تعرفه واردات باید کاهش یابد/مجلس: کاهش تعرفه منطقی نیست

تعرفه واردات باید كاهش يابد/مجلس:كاهش تعرفه... تعرفه واردات باید كاهش يابد/مجلس:كاهش تعرفه...

هم‌اکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۹۰ درصد است

این در حالی است كه امسال شاهد اظهارات متعددی در خصوص كاهش و یا افزایش تعرفه واردات از سوی مسئولین بودیم، به نحوی كه شورای رقابت اعتقاد به كاهش 10 درصدی تعرفه واردات دارد و مجلس به طور كامل با این مسئله مخالفت می كند، چرا كه معتقد است صنعت خودرو كشور هنوز به آن میزان كیفیت و مطلوبیت نرسیده كه توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد.

از طرفی هم كارشناسان حوزه خودرو معتقدند با كاهش پلكانی تعرفه واردات بازار خودرو رقابتی شده و انحصاری بودن به صورت نسبی از این بازار از بین می‌رود.

شورای رقابت: تعرفه واردات خودرو 10 تا 15 درصد كاهش یابد

بر اساس یکصد و هشتادمین جلسه شورای رقابت در روز چهارشنبه 16 بهمن ماه, سیاستگذاری دیگری در میزان تعرفه خودروهای وارداتی نهایی شد.

شورای رقابت در جهت تنظیم و بهبود بازار رقابت مربوط به صنعت خودروی کشور به نحوی که موجب افزایش کیفیت و تعدیل قیمتها شود، تصویب کرد که تعدیل نرخ تعرفه خودروهای وارداتی را به شرح زیر به هیأت وزیران به همراه گزارش توجیهی پیشنهاد دهد

- خودروهای وارداتی تا  1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  1500 تا 2000  سی سی ظرفیت موتور 35 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  2000  تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد

 رضا شیوا رییس شورای رقابت در این خصوص می‌گوید: تلاشمان در شورا و  مرکز ملی رقابت این است که یک شرایط رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم و از این انحصار خارج شویم.

در این راستا قدم‌هایی را بر می‌داریم و یکی از پبیشنهاداتی که دادیم بحث تعرفه ها است، معتقدیم خودروهایی که در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، خودرو های کمتر از 1500 سی‌سی هستند و در این خصوص به دولت پیشنهاد دادیم که تعرفه واردات اینگونه خودروها را به میزان 10 درصد کاهش دهد و کاهش بصورت پلکانی در سالهای دیگر باشد.

به اعتقاد شیوا اکنون خودروهای بالای 1500 سی‌سی وارد می‌شود و شرایط استاندارد آنها توسط مراجع ذی‌صلاح تأیید می‌شود، این موضوع در خصوص خودروهای کمتر از 1500 سی‌سی هم باید اتفاق بیافتد.

ضمن اینکه حتی با کاهش تعرفه 10 درصد هم، قیمت‌ها به گونه‌ای خواهد بود که با قیمت‌ها داخلی تفاوت زیادی خواهد داشت و عرصه رقابت برای تولید کنندگان داخلی چندان تنگ نخواهد شد.

كمیسیون صنایع و معادن مجلس: كاهش تعرفه در شرایط كنونی منطقی نیست

سید محمد بیاتیان عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می‌گوید: صنعت خودرو كشور هنوز نتواسته روی پای خود بایستد و از طرفی كیفیت تولیدات داخل به حدی نیست كه بتواند با خودروهای خارجی رقابت كند، از این رو كاهش تعرفه واردات به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیری در رقابتی شدن بازار خودرو بگذارد.

وی معتقد است کاهش تعرفه واردات زمانی نتیجه می‌دهد که کیفیت تولیدات داخل به حدی شود که بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد.

هم‌چنین به گفته بیاتیان به دلیل وضعیت معیشتی مردم اگر تعرفه واردات كاهش یابد شاهد حضور خودروهای بی‌كیفیت چینی به كشور خواهیم بود كه این موضوع تنها به تشدید آلودگی هوا و افزایش تلفات جاده‌ای دامن می‌زند.

صالحی‌نیا: تعرفه واردات خودرو "كاهش نمی‌یابد"/ افخمی‌راد: تعرفه واردات خودرو "كاهشی خواهد بود"

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره پیشنهاد شورای رقابت برای کاهش میزان تعرفه واردات خودرو در سال 93، بابیان اینکه دولت در بخشنامه جدید خود تکلیف واردات گروه کالایی 10 را مشخص کرده، گفته است: براساس بخشنامه دولت واردات خودرو به استثنای خودروهای بالای 2500 سی سی حتی آنهایی که در گروه کالایی 10 قرار دارند با دو برابر سود بازرگانی صورت خواهد گرفت، كه کماکان امکان ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی سی وجود ندارد .

