بررسی سیستم های AWD و 4WD

بررسی سیستم‎های AWD و 4WD

معنای کلی هر دو عبارت AWD و 4WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. آیا تابه حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟ چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر  از عبارت 4WD استفاده می شود؟ اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

بررسی سیستم‎های AWD و 4WD
بررسی سیستم‎های AWD و 4WD بررسی سیستم‎های AWD و 4WD

به طورکلی، خودروهای دارای چهار چرخ محرک، طبقه بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شوند. باوجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD، باید گفت که خودروهای AWD و 4WD کاملاً با هم فرق دارند. در این مقاله به اختصار به بررسی انواع طبقه بندی خودروهای چهار چرخ محرک پرداخته شده است.

 

مدل چهار چرخ محرک موقت (Part Time Four Wheel Drive - 4WD)

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید. چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است. البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ محرک استفاده کنند. یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ محرک، به خودرو آسیب می رساند. این سیستم در خودروهایی نظیر مدل های شاسی بلند سوزوکی ویتارا موجود است.

بررسی سیستم‎های AWD و 4WD

 

مدل چهار چرخ محرک دائم (Full Time Four Wheel Drive - 4WD)

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد. ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند. در این سیستم، به دلیل استفاده از دو چرخ مضاعف برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. این سیستم در خودروهایی نظیر رنج رور موجود است.

بررسی سیستم‎های AWD و 4WD

 

مدل تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive - AWD)

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ محرک دائم است؛ یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به طور الکترونیکی تحت کنترل است. بر خلاف سیستم قبلی که مخصوص حرکت خودرو به ویژه خودروهای شاسی بلند در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده است، این سیستم مخصوص حرکت خودروها در جاده است. مکانیسم عمل این سیستم به گونه ای است که می تواند نیروی وارد بر هر چهار چرخ را تنظیم کند. این موضوع باعث می شود تا تسلط روی کنترل خودرو در جاده به ویژه در پیچ ها افزایش یابد. این سیستم معمولاً روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت وجود دارد که از این میان می توان به آئودی R-8 اشاره کرد.

بررسی سیستم‎های AWD و 4WD

در خاتمه امیدواریم به پاسخ سؤالاتی که در ابتدای این مقاله عنوان شده بود، رسیده باشید. یادآوری می گردد، 1Car از دریافت نظرات، انتقادات، و پیشنهادات شما در پیشبرد هر چه بهتر اهداف و چشم اندازهای این سایت استقبال می کند. با ما همراه باشید.


منابع

Carpoint     Wiki.answers     Cardealexpert

برچسب : گیربکس , AWD , 4WD , چهارچرخ متحرک , دیفرانسیل , شاسی‎ بلند , سوپراسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

66 نظر

حيدر خواجه
0

سلام من فورد اج 2017، 2.0 اکوبوست AWD تیتانیوم دارم مصرف سوخت تو شهر واقعا زیاد و وحشتناکه سوال من اینه که برای کاهش مصرف سوخت به فکر برداشتن یا رها کردن دیفرانسیل عقب هستم آیا این کار جواب میده؟ به موتور ماشین آسیب نمیزنه؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.
21:11  1401/09/06
پاسخ دادن
وحید
12

ادمین گرامی . سوزوکی ویتارا چهر چرخ متحرک دایمی هست. و دارای دیفرانسیل جلو ، عقب ،و دیفرانسیل مرکزی میباشد.لطفا مطالبتان را اصلاح فرمایید. با سپاس
12:50  1396/07/18
پاسخ دادن
مجید
7

دوست عزیز، سوزوکی در هر حال چهارچرخ. درگیره
01:13  1396/07/11
پاسخ دادن
روح الله پاشازاده
22

