اسب خودروسازان می‌تازد؟

اسب خودروسازان می‌تازد؟

سال 92 نیز برای خودروسازان کشور چندان خوش‌یمن نبود و آنها حالا در انتظار تحویل سال جدید هستند تا شاید از این دوران ضعف و ناخوش احوالی خارج شوند، هرچند به نظر می‌رسد راه درازی تا رسیدن صنعت خودرو به روزهای اوجش باقی مانده است.
 اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی که طی سال گذشته در کشور رخ داد سبب شده کارشناسان به آینده خودروسازی کشور در سال 93 امیدوار شده و از احتمال تسریع روند بازگشت این صنعت به مسیر عادی خود صحبت به میان بیاورند. لکوموتیو صنایع ایران دو سالی می‌شود که از ریل منحرف شده و در جاده خاکی، کند و ناامیدانه حرکت می‌کند و حالا که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن سال 93 باقی مانده است، صحبت از احتمال بازگشت آن به ریل تولید می‌شود. به عبارت بهتر، اگرچه خودروسازی ایران این روزها حال و احوال خوشی ندارد، اما به اعتقاد کارشناسان، سال آینده می‌تواند سال نسبتا خوبی برای صنعت خودرو کشور باشد. این گمانه‌زنی کارشناسان از آنجا نشات گرفته که آمریکایی‌ها تحریم خود را از خودروسازی ایران برداشته و همچنین اوضاع اقتصادی کشور تا حدی به ثبات رسیده است، به‌خصوص در بازار ارز. البته هنوز مشکل بزرگی به نام «کمبود نقدینگی» بر جای خود باقی‌است و خودروسازان معتقدند تا این مشکل حل نشود، نباید به آینده صنعت خودرو کشور امیدوار بود. طی دو سال گذشته تحریم‌های بین‌المللی، کاهش نقدینگی و رشد نرخ ارز، خودروسازی ایران به عمیق‌ترین بحران خود پس از دوران جنگ فرو رفت. اوضاع برای خودروسازان به حدی وخیم شد که نه تنها تولیدشان به یک سوم رسید، بلکه قیمت خودروها نیز به بیش از دو برابر افزایش یافت تا صدای اعتراض مردم نیز دربیاید. از آن سو اما خودروسازها نیز درمانده بودند و چندان کاری از دست شان برنمی‌آمد، چه آنکه تقریبا بسیاری از خودروسازان خارجی با آنها قهر بودند و تحریم اجازه نمی‌داد قدم از قدم بردارند. تحریم‌ها به‌خصوص تحریم ایالات متحده علیه خودروسازی ایران، سبب شد روند افت تولید خودروهای داخلی شدت یابد و به تبع آن قیمت‌ها نیز بیشتر و بیشتر بالا بروند و از آن سو نیز مشکلات مالی هم تمام شدنی نبودند. فشار وارده به خودروسازان به حدی زیاد شد که آنها چندین بار بابت نابودی صنعت خودرو هشدار دادند و حتی چندی پیش نیز قطعه سازان تهدید کردند که به‌دلیل مشکلات مالی، دیگر قطعه در اختیار جاده مخصوصی‌ها قرار نمی‌دهند. مجموعه این مشکلات و اتفاقات، بیم نابودی صنعت خودرو را در دل خیلی‌ها کاشت، مخصوصا اینکه دولت قبل نیز توجه چندانی به این صنعت نشان نداد و حتی با وجود وعده و وعیدها، پولی، به خزانه‌اش واریز نکرد. موجی از ناامیدی جاده مخصوصی‌ها را در بر گرفته بود تا اینکه خرداد 92 از راه رسید و دولت «تدبیر و امید» پیروز انتخابات شد تا خودروسازان مانند بیشتر ایرانیان، به آینده امیدوار شوند. با مستقر شدن دولت یازدهم، اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی برای کشور رخ داد، که شاید بهترین آن «توافق هسته‌ای ژنو» بود، توافقی که در نهایت سبب شد تحریم‌ها علیه صنعت خودرو کشور لغو شود. این تحریم به هیچ کشور و شرکتی در دنیا اجازه نمی‌داد با خودروسازی ایران کار کند زیرا از سوی آمریکایی‌ها تنبیه می‌شد و از همین رو خیلی‌ها مراودات خود را با جاده مخصوصی‌ها قطع کردند که در راس آنها رنوی فرانسه بود. این شرکت تا جایی که توانست در خودروسازی ایران ماند اما وقتی با تحریم و تهدید آمریکایی‌ها روبه‌رو شد، چاره‌ای جز تعلیق فعالیت‌هایش در ایران نیافت. 
هرچه بود، دولت یازدهم در اولین اقدامات سیاسی خود توانست بر سر مسائل هسته‌ای با غرب به توافق برسد و در نتیجه آن، تحریم علیه خودروسازی ایران لغو شود. با لغو تحریم‌ها، خودروسازان بزرگ دنیا برای ورود به ایران اعلام آمادگی کردند و حالا نیز خبر می‌رسد توافقات خوبی میان خودروسازان ایرانی و شرکت‌های معتبر خارجی صورت گرفته است. البته فعلا این چینی‌ها هستند که به توافقاتی جدی با خودروسازان ایرانی دست یافته‌اند، اما آن طور که مسوولان وزارت صنعت می‌گویند، گزینه‌های معتبری برای همکاری‌های مشترک، روی میز خودروسازان کشور است. به اعتقاد کارشناسان، حضور بزرگان خودروساز جهان در ایران کمک بسیار زیادی به خروج صنعت خودرو کشور از بحران خواهد کرد و حتی مقدمات پیشرفت و نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا را نیز برای آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص فراهم خواهد آورد. 
از طرفی اما، تولید خودرو نیز کمی رونق گرفته و فضای سیاسی و اقتصادی کشور نیز به ثباتی نسبی رسیده و از همین رو است که کارشناسان به آینده صنعت خودرو در سال آینده امیدوارند. به گفته آنها، نه تنها روند تشدید بحران در «جاده مخصوص» متوقف شده، بلکه سال آینده سال رشد تولید و همکاری‌های جدید صنعت خودرو ایران خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، سال 93 با افزایش تیراژ خودروهای داخلی همراه است هرچند نباید انتظار داشت که رکورد تولید یک میلیون و 640 دستگاهی سال 90 به این زودی‌ها تکرار شود. با وجود آنکه گمانه‌زنی کارشناسان از بهتر شدن اوضاع تولید صنعت خودرو کشور طی سال 93 حکایت می‌کند، خودروسازان معتقدند «بی‌پولی» همچنان بزرگ‌ترین مشکل و مانع بر سر راه تولید خودرو طی سال آینده خواهد بود. گویا دولت نیز فعلا و با هدف کنترل نقدینگی و تورم، قصدی برای شارژ مالی خودروسازان ندارد و اگر این گونه باشد، صنعت خودرو کار بسیار سختی برای افزایش تیراژ خود در سال پیش رو خواهد داشت. البته قرار است چندین محصول جدید به خطوط تولید خودروسازان اضافه شود که اگر این اتفاق سر وقت رخ داده و طبق برنامه پیش برود، می‌توان به افزایش تیراژ و تنوع خودروسازان کشور امیدوار بود. باید منتظر ماند و دید سال آینده که اتفاقا سال «اسب» نام دارد، اسب خودروسازان زین می‌شود و می‌تازد یا همچنان آهسته آهسته قدم خواهد زد؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , اسب , خودروساز , سیاسی , اقتصادی , اتفاق , 92






