چراغ های راهنمایی هوشمند

 چراغ های راهنمایی هوشمند

نکته جذاب در مورد چراغ های راهنمایی این است که از وجود شما در پشت خط آگاه هستند و لحظه ای که توقف می‌کنید، تغییر رنگ می‌دهند! می ‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که چراغ های راهنمایی چگونه قادر به تشخیص حضور شما هستند؟ بعضی از چراغ ها فاقد هر نوع سیستم تشخیصی هستند. به عنوان مثال، در شهر های بزرگ، چراغهای راهنمایی امکان دارد از یک سیستم ساده بر پایه تایمر استفاده کنند، مهم نیست چه زمانی از روز است و یا ترافیک سنگینی در جریان می‌باشد. حتی در حاشیه شهر و در جاده های خارج شهر و روستایی نیز استفاده از تشخیص دهنده ها معمول است. این چراغ ها ممکن است رسیدن یک ماشین به چهار راه را هنگامی که تعداد زیادی ماشین دیگر در همان چهار راه پشت سر هم توقف کرده (برای کنترل زمان تغییر چراغ) و یا هنگامی که ماشینی وارد خط گردش شده است (برای فعال کردن فلش های راهنما) را تشخیص دهند. چندین نوع مختلف از تکنولوژی برای تشخیص حضور ماشین ها از لیزر گرفته تا شلنگ های پرشده از هوا وجود دارد. اما بهترین و معمولترین تکنیک، حلقه القایی است. حلقه القایی سیستم ساده ای است، یک مارپیچ سیمی یا همان سیم پیچ که در سطح جاده نصب و جاگذاری شده است. برای نصب حلقه، ابتدا عملیات آسفالت کاری انجام می‌شود و سپس توسط یک اره شیاری در آسفالت ایجاد می‌کنند. سیم در داخل شیار جای می‌گیرد و توسط یک ترکیب لاستیکی عایق می‌شوند.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

اغلب این حلقه های مستطیلی شکل را می‌توان در پیاده رو ها دید. اساس کار حلقه های القایی، تشخیص در تغییر میزان القاء مغناطیسی است. برای درک این فرآیند، بیایید در ابتدا ببینیم که القاء مغناطیسی چیست. آنچه در این شکل می‌بینید یک باتری، سیم پیچی پیرامون یک قطعه آهن (رنگ زرد)، و یک سوییچ است. سیم پیچ در نقش القا کننده جریان مغناطیسی است. اگر در مورد اینکه الکترو معناطیس چگونه کار می‌کند، مطالعه داشته اید حتما می‌دانید که القاکننده یا اینداکتور یک آهن ربای مغناطیسی است. اگر القا کننده را از مدار خارج کنید، در این صورت یک چراغ قوه معمولی خواهید داشت. با بستن سوییچ لامپ روشن میشود. با اضافه شدن القا کننده به مدار همانطور که نشان داده شده است، رفتار و عملکرد مدار کاملا عوض می شود. لامپ چراغ تبدیل به یک مقاومت یا عایق می‌شود (حرارت ایجاد شده توسط این مقاومت باعث درخشندگی رشته لامپ می‌شود). سیم موجود در سیم پیچ مقاومت کمتری دارد (چون فقط یک سیم است)، بنابراین آنچه هنگام  باز کردن سوییچ انتظار دارید، روشن شدن لامپ با نوری بسیار کم سو است. بیشترین میزان جریان الکتریکی باید از طریق مسیر با مقاومت کمتر در داخل حلقه جاری شود. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما سوییچ را ببندید؟ لامپ بسیار روشن می‌شود وسپس کم سو تر می‌شود. وقتی که سوییچ را باز می‌کنید، لامپ بسیار نورانی می‌شود و بعد سریعا خاموش می‌شود. دلیل این رفتار غیر متعارف و عجیب، القاکننده یا اینداکتور است.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

هنگامی که جریان در ابتدا در سیم پیچ جاری می‌شود، سیم پیچ می خواهد یک میدان مغناطیسی تشکیل دهد. زمانی  که میدان در حال شکل گیری است، سیم پیچ مانع جریان می‌شود. همین که میدان تشکیل شد، جریان به صورت عادی می‌تواند در طول سیم جاری شود. زمانی که سوییچ باز شده باشد، میدان مغناطیسی اطراف سیم پیچ حرکت جریان الکتریکی را در سیم تا زمانی که اثر میدان از بین برود حفظ می‌کند. ظرفیت یک القا کننده توسط دو عامل کنترل می‌شود:

