بازگشت مشتری‎های واقعی به بازار خودرو

بازگشت مشتری‎های واقعی به بازار خودرو

هفته آخر اسفند است و زمان برای خرید كالایی مانند خودرو محدود به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود فعالان بازار از معاملات راضی نیستند. به گفته فعالان بازار خودرو، معاملات نسبت به هفته‌های قبل كاهش پیدا كرده است؛ درحالی‌كه با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، انتظار برای خرید خودرو بیشتر بود.
یكی از فعالان بازار در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: قیمت‌ها بعد از مدت‌ها ثبات، طی هفته‌های گذشته كمی افزایش یافت؛ اما معاملات هم‌پای افزایش قیمت‌ها پیش نرفته و به همین دلیل بازار كمی آرام شده است. 
 به تعبیر این فعال بازار در حال حاضر قیمت‌ها هنوز توفانی است؛ درحالی‌كه معاملات بیشتر شبیه یك توفان فروكش كرده‌ است. 
با این تفاسیر بازار خودرو در هفته‌ای كه گذشت، بسیار آرام بوده و تقاضا برای خرید خودرو هیچ شباهتی به بازار شب عید سال‌های قبل ندارد.  آرامش بازار خودرو در حالی است كه به نظر می‌رسید بعد از اینكه خودروسازان اعلام كردند افزایش قیمت‌ها در سال آینده قطعی است، مشتریان برای خرید خودرو در آخرین روزهای امسال شتاب بیشتری به خرج دهند، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد، با این وجود آیا دلیل كم بودن معاملات بازار این است كه هنوز مشتریان خودرو به كاهش قیمت‌ها در سال آینده امیدوار هستند؟ یا اینكه خودروهای داخلی بیش از این گنجایش افزایش قیمت را ندارند؟ 
یك فعال بازار عقیده دارد معمولی بودن معاملات در بازار شب عید امسال به این دلیل است كه پول‌های سرگردان از بازار خودرو خارج شده‌اند و معاملاتی كه در حال حاضر در جریان هستند، فقط توسط مشتریان بازار خودرو رقم می‌خورد. به این ترتیب قیمت‌ها كه زمانی در بازار خودرو بسیار حبابی شده بودند، حالا به سقف خود رسیده‌اند و همین موضوع نیز دست‌ها دلال‌ها را از این بازار كوتاه كرده است زیرا با وجود چنین قیمت‌هایی ریسك معاملات بسیار زیاد شده است. 
به نظر می‌رسد معاملاتی كه در حال حاضر در بازار جریان دارند، آینه‌ای باشند برای نشان دادن مشتریان واقعی بازار، مشتریانی كه تعداد آنها نسبت به سال‌های قبل بسیار كاهش یافته است. 
پیش از این خودروسازان و كارشناسان از كاهش قابل توجه مشتریان صنعت خودرو به واسطه افزایش قیمت خودرو و از بین رفتن قدرت خرید آنها خبر داده بودند، موضوعی كه باتوجه به كاهش معاملات حالا به خوبی می‌توان آن را مشاهده كرد. 
وارداتی‌های با ثبات 
 اما سری بزنیم به بازار خودرو، بازاری كه با وجود افزایش قیمت‌ها خرید و فروش در آن كمی سخت شده است اما به هر حال به واسطه وجود بخشی از مشتریان كه هنوز قدرت خرید خود را از دست نداده‌اند، معاملات كمابیش در آن جریان دارد. 
هرچند خودروهای داخلی طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند، اما آن‌طور كه از بازار وارداتی‌ها خبر می‌رسد آنها تغییر چندانی نداشته‌اند و همچنان روی قیمت‌های قبلی ثابت مانده‌اند. بر همین اساس خودروی هیوندایی سوناتا طی هفته گذشته 130 میلیون تومان قیمت داشته و آزرا نیز با 195 میلیون تومان قیمت به فروش می‌رود. 
خودروهای شاسی‌بلند خانواده هیوندایی؛ یعنی IX55 و IX35 به ترتیب قیمت‌هایی برابر با 218 و 138 میلیون تومان دارند كه نسبت به هفته‌های گذشته تغییری در پی نداشته است. 
سانتافه مدل 2014 نیز با قیمت 179 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. اما I30 هم كه نمونه هاچ‌بک این خانواده است، قیمتی برابر با 101 میلیون تومان و یاریس هاچ‌بک نیز 85 میلیون تومان قیمت دارد. 
اسپورتیج هم به‌عنوان شاسی‌بلند خانواده كیا 140 میلیون تومان ارزش دارد و سراتو نیز روی 112 میلیون تومان ثابت بوده است. اما دو خودروی تویوتا؛ یعنی اوریون و كرولا به ترتیب در بازار این هفته 202 و 128 میلیون تومان قیمت داشته‌اند. 
آرامش خودروهای داخلی 
هرچند به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ثبات در پیش گرفته‌اند، اما این ثبات قیمت در حالی رخ داده است كه طی هفته‌های گذشته با داغ شدن معاملات قیمت‌ها با افزایش همراه بوده‌اند. 
 بر همین اساس منحنی رشد معاملات با منحنی رشد قیمت‌ها اصلا هماهنگ نبوده است و حالا هم معاملات به صورت معمولی در جریان هستند. 
206‌ تیپ 5 كه در كارخانه قیمتی برابر با 34 میلیون و 650 هزار تومان دارد در بازار با قیمت 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.  مدل صندوقدار این خانواده هم كه در حال حاضر در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان دارد،؛ درحالی‌كه قیمت آن در كارخانه 35 میلیون و 100 هزار تومان است.  اما دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر90، در مدل E2 كه در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار 37 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود و تندر 90 پارس خودرو نیز 100 هزار تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. مدل E1 این خودرو نیز 33 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. 
پژو 405 بنزینی نیز در بازار 27 میلیون و 800 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 31 میلیون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  پژو پارس سال هم كه در كارخانه 30 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار 4 میلیون و 200 هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد. 
پارس یورو4 هم با قیمت 35 میلیون و 100 هزار تومان در بازار قابل خرید و فروش است. 
اما رانای ال.ایكس با موتور‌TU5، سی و دو میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد. سمند ال.ایكس نیز در مدل دو ایربگ خود و با استاندارد آلایندگی یورو2، برابر با 28 میلیون و 500 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 30 میلیون و 200 هزار تومان قابل معامله است. 
اما سری به خانواده پراید هم بزنیم تا ببینیم قیمت‌های این خانواده در چه حالی است. پراید 111 در مدل اس.ای با قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ درحالی‌كه قیمت این خودرو در كارخانه حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان است. 
 پراید 131 در مدل SX هفده میلیون و 400 هزار تومان معامله می‌شود و 132 مدل SX نیز 18 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. مدل دوگانه‌سوز آن نیز با پرداخت 19 میلیون تومان قابل معامله است.  خودروی تیبا نیز در مدل فول خود 23 میلیون و 200 هزار تومان در بازار ارزشگذاری شده است. 
اما تیانا، خودروی ژاپنی كه در پارس خودرو مونتاژ می‌شود، طی هفته گذشته در بازار برابر با 150 میلیون تومان معامله می‌شده و مگان فول آپشن نیز 87 میلیون تومان است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , دیدگاه , قیمت , وزیر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده