گروه خودرو - اردیبهشت امسال بود که شورای رقابت پس از سه ماه بررسی و بر اساس تورم بخشی خودروهای داخلی، به فرمولی برای تعیین قیمت این خودروها دست یافت و حالا در شرایطی که هنوز سال به پایان نرسیده، این فرمول با روی کار آمدن رئیس جدید شورا، در حال تغییر است. رضا شیوا رئیس فعلی شورای رقابت عقیده دارد فرمول موردنظر با عجله تدوین شده و باید بازنگری شود. بر همین اساس اگرچه خودروسازان علاقه دارند تا قیمت محصولاتشان را خود تعیین کنند، اما به نظر میرسد با تعیین دستورالعمل جدید احتمالی از سوی شورای رقابت، خودروسازان بیش از هر زمانی تحت نظارت قرار خواهند گرفت. به کارگیری استاندارد هزینهای برای تعیین «هزینههای واقعی تولید خودرو» یکی از مواردی است که شورای رقابت قصد دارد آن را در جریان بازنگری فرمول فعلی، در صنعت خودرو بررسی و اعمال کند. بر این اساس هزینههای تمام شده خودروسازان برای تولید یک خودرو، با استانداردهای جهانی تولید سنجیده خواهد شد. در واقع شورای رقابت به نوعی میخواهد هزینه استاندارد تولید خودروهای خارجی را الگو قرار داده و قیمت خودروهای داخلی را بر اساس آن برآورد کند. این در حالی است که خودروسازان داخلی معتقدند فضای کسبوکار در صنعت و خودرو ایران با خارج فرق دارد. آنها میگویند: در ایران هزینههای غیرتولیدی نقش زیادی در قیمت خودرو دارد؛ اما در خارج از کشور به این شکل نیست. از آن سو، اما کارشناسان نیز عقیده دارند شفافسازی هزینه خودروسازان برای رسیدن به قیمت منطقی خودرو ضروری است؛ زیرا در صنعت خودرو ایران ریخت و پاشها و هزینههای نامعقول همواره وجود داشته و خود به «هزینه تولید» تبدیل شده است. به اعتقاد آنها، سوءمدیریت یکی از دلایل اصلی رشد هزینههای تولید خودرو است.