تاخوگراف (Tachograph)

تاخوگراف (Tachograph) که هم اکنون در اکثر کشورها به عنوان وسیله ای ضروری در سیستم حمل و نقل جاده ای استفاده می شود، یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را روی صفحات مقوایی ثبت می کند. این اطلاعات می تواند مواردی از جمله سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدأ، و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص باشد. در کشور ما نیز پس از مدت ها بحث و بررسی، اجرای آن عملیاتی شده است و امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی، استفاده از تاخوگراف توسط رانندگان را اجباری اعلام کرده است. اگرچه در تاخوگراف های آنالوگ برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می شود؛ اما امروزه برخی شرکت ها با ارائه تاخوگراف های دیجیتال، کارت های هوشمند را جایگزین صفحه کاغذ کرده اند.

تاخوگراف (Tachograph)

در این نوع تاخوگراف ها، از بخش هایی از جمله سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات، و صفحه ثبت اطلاعات تشکیل شده است. این نوع تاخوگراف ها در دو مدل موجودند: (1) مدل هایی به صورت مجزا استفاده می شوند و (2) مدل هایی که به طور مستقیم در زیر سرعت سنج خودرو قرار می گیرند و دو راننده به طور انفرادی می توانند از چنین تاخوگراف هایی استفاده کنند. بدین صورت که با قرار دادن صفحه در محل مخصوص خود، سرعت و شرایط رانندگی هر کدام از راننده ها به طور جداگانه ثبت می شودتاخوگراف های آنالوگ به طور کلی چهار حالت مختلف از جمله رانندگی، استراحت، خواب، و کار دارنددر دیسک های ثبت اطلاعات، بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای ثبت اطلاعات خاصی در نظر گرفته شده اند. در حاشیه دایره مرکزی این دیسک ها، علامت هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. (1) نماد سر و کلاه که راننده باید نام خود را در آن قسمت بنویسد. (2) فلش های رفت و برگشت که راننده باید مبدأ و مقصد حرکت را در آن قسمت یادداشت کند. (3) بخش ثبت تاریخ شروع حرکت و تاریخ رسیدن به مقصد که راننده باید اطلاعات مورد نظر را در آن وارد کند. (4) نماد NO که راننده باید شماره پلاک خودروی خود را در آن قسمت یادداشت کند. (5) در بخش بیرونی این دایره نیز نموداری وجود دارد که سرعت خودرو در حین رانندگی، در این قسمت ثبت  می شود و پلیس در ایستگاه های مستقر در جاده ها، می تواند تخلفات رخ داده در حین رانندگی را روی این صفحه مشاهده کند.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

در دستگاه تاخوگراف دکمه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها دکمه فلش است و از آن برای بیرون آوردن صفحه استفاده می شود. جهت استفاده از این دکمه، خودرو باید حتماً در حالت توقف باشد. علاوه بر این دکمه، دو دکمه دیگر نیز با شماره های 1 و 2 وجود دارد که به ترتیب اولی مخصوص راننده اول و دومی مخصوص راننده دوم است. با استفاده از این دکمه ها می توان یکی از چهار حالت رانندگی، استراحت، خواب، و کار را انتخاب کرد. دو دکمه با علامت های منفی و مثبت نیز جهت تنظیم ساعت و تاریخ در نظر گرفته شده است. گفتنی است، این دستگاه ها در کشورهای اروپایی، کاربردهای بسیار زیادی دارند. به طور مثال، صفحه ای که توسط مهر و امضاء پلیس تأیید شده باشد، در دادگاه به عنوان مدرک قابل استفاده است.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

منابع

wikipedia     businesslink

برچسب : تاخوگراف , کامیون , اکتروس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

22 نظر

جلیل فروغی
0

سلام هر کاری میکنم کشوییش باز نمیشه صفخه عوض کنم چکار باید انجام بدم
13:04  1402/12/04
پاسخ دادن
امین
0

باید سوییچ باز باشه و خودرو در حالت ایستاده باشد دکمه ایجکت بزنی باز میشه
00:58  1403/01/20

حبیب
0

سلام، در تعویض برگه سرعت سنج باید حتما دوبرگ درون تاخوگراف قرار بگیرد یا یکی هم کافیست، البته برای تک راننده
18:31  1399/10/22
پاسخ دادن
رضا کازرونی
0

