حاشیه‌ای بر نامه نطنزی‌ها به شرکت بنز!

حاشیه‌ای بر نامه نطنزی‌ها به شرکت بنز!

اغلبمان این‌گونه‌ایم که با نگاه به گذشته و مرور در پیشینه تاریخی کشورمان، هم نکات مایه غرور و افتخار در آن فراوان می‌بینیم و هم نقاط تاریک و دردناک زیادی به چشممان می‌خورد اما زمان روایت که برسد، یا افتخارشماری می‌کنیم و یا از نکبت بر جای‌مانده از پیشینیان داد گلایه سر می‌دهیم. اگر شما استثنا هستید، منظورمان را به خود نگیرید!
«تابناک» با این مقدمه نوشت: لابه‌لای اخبار عجیب و غریبی که از پیشروی سریع جلادان داعش در عراق می‌رسید، همزمان با اوج گرفتن تب جام جهانی و بحث و بررسی موضوعات مهم بر جای‌مانده از چند هفته و چند ماه پیش چون طوفان تهران و خشکسالی بی‌سابقه در کشور، خبری منتشر شد که جنسش با سایر اخبار به شدت متفاوت بود و همین تفاوت موجب مطرح شدنش شد.
از نظنز خبر رسید که برخی اهالی این شهر نامه‌ای به شرکت بنز نوشته و ضمن توضیح در این‌باره که آرم بنز بر گرفته از معماری ایرانی، به‌ویژه نقوش به کار رفته در مسجد جامع این شهر است، از ایشان خواسته‌اند که «اعلام کنند پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است.»
آن‌گونه که در این خبر آمده بود، نامه ارسال‌شده به بنز حاوی مستنداتی چون تصویر و نقوش مسجد است و در آن اشاره شده که «آرم آن شرکت، از چند صد سال پیش به عنوان تزئینات معماری در کشورمان استفاده می‌شود. آن‌طور که در طراحی‌ها و گرافیک معماری ایرانی اسلامی به کار برده شده در تزئینات مسجد جامع نطنز هم می‌شود این طرح را دید.»
محمدرضا رشیدی دبیر جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی نطنز در این‌باره گفته است: «می‌دانیم ممکن است طراحی این آرم اتفاقی بوده باشد ولی به هر حال این موضوع قابلیت پیگیری دارد و می‌خواهیم مسئولان این شرکت اعلام کنند پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است.»
آن‌گونه که تصاویر پیوست به نامه نشان می‌دهد، ستاره سه پری که موسسان بنز از طرح دایملر (۱۹۰۹- قدیمی‌ترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان) اقتباس کرده و آن را نشان‌دهنده تسلط خودشان بر زمین، دریا و آسمان تفسیر کردند، در کاشی‌کاری مسجد جامع نطنز به چشم می‌خورد؛ البته با در نظر داشتن این نکته ظریف که آرم بنز جدای این ستاره خاص، تاجی پیرامون خود دارد که بخشی لاینفک از نماد این شرکت است.
فارغ از ریخت‌شناسی نماد و بررسی وجوه تمایز آنها، گلایه این شهروندان نطنزی به بنز از این‌رو جالب توجه است که نوعی شیفتگی دوگانه در آن به چشم می‌خورد؛ شیفتگی به میراث ایرانی و همچنین شیفتگی به بنز، که اولی در جنبه محکوم کردن بنز با نامه‌نگاری مشهود است و دومی با درخواست از ایشان برای تایید پیشینه تاریخی ما!
بدین ترتیب آنچه این نامه‌نگاری را کلید زده، می‌توان در ردیف شیفتگی‌های جامعه امروز ایرانی قرار داد که گاه گذشته و آنان که در گذشته می‌زیستند را تا جایی بالا می‌بریم که شیفته برتری‌هایشان شده و به سعادتشان رشک می‌ورزیم و گاه اینقدر آن را بد می‌انگاریم که از تمام آن بیزار شده و قبله نگاهمان را در آن سوی مرزها می‌جوییم.
ماجرا زمانی ملموس‌تر می‌شود که توجه کنیم با این نوع نگرش، تلاش خواهیم کرد از همه چیز برای بالا بردن یا کوبیدن گذشته بهره گرفته و شرایط را برای رسیدن به نتیجه دلخواه فراهم آوریم که در نتیجه از تفسیر به رای و حتی آسمان ریسمان کردن در امان نخواهیم بود و هیچ بعید نیست حتی خط صافی را هم نشانه تشابه یا خط افتراق دو چیز بینگاریم و همان‌گونه که در این نمونه مطرح شده، درزبندی کاشی‌کاری مسجد با یک نشان ساده و ابتدایی، دستمایه نامه‌نگاری به یکی از مشهورترین خودروسازان دنیا شده است.
از این دست نمونه‌ها به کرات می‌توان یافت‌ اما آنچه بیشتر اعتبار گرفته و توانسته به رسانه‌ها راه یابد، اغلب مشابهت اشکال به کار رفته در معماری با نمادهایی خاص است که در کشورمان به مدد یاری برخی خواص، در نمادیابی فراماسونری به کار گرفته شده و کاری کرده که گاه حتی نرده‌های به کار گرفته شده برای جدا کردن حریم اتوبوس‌های خط ویژه نیز از معرض قضاوت دور نماند.
شاید نامه اهالی نظنز به بنز مجال بدی نباشد برای قضاوت در این‌باره که چقدر بر پایه حقیقت و منطق می‌اندیشیم و قضاوت می‌کنیم، نه تفسیر به رای و آنچه دوست داریم استنباط کنیم؟!

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , نطتز , بنز , آرم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

میثم
2

جمع کنید بابا دیگه شورشو در اوردین بوده که بوده که چی بشه بی کارین میرین این حرفا رو درمیارین مگه نقش و مثلث ماله بابا تونه که بنز بیاد برای استفاده ازتون بخره شما هم به جای این کارا و وقت گذرانی برین یه ماشین مثل بنز بسازین این پراید حلبی انقد مردم بیچاره رو به کام مرگ نفرسته .
مملکت مارو باش یه مشت علاف دور هم جمع شدن!!!!
پناه بر خدا
16:43  1393/03/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8 : سلام دوست عزیز تاریخ سیستم شما کی بوده
واریزی 9 فروردین1404 : همش الکیه .این بی شرف ها دارن با اعصاب مردم بازی میکنن ، این ها همون خائن ها وطن هستند باید بگیرنشون اعدامشان کنند
خسارت دیده از سایپا : دوشنبه کیامیان بریم دم در اون خراب شده؟ اعلام کنید جمع شیم
اطلس آذر : مثل این که هنوزآذر 3ماه دیگ مشخص نیست من بعدتعطیلات میرم ک پولموبگیرم ازاین دزدا چادرم میبرم همونجامیزنم هرکی آمد خوش آمدمن تاپولمونگیرم هم چادرجمع نمیکنم دیگ 17ساعت هم فاصله دارم ولی دیگ چاره ای نیست بایدبرم شماهم خواهش میکنم بیاین
ساینا اس بهمن : امید خدا یک دست باشیم حق مونو میگیریم
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.