ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

22 نظر

TNH
0

فقط آذین تنه
13:02  1397/11/09
پاسخ دادن
حمید
4

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
پاسخ دادن
ارمین
2

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

نیما
3

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام من هم دیدم البته خود کرمان
X5 : روی دیه جدید امسال ازت حدودا بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیون میگیرند چون دیه زیاد شده
متخصص : سلام اردیبهشت پیام میاد پولتون آماده باشه افزایش قیمت هم برای اردیبهشت قطعا نداریم.
سورن ef7ت : دوستان من ماشین تحویل گرفتم تو ۱۰۰۰تا موتور صدا میده مانیتور روز اول خراب سایکلون روغن میده دنده ها سفتن نمایندگی هم فقط وقت تلف کردنه الان ۴۰۰۰کارکرد نمایندگی میگه سر سیلندر باید باز بشه لعنت ب همچنین خودرو سازی
تارا 30 بهمن : سلام دوستان جهت ثبت درخواست و پیگیری ، مرحله اول رو براساس ردیف قرارداد انتخاب میکنیم بعد یه شناسه میخواد کسی میدونه شناسه چی هست؟
Masoud : افزایش قیمت کارخانه شامل قراردادهای قبلی نمیشه چون کرمان خودرو قراردادهاش قطعیه .ولی افزایش مواردی مانند نرخ بیمه و نرخ مالیات و در این اخر هم که به همه قراردادها اضافه کردن افزایش قیمت به خاطر ارز مبنا شامل خودروهای تحویل ۱۴۰۴ میشه. مورد اخر به همه کسایی که تیک بند ۱۳ را امضا کردن میشه.
Masoud : درتمام خودرو ها at یعنی اتوماتیک
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نوید : واریزی 12 دی فلز سفید…بالاخره امروز پلاکش نصب و تحویل باربری شد…شیراز هستم نکته اصلی بعد تخصیص پلاک اون تاریخ تحویل هس که در قسمت اسناد خودرو وجود داره…حتما باید وضعیتش نصب شده باشه تا ماشینو ارسال کنن…خیلی ممنونم از نظر شما دوستان که توی این چند ماه بهم کمک کرد…ایشالا که تونسته باشم کمک کنم…ایشالا سال جدید اتفاقات خوب برا همه بیوفته…خدانگهدار
حمید 151 فروش فوری اسفند : سلام دوستان فروش فوری اسفند بودم 29بهمن ثبتنام کردم 16 اسفند تحویل دادن موقع تحویل آچار چرغ نداشت میگفتن کسری خورده،یه برگه مهر شده هم نشون دادن که نوشته کسری داره بعد 4 روز ماشین از بالای موتور روغن ریزی شدید داشت بردم نمایندگی گفت درپوش میل سوپاپ بغل موتور خرابه اورینگ هاشو تعویض کردن درست شد الانم موقه دنده عقب از چرخ جلو سمت راننده صدای تق تق میده خیلی بی کیفیته ترمزدستی میخابونم چراغش خاموش نمیشه صبح روشن میکنم سمت چپ موتور صدای چق چق شدید میاد مصرف سوختشم بالاس کابین فوق العاده کوچیکه گاری چهار چرخ میگرفتم بهتر از این بود
علی : پنج ماهه دو میلیارد پول وگرفتن ماشین و پلاک و بیمه کردن انداختن تو بیابون ،آخه این چه مرضیه چه بی درو پیکریه که ماشین و تحویل نمی دید حاضرن پول پارکینگ و انبارداری بدن و ماشین مردم و تحویل ندن این چه پدرسوخته بازیه که ماشین مدل 403 رو تو 404 تحویل بدی ،کلا دوست دارن با اعصاب و روان مردم بازی کنن و به مردم ضرر بزنن ،
سورن دوگانه تحویل 30بهمن : به ما هم مخزن 75 لیتری بدن، اصلاً مخزن نخواستیم ، خسته شدیم از دست این ویران خودرو
محمد : مهرداد عزیز،منم تحویل گرفتم ،برای منم وقتی استارت میزنم یه حرکت ریز رو به جلو میکنه،دوستان شما هم امتحان کنید اگر اینطوری باشه کلاچها درگیر هستند و باید حتما درست بشه چون به زودی کلاسها میسوزه و داستان داره
... : اگه تو هم داری پز بده چرا فشار میخوری 🤪😂
مجید محمدی : داداش جواب دادن اینقدر تیکه نداره دوماً یکم شخصیت هم خوبه من از شما نپرسیدم هر وقت فکر کردی خیلی دانش داری بیا باهم صحبت میکنم
علی : این کی بود دنبال بوق میگشت؟؟؟
حسین : سقف فلز تحویل 30 بهمن فاکتور 18 اسفند پلاک 29 اسفند تحویل 5 فروردین حضوری هنوز بعد 5 روز بیمه صادر نشده کس دیگه ای هم اینجوری هست؟؟؟؟
ساینا 7 بهمن : سلام شما ثبت نام یکپارچه بودین یا پیش فروش خرداد؟!