وی ضمن بیان اینکه وزارت صنعت در موضوع خودرو نیز همانند سایر کالاها پیشنهاداتی را برای تعرفه واردات به عنوان نظر کارشناسی مطرح نموده است، گفت: در مجموع با توجه به پیشنهادات مطروحه می توانم بگویم تعرفه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی یابد.

بر اساس این گزارش؛ ولی الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال 93 گفت: اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تمام کالاها از جمله خودرو این است که باید از صنایع نوپا حمایت شود تا تدریجا بتواند دوام پیدا کند و قابلیت رقابت با مشابه خارجی خود را به دست آورد.

وی افزود: دیدگاه سازمان توسعه تجارت این است که روند تعرفه ها باید روند کاهشی باشد؛ چراکه تعرفه برای یک کالایی که امسال A است؛ نمی تواند در سال بعد به A + B تبدیل شود. این در خط و مشی سازمان توسعه تجارت ایران است.

به گفته افخمی راد، تعرفه واردات خودرو اگر کاهشی نباشد، حداقل این است که افزایش نباید پیدا کند.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: كاهش تعرفه واردات حقوق مصرف‌كنندگان را تامین می‌كند

محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینكه هم اکنون عمده مصرف‌کنندگان داخلی هیچ انتخابی جز خرید خودروهای داخلی ندارند،‌می‌گوید: کاهش تعرفه واردات خودرو موجب افزایش رقابت در بازار داخلی و تامین حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

به اعتقاد وی خودروسازان باید از فرصت کاهش تعرفه برای افزایش کیفیت محصولات خود و همچنین کاهش قیمت خودروهای تولیدی استفاده کنند و دلیلی برای هراس از كاهش  تعرفه باقی نمی‌ماند.

كارشناسان خودرو: كاهش تعرفه همراه با حمایت تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نمی‌گذارد

مصطفی ممقانی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: به نظر می‌رسد پیشنهاد رییس شورای رقابت برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده پیشنهادی منطقی بوده و براساس واقعیت‌های بازار صورت گرفته است.چرا که کاهش تعرفه واردات خودرو تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نخواهد داشت.

به اعتقاد وی هم اکنون قیمت خودروهای پر فروش داخلی کمتر از 40 میلیون تومان است بنابراین هیچ رقیب خارجی در این سطح قیمتی برای خودروهای داخلی وجود ندارد.

 هم‌چنین شهرام آزادی دیگر كارشناس صنعت خودرو با بیان اینكه به طور کلی حذف تعرفه واردات خودرو موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد، می‌گوید: کاهش تعرفه در شرایطی باعث ارتقای صنعت داخلی خواهد شد که با اعمال سیاست‌های حمایتی این صنعت از مشکلات فعلی خارج شود. هم اکنون خودروسازان با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند و به همین دلیل نمی‌توانند تیراژ تولید محصولات خود را افزایش دهند.

آزادی افزود: علاوه بر آن شرایط ناشی از مشکلات خارجی از جمله نقل و انتقال ارز، مشکلاتی را در زمینه واردات قطعات و تولید خودروها ایجاد کرده است.


منبع

باشگاه خبرنگاران

برچسب : خودرو , کاهش تعرفه , واردات , مجلس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد123
1

می خوام 100 سال سیاه از این خودرو سازا پشتیبانی نشه ااااا اینا چه خودرو سازایین همه که همه طراحی های مهندسی چه مکانیکی و چه الکترونیکیشو می دن دست خارجیا چرا از مهندسا پشتیبانی نمی شه؟؟؟ مردشور اینن مملکته شیر تو شیرو ببرم
21:41  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
رضا
3

چهار نفر اون بالا یه ملت رو به مسخره بازی گرفتن!
13:49  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
مصطفی : سلام ردیف قرارداد 72**1538 تحویل ۱۴ خرداد هشتم تیر فاکتور دهم پلاک یازدهم حمل به نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب میس میس : حال مال خودته و بس که سواری الان
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام من امروز فاکتور شدم مشکی 22 مهر تکمیل وجه و 26 مهر سخا انشالله به زودی قسمت خودت
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : منم حتما سعیمو میکنم بیام