مهلت اسکانیا برای رفع نقص 6 اردیبهشت پایان می‌یابد

مهلت اسکانیا برای رفع نقص 6 اردیبهشت پایان می‌یابد
در حالی که 12 روز از مهلت شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های اسکانیا، باقی مانده است، آتش گرفتن سه دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر، پرونده حوادث اسکانیا را قطورتر کرد.
اواخر سال گذشته پس از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا به دلیل آتش‌سوزی‌های مکرر، شرکت عقاب افشان شکایتی را از پلیس راهور تقدیم کمیسیون اصل 90 مجلس کرد که نهایتا افضلی فرد - سخنگوی این کمیسیون 26 اسفند ماه از مهلت یک ماهه به شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس‌های خود خبر داد و گفت: در این راستا پلیس راهور ناجا نیز از 24 اسفند ماه نسبت به شماره‌گذاری مجدد این اتوبوس‌ها اقدام می‌کند.
وی تاکید کرد: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا تا 6 اردیبهشت ماه مهلت دارد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های خود اقدام کند.
در پی این تصمیم، سردار اسکندر مومنی - رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این خصوص گفت: خوشبختانه کمیسیون اصل 90 به منظور اجرای قانون و حفظ سلامت مردم، مهلت یک ماهه به شرکت خودروساز اسکانیا داده است تا این خودروساز ملزم به رفع ایرادات خودروی خود شود.
وی افزود: بر اساس این اعلام، این شرکت باید تمام خودروهای خود را با نظر پلیس فراخوان و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
در حالی که کمتر از 12 روز به پایان مهلت شرکت اسکانیا برای رفع نقص این اتوبوس‌ها باقی مانده است، صبح یکشنبه (بیست و چهارم فروردین ماه) آتش‌سوزی سه دستگاه اتوبوس اسکانیا در محورهای مختلف کشور در صدر اخبار قرار گرفته است.
سرهنگ صمد اسفندیاری - معاون عملیات پلیس راه کشور در خصوص این حادثه گفت: آتش سوزی سه دستگاه اتوبوس اسکانیا از صبح امروز بیش از هشت مجروح بر جای گذاشت.
وی افزود: ساعت یک بامداد امروز (یکشنبه) در کیلومتر 35 محور جیرفت به کرمان داخل تونل بهمن دو دستگاه اتوبوس اسکانیا که هر دو در مسیر جنوب به شمال و از مبداء زاهدان به مقصد بندرعباس در حال حرکت بودند به علت بی‌احتیاطی از جانب اتوبوس عقبی به دلیل عدم رعایت فاصله طولی از قسمت جلو با قسمت عقب اتوبوس جلویی برخورد کرد.
وی با اشاره به اینکه اتوبوس اسکانیای جلویی حامل 13 سرنشین و عقبی حامل شش سرنشین بود افزود: پس از این برخورد هر دو اتوبوس دچار حریق شدند که خوشبختانه قبل از فراگیری دامنه آتش سوزی مسافران سریعا از اتوبوس‌ها تخلیه شدند اما این حادثه سه مجروح بر جای گذاشت.
معاون عملیات پلیس راه کشور تاکید کرد: بر اساس گزارشات پلیس سوختگی اتوبوس‌ها بیش از 90 درصد است و حتی آتش گرفتن آنها موجب شده بخشی از دیواره‌های تونل تخریب شده و تونل بهمن همچنان مسدود است.
وی به آتش سوزی یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: ساعت 3:45 بامداد یکشنبه در مسیر جنوب به شمال محور سرچم به اردبیل در کیلومتر 95 یک دستگاه اتوبوس اسکانیای مدل 86 با 31 سرنشین در حال حرکت بود که با مشاهده آثار و استشمام بوی دود توسط مسافران و راننده، راننده اتوبوس خودرو را در منتهی الیه سمت راست متوقف کرد و مسافران توسط راننده سریعا تخلیه شدند.
معاون عملیات پلیس راه کشور افزود: به علت ازدحام مسافران در هنگام پیاده شدن و عجله و شتاب آنها در این حادثه پنج نفر مجروح شدند که دو نفر از آنها هم اکنون در بیمارستان بستری و سه نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.
