اگر دنبال یک سدان کوچک و جمع و جور میگردید، رنو فلوئنس یکی از گزینه های ارزان قیمت موجود در بازار است. با این که این خودرو در کره جنوبی تولید میشود، با نیم نگاهی به آن متوجه میشوید که طراحی و مهندسی آن اروپایی است. رنو فلوئنس بر اساس Samsung SM3 ساخته شده است که خودش بر اساس نسل قبلی رنو فلوئنس تولید شده است. نمای خارجی رنو فلوئنس با خطوطی ساده و مواج که از جلو تا عقب آن امتداد مییابند، القا کننده حسی ساده اما شیک از طراحی مدرن اروپایی است. طول این سدان 4,618 میلیمتر، ارتفاعش 1,501 و عرض آن 1,809 میلیمتر است که باعث میشود در این کلاس، از فضای داخلی بزرگی برخوردار باشد.
از آنجایی که کمپانی رنو به دنبال کسب موفقیت در بازار استرالیا است، تلاش میکند علاوه بر استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های روز دنیا در محصولاتش، قیمت آن ها را نیز پایین بیاورد. این خودورساز فرانسوی هر کاری از دستش ساخته باشد انجام میدهد تا راهش را به سوی نمایشگاه های اتومبیل باز کند؛ از میان این کارها میتوان از قیمت پایین، ارائه خدمات گسترده تا پنج سال، پرداخت سود مشارکت کم بهره و هر چیز دیگری که به فکرتان برسد، نام برد. ظاهراً این کمپانی فرانسوی دل هیچ کس را نمیشکند؛ قیمت رنو فلوئنس با گیربکس دستی شش سرعته برابر با 22,900 دلار استرالیا است و در برابر پولی که مشتری میپردازد، تجیهزات زیادی به صورت استاندارد دریافت میکند؛ از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، برفپاککن و چراغ جلوی اتوماتیک، کروز کنترل (فقط با گیربکس اتوماتیک)، چراغ مهشکن، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای به همراه مجرای هوا برای صندلی های عقب، شیشه های برقی جلو و عقب، آینه های تاشو مجهز به گرمکن و رینگ های آلومینیومی 16 اینچی اشاره کرد.
|
|
تجهیزات ایمنی فلوئنس عبارتند از: سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز ضدقفل با توزیع نیروی برقی، ترمز اضطراری و 6 کیسه هوا، که همگی بدون دریافت هیچ گونه هزینه اضافی به خریداران ارائه میشوند. اگر واقع بینانه نگاه کنیم، چنین فهرستی از تجهیزات، آن هم برای یک سدان کوچک، 4,000 دلار میارزد؛ اما رنو وقت خود را تلف نمیکند، چرا که این کمپانی به دنبال فروش بالاست و ارائه این میزان خدمات تازه اول کار است. خودرویی که مورد تست قرار گرفت یک رنو فلوئنس Rrivelege CVT بود که از نظر قیمت در صدر فهرست قرار دارد و بر چسب قیمت آن عدد 29,990 را نشان میدهد. این خودرو علاوه بر همه تجهیزاتی که پیشتر نام بردیم، این موارد را نیز ارائه میکند: سانروف برقی، روکش هایی از چرم مشکی، سیستم مسیریاب ماهوارهای، سیستم صوتی با بلندگوهای قوی استریو و درگاه USB، حسگرهای پارک در عقب و رینگ های آلومینیومی 17 اینچی. همتای این سدان کوچک، یعنی تویوتا کرولا Ultimate، حدود 31,990 دلار قیمت دارد و به سیستم مسیریاب ماهوارهای نیز مجهز نیست (علاوه بر این کمپانی تویوتا فقط 3 سال یا 100,000 کیلومتر خدمات گارانتی ارائه میدهد). به این ترتیب اگر مقدار پولی که میپردازید و خدماتی که در ازای آن دریافت میکنید را در نظر بگیرید، ابداً نمیتوان گفت که رنو فلوئنس گزینه خوبی نیست.
اگر داخل آن بنشینید، بیدرنگ متوجه میشوید که کیفیت مواد به کار رفته در کابین داخلی، بالاتر از کیفیت رقبای کرهای و ژاپنیاش است. کاربرد پلاستیک نرم و تزیینات نقرهای رنگ در جای جای کابین، حس خوبی در داخل کابین ایجاد میکند، چیدمان ساده ابزارها هم بسیار کاربر پسند است. البته رنو فلوئنس کم و کاستی هایی هم دارد؛ سیستم مسیریاب ماهوارهای TomTom زیاد از حد خشک و انعطاف ناپذیر است؛ همه عملیاتی که میخواهید با آن انجام بدهید، فقط باید از طریق یک کنترل از راه دور انجام بگیرد و با سیستم های اصلی خودرو هماهنگ نیست. وقتی هم میخواهید برای تنظیم سیستم صوتی از دکمه های روی کنسول مرکزی استفاده کنید و یا هنگام استفاده از کنترل از راه دور سیستم مسیریاب، ممکن است قدری از کوره در بروید.
با همه این حرف ها، سیستم صوتی بسیار خوب است و صدای باس و وضوحی عالی دارد. این سیستم میتواند از طریق بلوتوث به تلفن همراه متصل شود و فایل های صوتی را از روی آن بخواند. در این تست، هنگامی که به یک گوشی iPhone 4 متصل شد، توانست صدایی با کیفیت متوسط پخش بکند. اگر بخواهید تلفن همراه را با سیستم صوتی هماهنگ کنید یا تنظیمات زیر و بم صدا را تغییر بدهید، پنل ابزار رنو فلوئنس قدری کند و غیر حساس است و هنگام استفاده مکرر عذابآور میشود. خوشبختانه، استفاده از دکمه های کنترل سیستم مسیریاب ماهوارهای آسان است و راهنمایی های واضح و قابل درک ارائه میکند. صندلی های جلو و عقب حسابی جادار هستند، به خصوص صندلی های عقب که دو نفر بزرگسال درشت جثه را به راحتی در خودشان جا میدهند.
راحتی صندلی ها در سفرهای کوتاه و طولانی هم بی نظیر است. وقتی پشت صندلی راننده مینشینید، کافی است دکمه استارت را فشار دهید تا موتور چهار سیلندر دو لیتری با 140 اسببخار نیرو و 195 نیوتن متر گشتاور جان بگیرد. این موتور در کنار یک گیربکس متغییر پیوسته (CVT) قرار گرفته و باعث میشود رنو فلوئنس نیازی به تعویض دنده نداشته باشد. وقتی به پیش میروید، گیربکس به راحتی تنظیم میشود. همین امر باعث میشود از نظر تئوری، تعویض دنده ها حد و مرزی نداشته باشند و موتور خودرو همیشه حداکثر نیرو و کارآمدی را داشته باشد. انتقال نیرو در رنو فلوئنس بسیار خوب انجام میگیرد، البته به پای رنو مگان RS 250 نمیرسد ولی لش و تنبل هم نیست. اگر دوست دارید هنگام رانندگی، پایتان دائم روی پدال گاز باشد، ممکن است صدای گیربکس CVT قدری آزاردهنده باشد، چون موتور با حداکثر دور کار میکند تا بیشترین نیرو و گشتاور را منتقل کند. اگر راننده با این ویژگی خودرو آشنا نباشد، ممکن است فکر کند موتور زور میزند ولی در واقع این طور نیست.
در خلال یک هفتهای که خودرو رنو فلوئنس مورد تست قرار گرفت، در هر 100 کیلومتر معادل 8.4 لیتر سوخت مصرف کرد (مصرف سوختی که به طور رسمی اعلام شده است در سیکل ترکیبی برابر است با 7.8 لیتر ). سواری و هندلینگ رنو فلوئنس در جاده های نسبتاً بی کیفیت استرالیا (در مقایسه با کره جنوبی و اروپا) بسیار خوب است. البته زیاد نرم و شناور نیست ولی آن قدرها نرم هست تا دستاندازها و چاله ها را نسبتاً آسان رد کند. هنگام عبور از پیچ ها، نمیتوان گفت رنو فلوئنس از تویوتا کرولا بهتر یا بدتر است، بلکه میتوان گفت کارش را بدون هیچ شکوه و شکایتی انجام میدهد و بسیاری از رانندگان با آن راحت هستند. البته رنو فلوئنس از نظر قیمتی با تویوتا کرولا و سایر رقبای ژاپنی تفاوت بسیاری دارد. در آگوست سال 2011، نمایندگی رنو در استرالیا فقط 61 دستگاه فلوئنس به فروش رساند، در حالی که این تعداد در مورد تویوتا کرولا 3,100 و در مورد تیپ های مختلف مزدا 3، 4.234 دستگاه بوده است.
کیفیت بالای خدمات ارائه شده و قیمت بسیار رقابتی فلوئنس، نشانهای است از این که حضور کمپانی رنو در استرالیا هنوز راه درازی در پیش دارد. اگر در فکر رنو فلوئنس هستید، بهتر است چارچوب فکریتان را به این ترتیب سازمان بدهید: نه تنها با پرداخت پول کمتر از امکانات بیشتری برخوردار میشوید، بلکه صاحب ماشینی میشوید که هیچ کس ندارد و از پنج سال گارانتی نامحدود نیز برخوردار است (چیزی که بیشتر از کمپانی های کیا و هیوندای انتظار دارید). به این ترتیب، بهتر است فکر "این ماشین های غیر قابل اعتماد فرانسوی" را از سرتان بیرون کنید. حتی اگر رنو فلوئنس یک یا دو آپشن هم بیشتر از همتای ژاپنیاش داشته باشد، گارانتی بهتر و بیشتر آن تضمین میکند که جای هیچ گونه نگرانی نیست. روی هم رفته، رنو فلوئنس یک خودرو بسیار رقابتی، ایمن و مجهز است، فقط مدتی طول میکشد تا بازار آن را درک کند. بنابراین، اگر دنبال یک سدان کوچک میگردید، بهتر است خودتان را به یکی از نمایندگی های رنو برسانید و با رنو فلوئنس دوری در اطراف بزنید.