پس از سال ها درز اطلاعات، نمونه اولیه و تیزرها، نهایتا ساخت آئودی TT جدید رسمی شد. خودروی جدید شاید نسل سوم کاملا جدیدی باشد، اما از بیرون چیزی بیش از یک طراحی دوباره است. کمپانی ائودی ید طولایی در ساخت خودروهایی با مدل قدیمی دارد. خبر بزرگ در مورد طراحی داخلی و سیستم انتقال قدرت است.
کابین TT جدید طراحی تمیز تر با آرایشی ساده تر را نشان میدهد که احتمالا راه خود را در خانواده آئودی در طی چندین سال آینده باز کند. موتورها در مدل TT با سیستم انتقال قدرت به روز گروه خودروسازی فولکس جایگزین شده که شامل موتور 2 لیتری TDI و موتور بنزینی 2 لیتری مجهز به توربو شارژر است. قدرت موتور تولید شده بین 184 تا 310 اسب بخار میباشد.
بهترین طراحی اولیه
با پیش بینی رونمایی نسل جدید آئودی TT در ماه آینده در نمایشگاه ژنو، چندین طراحی را آماده کرده ایم که تصور ما از ظاهر TT را نشان میدهد. بر اساس مشخصه های طراحی اولیه از مدل مفهومی Audi Allroad Shooting Brake، مدل TT جدید نسبت به مدل قدیمی تر باید دارای ظاهری تیزتر و خشن تر باشد. قسمت جلویی طراحی اولیه ما از لبه های تیز افقی که در مدل های مفهومی آئودی در کنار چراغ های جلوی باریکتر در مدل مفهومی Allroad استفاده شده، بهره میبرد. اکنون طراحی اولیه جدید شاید کمی برای مدل TT بودن تیز باشد، اما با نگاه کردن به عکس های جاسوسی، شرط بندی مطمئن میباشد. انتظار می رود مدل جدید دارای بدنه ای عریض تر و قسمت عقب دارای بادشکنی رو به سمت بالا باشد. بجز این، دارای انحنای کمتر با شیشه عقب مسطح تر میباشد.
طراحی بدنه
طراحی بدنه ائودی TT جدید شبیه به اجداد خود میباشد اما کمی براق تر و تیز تر است. بیشتر کار طراحی بر روی ایجاد تقارن و ایجاد حسی افقی متمرکز شده تا ظاهر خودرو را پایین تر و عرض تر نشان دهد. جلو پنجره بزرگ نسبت به مدل قدیمی تر، رو به بالا و مسطح تر است و خطوط تیز روی درب موتور از لبه های بیرونی جلو پنجره پیروی میکنند تا ظاهرا خطی پیوسته را شکل دهند. تاثیر آن باعث کشیده شدن ظاهر خودرو به سمت جلو و کشیدن چشمان شما در سراسر طول تصویر شده است. در حول تک تک ویژگیهای قسمت جلو از قبیل چراغ های جلو، جلو پنجره و ورودی های هوای جانبی، خطوط افقی برجسته ای وجود دارد. چراغ های جلویی دارای طراحی مهیج جدیدی هستند که از چراغ های مجهز به LED به صورت استاندارد مدل های دیگر آئودی، جدیدتر و خشن تر می باشند. در نهایت در TT جدید این خشونت به وسیله ورودی های هوای بزرگتر و جزئیاتی از جنس کروم بیشتر میشود.
طراحی اولیه در تقابل با واقعیت
از مدل طراحی اولیه ما تا مدل واقعی، موارد بسیار کمی تغییر کرده است. طراحی اولیه ما بسیار شبیه به واقعیت است. این حس را داشتیم که شرکت آئودی به لبه های خمیده ای که در مدل های A6 و A3 جدید وجود دارد، پایبندتر باشد تا اینکه از لبه های مسطح تر مدل موجود استفاده کند. همچنین ما از دیود های نوری ضخیم تری نسبت به مدل واقعی در چراغ های جلو استفاده کرده ایم. نسبت به طراحی اولیه ما، جلو پنجره مدل تولید شده دارای لبه های میله ای باریکتری میباشد. با تمام اینها، از طراحی اولیه بسیار دقیق خود رضایت کامل داریم.