الان تقریبا ده سال بیشتر هست که در اروپا از تاخوگراف با دیسک کاغذی دیگه استفاده نمیشه یعنی از سال ۲۰۱۰ کامیونهای دارای تاخوگراف کلاسیک موظف به نسب تاخودیجیت شدند که هر رانند دارای دیجی کارت هست و یا حتی در محل سکونت من بلژیک با کارت ملی دارای چیپس و هوشمند راننده کار میکنه
تاکسی ها ،اتوبوسهای بین شهری کامیونها و کشنده ها همگی دارای تاخوگراف دیجیتال هستند
کامیون ولوو F16 که من خودم باهاش کار میکنم دارای سه دوربین در جلو و طرفین و یک دوربین در عقب که متصل به تاخوگراف هستند و دقیقا مثل جعبه سیاه هواپیما همه چیز رو ظبط میکنه
الان بیشتر سختگیری میکنند مخصوصا سرعت و مدت زمان کار راننده و مدت استراحت تست الکل
خلاصه کنم ایران ما در بخش حمل و نقل بنا به دلایل مختلف هنوز خیلی عقب هست
07:07  1399/03/03
پاسخ دادن
مسعود امینی
1

سلام. در ایران سیستم نظارت بر راهوری با نام سپهتن بسبار کامل تر از تاخوگراف دیجیتال در اروپا هست اما اجرای کامل پروژه با مشکلاتی به دلائل نامعلوم مواجه شده
10:47  1401/02/07

محمد fh500
0

چطوری از رویانیان بپرسیم؟ مگه اینکه بریم زندان اوین ملاقاتش کنیم!!! آخه از پرسپولیس اختلاس کردن زندانن
18:24  1396/11/02
پاسخ دادن
ل
2

همش تجسس در زندگی مردم
14:40  1396/04/02
پاسخ دادن
ع
5

چه ربطی داره برای سیستم حمل و نقل جاده ای هستش
خوار و مادرت که تو اتوبوس بشینن اون وقت میفهمی که چقدر ارزشمنده
19:12  1396/06/19

سیدمحسن رضوی
5

بهتر است ازجناب رویانیان بپرسید که سیتم کارایی تاخوگراف چگونه میباشد چون درزمان که ایشان
رییس راهنایی ورانندگی بودن بجای تاخوگراف جی پی اس راجاگزین کردن درصورتیکه اکثر کشورها
ازتاخوگراف برای کنتر ل پلیس برای خودروهای عمومی استفاده میشود وسلام
07:38  1394/02/13
پاسخ دادن
علی اکبر
2

تاخو که با کد mid 222توی volvo معرفی شده سری ۱۳۲۴ که خیلی بچه بازیه
23:29  1393/11/04
پاسخ دادن
لطفی
2

سلام تا اونجاییکه سن بنده قد میده قدیما حدود 20سال پیش توی سیستم اتوبوسهای o302 ایرانپیمایی قدیمی تاخو گراف بود یلدش به خیر اون اتوبوسا عجب ماشینایی بودن
23:03  1393/07/11
پاسخ دادن
مسعود
7

خواهشمند روش کار با تاخوگراف های دیجیتال را نیز توضیح دهید.
15:27  1393/07/11
پاسخ دادن
مجید
2

با همه خوبیهاش خدا نکنه بیاد توی ایران و همه گیر بشه چون خیلی دست و پاگیره راننده پایه یک ها هم که ماشالاه هیچکدوم اعصاب و شاید حتی سواد اینکار ها رو نداشته باشن. به هرحال کاربردش بیشتر برای راننده های پایه یک کامیون و اتوبوس و ایناست.
23:08  1393/05/15
پاسخ دادن
کاربر: farid458
5

آیا میشه گفت حکم جعبه سیاه هواپیما رو برای ماشین های سنگین داره؟
10:05  1393/05/11
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
4

مگه الان از gpsاستفاده نمیکنن؟
13:44  1392/03/02
پاسخ دادن
بهروز
11

من یک راننده ترانزیت هستم این سیستم در اروپا اجباری است متاسفانه به رانندگان ایرانی هیچ آموزشی دراین زمینه از طرف سازمانهای ذیربط داده نشده است وبه دلیل عدم آگاهی از قوانین رانندگی باتاخوگراف همواره جرایم سنگین یورویی پرداخت میکنند.لذا تقاضا دارم مسوولین ذیربط فکری دراین زمینه بکنند. باتشکر از تهران
23:26  1391/12/15
پاسخ دادن
یاس
5