تعداد سیم پیچ ها

موادی که سیم پیچ به دور آن پیچیده شده است (هسته)

 چراغ های راهنمایی هوشمند  چراغ های راهنمایی هوشمند

استفاده از آهن به عنوان هسته القاکننده به جای هوا یا هر هسته غیر مغناطیسی دیگری، قدرت القاء مغناطیسی بیشتری به آن می‌دهد. دستگاه هایی برای اندازه گیری میزان قدرت القایی سیم پیچ وجود دارند، و واحد استاندارد اندازه گیری "هنری" است. حال فرض کنیم شما سیم پیچی به قطر 2 متر، که شامل 5 یا 6 حلقه سیم است دراختیار دارید. شیارهایی در جاده ایجاد می‌کنید و سیم پیچ را در داخل شیارها قرار می‌دهید. یک القا سنج به سیم پیچ وصل می‌کنید تا میزان القای سیم پیچ را اندازه گیری کنید. حالا خودرویی را روی سیم پیچ پارک می‌کنید و میزان القا را مجددا اندازه می‌گیرید. میزان اندازه گیری شده بسیار بیشتر از قبل خواهد بود چون یک شی فولادی بزرگ در میدان مغناطیسی حلقه قرار گرفته است.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

در اینجا ماشین پارک شده بر روی سیم پیچ نقش هسته القا کننده را بازی می‌کند، و حضورش باعث تغییر میزان القای مغناطیسی سیم پیچ خواهد شد. سنسور چراغ راهنمایی از حلقه القایی دقیقا به همین روش استفاده می‌کند. چراغ دائما در حال اندازه گیری میزان القای مغناطیسی حلقه موجود در جاده است، و زمانی که میزان القای مغناطیسی افزایش می‌یابد، چراغ می‌فهمد که یک ماشین در حال انتظار است!


منبع

Edmunds

برچسب : چراغ راهنمایی , هوشمند , خودرو , عبور و مرور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

احمد
0

باسلام شیشه سمت رانند خودبخود بدون اینکه لمس کلید کنی بالا میرود تا فیشها وصل میکنم لطفا راهنمای کنید
18:35  1398/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قم : من ۲۵اردیبهشت جی ال تکمیل وجه کردم هفته آخرتیرتحویلم هست آیا تیرماه شاهین سوارمیشم برم مشهد
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی محمدی : دوستان تهران و کرج لطفا اطلاع رسانی کنید هر چه تعداد بیشتر باشه بهتر هست دوشنبه ساعت 10کیلومتر 11جاده مخصوص یه حرکت درستی بزنیم همین هفته جواب درستی میدن چون شرایط کشور حساسه دولت از این اعتراضات واینا نمیخان ایجاد شه...
واریزی 9 فروردین1404 : گروه بزنیم چطوره؟
امیر : سلام من واریزی تکمیل وجه برای 22 مهر هستش ولی هیچ خبری نیست و فاکتور نشده باید چیکار کنیم دیگه خسته شدم رنگ ماشین هم نقره ای مشکی هستش خواهشا راهنمایی کنید کجا باید شکایت کرد یا پیگیر شد
آریزو 5 FL : ماشینتون چی بود آقا میلاد؟
ساینا دوگانه gx : سلام پیش فروش مرداد برام تبدیل اومده 205 تومن ساینا تک اگه نزنم چقدر باید واسه دوگانه واریز کنم ؟
اطلس دی : خواهشمند یکی جواب من و بده بعد از تکمیل وجه مهر نوبت کدوم ماه ها میشه برای تحویل ماشین مثلامن تکمیل وجه دی ماه بودم اما پیامک تکمیل وجه برج 3 اومده میخواستم ببینم بعداز مهر نوبت ما میشه ؟
تیگو 8 پرومکس ie : سلام....تاریخ تحویل سیستمی شما کی بوده؟؟ مبارکت باشه داداش
واریزی 9 فروردین1404 : احتمالا سوالی بوده، چون هنوز خبری از فاکتور نیست ، شنبه یک شنبه هم تعطیله، فعلا باید منتظر باشیم
کوییک rs هفته آخر اردیبهشت : سلام ثبت نام 10 دی و تکمیل 8 اردیبهشت، هنوز فاکتور نشدم، نمی‌فهمم چطور تحویل بقیه ماه ها فاکتور شده ولی ما هنوز نشدیم!
شایان 7 اسفند : شما سها رو چندم تحویل دادین؟