در بازار خودرو همه ناراضی‌ هستند/ انحصار باید شکسته شود

در بازار خودرو همه ناراضی‌ هستند

رییس شورای رقابت با بیان این‌که در بازار خودرو همه طرف‌ها ناراضی‌ هستند، اعلام کرد: هم انتظار کاهش قیمت مردم برآورده نشد و هم خودروسازان هنوز از زیان‌دهی خود گله‌مندند.
رضا شیوا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره وضعیت اصلاح دستورالعمل قیمتی خودرو اظهار کرد: همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم شورای رقابت در پی بازنگری اساسی در این دستورالعمل است؛ این فرمول که دارای چند متغیر مختلف است باید بار دیگر بررسی و اصلاح شود.
وی افزود: یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های این فرمول تورم بخشی خودرو است که بانک مرکزی هر ساله آن را اعلام می‌کند و برای سال جدید نیز شورای رقابت تورم بخشی را از بانک مرکزی خواهد گرفت. در کنار آن متغیر دیگر که در دستورالعمل آینده خودرو نقش بسزایی ایفا خواهد کرد بحث کیفیت ماشین‌های تولیدی است.
رییس شورای رقابت با اشاره به 9 شاخص کیفی خودروها گفت: در این حوزه دو نوع شاخص اصلی کیفی وجود دارد؛ یکی شاخص‌های ظاهری و دیگری کارکردی. شاخص‌های کارکردی اصلی‌ترین عامل برای سنجش کیفیت خودرو به حساب می‌آیند و از این رو در دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت اهمیت بسیاری خواهند داشت.
شیوا خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگروه خودروی شورای رقابت در حال بررسی مجدد دستورالعمل خودرو است که با مشخص شدن شاخص‌های کیفیتی و کارکردی نهایی این دستورالعمل با اصلاحات لحاظ شده ارائه خواهد شد.
وی درباره وضعیت قیمت خودرو در سال 93 گفت: طی چند ماه گذشته با توجه به بهبود روابط خارجی کشور و کاهش تحریم‌ها قدری از فشارها روی خودروسازان کم شده است در کنار آن با راحت شدن انتقال ارز و افزایش تولید خودروسازان می‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو روند صعودی پیدا نکند.
رییس شورای رقابت با اشاره به انتظارات موجود در بین مردم برای کاهش قیمت خودرو در طول چند ماه گذشته تاکید کرد: قطعا هیچ نهادی جزو شورای رقابت حق ورود به عرصه قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و اگر بنا باشد تغییری در وضعیت قیمتی مشاهده شود نیز باید طبق دستورالعمل این شورا عملیاتی شود.
شیوا افزود: شورای رقابت در تلاش است یک دستورالعمل علمی و منطقی برای بازار خودرو ارائه کند با توجه به تورم موجود در کشور همین طور بازار خودرو در طول چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت نبوده و این نشان از بهبود وضعیت‌ها دارد. هر چند می‌توان انتظار داشت خودروسازان با افزایش تولید خود که به کاهش هزینه‌های ثابت‌شان می‌انجامد در سال آینده نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام نکند.
وی درباره وضعیت تورم بخشی خودرو اظهار کرد: هر چند اقتصاد در طول سال 92 با تورم بالایی دست و پنجه نرم کرده اما به این معنا نیست که حتما تورم بخشی نیز افزایش یافته است قطعا بخش‌هایی در اقتصاد بوده‌اند که با توجه به تغییرات حاصل شده در طول ماه‌های اخیر تورم کمتری نسبت به ماه‌های گذشته داشته‌اند.
رییس شورای رقابت در پاسخ به اینکه چرا با توجه بهبود وضعیت اقتصاد و سیاست خارجی قیمت خودرو تغییر چندانی نکرد؟ گفت: خودروسازان در طول ماه‌های گذشته همچنان از نرخ ارزی استفاده می‌کردند که در فرمول سال گذشته شورای رقابت وجود داشته به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت قیمت‌ها تغییر کند. در کنار آن خودروسازان همواره در طول سال‌های گذشته از زیان‌ده بودن سخن می‌گفتند که این مساله باعث می‌شود هزینه‌ها سریعا به بخش فروش منتقل نشود و قیمت پایین نیاید.
شیوا با بیان این‌که تمام طرف‌ها در بازار خودرو ناراضی هستند، گفت: از یک سو مردم از قیمت بالا شکایت دارند و از یکسو خودروسازان اعلام می‌کنند کارخانه‌هایشان زیان‌ده شده است. همچنین قطعه سازان از مطالبات به جامانده خود سخن می‌گویند؛ از این رو قطعا باید تغییراتی در بازار خودرو ایجاد شود تا تعادل و روند مثبت بار دیگر به این عرصه بازگردد.
وی راه حل خروج از شرایط فعلی را شکست انحصار بازار خودرو دانست و تاکید کرد: اگر انحصارها شکسته و بازار رقابتی شود قطعا خودروسازان مجبور خواهند شد با بالا بردن کیفیت و بهره وری خودروهای خود با دیگران رقابت کنند و به این ترتیب قیمت را نیز بازار تعیین خواهد کرد لذا راه حل اصلی بازار خودرو خارج شدن از وضعیت انحصاری است.
رییس شورای رقابت در پایان خاطرنشان کرد: قطعا انتظار مردم از کاهش قیمت خودرو به جاست و امیدواریم با شرایط جدیدی که در اقتصاد و فضای کلی کشور ایجاد شده شرایطی فراهم شود که قیمت خودرو کاهش یابد هر چند در شرایط تورمی فعلی همین که افزایش قیمت نداشته‌ایم نیز به نوعی اتفاقی مثبت به حساب می‌آید.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , بازار , ناراضی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

