کنترل کننده ترمز 

کنترل کننده ترمز

وانت باری را در نظر بگیرید که در حال یدک کشیدن یک کاروان است؛ اگر به سادگی فقط اقدام به وصل کردن کاروان به وانت بکنید و روانه جاده شوید، به دلیل اضافه وزن موجود، کاهش سرعت و ترمز گرفتن مشکل تر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از ایالت های آمریکا، صاحبان کاروان ها ملزم به نصب سیستمی به نام کنترل کننده ترمز بر روی کاروان خود شده اند. با نصب این سیستم، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کنترل کننده ترمز به سیستم ترمز کاروان این اجازه را می‌دهد که تشخیص دهد که چه مقدار نیروی ترمز برای توقف کاروان نیاز است. آیا می‌دانید چه نوع کنترل کننده های ترمزی وجود دارند؟ چقدر نیرو به ترمز های کاروان منتقل می‌شود؟ چگونه این سیستم نصب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد.

 

انواع کنترل کننده های ترمز

کنترل کننده ترمز

اگرچه سیستم های متعددی وجود دارند، اما می‌توانیم آنها را در دو گروه اصلی دسته بندی کنیم: کنترل کننده های ترمز نسبی و کنترل کننده های تاخیری. کنترل کننده های نسبی از یک حسگر حرکتی که میزان سرعت توقف دو وسیله را اندازه می‌گیرد، استفاده می‌کنند. لحظه‌ای که راننده اقدام به ترمز گیری می‌کند، کنترل کننده ترمز همان میزان نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان اعمال می‌کند؛ بدین ترتیب، اگر وانت در حال توقف سریع باشد، کاروان هم با سرعت بیشتری متوقف خواهد شد و برعکس. در موقعیت هایی که نیاز به ترمز گیری های سنگین است، سیستم کنترل کننده ترمز نسبی باعث می‌شود که کاروان دقیقا همزمان با وانت بار ترمز کند. این مدل از کنترل کننده ها، نرمترین حالت ترمزگیری را فراهم می‌کنند و چون هر دو سیستم ترمز به یک میزان کار انجام می‌دهند، میزان فرسایش در سیستم ترمز هر دو وسیله کاهش می‌یابد. کنترل کننده های نسبی تحت عنوان کنترل کننده های پاندولی ترمز نیز، شناخته می‌شوند. دلیل آن روش تشخیص حرکت توسط این سیستم است. این دستگاه ها از موقعیت یک پاندول به عنوان دستگاه حسگر حرکت استفاده می‌کنند و رانندگان قبل از استفاده باید آنها را کالیبره کنند. زمانی که خودرو در یک سطح صاف و تراز قرار دارد و پاندول به صورت مستقیم به سمت زمین اشاره دارد،، کنترل کننده ترمز هیچ حرکتی را حس نمی‌کند و سیگنالی نیز به ترمزهای کاروان ارسال نمی‌کند. زمانی که خودرو در حال حرکت است، پاندول به سمت عقب خودرو حرکت می‌کند؛ به محض اینکه خودرو ترمز می‌گیرد، پاندول به سمت جلو تاب می‌خورد. بسته به مسافتی که پاندول تاب می‌خورد، کنترل کننده ترمز میزان متناسب از نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان می‌فرستد. کنترل کننده های ترمز تاخیری، نیروی ترمز از پیش تعیین شده ای را هنگام ترمزگرفتن به کاروان اعمال می‌کنند. میزان این نیروی ترمز بسته به وزن کاروان توسط راننده از قبل تعیین و تنظیم می‌شود. تاخیر، زمانی به وجود می‌آید که ترمزها فعال می‌شوند؛ این در حالی است که یک سوییچ به راننده اجازه تنظیم میزان تاخیر را می‌دهد. کنترل کننده های تاخیری استهلاک بیشتری را در سیستم ترمز ایجاد می‌کنند، اما ارزانتر از سیستم کنترل کننده نسبی هستند و نصب آنها نیز، آسان تر است.