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
0

کی گفته ما باید همه چی تولید کنیم،این همه آمار تصادفات و مرگ ومیرها بابت چیه!اینکه ما خودرو ساز بشیم!!!!!!مگه همه دنیا همه چی رو خودشون تولید میکنن?اصلا همین آمریکا ساعت مچیش رو از سوییس وارد میکنه بعد ما این همه پتانسیل رو ول کردیم چسبیدیم به خودرو!!!!!!صنایع دستی،فرش و گلیم و....
20:54  1393/01/03
پاسخ دادن
کاربر: حمید
9

ایشالا که توی سال جدید نسل این خودرو سازای داخلی برداشته بشه تا مردم با خیال راحت و با حداقل هزینه بتونند اتوموبیل های روز دنیا با تکنولوژی و مهمتر از همه با امنیت بالا سوار شن
13:57  1392/12/24
پاسخ دادن
حسين
9

ايشالا ما هم دعا ميكنيم
18:42  1392/12/24

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس 5 ثبت نام اردیبهشت : ثبت نام 24 اردیبهشت رنگ مشکی 90 روزه تحویل سیستمی 15 شهریور فاکتور 9 مهر بیمه 10 مهر پلاک 17 آبان دیروز تو اداره تحویل شماره 2 تهران تحویل گرفتم، ناگفته نماند زیاد زنگ زدم . بردم کارشناسی رنگ ،چند تا خط و خش جزیی و یه رد فضله پرنده داشت. خدایش سیستم صوتیش خیلی خوب بود. چون هیج وقت ماشین خوب نداشتم نمیتونم راجبه فنی نظر بدم اما دوستام که تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو دارن گفتن که از لحاظ کیفیت رنگ و فنی از مال خودشون بهتره. راجبه سود تاخیر هم بگم که چون طبق قرارداد سود تاخیر تا تاریخ فاکتور هست دنبال وکیل قوی هستم که سود تاخیر را تا دیروز بگیرم تا انتقام اعصاب و روانی که از من تو این 3 ماه خرد شد رو بگیرم تا ریال آخر. ضمنا" کلی ماشین داشتن تحویل میدادن خصوصا j7 , s3.t9.j4 انشالله همه به زودی تحویل بگیرنو لذتشو ببرن هر چند بی شرفا ذوقشو از ما گرفتن
شاهین اتومات زمستان 1403 : عزیز جان من خودم شرایط شمارو دارم دقیقا زنگ زدم پرسیدم اون مبلغی که ما اول پرداخت کردیم که 370 تومن بود بهش سود مشارکت میخورده ولی وقتی قیمت ها اصلاح شده و افزایش قیمت داشتیم دیگه سود مشارکت به پول اولیه ی ما نمیخوره و الان اون 14 درصدی که شاهین پلاس گرون شده فقط به پولی که ما ندادیم میخوره یعنی حدود 54 تومن باید بدیم
lpln : داداش همه اینایی که رفتن مردادی بودن، اطلاعات گرفت یکی از دوستان رو .انگار تو این مملکت بخوایی حقتو بگیری با چوب چماق طرفی قشنگ مملکت علی وار .بیشرف تر از سایپا خود سایپاس،کارکناش تو قسمت پاسخگویی اول بگردن دنبال پدر واقعیشون بعد میمودن سر این کار .......
اصغر ترقه : اینارو جدی گفتی یا شوخی کردی؟
هادی : سلام به همه دوستان ؛ این وضعیت خودروی مشتری تو کدوم قسمت سایت هست؟ من هیچ جوری پیداش نمیکنم میشه لطفا راهنماییم کنین ؟
تارادستی سفید : لعنت بر ایران‌خودرو چرا داری مردم اذیت میکنی تحویل 12 مهرماه هنوز فاکتور نشدم تازه دو هفته بعد فاکتور تحویل میدن یعنی میشه 6 ماه
حسین : دوستان الان نقص پرونده زده تو سیستم برام پیام تکمیل وجه و دعوتنامه میاد، یا اول باید نقص پرونده رو حل کنم بعدش دعوتنامه ؟؟؟؟؟
مهدی : آخه تو سر از ماشین در نمیاری چرا الکی بحث میکنی با همین پول این خودرهای آشغال سایپا و ایرانخودرو که هیچ کیفیتی ندارن و هر سال اندازه یه جنگ جهانی کشته میدن گمرک بردارن بجای شاهین زباله تویوتا کمری میشه خرید دوج چارجر میشه خرید که هر کدوم بالای هشت عدد کیسه هوا دارن و از لحاظ ایمنی عالی هستن الان وقتی عربها با خودرهای لوکس و با کیفیت از کنارتون رد میشن تازه میفهمی خط فقر ماشینی یعنی چی . پس بدون داره ظلم میشه به همه که برا یه خودرو چند سال تو نوبت باشی در حالی که دنیای اطراف بهترین ماشین روز دنیارو از دم قسط آنی میخرن و عشق حالشونو میکنن بعد پنج سالم یه دونه صفرشو جایگزین میکنن .
تارا : سلام تارا سفید تحویل 13 مهر هنوز فاکتور نشدم
ایکس ۵ : وقتی تحویل گرفتید دیگه تعویض نمی کنند فقط خسارت میدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام حداقل 40روز تاخیر داره
دنا پلاس 6 : سلام من دنا پلاس 6 دنده تحویل دی ماه 🌙 هستم به نظر دوستان آگاه تحویل خودرو تاخیر داره یا به موقع تحویل می گردد
دنا اتو آبان ماه 28 : سلام تا 8مهر فاکتور شده...
امیر از اهواز : سلام ماشین قبلی من وقتی چراغ روشن شد حدود یک هفته بعد دادنش به سلامتی و دل خوش ان شاء الله این هفته تحویل بگیری فقط داداش موعد دعوتنامت کی بود؟ زودتر اومد دعوتنامه یا سر موعد؟
احسان : دریچه ابی هستن،با اب تنظیم میشه،😂
mehrdad : سلام و وقت بخیر خدمت دوستان واقعی نه اوناییکه مریضن و فیک هستن و خبرای چرت اینجا میزارن دیروز از اشنامون که توی ایران خودرو هست امار گرفتم گفتش تا 10روز اینده ماشین هارو تحویل میدن امیدوارم اینجوری بشه اون دسته از ادمای بیمار که خبرای فیک میزارین نکنین لطفا نکنیننننننن
مهسا : سلام دوستان من الان نگاه کردم دیدم تمام مراحل تاریخشون شده یکی.ولی فاکتور نشده این میخان فاکتور کنن🌺🌺
تیگو8فروردین : آقا محمدحسین سلام تا آبان که تحویلیش به روز بشه بعدش دیگه ثبت نام و تحویلیش زیاد نبوده امیدوارم برای ما هم که زده فروردین اینور سال بدن اگه بخان بندازن بعد عید قطعا تاخیر دوسه ماه رو داره
راناپلاس مهر : مردم اعصاب شون داغون هست نیاین نمک نریزین روی زخمشون آخر یکی پیدا میشه باهاتون سوری قرار میزاره شکمتون و سفره میکنه بس کنید حرفای چرند نزنید ببینیم چه خاکی بر سر مون بریزیم از دست این بی دی ن ها ی بی وجدان
X55 : آقا محمد حسین شما منظورتون اینه ماشینها ماهها قبلدتولید شده و تو آفتاب و بارون بوده و شرکت میاد فروش میزاره و به همین دلیل سریع ثبت شاسی میشه ؟ بنابراین خیلی رنگش صدمه میبینه درسته؟