فریذ
8

توروخدا منو نخندون!!!خوشحالی که قیمت ازین بالا نرفته!!!!!!!!!!!!!!نه توروخدابیابالاببراین ابولقراضه هارو
بابا یکی تو ایت مملکت نیست که بگه آقا خودروایرانی کیلویی چند!!!!!!11111
ای مردم توروخدا نخرین محصولات ایرانی رو بخدااگه نخرین مطمن باشین که مجبورمیشن هم کیفت ماشیناشونو ببرن بالا هم ارزون تر کنن
این قیمت هاانی مال ماشینهای ایر انی نیست بخدا ارزش خودکشی روندارن بااین ماشینها....اکه تحریم کنیین مثل سالهای قبل التماس میکنن بیان بخرین قسطی و تحویل فوری!!
اینارگ ایرانیا دستشون امده هرچه گرونتر فروش بهتـــــــــــــر!!!!
17:59  1392/12/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j4 : سلام دوستان از ثبت نام مرداد 60 روزه جک جی 4 کسی فاکتور شده ؟
Gl : 12094647 انشالا شما هم فاکتور بشین
jjj : لینک فارس https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
محسن : والا خیلی تبلیغ کرد گفت 38 میلیونه ولی با تخفیف میشه 8 و خورده ای، من نگرفتم بیمه بدنه پوشش بیشتری داره و هم قیمت همینه، بدنه برای دزدی هم هست ولی کارت طلایی نداره، بدنه با همون قیمت کارت طلایی تا سطح خسارت بیشتری میده، بدنه چند سال که بدی اپشن کسر فرانشیز براتون فعال میشه که خیلی خوبه ولی طلایی نداره، خلاصه فرانشیز میشه درصدی از خسارت رو پرداخت نمیکنن که اگه بیمه بدنه 2 3 سال بدی میتونی فعال کنی که فرانشیز کمتر بشه، حالا این اطلاعاتی بود که من داشتم اگه کسی از دوستان نظر دیگه ای دیگه داره در خدمتیم
شاهین gl : چطور بفهمیم ماشین پلاک شده یا ن
x5 : اگه سواد داشته باشی دفترچه راهنما بخونی توضیح داده
زارع : پول بی زبون دادیم مسئولین سایپا حالا مثل دیوونه ها داریم لحظه ب لحظه توی این گروه و اون گروه چک میکنیم ببینبم کی مسئولین حرامخور سایپا لطف میکنن ماشینی که دوسال پیش خریدیم رو بهمون میدن😔
V1p تیتانیوم : به نظر من ماشینها هنوز توی خط تولید بودن ولی شماره شاسی ها رو ثبت کردن برای فاکتور که دیگه جریمه تاخیر ندن تا وقتی که ماشین آماده بشه. پلاک هم سیستمی ثبت شده وگرنه روی ماشین نصب نشده. بازدید فنی هم یه بهانه بود برای اینکه ماشینها دیرتر آماده میشه بگن تاخیر میخوره تا بارگیری بشه
V1p تیتانیوم : سلام دوستان به نظر من برای همون sbr هست چون واریزی ما 885 میلیون بود و در فاکتور چیزی از جریمه تاخیر کم نکردن و همون بدون sbr فاکتور شده و جریمه تاخیر من توی فاکتور 31 میلیون بود ولی برای کارت طلایی که زنگ زد گفت جریمه تاخیر 28 میلیون هست. کارت سوخت رو هم درخواست دادم پیامش برام اومد تارا v1p با sbr در حالی که ما پول بدون sbr رو واریز کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : هرکی تبدیل میزنه نمیخاد بیاد بگه زدی خوشبحالت بسلامت، اینجا اگه کسی جی فاکتور شد بیاد بگه شنبه برای ساینا میخان برن جاده مخصوص هرکی میتونه بیاد سایت قوه قضائیه هم میتونید ملاقات حضوری بزنید اگه تعداد زیاد باشه خودشون یه فکری میکنن
وانت پراید : پذیرش 4 شهریور امروز فاکتور شدم
اطلس بهمن : من مرداد بودم تبدیل زدم شما یکم دیگه صبر کن خیلیا کم شدن
کوییکRs : یعنی ایشون دروغ گفتن ؟؟
کوییک آر اس : خوب شما 500 تومن یه تومن بزن به حساب یکی از این بچه‌ها که تهران هستند یکی بیشتر با خودش ببره
کوییک آر اس : کوییک GX-L از دوستم تکمیل وجه 21 خرداد هنوز فاکتور نشده ; و از خودم کوییک آر اس تکمیل وجه 23 تیر هنوز فاکتور نشده
امیر : شنبه لباسامو در میارم میرم تو براشون البته از قبل سیلدنافیل میخورم حتما
سوگند : سلام خواستم ی سوالی بپرسم چون هممون با همدیگه هم دردیم کسی بهتراز شما نمیتونه درک کنه و کمکم کنه من اطلس مشکی اذربودم تکمیل وجه خرداد دوتا بچه مدرسه ای دارم سرویس گرفتم حالا نمیدونم تبدیل بزنم یا نه احساس میکنم تبدیل بزنم غرور خودمو زیر پا گذاشتم شدم طعمه سایپا تبدیل نمیزنم فشار زندگی و بی ماشینی از پا درمیاره خدا ازشون نگذره شده کلافه سردرگم
سلطان : شکایت هم بخوایم بکنیم باید سر موعد چک هارو پاس کنیم چون شرکت بفهمه ما شکایت کردیم اونام اگه پاس نکنیم شکایت میکنن تا سر ماه وای میسم خبری نشد شکایت میکنیم یه اظهار نامه 48ساعت می فرستیم بعد شکایت
ثبت نام : جوابگو نیستن