سلام بنده ویتارا ۲۰۰۰مدل۲۰۰۷ وارداتی دارم چراغ دیفرانسیل مرکزی روشن و خاموش می شود دستگاه دیاگ هم نشون نمیده ایرادش چی می تونه باشه
03:52  1396/07/06
پاسخ دادن
یونس
6

با سلام به دوستان عزیز من خودم پراید دارم که 4 چرخش،با هم حرکت میکنه نمیدونم سیستمش،چیه ولی خیلی جالبه که هیچیش بهم وصل نیس ولی 4چرخ باهم حرکت میکنه عجیبه والا.....!!!!!!
23:31  1396/02/12
پاسخ دادن
عادل
3

سلام
ميشه در مورد نحوه ي كار ديفرانسيل در ماشين هاي سنگين ده چرخ يكم توضيح بديد؟
22:48  1395/12/26
پاسخ دادن
امیر
1

سلام عادل جان بااین ۱۰چرخ هابایددر سرپایینی بادنده۱_۲برونی یعنی دندت سنگین باشه ولی سربالایی چون ماشینای سنگینی هستن نمیکشن پس درنتیجه دنده سبک۳_۴
19:51  1396/02/05

رضا
5

با سلام.میخواستم سوال در مورد سانتافه مدل 2009 بپرسم.ماشینم 4چرخ هم درگیر شده و متاسفانه کلید عمل میکند اما رو دیفرانسیل خلاص نمی شه که از حالت 4چرخ خارج شه.
02:40  1395/01/20
پاسخ دادن
ناشناس
5

سپاس .
11:32  1394/09/29
پاسخ دادن
جمشید
4

ببخشید متنتون عالی بود، برا من یه مشکل پیش اومده وقتی از چهارچرخ استفاده میکردم یهو دیگه ماشین حرکت نکرد و نمیکنه مشکلش از چیه؟
08:32  1394/09/16
پاسخ دادن
رضا
2

سلام خوب بود استفاده كرديم
08:06  1394/09/04
پاسخ دادن
ELias
3

thanks alot dear,your site is fantastic,good luck
13:04  1394/08/23
پاسخ دادن
مصطفی
18

سلام تویوتا راوفور 4wd چگونه عمل میکنه چون یک کلید برای روشن خاموش کردن داره که علامت دیفرانسیل ماشین روش کشیده
23:26  1394/05/17
پاسخ دادن
کاربر: سورناشاه
7

لطفا در مورد 4x4 و 6x6 هم توضیح دهید با سپاس...
00:03  1394/03/16
پاسخ دادن
مهران
34

سلام
چراغ هشدار AWD خودروی توسان اگر روشن شود به چه معناست؟
19:30  1394/03/15
پاسخ دادن
انصارخودرو
5

سلام مطالب عالی بود یکم بیشتر توضیح بدهید بهتره باتشکر
11:52  1394/02/09
پاسخ دادن
مرتضی
3

واقعا مفید بود. متشکرم
17:54  1393/11/10
پاسخ دادن
هادی
4

آقا دمتون گرم عالی بود
13:37  1393/10/23
پاسخ دادن
tohid
3

ممنون مطلب مفیدی بود
12:42  1393/10/11
پاسخ دادن
علي شيخاني
24

باتشكر از اطلاعات مفيدي كه در اختيار بنده قرار داديد.
دوست عزيز خودرو سوزوكي ويتارا داراي دفرانسيل مركزي بوده و جزء دسته خودروهاي (Full Time Four Wheel Drive مي باشد. در حالت شهري روي 4H قرار دارد و 53% نيرو به محور عقب و 47% به محور جلو انتقال مي يابد. حالت 4H Lock براي رانندگي در جاده هاي خارج شهري و نا همواري است كه مي توان با سرعت بالايي حركت كرد، در اين حالت ديفرانسيل مركزي نيرو را بصورت مساوي بين محورهاي عقب و جلو تقسيم مي كند. در حالت 4L Lock نيرو بين محورهاي عقب و جلو بصورت مساوي تقسيم مي شود ولي گيربكس ضرايب دنده ها را افزايش داده و دنده ها اصطلاحا در حالت سنگين قرار مي گيرد.
باتشكر
14:33  1393/09/10
پاسخ دادن
مسعود امینی
1

سلام. در ایران سیستم نظارت بر راهوری با نام سپهتن بسبار کامل تر از تاخوگراف دیجیتال در اروپا هست اما اجرای کامل پروژه با مشکلاتی به دلائل نامعلوم مواجه شده
10:47  1401/02/07

یک شهروند
7

صرف نظر از ایده های برخی از دوستان.اطلاعات صحیح و مفیدی در عین مختصری توسط ادمین ارائه شده که به طور دقیق به آن اشاره شده.
ما کیا اسپورتیج داریم که از سیستم AWD در دیفرانسیل بکار برده شده که سیستمی بسیار قوی و هوشمندی هستش! علل الخصوص سر پیچ ها و حین دور زدن که بسیار کارا عمل میکنه
21:36  1393/09/08
پاسخ دادن
رضا
17

عزیز ویتارا دیفرانسیل مرکزی داره و چهار چرخ داءم هست لااقل کمی تحقیق کنید بعد بنده های خدا را گمراه کنید
13:58  1393/09/08
پاسخ دادن
محمد
2

با سلام وعرض ادب
واقعا مقاله تان کوتاه وبسیارمفید بود
باتشکر
22:53  1393/08/18
پاسخ دادن
ali
0

tanks
12:39  1393/08/12
پاسخ دادن
فواد
0

بابت اطلاعات مفید خیلی مرسی دارین
17:31  1393/07/25
پاسخ دادن
hamid timas
1

mamnonam az zahmateton khili aali bod dasteton dard nakone Ok
12:01  1393/07/23
پاسخ دادن
نوید
7

در خودروهای 4WD روی دنده کمکی حالت L4 و H4 هستش آیا توی خودروهای AWD هم همچین چیزی موجوده یا اصلاً دنده کمکی ندارند؟
13:30  1393/05/20
پاسخ دادن
منصوررحیمی
3

این تفاوتها همیشه برام سوال بوده مرسی کاملا روشن شدم بسیار عالی بود ممنون
16:15  1393/05/09
پاسخ دادن
مهدی
11

باتشکر چون خودم خودروی ۴ چرخ متحرک دارم لازم دانستم بگویم طبق تجربه ای که پیدا کردم نقش لاستیکها ودرصد انها وضمنا یکنواختی اجها بسیار حساس است وحتی ممکن است کوچکترین تغییر یک لاستیک باسایر لاستیکها منجر به خرابی دف رانسیل شود مشکلی که برای بنده ۴ میلیون هزینه تعمیر گذاشت
20:26  1393/04/30
پاسخ دادن
سعيد
0

اقا مهدي نگفتي ماشينت چي بود
21:30  1393/07/25

حسن
3

ممنون جامع و کامل بود
13:42  1393/04/21
پاسخ دادن
amir ho3in delarame
5

دمتون گرم واقعا برام نامعلوم بود فرقشون
20:41  1393/03/09
پاسخ دادن
محسن
1

عالی بود من از وجود تیپ دوم چهار چرخ متحرک دایم خبر نداشتم
ممنون از اطلاعات شما و تشکرا از زحمات
باید اضافه کنم این گذاشتن لینک توضیحاتتون در مورد مضامین مختلف بین متنها واقعا مفیده و تشکر میکنم
18:26  1393/03/09
پاسخ دادن
علیرضا
1

مرسی عالی بود.
15:22  1393/03/05
پاسخ دادن
ابراهیم از رفسنجان
1

سلام ممنون از این اطلاعاتی که در اختیار ما علاقه مندان قرار می دهید .تفاوتAWD و4WD خیلی وقت برام سوال بود که امروز فهمیدم. با تشکر .موفق و موید باشید .
08:45  1393/02/20
پاسخ دادن
مجيد
3

ممنون كه اين اطلاعات در اختيار عموم گذاشتيد تا به حال از ديفرانسيل چيزي نميدانستم
15:58  1393/02/15
پاسخ دادن
مهدی
1

مرسی از اطلاعات نابتون...
جواب خیلی از سوالامو گرفتم .
13:39  1393/01/29
پاسخ دادن
حسن شمس
4

ازشما بابت اين مطالب مفيد و آموزند تشكر ميكنم.
سپاسگذارم
11:38  1393/01/11
پاسخ دادن
aaa
3

سلام پاجیرو یا پرادو2013awdهستند یا 4wdاینطور که فهمیدم سیستم awdبرای جاده خاکی مناسب نیست
20:09  1392/12/24
پاسخ دادن
مهرداد
9

فکر می کنم ویتارا AWD است زبرا دیفرانسیل مرکزی دارد و در همه حالات چهار چرخ متحرک هستند، فقط میزان درگیری چرخ ها در حالات مختلف فرق می کند
10:13  1392/11/04
پاسخ دادن
کاربر: فرحان
4

سلام و تشکر
در صورت امکان توضیحی هم در مورد قفل دیفرانسیل که معمولاً روی چرخ های جلو وجود دارد ارائه فرمایید
با سپاس
14:54  1392/09/19
پاسخ دادن
محمود
1

سلام خیلی عالی هست .
شما معلم خوبی هستید.
خدا قوت
22:40  1392/09/05
پاسخ دادن
امیر خطیر
3

خوب بود ممنون
19:34  1392/07/21
پاسخ دادن
حمید
3

سلام.اگه بیشتر بود خیلی عالی میشد .بازم دمتون گرم مرسی
20:27  1392/06/18
پاسخ دادن
کاربر: Mouod
9

با سلام،
توی مقاله برای مدل AWD نوشتید که مخصوص جاده هست و بر خلاف 4WD؛
میخوام بپرسم اگه اینجوریه،پس براچی مثلا "کیا اسپورتیج" که ماشین کراس اوور هست و تقریبا شاسی بلند،از سیستم AWD بهره منده؟(تازه ماشین سوپر اسپورت هم که نیست!)
02:42  1392/06/17
پاسخ دادن
امیر
2

عالی بود ممنون ...!!
21:29  1392/06/16
پاسخ دادن
سینا
2

{با تشکر از شما}
17:51  1392/04/02
پاسخ دادن
کاربر: رضاپودینه
4

1- مدل چهار چرخ متحرک موقت (Part Time Four Wheel Drive - 4WD)

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ‎های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می‎شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید. چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛

2- مدل چهار چرخ متحرک دائم (Full Time Four Wheel Drive - 4WD)

این سیستم، نوع پیشرفته‎تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ‎های جلو و عقب را با سرعت‎های متفاوت فراهم می‎آورد.
3- مدل تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive - AWD)

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ متحرک دائم است؛ یعنی نیرو به‎طور دائم به چهار چرخ منتقل می‎شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل‎می‎شود به‎طور الکترونیکی تحت کنترل است.
23:35  1392/03/18
پاسخ دادن
شهروز
3

دستت درد نکنه خیلی عالی بود حداقل اینکه اگه یکی ازمون پرسید میتونیم جواب بدیم سپاس
17:47  1392/02/28
پاسخ دادن
علی
11