 

نمایشگرهای سیستم کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

بعضی وقت ها فقط نصب کردن سیستم کنترل کننده ترمز بر روی کاروان برای اطمینان کافی نیست. تقریبا تمامی کنترل کننده های ترمز از نوعی نمایشگر استفاده می‌کنند که زیر داشبورد و نزدیک پای راست راننده نصب می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دیجیتالی میزان ولتاژ ارسالی از کنترل کننده به ترمزها را نمایش می‌دهد. هرچه محکم تر و بیشتر پدال ترمز را فشار دهید، نیروی بیشتری به ترمز‌های کاروان منتقل می‌شود و هرچه نرمتر و آهسته تر ترمز بگیرید، نیروی انتقالی به ترمز‌های کاروان نیز کمتر خواهد بود. نمایشگر کنترل کننده ترمز در واقع میزان فشار و نیروی اعمالی به ترمز‌ها را منعکس می‌کند. این نمایشگرها همچنین به شما اطمینان می‌دهند که کاروان به صورت صحیح به وانت متصل شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل الکترونیکی، که می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد،، شما را آگاه خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های جدید کنترل ترمز، مخصوصا انواع الکترونیکی آن، آیتم های بیشتری را برای کنترل نمایش می‌دهند. بعضی از آنها مجهز به نمایشگرهای LCD هستند که اطلاعات و پیام های تشخیصی و کنترلی مهم را در معرض دید راننده قرار می‌دهند. برخی از سیستم ها حتی بنا به انتخاب راننده از نظر زبان و رنگ اطلاعات نمایش داده شده، قابل تنظیم هستند.

 

نصب کردن کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

نصب کنترل کننده ترمز کار تقریبا ساده‌ای است. اولین قدم، نصب کنترل کننده در محلی است که به راحتی در دسترس باشد. اغلب افراد زیر داشبورد، بالای پای راست راننده را انتخاب می‌کنند، این باعث می‌شود که کنترل کننده همیشه در دید  باشد تا راننده بتواند در صورت بروز  هرگونه مشکل سریع متوجه آن شود. کنترل کننده های ترمز به طور معمول به 4 سیم خروجی که به سیم کشی سیستم ترمز متصل می‌شوند، مجهز هستند. این 4 اتصال عبارتند از:

. تغذیه کننده کاروان ، نیروی ترمز را به کاروان منتقل می‌کند.

. سیم ارت.

. سوئیچ ترمز، سیمی که به محض ترمز کردن نیرو را منتقل می‌کند.

. باتری که نیروی الکتریکی را در اختیار کنترل کننده ترمز قرار می‌دهد.

در صورت رعایت دستور العمل سازنده، در نصب کنترل کننده ترمز به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کنترل کننده , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

جوادمطری
3

سلام خیلی جالب بود این کنترل کننده را از کجا میشه تهیه کرد
20:01  1395/12/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: baran22
12

1
20:54  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : فعلا تا 9 مهر اومده بعدش مشخص نیس چونکه 5 مهر توی اسفند اومد بعدش رفت تا مرداد یعنی 5 ماه بعد
جواد : اینا از این ما نیستن از این ملت نیستن از این کشور نیستن مشتی منافق که خون مردم رو بخاطر منافع خودشون الان ۹ماهه کردن تو شیشه
جواد : اینا مشتی خیانت کار و منافقند ک خون مردم رو کر دن تو شیشه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید الان۹ماهه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید ن۹ماهه .
ایگل بهمن : سلام منم مثل شما هرچی زنگ میزنم میگن مجوز باید صادر بشه خب اینا نمیتونن زودتر مجوز ترخیص صادر کنن از من یکماه شد و هنوز ندادن
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : شانسیه
سعید : پول اضافه رو پس بدن خوبه من 60میلیون 6ماهه گرفتم باید70ملیون پس بدم پول هم هیچی ندارم از 6ماه مهلت دوماهش گذشته😭😭😭😭😭
مهدی : اقا 27 بهمن 90 روزه کی فاکتور میشه
علی : فکر نکنم فاکتور کنن هم تعطیله هم دعوا
سارا : انشاالله امیدواریم
بهمن : من یازده بهمن تکمیل وجه کردم خبری نیست همشون دستشون تویه کاسه است وگرنه با این حجم شکایت وانتقادکسی پاسخگومیشد
رانا7تیر : 21تیرفاکتوروهم پلاک شدم الان روصدوراسنادمیچرخه.
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام هنوز فاکتور نشدم امیدوارم امروز فاکتور بشه
رضا : اینها کسانی بودن که سایپا به راحتی لبخند بهشون کلک زد بجای دوگانه تک سوز قالب کرد تمام
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه