جستجوی پرواز شماره MH370 هواپیمایی مالزی پس از یک هفته به نقطه عطف جدیدی رسیده است چون شواهد نشان میدهند سیستم ارتباطی این هواپیما به طور دستی خاموش شده و مسیر پرواز تغییر داده شده است.
چندین سناریو وجود دارد که کارشناسان آن ها را تجزیه و تحلیل کردهاند.
فرضیه: حمله تروریستی
احتمال: وقتی نظریه تغییر مسیر تعمدی هواپیما مطرح میشود، این پرسش مطرح میشود که سازمان های تروریستی در این کار دخالت داشتهاند یا نه؟
حضور دو مسافر که با گذرنامه های مسروقه سفر میکنند، جنبه تروریستی بودن ماجرا را تشدید میکند.مقامات مسوول معتقدند که دو مرد ایرانی مهاجر غیرقانونی هستند ولی رئیس CIA بر این باور است که حمله تروریستی در کار نبوده است.جستجو در منطقهای وسیع و گسترده انجام میشود... یعنی از کریدور شمالی مرز قزاقستان و ترکمنستان گرفته تا کریدور شمالی تایلند و کریدور جنوبی اندونزی و اقیانوس هند... هیچ هدف یا مقصد خاصی هم در نظر گرفته نشده است.
نظر کارشناس:
Gerry Soejatman تحلیلگر مستقل پرواز و هوانوردی میگوید: خلبان نمیتواند بدون هدف و برنامهریزی قبلی ساعت ها هواپیما را به پرواز در بیاورد. او میگوید: اگر این کار با تصمیم قبلی انجام شده باشد با مسالهای بغرنجتر از مساله 11 سپتامبر مواجه هستیم. البته منطقه شمالی را میتوان با رادار مورد تجسس قرار داد ولی ممکن است هواپیما با کمترین ارتفاع ممکن پرواز کند تا دیده نشود.
فرضیه: دست داشتن خلبان در ماجرا
احتمال: مقامات مالزیایی اظهار کردهاند سیستم ارتباطی احتمالاً به طور دستی خاموش شده است به همین خاطر برخی کارشناسان معتقدند خلبان نیز خواه آگاهانه خواه تحت فشار، در این قضیه دست داشته است.
نظر کارشناس: Paul Yap کارشناس سنگاپوری هوانوردی میگوید: من چند سناریو را قبول دارم. اولین سناریو این است که هر دو خلبان یا دستکم یکی از آن ها در ماجرا دست داشته است. شاید هم تروریست ها خلبان های هواپیما را تحت فشار گذاشتهاند تا سیستم ارتباطی را خاموش کنند. فردی وجود داشته است که میدانسته دارد چکار میکند، و این فرد ممکن است خلبان، خدمه، و یا از بین مسافرین بوده باشد.
فرضیه: خودکشی خلبان
با اینکه چنین مواردی نادر است ولی خلبان هایی بودهاند که به قصد خودکشی باعث سقوط هواپیما شدهاند. در سال 1997، یک هواپیمای بوئینگ 737 که از جاکارتا به مقصد سنگاپور در پرواز بود، در رودخانه ای در اندونزی سقوط کرد و کارشناسان علت آن را خودکشی خلبان تشخیص دادند.
نظر کارشناس:
Terence Fan کارشناس هوانوردی از دانشگاه مدیریت سنگاپور معتقد است: ممکن مساله خودکشی خلبان مطرح باشد، ولی هواپیما تکه تکه نشده است چون با ساختاری نسبتاً یکپارچه و منسجم فرود آمده است. هواپیما روی آب شناور نمیماند و اگر در آب فرو برود، آب به داخل کابین نفوذ میکند چون واشر درها ضد آب نیستند. با این حال ، هیچ اتفاقی هم نیفتاده که نشان دهنده مشکل روانی خلبان ها باشد.
فرضیه: فرود هواپیما فرود آمده و مخفی شده است
احتمال: عدم وجود تکه پاره های بدنه هواپیما و فقدان اطلاعاتی که تآیید کننده برخورد هواپیما باشد باعث شده برخی معتقد باشند هواپیما امن و امان فرود آمده و در منطقهای دور افتاده مخفی شده است.
نظر کارشناس: Greg Waldron مدیر آسیایی Flightglobal بر این باور است: اندازه هواپیمای بوئینگ 777 و فضایی که برای فرود آمدن نیاز دارد احتمال اینکه سرنوشت هواپیما این بوده باشد را از بین میبرد. بوئینگ 777 هواپیمای بسیار بزرگی است که برای فرود به باند بسیار طولانی احتیاج دارد... این کار امکانپذیر است، ولی به نظرم محتمل نیست.
دیگر کارشناسان معتقدند اگر کسانی که کنترل هواپیما را در دست گرفتهاند آن قدر مهارت دارند که از دید رادارهای نظامی پنهان شوند پس به احتمال زیاد میتوانند هواپیما را صحیح و سالم فرود بیاوردند.
فرضیه: سرپوش گذاشتن
افشا نشدن اطلاعات رادار اصلی منجر به این فرضیه شده است که برخی کشورها از سرنوشت هواپیما اطلاع دارند ولی به دلایل امنیتی از افشا آن خوداری میکنند.
نظر کارشناس: Soejatman معتقد است: داده های اخیر در مورد مسیر هواپیما سوالات بیشتری را مطرح میکند. اگر هواپیما به طرف کریدور شمالی رفته باشد، مجبور بوده است از روی کشورهای زیادی عبور کند. ولی چرا هیچکس چیزی ندیده و حرفی نزده است؟ نمیتوان چنین تعبیر کرد که کشورهای زیادی هواپیما را دیدهاند و روی آن سرپوش گذاشتهاند. مسیر کریدور جنوبی نیز پوشش راداری ضعیفی دارد ولی باز هم شک برانگیز است.
Ajai sahni مدیر اداره بحران هند میگوید: شگفتانگیز است که یک هواپیما... آن هم یک هواپیمای بزرگ... بدون اینکه دیده شود، آن قدر پرواز کند و از روی کشورهای زیادی بگذرد.