شرمنده
شما عقلت به این مسایل نمی رسه
لطفا اظهار نظر نفرمایید.
21:33  1395/12/28

سید محمد امین سادات
0

ممنون
20:51  1392/02/09
پاسخ دادن
سید محمد امین سادات
0

در مورد خودرو های چهار چرخ محرک افرود مطلبی نبود
20:50  1392/02/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان : کارت و برگ سبز نوشته نقره‌ای متالیک سند کمپانی نوشته نقره‌ای تیتانیوم
صادق : مشکل اصلی اینه ک خوب میدونن کاری از دستمون بر نمیاد براحتی آب خوردن دروغ میگن و تازه نقل قول اون بیشرفها رو هم که تو گروه اعلام میکنی یکسری یجوری هجمه میارن بهت ک انگار مقصر اون بنده خدایی هست ک خواسته اطلاع رسانی کنه تنها کارکرد اینجور گروهها فقط اینه که هر کسی با صداقت بیاد زمان فاکتور شدن و تکمیل وجه خودش رو با شرافت اعلام کنه خودم تکمیل وجه 22 اسفند ماه هستم.
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
تارا اتومات تحویل سی اسفند : گاومو ن زا یید ..بخدا ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
سهند دی : سلام چند نفرو شنیدم که 25 فروردین تکمیل وجه کردن ماشینم تحویل گرفتن
تارا v4 30اسفند : گاومو ن زا یید ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
صادق : سلام به من هم همینو گفتن دقیقا تازه اپراتورهای سایپا راه افتادن
صادق : سلام بله به من هم مهینو گفتن
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
بهزاد : دقیقا به منم همین و گفت من۲۲ اسفندم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : خوب بعدش چی شدنتیجه داد همون پلاکارت گم نکنی منم هفته دیگ برم اونجا
شاهین جی : عجب کردی عوضیارو بگو از این بدتر می‌کنیم اینجا رو رو سرتون خراب می‌کنیم
شخص ساده : 23 بهمن که نداریم احتمالا باهات شوخی کرده 😵‍💫تا 18 بهمنه بعدش 27 بهمن اگه قرار باشه پیش فروش ادامه داشته باشه
27 بهمن : همچنان منتظر اتمام 18 بهمن 😐😑 پیر شدیم دیگه 23 خرداد پارسال ثبت نام کردم یک سال 26 روز کم
حامد : 🔴تولید خودرو رانا از سر گرفته شد بر اساس گزارش منتشر شده درباره آمار تجمیعی فروردین ماه، در نخستین ماه از سال 1404 خودروی «رانا» در فهرست تولید ایران‌خودرو دیده نمی‌شد. این در حالی بود که بزرگ‌ترین مجموعه خودروسازی کشور فروردین‌ماه سال گذشته 960 دستگاه رانا تولید کرده بود. غیبت«رانا» در فهرست تولید ایران‌خودرو زمانی سوال برانگیز شد که این مجموعه خودروسازی در ماه نیمه‌تعطیل فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16درصد رشد تولید ثبت کرد. بر همین اساس، برخی از رسانه‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره توقف دائمی خطوط تولید رانا گمانه‌زنی کردند. حال بر اساس توضیحات مدیران ایران خودرو، مشخص شد خط تولید رانا در زمستان سال گذشته به سایت خراسان منتقل شد و در فروردین‌ماه فرایند آماده‌سازی خطوط و اخذ مجوز تولید از سازمان استاندارد طی شده و حال تولید این محصول در خطی جدید از سر گرفته شده است.
حسین : محمد چرا داداشم نیامد داخل
محمد 19مهر : اتفاقا کم مونده بود درگیر هم بشیم اولش دعوای لفظی کردیم بعد منو تهدید هم کردن که چرا پلاکارد گرفتی و داری تشویش عمومی میکنی و این حرفا
نازنین : آقا محمد خبری نشد
منتظر پلاک : سلام دوستان من 19 /12/تکمیل وجه کردم ماوتفاوت هم 2/3پرداخت کردم 2/7فاکتور شدم الان 20 روز که پلاک نکردن زنگ هم که میزنم میکن پلاک نداریم بزنیم لطفا برای پلاک شدن یه راهنمایی کنید
جی ایکس : منم زنگ زدم واسه اردیبهشت میگه حق باشماست صبور باشین