هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

 

در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است.

 

به گزارش تسنیم، در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌های مصوب کارخانه‌ای به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است. شکافی که نه‌ تنها تراز مالی خودروسازان را تحت فشار قرار داده، بلکه زنجیره تأمین، تولید و حتی اشتغال را نیز با ریسک‌های جدی مواجه کرده است.

صنعت خودرو به نقطه‌ای رسیده که تصمیم‌های سیاستی، بیش از آنکه نقش تنظیم‌گر داشته باشند، به عاملی تعیین‌کننده در تعمیق بحران تبدیل شده‌اند. 

بررسی داده‌های رسمی بورس کالا نشان می‌دهد که تنها در بازه تیر تا آذر 1404، میانگین قیمت نهاده‌های اصلی تولید خودرو بیش از 50 درصد افزایش یافته است. برای نمونه، قیمت هر کیلوگرم ورق سرد خودرویی از حدود 39 هزار تومان در تیرماه به بیش از 63 هزار تومان در آذرماه رسیده؛ رشدی معادل 61 درصد. ورق گرم خودرو افزایش 57 درصدی را تجربه کرده، ورق گالوانیزه 37 درصد، آلومینیوم 44 درصد، مس 41 درصد و پلیمر پلی‌پروپیلن با جهشی کم‌سابقه، حدود 69 درصد گران‌تر شده است. این ارقام نه برآوردهای ذهنی، بلکه قیمت‌های معاملاتی در بازار رسمی کشور هستند؛ بازاری که خودروساز ناچار است مواد اولیه را از آن تأمین کند.

این تحولات در حالی رخ داده که قیمت کارخانه‌ای خودروها طی همین مدت عملاً ثابت مانده یا با اصلاح‌هایی محدود و با تأخیر چندماهه همراه بوده است. در این شرایط خودروسازان خواستار افزایش قیمت‌هایی در محدوده 10 تا 20 درصد شده‌اند؛ رقمی که حتی در صورت تحقق نیز فاصله قابل توجهی با رشد واقعی هزینه‌های تولید دارد. با این حال، سیاست‌گذار با این درخواست‌ها مخالفت کرده و بر کنترل قیمت‌ها تأکید دارد.

مسأله اما صرفاً «افزایش یا عدم افزایش قیمت» نیست، بلکه زمان‌بندی تصمیم‌هاست. برای مثال اصلاح قیمت انجام‌ شده در مهرماه 1404، در واقع پاسخ به درخواست‌هایی بود که در تیر ماه ثبت شده بودند. این فاصله چندماهه در اقتصادی با تورم مزمن، به‌معنای آن است که قیمت مصوب از همان روز ابلاغ، عملاً از هزینه واقعی عقب مانده است. 

نتیجه این تأخیر، ناهماهنگی مزمن میان دخل و خرج بنگاه‌های تولیدی است. وضعیتی که در صورت تداوم، به افزایش زیان انباشته، کاهش توان پرداخت به قطعه‌سازان، افت سرمایه‌گذاری و در نهایت تضعیف تولید منجر خواهد شد.

 

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تثبیت دستوری قیمت‌ها، نه‌تنها مانع رشد قیمت در بازار نمی‌شود، بلکه با کاهش عرضه رسمی، زمینه شکل‌گیری بازارهای غیرشفاف و افزایش فاصله قیمت کارخانه و بازار را فراهم می‌کند. در این میان، مصرف‌کننده‌ای که قرار بود حمایت شود، در عمل با هزینه‌های بالاتر و دسترسی محدودتر مواجه می‌شود.

مسأله صنعت خودرو امروز، پیش از آنکه صنعتی باشد، مسأله حکمرانی اقتصادی است. اینکه آیا سیاست‌گذار حاضر است منطق هزینه–فایده را بپذیرد یا همچنان ترجیح می‌دهد با تأخیر، انکار و تعویق، صورت‌مسأله را پاک کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , هزینه تولید خودرو , قیمت خودرو , سود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین Gl : شما دقیقا همون روز که پیامک اومد برا تکمیل وجه پرداخت کردید؟تحویل چه ماهی هستید؟
Arash : سلام آقا سروش شما فاکتور نشدین؟
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
شاهین جی : بازم....... الله اکبر بدبیرا دلت میخواد
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فاکتور نشدن
جی ۷ دی : الهی فردا دعوتنامه دی بیاد خسته شدم از استرس و انتظار خسته از استرس قیمتا
تارا اتو : فروش فوق‌العاده تا ۲۴ دی رنگ سفید فاکتور شده ولی ۳ دی رنگ تیتانیوم هنوز نشده فروش فوری طرح فرسوده هم که کلا دیر میدن اصلا ولی در کل رنگ سفید بهتره کاش ما هم سفید میزدیم
جی ال 27خرداد : آقای مدبر لطفا اگر ماشین تحویل گرفتی لطف کن دیگ توی این سایت نظر نده و برو پی زندگیت به اندازه کافی سایپا روی اعصاب و روان مردم رفته توی این شرایط مردم کاری نکن نفرینت کنن چون زندگیت تباه میشه برای خودتون شخصیت قائل باشید روز خوش
نازنین j7 : یکی مثل من یکیم مثل اون نیکی فلان شده من کلی زحمت کشیدم تا مستقل ماشین بخرم بعد اون میاد تو گروهی که هزاران نفرهستن میگه من فلان کردم تا ماشین گرفتم واقعا متاسفم امثال شماها جایگاه زن رو تو جامه خراب کردید..
تار اتومات طرح فرسوده : سلام عزیزان تارا اتومات تا چه تاریخی فاکتور شدید.تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام بر منتظران ساینا و تف بر مسئولان بی عرضه سایپا
الهه GXL : من واریز 1 شهریورم
اطلس نوک مدادی تکمیل 21 اسفند : میگن (حالا که دنیا به آخر نرسیده!)... از کجا معلوم..!!! شاید دنیای یه پدر زحمتکش با خشکیدن برق ذوق و شوق ماشین جدید در چشمان دخترش به پایان رسید و زیر بار سنگین ناعدالتی های جامعه هیچکس صداش رو نشنید...عوضش حالا دخترش میگه دیگه از اون ماشین بدم میاد. شاید دنیای یه پدر زحمتکش با ناتوانی از پرداخت هزینه ی اسنپ در سرمای شب یلدا، برای دیدن مادر پیر و مریضش به پایان رسید، در حالی که با بدبختی پول ثبت نام ماشین رو جور کرده بود و حالا شب توی پارک سر کوچه، توی سرما نشسته و تنها گریه میکنه که چطور، با جیب خالی، در حالی که حقوق ش رو پرداخت نکردن، خانواده ش رو ببره دیدوبازدید شب یلدا.. بله...از نگاه بعضی ها شاید چیز جندان مهمی نباشه اما دنیای خیلی ها...خیلی وقته به پایان رسیده.. طبق کدوم قانون شما پول کامل یک کالا رو پرداخت میکنی اما هنوز بعد یک سال نه خود کالا رو بهت میدن و نه یه جواب درست.! چرا اون شرکت به اندازه توان و ظرفیتش ثبت نام نکرده؟ اصلا مرا پیش بینی های لازم برای کمبود قطعات انجام نشده! چطور دولت و بانک برای تضمین برگشت اقساط وام پیش بینی لازم رو میکنن و کلی ضمانت میگیرن
سورن xu7p سی دی ماه : تماس گرفتم .گفت مازندران هست 02182272727
کویوک اس : منم پنج مهرم ولی خبری نیس
دنا اپشنال : بله فردا میرسه. روزی همه عزیزان.
دنا : شما هم آخر بهمن بودید فاکتور شدید؟
مصی : سلام فوری بودی یا فوق العاده
GLX : واریزی چه تاریخی هستین
اکستند : نیسان اکستند 1050. التماس میکنن کسی نمیخره خیلی خوشحال نباشین. که نیسان مدل 403ثبتنام کردین سود بخورین از این خبرها نیست عزیزان