ابعاد آئودی TT مدل 2015 |
طول |
4180 میلی متر |
عرض |
1832 میلی متر |
ارتفاع |
1353 میلی متر |
طول محور |
2505 میلی متر |
طراحی داخلی
در حالی که طراحی بدنه خودرو بر ایجاد خطوط تیز افقی متمرکز بوده است، در ساخت کابین از اشکال دارای انحنا و زیستی بسیاری استفاده شده است. خطوط افقی بیشتر فضا را احاطه کرده اند، اما شمارشگرهای دایره ای، مرکز غربیلک فرمان و دریچه های هوا یکنواختی را از بین برده است. پنل های درب با شکل هایی دارای قوس موقرانه و انحنایی آرام پوشیده شده است. انتخاب ترکیب رنگ دوتایی که در عکس ها دیده میشوند، به صورتی خوشایند حس فضای کابین را تغییر داده و حسی تجملی را به ارمغان میآورد. داشبورد جلویی دارای شیب و کمترین میزان تماس، باعث ایجاد حس بزرگی و خودنمایی در کابین میشود، که تغییری زیبا در طراحی سنتی تیره ای است که خودروهای آلمانی را احاطه میکند.
ترکیب پنل ابزاری و نمایشگر اصلی برای سیستم اطلاعات MMI و یکی شدن آنها یکی از راه هایی بود که شرکت آئودی را قادر به تولید چنین کابین ظریفی کرد. این مسئله نه تنها باعث حفظ فضا، وزن و پول میشود، بلکه با در مرکز قرار دادن سیستم اطلاعاتی–سرگرمی در مقابل راننده، در حالی که با برنامه های خاصی کار میکنند، قادر به تمرکز بهتری بر روی عمل رانندگی خواهند بود.
سیستم انتقال قدرت
آپشن های سیستم انتقال قدرت بسیار مشابه با مدل جدید گلف MK VII است. موتور 2 لیتری TDI، قدرتی معادل 184 اسب بخار به همراه گشتاوری در حدود 380نیوتن متر تولید میکند که بر گرفته از مدل گلف GTI است. برای رساندن TT به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها 7 ثانیه زمان نیاز است. حداکثر سرعت 234 کیلومتر بر ساعت بوده، اما خبر مهم مصرف سوخت اقتصادی 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در بزرگراه های اروپا میباشد. مصرف سوخت این موتور در شهرها به ازای 100 کیلومتر رانندگی 6 لیتر خواهد کرد. موتور بنزینی 2 لیتری مجهز به توربو شارژر 230 اسب بخار قدرت به همراه حدودا 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور نیز از گلف مدل GTI MK VII قرض گرفته شده است. با استفاده از موتور بنزینی گلف، شتاب 100 کیلومتر بر ساعت با پدال سه وضعیتی به 6 ثانیه میرسد. برای پیشرانه ای قوی تر، آپشن S Tronic اتومات این زمان را به 5.3 ثاینه میرساند. حداکثر سرعت محدود به 248 کیلومتر بر ساعت میباشد. قوی ترین پیشرانه موتورTTS میباشد که موتوری 2 لیتری بر پایه بنزین مجهز به توربو شارژر بوده ، اما قدرت موتور تا 310 اسب بخار باور نکردنی تقویت شده است. این مدل تنها موتوری است که ساخت کمپانی فولکس واگن نمیباشد. انتظار میرود که این دستگاه مدل بروز شده موتور 2.0 لیتری در S3 باشد. این مدل TT پدر بزرگ در مدت زمان 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد. این خودرو تنها 0.5 ثانیه کندتر از خودروی کوروت مدل C6 میباشد. هنوز منتظر یک مدل دیگر از آئودیTT هستیم که با آمدن آن، نسل های قبلی مورد تمسخر واقع میشوند. مدلی که در انتظار آن هستیم TT RS میباشد که دارای قدرتی بیش از 350 اسب بخار خواهد بود.
رقبا
جدیدترین مدل کوپه در رقبا بی ام و سری 2 است. شاید سری 2 به زیبایی ائودی نباشد، اما دیفرانسیل عقب میباشد که آن را به خودرویی پرطرفدار تر نسبت به آئودی TT با ئیفرانسیلی در جلو تبدیل کرده است. بسیاری از مردم زمانی که مالکیت یکی از خودروهای اسپرت آلمانی را داختیار دارند به نیسان فکر نمیکنند، اما نیسان 370 بسیار شبیه به آئودی است که با قیمتی مشابه قدرت و فرمان پذیری بهتری را ارائه می کند. اگر به گرایش آرم توجه نداشته باشید، مدل Z370 رقیبی سرسخت برای شکست دادن در این گروه است.
نتیجه گیری
در سبک واقعی آئودی، مدل های TT و TTS جدید اصلاحی در نسل خود بوده است. نقاط قوت مدل قبلی را بکار گرفته در حالی که نقاط ضعف آن را کنار گذاشته شده است. این موضوع مسئله ی مهیج و جالبی نیست، اما چیزی که بد باشد وجود ندارد. شاید هیجان انگیز نباشد، اما بسیار عالی خواهد بود.