تاکسی متر

تاکسی متر

اگر شهرنشین هستید و مرتب سوار تاکسی می‌شوید، خوب می‌دانید که سر و کار داشتن با تاکسی یعنی سرو کار داشتن با متغیرهای زیاد. هر بار که تاکسی سوار می‌شوید از یک چیز تعجب می‌کنید. گاهی راننده نزدیک‌ترین مسیرها را نمی‌شناسد، گاهی پرحرف است، گاهی محتاط است، و گاهی هم که اصلاً تاکسی گیر نمی‌آورید. تاکسی گیر آوردن موقع بارندگی هم که تقریباً از محالات است. گذشته از همه این حرف ها، وقتی سوار تاکسی می‌شوید انتظار دارید یک تاکسی متر ببینید. از این جعبه کوچک که کنار دست راننده قرار گرفته است، انتظار می‌رود بی‌طرفانه حساب زمان، مسافت و کرایه را نگه دارد و تضمین کند که نه سر شما و نه سر راننده کلاه نخواهد رفت. بیشتر رانندگان تاکسی برای تعیین مبلغ کرایه به تاکسی متر اعتماد می‌کنند ولی هیچ وقت به این فکر نمی‌افتند که تاکسی متر واقعاً چطور کار می‌کند. اگر بدانید تاکسی متر چگونه کار می‌کند، هنگام سوار شدن به تاکسی، خیال‌تان حسابی راحت خواهد بود. به ویژه این موضوع وقتی اهمیت می‌کند که به یک شهر غریب می‌روید. هنگام سفر، راننده تاکسی می‌تواند راهنمای تور هم باشد و شما را به جاهایی ببرد که در هیچ کتاب راهنمایی نیست و اکثر گردشگران دیدن آن ها را از دست می‌دهند. اگر نرخ کرایه را بدانید و از نحوه کارکرد تاکسی متر هم آگاه باشید، خیال‌تان راحت است که هم با شما و هم با راننده تاکسی منصفانه رفتار خواهد شد. علاوه بر این، اگر بدانید تاکسی متر چطور کار می‌کند، اطلاعات خوبی در دست دارید تا سر صحبت را با راننده باز کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه بشوید تاکسی متر چطور کرایه شما را حساب می‌کند.

 

اندازه‌گیری مسافت و زمان

تاکسی متر

به زبان ساده، می‌توان گفت تاکسی مترها مسافت و زمان را اندازه‌گیری کرده، سپس این اندازه‌گیری ها را به کرایه تبدیل می‌کنند. نرخ کرایه ها را شهرداری شهری تعیین می‌کند که تاکسی در محدوده آن منطقه کار می‌کند. به عبارت دیگر، ممکن است کرایه یک مسافت یکسان در دو شهر مختلف با هم متفاوت باشد. بسته به این که چند نفر سوار تاکسی بشوند، اسباب و اثاثیه داشته باشید یا نه و یا تاکسی مجبور باشد از چند منطقه عبور کند تا شما را به مقصد برساند، کرایه ممکن است تغییر بکند. تاکسی مترها صرفنظر از اینکه در کجا به کار گرفته می‌شوند، مسافت پیموده شده توسط تاکسی را اندازه می‌گیرند. زمان توقف را هم محاسبه می‌کنند. به این ترتیب، راننده پول وقتش را هم می‌گیرد و وقتی در ترافیک گیر می‌کند، نگران نیست و پولی از دست نمی‌دهد. به همین خاطر است که در صورت وجود راهبندان، کرایه تاکسی از نقطه A تا نقطه B بیشتر از وقتی است که راهبندانی وجود ندارد، حتی اگر مسافت پیموده شده یکسان باشد. تاکسی متر برای اندازه‌گیری مسافت و زمان از پالس های الکتریکی استفاده می‌کند. برای اندازه‌گیری مسافت پیموده شده، تاکسی متر از حسگری استفاده می‌کند که به گیربکس متصل است.

تاکسی متر

هر بار که تاکسی مسافت معینی را طی می‌کند، حسگر یک پالس الکتریکی به تاکسی متر می‌فرستد. در داخل خود تاکسی متر هم یک تایمر قرار دارد که وقتی مدت زمان معینی بگذرد یک پالس ارسال می‌کند. پالس حسگرها در بازه هایی فرستاده می‌شوند که از بازه محاسبه کرایه کوچک‌تر است. برای مثال، ممکن است تاکسی هر 100 متر یک بار کرایه شما را محاسبه کند، ولی حسگر فاصله‌سنج هر 10 متر یک بار پالس بفرستد. وقتی فاصله‌سنج 10 پالس بفرستد، نرخ کرایه شما بالا می‌رود. در اینجا یک نمونه از شهر نیویورک آورده می‌شود. ورودی تاکسی 2.50 دلار است. هر 300 متری که طی کنید، 40 سنت به مبلغ کرایه شما اضافه می‌شود. هر یک دقیقه‌ای هم که تاکسی بی حرکت بایستد، مبلغ کرایه 40 سنت بالا می‌رود. ولی عبور از ترافیک به همین راحتی هم نیست. اگر در نیویورک سوار تاکسی بشوید، مجبورید با ترافیک نه چندان روان سر و کله داشته باشید. در چنین شرایطی، تاکسی متر برای محاسبه مبلغ کرایه هر دو پالس را چک می‌کند و پالسی را به حساب می‌آورد که زودتر برسد. به یاد داشته باشید که پالس ها زودتر از مسافت پیموده شده یا زمان توقف واقعی می‌رسند. به این ترتیب، اگر 30 دقیقه توقف داشته باشید و بعد هم 300 متر را طی کنید، تاکسی متر هر دو را با هم ترکیب کرده و 40 سنت به مبلغ کرایه اضافه می‌کند: 20 سنت برای توقف و 20 سنت هم برای مسافت پیموده شده.

 

نرخ های معمول

تاکسی متر

خب، تا اینجا متوجه شدید که هم کرایه مسافت از شما گرفته می‌شود و هم کرایه وقت. با این حال، برخی مناطق کرایه های بیشتری می‌گیرند که راننده به صورت دستی آن ها را وارد تاکسی متر می‌کند. متداول‌ترین نوع از این کرایه ها، کرایه ورودی است. همانطور که پیشتر گفتیم، ورودی تاکسی در شهر نیویورک 2.50 دلار است. اگر بین ساعت های 4 تا 8 شب سوار تاکسی بشوید، 1 دلار بیشتر  از شما گرفته خواهد شد. از ساعت 8 شب به بعد هم 50 سنت دیگر به کرایه شما اضافه خواهد شد. علاوه بر این، پرداخت هرگونه عوارض هم بر عهده مسافر است و برای هر بار تاکسی سواری، 50 سنت هم به عنوان مالیات گرفته می‌شود. البته شهرداری فقط مبلغ کرایه را در محدوده شهر تعیین می‌کند. به زبان ساده، اگر از راننده تاکسی بخواهید از شهر خارج بشود، کرایه شما طور دیگری محاسبه خواهد شد. برای مثال اگر بخواهید با تاکسی از نیویورک به فرودگاه نیوآرک بروید، کرایه شما طبق تعرفه 3 محاسبه خواهد شد: کرایه عادی زمان و مسافت پیموده شده، به علاوه 15 دلار کرایه اضافی. تاکسی های نیویورک برای مسافر اضافی کرایه دریافت نمی‌کنند ولی تاکسی های واشنگتن بابت هر نفر اضافه 1.5 دلار از شما کرایه می‌گیرند. در واشنگتن اگر راننده مجبور بشود بیشتر از یک چمدان را جا به جا کند، 50 سنت از مسافر می‌گیرد. در بسیاری از شهرها، تاکسی ها موظفند برچسب قیمت ها را روی بدنه تاکسی بچسبانند، به این ترتیب مسافرها از تعرفه ها با خبر خواهند بود. البته این امر باعث نمی‌شود راننده های انگشت شماری پیدا نشوند که مسافرها را سر کیسه نکنند، به خصوص مسافرهای غریبی که منطقه را خوب نمی‌شناسند. 

 

تاکسی متر و دزدان سر گردنه

تاکسی متر

یکی از مزایای تاکسی متر این است که کرایه را دقیق اندازه‌گیری می‌کند. البته این بدان معنا نیست که راهی برای سر کیسه کردن مسافران وجود ندارد. اکثر راننده های تاکسی چنین کاری نمی‌کنند ولی بهتر است در صورت مواجهه با یک راننده متخلف بدانید چکار باید بکنید. راننده های شیاد از مسیر طولانی‌تری شما را به مقصد می‌رسانند و به این ترتیب کرایه بیشتری از شما می‌گیرند. ممکن است راننده از مسیر غیر مستقیمی برود یا شما را دایره وار بچرخاند. این ترفند فقط در مورد مسافران غریبی کارگر می‌افتد که شهر را بلد نیستند. اگر عازم سفر هستید، یک نقشه در دست‌تان باشد و راه هایی که مستقیم به مقصد مورد نظرتان ختم می‌شوند را بشناسید. حتی می‌توانید اپلیکشن هایی برای تلفن هوشمندتان دانلود کنید که مسیرهای نزدیک‌تر را نشان می‌دهند و کرایه را هم محاسبه می‌کنند. ممکن است راننده های شیاد علاوه بر این که شما را دور سرتان بچرخانند، کلک های دیگری هم بزنند. شاید کرایه اضافی برایتان شارژ کنند یا تعرفه‌ای را فعال کنند که خرج بیشتری روی دستتان می‌گذارد. بهتر است تعرفه کرایه های شهری که به آن سفر می‌کنید را داشته باشید و مطمئن بشوید که راننده هم راه را درست می‌رود. تاکسی متر همه چیز را بی‌طرفانه محاسبه می‌کند تا نه سیخ بسوزد نه کباب. وقتی چشم‌تان به نمایشگر تاکسی متر باشد و حق و حقوق خودتان را هم بدانید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : تاکسی متر , کیلومتر شمار , تاکسی , گیربکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
بهنام : خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
حسین بوشهر : سلام دوستان بالاخره ماشین رو با 28 روز تاخیر تحویل گرفتم تارا v4 سفید فروش فوری پرداخت کل وجه 31 شهریور پلاک و فاکتور 29 مهر تحویل ماشین 28 آبان از اونجا که کلی نظرات مردم و اینستا رو میخوندم انتظار داشتم ماشین با کلی مشکل برق و گیربکس برسه ولی بعد از رسیدن و بردن هزارجا واسه کارشناسی واقعا دمشون گرم ماشین بدون حتی کوچکترین ایراد نرم و عالی کیف کردم خداییش حتی این همه نظرات خوندم ماشین کم جونیه ولی بازم اینجوری نبود و در حد خودش عالی بود ایشالا روزی همه دوستان واقعا این v4 سنگ تمومه بگیرید کیفشو ببرید در ضمن ماشین قبلیم دنا توربو آپشنال بوده که از همون موقع که از ایران خودرو تحویل گرفتم کلی مشکلات برقی و گیربکسی داشت ولی تارا وافعا از همه لحاظ یه سر و گردن از دنا بالاتر بود و اینکه با نرمیش حال کردم
آریاx5 : سلام دوستان .من ثبت نامی اسفند 1403 202589شماره قرارداد .تحویل 90روز کاری هنوز در حال ارسال مدارک گیر کرده .از ماشین هم خبری نیست . چه برسه به ثبت نامی های امسالی....که اگه یکوقت اتفاقی نیفته
شاهین g : برو پیج اینستا حواله داران شاهین 1400..........البته پایین همین صفحه گوگلی که سرچ کردی اومدی تو 1وان کار هست .....اونجا هم عکس حواله ها هم فاکتور وهم فیلم اعتراض ها هستند ......با سند ومدارک...اینجا هر کس یه چیز میگه ...نمیشه به حرف اینا دل خوش کرد ...
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
شاهین : مریم خانم لطفا راستشو بگو اگه برات پیام تبدیل اومد ه ماه آبان چرا نوشته ی 314و413 راستشو بگو چه قدر ریختی کم مردم و اذیت کنید به قران قسم که اگه سایپا ماشین نمیده بهتون واسه اینه که دلتون پاک نیست و هر کی دنبال منفعتی خودشه خدا هم روشو بر گردونده اخه چرا دوست دارید سر هم و کلاه بزارید خواهشا راستشو بگو چه قدر ریختی مریم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
cvt مهر 1402 : سلام شاهین cvt تا تکمیل وجه شده های 21 اسفند 1403 فاکتور شده. تا 16 اسفند تا 26 اسفند 1403 مهلت تکمیل وجه بوده. تا 26 اسفند تعهدات دارن. بعد از اسفند میره روی تکمیل وجه شده های اردیبهشت و خرداد 1404. خیییلی کند پیش میره هر یکماه که میگذره ؛ تاریخ تکمیل وجه شده ها یک روز میره جلو.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده مهر : منم فاکتور نشدم نقره ای.زنگ زدم کارخونه گفت ثبت شکایت میکنم برات دوشنبه مجدد خبر بگیر
اطلس00 : الان عکس فاکتور میفرستم ببینید راست و دروغ رو
رصا : این بازیا دیگه قدیمی شده
رضا : سلام .من یازده شهریور تکمیل وجه کردم.هنوز خبری نی
سیاوش : مرسی ممنونم خدا خیرت بده
اکستند : آبی ها. همه تحویل گرفتن. حالا دیگه نوبت. آزار واذیت اکستند هست. بخت برگرده از ما. که از این شرکت خریدیم
کوییکrs : دلت خوشه اینا ماشین تحویل میدن کیفم تو دهن سایپا
Gxrl : سلام تکمیل وجه 5مرداد هنوز فاکتور نشده
امیر : دوستانی که این هفته کوییک اس تحویل گرفتید میشه بگید صفحه کیلومترتون چه شکلیه؟ از اون فابریکیای ابی رنگ یا صفحه کیلومتر کوییک اتومات که قرمز رنگه؟
کیان : با ماه بعدی میاد،تو قرارداد قید شده که تا سه ماه میتونی پر داخت نکنی