیستم‌های اجرایی استانداردسازی (SOP)
 کیفیت تأمین و تولید شامل کیفیت قطعات، مدیریت پیمانکاران و فرآیندهای کنترل تولید
 خدمات پس از فروش با تمرکز بر شاخص‌های رضایت مشتریان، زمان ارائه خدمات و کیفیت قطعات جایگزین
 خدمات قبل از فروش مانند اطلاع‌رسانی، آموزش مشتری و شفافیت اطلاعات فنی 

آغاز فصل جدیدی
در ارزیابی صنعت خودرو 

در جلسه اخیر هیأت وزیران، «آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی» به تصویب رسید؛ مصوبه‌ای که انتظار می‌رود به عنوان یک نقطه عطف در تحول صنعت خودرو کشور نقش‌آفرینی کند. این آیین‌نامه در حالی به مرحله اجرا می‌رسد که طی سال‌های گذشته، گلایه‌های مردم از کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت خودروها بیش از هر زمان دیگری به یکی از دغدغه‌های عمومی تبدیل شده بود. دولت با تکیه بر این سند جدید، قصد دارد نظم و شفافیتی تازه در زنجیره تولید و نظارت بر کیفیت ایجاد کند. در متن آیین‌نامه، برای اولین‌بار دامنه نظارت از مرحله طراحی و پلتفرم‌سازی آغاز می‌شود و تا انتخاب قطعه‌ساز، فرآیند تولید، مونتاژ، عرضه، گارانتی و حتی نحوه رسیدگی به شکایات مشتری ادامه می‌یابد. این یعنی هیچ بخش از چرخه تولید خودرو خارج از دید نهادهای نظارتی نخواهد بود.

 

شناسنامه‌دار کردن قطعات خودرو
یکی از مهم‌ترین محورهای این سند، الزام به شناسنامه‌دار کردن قطعات خودرو است. طبق این بند، هر قطعه باید قابل ردیابی باشد؛ یعنی اگر نقصی در یک خودرو مشاهده شد، بتوان منشأ آن را تا کارخانه تولیدکننده قطعه پیگیری کرد. این اقدام می‌تواند به کاهش تقلب، افزایش مسئولیت‌پذیری قطعه‌سازان و جلوگیری از گردش قطعات بی‌کیفیت در بازار منجر شود.

شکل‌گیری نظام جدید امتیازدهی کیفی
آیین‌نامه همچنین یک نظام «امتیازدهی کیفیت» را برای خودروها تعریف می‌کند. در این نظام، هر خودرو براساس شاخص‌هایی مانند ایمنی، کیفیت ساخت، استاندارد آلایندگی، مصرف سوخت، سطح فناوری و رضایت مشتری امتیاز می‌گیرد. نتایج این ارزیابی قرار است به‌طور منظم منتشر شود و در دسترس مردم قرار گیرد. این شفافیت می‌تواند رقابت جدیدی میان خودروسازان ایجاد کند؛ زیرا هر شرکت برای حفظ جایگاه خود در جدول کیفیت، ناچار است کیفیت محصول خود را افزایش دهد یا ریسک از دست دادن سهم بازار را بپذیرد.