وی با تاکید بر اینکه علت هر دو مورد آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا توسط کارشناسان پلیس راهور و آتش نشانی شهرهای مربوطه در حال بررسی است افزود: در مورد اتوبوس اسکانیای آتش گرفته در محور اردبیل برابر اظهارات شهود و راننده اتوبوس آتش سوزی از قسمت موتور و انتهای اتوبوس آغاز شده است.
معاون عملیات پلیس راه کشور همچنین از اعزام تیم ویژه بررسی علل آتش سوزی اتوبوس‌های اسکانیا به صحنه هر دو حادثه خبر داد.
در این بین اظهارات نبی بیدهندی - مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که تنها آزمایشگاه مرجع تست آلایندگی و ایمنی خودرو کشور است، با اعلام اینکه اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین تست آزمون جاده‌ای نمی‌شوند اعتراف کرد که مجوز تردد اسکانیاها بر اساس گواهی کارخانه صادر می‌شود.
وی درباره اظهارات دادستان اصفهان مبنی بر اینکه اتوبوس‌های اسکانیا در اروپا کاربری درون شهری دارند در حالی که در ایران کاملا کاربری برون شهری برای این خودرو تعریف شده گفت: بنده هم این موضوع را تایید می‌کنم و در جریان آن قرار دارم. مباحث و قوانین در هر کشوری متفاوت است و نباید منتظر باشیم، اتفاق و حوادثی رخ بدهد تا به دنبال راهکار آن باشیم.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برای جلوگیری از کاربرد بین‌شهری اتوبوس‌های اسکانیا ضعف‌های قانونی و مسائل هزینه‌ای وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اسکانیا یک خودروی اروپایی است، ادامه داد: در تمام دنیا این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مراکزی که مربوط به تست آزمون جاده‌ای است این خودروها به صورت مستمر تست می‌شوند در حالی که در ایران چنین تستی وجود ندارد!
به گزارش ایسنا، آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا که شهریور ماه سال گذشته با حادثه سوختن 44 مسافر در تصادف دو دستگاه از این اتوبوس‌ها در محور قم در صدر اخبار قرار گرفت، موجب واکنش‌های متعدد مسئولان در این خصوص شد.
هرچند شرکت اسکانیا نقص فنی اتوبوس‌ها را قبول نکرد و اعلام کرد که این اتوبوس‌ها هیچ گونه نقصی ندارند اما پلیس راهور ضمن دادن چند نوبت مهلت برای رفع نقص این اتوبوس‌ها، شماره‌گذاری یک مدل از این اتوبوس‌ها را ممنوع کرد ولی در نهایت مجلسی‌ها مهلت دیگری را تا 6 اردیبهشت به شرکت اسکانیا دادند.
در این بین این سوال مطرح است که اولا چرا اتوبوس درونشهری برای کاربری برونشهری مورد استفاده قرار گرفته است؟ از سوی دیگر آیا شرکت تولیدکننده نسبت به فراخوان اتوبوس‌های قبلی اقدام کرده است؟ موضوعی که با اجرایی شدن آن عملا نقص فنی اتوبوس‌ها از سوی شرکت تولیدکننده پذیرفته می‌شود.
تمامی این موارد در حالیست که شرکت ژاپنی تویوتا اخیرا برای جمع‌آوری حدود 6.5 میلیون دستگاه خودرو از بازار به دلیل رفع اشکال سیستم فرمان و صندلی آن‌ها فراخوان داده است.
شرکت تویوتا در حالی فراخوان خودورهایی ساخت 2004 به بعد را منتشر کرده که بنا براعلام تا کنون گزارشی از مرگ یا سانحه‌ای که مربوط به اشکال فنی باشد دریافت نکرده است، موضوعی که به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی هم باید باب آن را باز کنند و نظارت، کنترل و پاسخگویی دایمی در برابر تولیدات خود را در دستور کار خود قرار دهند زیرا گذشت زمان دلیلی بر رفع مسئولیت تولیدکنندگان دربرابر معایب و نواقص تولیدات نمی‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , اسکانیا , آتش سوزی , رفع , نقص






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر