کامیون Freightliner Columbia یک کامیون با ظرفیت متوسط است که برای حمل بار در مسافت های کوتاه طراحی شده است و از پس کارهای زیادی بر میآید. این کامیون که برای کارهای ساخت و ساز یا حمل بارهای کوچک طراحی شده است، وزن کم و اکسل مناسبی دارد و با پیکربندی های 4×6، 4×8 و 4×10 ویژه عملیات ساختمانی و 2×4 یا 4×6 ویژه حمل و توزیع بار در بازار عرضه میشود. علاوه بر اینها، مدل های Day Cab و Mid-R00f Sleeper هم به صورت سفارشی تولید میشوند. موتور Cummins ISLe5 با حداکثر توان 400 اسب بخار و گشتاوری حدود 1700 نیوتن متر این کامیون را به پیش میراند. وزن کل Freightliner Columbia به لطف موتور قوی و شاسی قرص و محکم می تواند به 40000 کیلوگرم میرسد.
طراحی بدنه
اگرچه ظاهر کامیون به اندازه سایر مدل های موجود در بازار تهاجمی نیست، اما طراحی چندان بدی هم ندارد. مدل Columbia هم مانند بیشتر کامیون های Freightliner دارای کابینی با پیکربندی متعارف است که با اصول طراحی آیرودینامیک مطابقت دارد. مهندسان شرکت هنگام طراحی توجه زیادی به اصول آیرودینامیک داشته اند به همین خاطر کامیون ظاهری بسیار شیب دار با سطوح صاف و خطوطی منحنی دارد. کامیون Columbia دارای یک کابین سبک آلومینیومی است که علاوه بر افزایش ظرفیت بارگیری، در مقایسه با کابین های استیل از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است. جلو پنجره همان طراحی معمول Freightliner را دارد یعنی قسمت های براق به همراه نوارهای نازک و افقی. چراغ های جلو شکل نامفهومی از یک برگ دارند ولی با سایر قسمت های کامیون جور در نمی آیند و کمی نابجا به نظر می رسند. سپر جلو بسیار شیک و محکم است و همین امر این کامیون زیبا را برای مواجهه با کار سخت آماده میکند. شایان ذکر است، این سپر از قسمت های مجزایی تشکیل شده و تعویض آن آسان و ارزان است. کاپوت Freightliner Columbia به منظور بالا بردن دید جاده قدری شیب دار است و شیشه جلو هم حسابی بزرگ است تا زاویه دید وسیعی در اختیار راننده بگذارد.
طراحی داخلی
ارتفاع کم کامیون از سطح زمین و طراحی مناسب پله ها و دستگیره ها، ورود و خروج به کابین را آسان میکنند. وقتی داخل میشوید، کابین جادار و داشبورد منحنی که در بسیاری از کامیون های امروزی دیده می شود به شما خوشآمد میگویند. با این وجود، کیفیت نه چندان مناسب مواد استفاده شده در طراحی داخلی و تزیینات کم این کامیون جزو نقاط ضعف آن به شمار میروند. اتصالات درها زیاد سفت و محکم نیستند و در مجموع مواد اولیه درجه یک نیست.
با وجود آنکه داشبورد کمی ریخته و پاشیده و سردرگم کننده به نظر میرسد اما همه کلیدهای کنترلی دم دست هستند و استفاده از آن ها بسیار راحت و آسان است. صندلی کاپیتان (captain seat) که در بسیاری از مدل ها از جمله مدل Freightliner EzyRider دیده میشود، از جمله ویژگی های مثبت این کامیون به شمار میرود . صندلی کاپیتان اجزایی دارد که کمر راننده خیلی خوب در آن جا میگیرد و حتی پس از یک روز پرکار هم سرحال خواهید بود. علاوه بر صندلی های راحت، فرمان هم از ارگونومی خوبی برخوردار است و با استفاده از پدال پایی که به صورت سفارشی عرضه میشود، میتوانید ارتفاع و جهت آن را تنظیم کنید.
با این وجود، طراحی چهار پره و تزیینات چوبی ظاهراً ارزان قیمت آن هم چندان جذاب نیست. طراحی ساده صفحه کیلومترشمار و استفاده از عقربه های آنالوگ و چراغ های LED که خواندن اعداد را آسان میسازند، از زیباترین بخش های کابین به شمار میروند. به لطف ارتفاع زیاد صندلی، راننده بر جاده مسلط است و هرگز از دید کم شکایت نخواهد کرد چون صندلی هیچ کم وکسری ندارد. اینجا و آنجای کابین محفظه های زیادی وجود دارند که از همه بهتر کنسول بالای سر راننده است که استفاده از آن آسان و حسابی هم جادار است.
قدرت و عملکرد موتور
کامیون Freightliner Columbia مجهز به یک موتور 8.9 لیتری Cummins ISLe5 با استاندارد Euro II است که بین 320 تا 400 اسب بخار نیرو تولید میکند و حداکثر گشتاور آن حدود 1350 تا 1700 نیوتن متر است. گیربکس اتوماتیک Allison یا گیربکس دستی Eaton را میتوان روی این موتورها نصب کرد. یک رادیاتور غول آسا به همراه فن چسبیده به آن باعث می شود سیستم خنک کننده بیشترین کارایی را داشته باشد. کامیون Freightliner Columbia علاوه بر موتور قوی، یک ترمز کمپرسی قوی نیز دارد قدرت دارد و برای عملکرد بهتر به سیستم Power Take Off نیز مجهز است. موتورهای Cummins که روی کامیون Freightliner Columbia نصب شده، امتحان خودشان را پس داده اند و برای ماموریت های سخت این کامیون، بسیار مناسبند. صرفنظر از اینکه کدام مدل را انتخاب کنید، موتور عملکرد خوبی دارد و حتی در دور پایین نیز از قدرت کافی برخوردار است.
ویژگی موتورهای مختلف کامیون Freightliner Columbia |
موتور |
اسب بخار |
گشتاور |
|
320 |
1350 |
|
340 |
1499 |
|
360 |
1599 |
|
380 |
1700 |
|
400 |
1700 |
سواری و هندلینگ
روی کامیون کمک فنرهای استاندارد پارابولیک نصب شده است ولی اکسل عقب به سیستم تعلیق بادی هم مجهز است. پیکربندی سیستم تعلیق سواری در مسیرهای ناهموار را امکانپذیر میکند. به رغم ارتفاع زیاد، بدنه نقش خودش را خیلی خوب بازی میکند و عملکرد کلی کامیون در جاده بسیار خوب است. فرمان نرم است و چه در سرعت پایین و چه در سرعت بالا خوب عمل میکند.
نظر نهایی
کامیون Freightliner Columbia کامیونی بسیار کاربردی است که در بازار خودروهای سنگین میتواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد. این کامیون در مدل هایی متنوع با پیکربندی های مختلف کابین و شاسی به بازار عرضه میشود و تنوع موتور آن نیز بسیار زیاد است. کابین نیز دارای همه امکانات رفاهی است و سازه آلومینیومیاش هم آن را بادوام تر می کند. سواری و هندلینگ آن هم نسبت به دیگر رقبا، متوسط است.