کارگروه نظارت از دستگاه‌های دولتی
و متخصصان

 برای اجرای دقیق مقررات، یک کارگروه مشترک متشکل از نمایندگان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، نهادهای بازرسی، سازمان محیط‌زیست و همچنین متخصصان حوزه ایمنی تشکیل می‌شود. حضور نهادهای بیرون از صنعت خودرو، این امید را ایجاد کرده که نظارت‌ها شکل واقعی‌تری به خود بگیرد و از تعارض منافع جلوگیری شود. هدف اصلی آیین‌نامه جدید، ایجاد تحول واقعی در کیفیت خودروهای داخلی است. دولت اعلام کرده که اجرای این برنامه باید به بهبود ایمنی، کاهش خرابی، افزایش عمر مفید قطعات، ارتقای خدمات پس از فروش و در نهایت، رضایت مصرف‌کننده منجر شود. از سوی دیگر، بخشی از این مقررات با هدف کاهش آلایندگی و افزایش بهره‌وری سوخت طراحی شده است؛ موضوعی که در شرایط رشد مصرف انرژی، اهمیتی دوچندان دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ارتقای کیفیت خودرو , کیفیت خودرو , افزایش کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ دی : از دیروز هر چی تو کاستومر میرم ک وضعیت خودرو رو ببینم برای شماره پیامک کد اعتبارسنجی نمیاد .کسی میدونه مشکل مال چی هست
مجید : معلوم نیست کی شروع بشه مجدد؟
مینو : یعنی تیک بخوره تازه حمل میشه یانه تحویل نمایندگی میشه
مریم : ببند. فقط ببند. دلیل نمیشه یکی که عقل نداره بیاد بقیه هم نصیحت کنه. ما از تو حلقوم سایپا میکشیم بیرون
بهمن 21 : داداش تاریخ چی نگذشته باشه مگه سخا اینا تاریخشون میگذره😶👌منطورت چیه
واریز ۶ اردیبهشت : دوستمای که پرسیدید من ۱۸ آبان فاکتور و ۲۱ ام پلاک شدم و ۴ اذر بعد تقریبا ۷ ماه به دیتم رسید .شاهین پلاس . جریمه تاخیر رو ندادن هنوز اطلاعی ازین بابا ندارد کی میدن؟
شاهین جی ال : تازه به غیر از اینا ک گفتین این همه هزینه الافی و در بدری بدون وسیله پول کرایه و حقارت ک کشیدیم حرف و حدیث دیگران رو هم بهش اضافه کنین .
رها : در جواب ناشناس اولا شما خودت میگی وام ندادن به تولید کننده های خودرو پس پولی در بسات ندارن ک بخوایم انصراف بدیم برگردونن به مشتری هاشون. دوما من خودم به شخصه یک سال پیش ماشین زیر پامو فروختم نصفشو ثبت نام کردم مابقی یک پراید گرفتم و تیر ماه همون پراید و صد ملیون طلا دیگه فروختم تکمیل وجه کردم اگر برفرض محال بخوام انصراف بدم همون ماشین پارسالم ک بخوام بخرم باید ی ۱۵۰ ملیون روش بزارم .تازه صد ملیون پول طلا ی هم ک فروختم به کنار پس این ۶۰۰ و خورده ای که تکمیل وجه کردم با سودش هم ک بخوان برگردونن میشه کلی ضرر سوما اگر هم به هر دلیلی نشده ک به تعهداتشون عمل کنن نمیتونن شاهین تولید کنه و بخواد انصراف بدیم باید پول قیمت روز شاهین به ما پس بده تا انصراف بدیم و کنار بکشیم یعنی حداقل یک ملیارد ک الان توبازار معامله میشه .این طوری به حق مشتری ظلم نمیشه و عدالت برقرار میشه . اگر بخوان همون پول برگردونن باید تورم و ضرر هم حساب کنن نه اینکه با یک مقدار ناچیز سود مشارکت و تاخیر تمام کنن.
شاهین پلاس 14اردیبهشت : شانس نداریم به ما که رسید کلا فاکتور کنسل شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اله کرم احسن فر : سلام با توجه به تجربه شما چه تا یخی موعد دعوتنامه بود و چه زمانی پیامک تبدیل براتون اومد من هفته چهارم آذر هستم کی به نطر تون پیامک میاد برای تبدیل
تبدیلی از دوگانه به تک : من 26 شهریور تکمیل وجه کردم
اله کرم احسن فر : سلام ببخشید یه سوال من منتظرم پیامک تبدیل بیاد موعد هفته چهارم آذر ماه هست یعنی هفته دیگه ان شالله به نطر شما و تجربه خودتون کی پیامک تبدیل میاد ممنون اگر جواب بدید
موسی : سلام شما تاریخ تکمیل وجه شما چه تاریخی بوده من 22 شهریور تکمیل وجه و تبدیل به تک زدم اما هنوز فاکتور نشده
ساینا دوگانه : دوگانه هستی سیدجان؟
تبدیلی از دوگانه به تک : سلام دوستان کسی از آخرین وضعیت تبدیل دوگانه به تک سوز داره که آخرین فاکتور شامل چه تاریخ واریزی هست؟؟؟ لطفا جواب بدین
مهدی : من سر یک ماه رسید دستم
امین : نه والا فاکتور نشدم تحویل آذر ماه هستم
جواب : نه دقیقا مثل شما بودم هفته گذشته تحویل گرفتم
جواب : هر روز و هر ماه فاکتور نیست هر ماه یه مدل ماشین