این سیستم سالهاست که توی ایران کار میکنه لااقل من که 12 سال مدام مسافر اتوبوس ها هستم دیدم!
11:29  1391/11/12
پاسخ دادن
افشین منش
1

اولین عکس تان با محتوای مقاله در تناقض است. طرف داره تاخوگراف را پاره می کند. نه؟
20:25  1391/11/10
پاسخ دادن
وحید
7

نوشته اید استفاده از این سیستم در کشور ما هم عملیاتی شده است. تا جایی که من اطلاع دارم از چهل سال پیش در ایران برای اتوبوسها و تریلی ها اجباری بود و استفاده میشد! الان هم اجباری است و البته صفحه های مقوایی تبدیل به جی پی اس هایی شده است که مثل فلش مموری هستند!
13:45  1391/11/10
پاسخ دادن
امیرعلی
7

این سیستم تا حالا جون خیلی ها رو نجات داده. امیدوارم تو کشورمون هم سفت و سخت اجرا شه.
12:30  1391/11/10
پاسخ دادن
lمحمدرضا
27

با این مقاله واقعاً یاد بابام افتادم. خدا رحمتش کنه! راننده تریلی بود و همش با اینا سر و کار داشت.
12:29  1391/11/10
پاسخ دادن
الف
13

خدا رحمتش کنه
15:22  1393/05/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام‌‌رفقها‌‌واریزی‌25‌بهمن‌اسفند‌هستم‌سه‌ماه‌گذشت‌سورن‌دوگانه‌‌کسی‌میدونه‌کی‌فاکتور‌میشه‌‌سر‌من‌گیج‌رفت‌‌اینقدر‌این‌گردونه‌چرخید
سایناs : سلام دوستان برای تکمیل وجه دی کسی هس میدونم یخورده زوده ولی بنظرتون افزایش میخوره اگه بخوره چقد مثلا؟
اسفندی منتظر : خد ایاخسته شدیم این لامصب ها چرا نمیفرستند دعوتمامه شون خداخوب شرکت دولتی مردم اذیت میکنن جای تاسف داری واگزارشان به اللله
پژو پارس : برای بهار احتمال زیاد جایگزین میدن
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : همین الان ساینا 85 گانه تک فروش فوری واریز 11 بهمن پذیرش 12 بهمن همین الان بخدا فاکتور شدم دوستان رنگ سفید
اسفند : دوستان عزیز من تجربه خودم در اختیار کسانیکه دوست دا ند از طریق شکایت پیگیری بکنند به قرار زیر است 1_سازمان بازرسی کل کشور با سایت ir.136 2_ وزارت صنعت شهرستان خودتون حضوری با پرکردن فرم این دو دستگاه نظارت بالاتری نسبت به ایران خودرو دارد . مراجعه به اداره سمت قسمت خودرو شخصا جواب ثبت شکایت خودم از ایران خودرو تیرماه بود بار دوم از طریق بازرسی ثبت کردم پیامک زدند شرکت ظرف ده روز موظف به پاسخگویی شماست قرار بود به اداره سمت برای ثبت شکایت برم که فاکتور شدم حدود 95 درصد فاکتور شدنم شکایت بود چون از اطلاعاتی شما دوستان ثبت‌می کنید کسی فاکتور نمیشود چه 17 و18و.......... من فقط برای رسیدنتان به خودرو راهنمایبی میکنم هدف خاصی ندارم تجربه اش ضرری ندارند
نگار : منم همین بخشنامه هستم اما هنوز فراخوان ندادن زنگ زدم به ایرانخودرو گفتند مشخص نیست کی فراخوان بدیم
Omid54 : اولویت تابستان امروز sms اومد تبدیل به تارا v4 تحویل 3 ماهه
رضا : پس بهار کی فراخوان میدن؟؟؟؟کسی اطلاع نداره همون پژوبهمون میدن؟یاجایگزین
دوگانه 29اسفند : داداش امیرعلی فراخوان پائیز و تابستان 1403چه ربطی به بهمن 1402داره ،،بعدشم اصلا هنوز برای پاییز و تابستان فراخوانی داده نشده