شرایط جدید پیش فروش خودرو اعلام شد

شرایط جدید پیش فروش خودرو اعلام شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط و ضوابط جدیدی را درباره نحوه پیش فروش خودروها تعیین کرده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت ذیل "اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" علاوه بر تعیین ضوابط و شرایط فروش خودرو شرایط پیش فروش خودروها را نیز تعیین کرده است.
بر اساس این ضوابط عرضه‌ کننده خودرو موظف است قبل از اقدام به هرگونه پیش فروش مجوز لازم و تعداد مجاز آن‌را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. همچنین در این ضوابط حداکثر مبلغ قابل دریافت از مشتری در قراردادهای پیش فروش معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی در هنگام عقد قرارداد تعیین شده است.
همچنین در این ضوابط تاکید شده که عرضه‌ کننده خودرو در قراردادهای پیش فروش موظف به پرداخت سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل قید شده در قرارداد است و در صورت تاخیر در تحویل، عرضه‌ کننده موظف است از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مشتری، جریمه تاخیر را نسبت به مبلغ پرداختی از سوی مشتری محاسبه و پرداخت کند.
علاوه بر آن در صورتی که مشتری پس از ابلاغ دعوتنامه کتبی عرضه‌ کننده خودرو حداکثر ظرف 15 روز کاری نسبت به تسویه حساب خودرو اقدام نکند، عرضه ‌کننده می‌تواند خودروی مذکور را به سایر متقاضیان تحویل و نوبت مشتری را به موعد دیگری موکول کند. البته این موضوع مشروط به ذکر شدن آن در متن دعوتنامه است.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو در صورت انصراف مشتری از دریافت خودرو باید حداکثر ظرف 20 روز با وی تسویه حساب شود ضمن آن‌که در صورت درخواست مشتری برای خرید محصول دیگر، عرضه ‌کننده موظف است علاوه بر عقد قرارداد جدید با مشتری تحویل خودرو به وی را در اولویت قرار دهد.
در صورت تغییر عقیده مشتری در مورد نوع خودرو، رنگ، تجهیزات درخواستی، قیمت و تاریخ دریافت آن، با توافق عرضه‌ کننده خودرو موارد طی الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی اضافه و مجددا به امضای طرفین می‌رسد.
براساس ضوابط جدید پیش فروش خودرو، در شرایط خاص که عرضه ‌کننده قادر به تامین خودروی مندرج در متن قرارداد نباشد شرایط تغییر قرارداد یا فسخ آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.
همچنین هرگونه تغییر در شرایط عرضه خودرو مندرج در قرارداد از سوی عرضه‌ کننده خودرو باید با رضایت کتبی مصرف‌کننده در الحاقیه قرارداد ثبت و مجددا به امضای طرفین برسد.
عرضه ‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود ایراد به مشتری تحویل کند. در صورت وجود ایراد در خودرو عرضه ‌کننده ملزم به رفع ایراد است مشروط به آنکه رفع ایراد موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود در غیر این صورت عرضه‌ کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا اخذ رضایت کتبی مشتری اقدام کند.
این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , شرایط , پیش فروش , آیین نامه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir s3 : سلام دوستان توجه کنید با لایک کردن و اینجا حرف زدن چیزی درست نمیشه شرکت به نفع خودش یک طرف سود میبر ۱.میگن پولتو با سود تاخیر میدم ۲ما دیگر اگر بد ۲.ماشین خودتو میدم ۶ ماه دیگر (اگر ماشین تولید میشه الان بد چه فرقی داره شاید ۶ ماه دیگه هم گفتی نمیدم یا بهونه جدید اوردی) ۳.ماشین های که جایگزین کردی همه قیمت بیشتر یا مورد تایید ما نیستنما در توان این مبالغ سنگین نداریم ۴.داخل پیام تبدیل خودرو نوشتین با شرایط ویژ جایگزین کنیم الان دارید میگید مابه تفاوت باید پرداخت بشه حداقل باقیشو اقساط کنید دوستان دقت کنید چه ما مالباختگان جک s3 و x5و j4 بهتر با اعتراض جلو شرکت یا حداقل وزارت صمت بتونیم حق خودمون بگیریم و باعث اگاه شدن بقیه افراد بشیم تا از این خودرو ساز خرید نکن یه روز نزدیک انتخاب کنیم و مراجعه کنیم یاحق
تارا : مبارکتون باشه ،راسته وضعیت بدنه خیلی ضعیفه ؟!
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه پیگیر خودرو خودش بشه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم فروش فوری
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام منم بیستم آبان هستم هنوز خبری نیست دنا پنج دنده
محمد : سلام داداش کوچه را اشتباهی اومدی 😂 اینجا کوچه 207 هست
صادق تیگو هفت هیبرید +e : سلام. من بیستم از بم خروج خورد و پنج شنبه بیست و دوم رسید شیراز
افشین : سلام. 30 مهر آپشنال رنگ سفید، دوشنبه گذشته تحویل گرفتم
امیر علی : درود بر شما..من از نمایندگی سوال کردم گفت فقط مانیتور خالی داره.دوربین دنده عقب و دکمه رو فرمان خودت باید بذاری..البته گفت بعضی مواقع مانیتور با دوربین می ذارن
محمدعلی : سلام. صبح بخیرالان پبامک اومد
کوییک اتومات : سلام وقت بخیر از کوییک های اتومات سامانه یکپارچه خبری ندارید؟ من اولویت پاییز 1403 هستم اما هنوز خبری بابت واریز وجه برام نیومده
اسماعیل : سلام،پذیرش2مهر فاکتور شدم 11960354
207 پانا اتومات مهر 403 : من دیروز وجه دعوتنامه رو به حساب صاحب حواله واریز کردم تکمیل وجه انجام داده اما تو میز خدمت هنوز میزنه در حال تکمیل وجه برای بقیه دوستان که واریز کردن هم همینجوریه؟
207 : واقعا متاسفم واسه کسایی امثال شما