ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

22 نظر

TNH
0

فقط آذین تنه
13:02  1397/11/09
پاسخ دادن
حمید
3

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
پاسخ دادن
ارمین
1

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

نیما
2

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
توحید ارومیه : سلام دوستان خیالتون راحت هم سود مشارکت کم میشه هم نصف افزایش میخوره بهمون منم اطلس دی ماه دارم.پارسال ابان ماه برای ساینا اس پول ریختم سود مشارکت 20درصدی داشت برا اذر امسال بود 19ابان دعوتنامه اومد هم سود مشارکت رو هم کردن هم اینکه اون موقع که من پول ریختم برای ساینا قیمت کارخونه 330بود موقعی که دعوتنامه اومد 346بود یعنی 16ت افزایش که من از من 8ت کم کردن 32میلیون هم بخاطر 160میلیون یک ساله با سود 20درصد کم کردن که 145میلیون 600ریختم تکمیل وجه کردم
حسن : به دلتون صابون نماید من تماس گرفتم سایپا گفتم کی شاهین زمستان رو تحویل میدین گفتن شاهین نداریم طرح جایگزین میدیم اگه کوئیک یا ساینا بدم الان قیمت بازار ونمایندگی تقریبا یک است فقط چند ماه پول ما می‌خوابه به درک که نمیدن تنتون سلامت
تارا v1 : آقا نیما شما ماشینتون چه رنگی هست که فاکتور شدید؟
سجاد : سازمان حمایت بر چه اساسی مجوز گرانی ۳۵ درصدی شاهین با همان موتور تیبا و پراید را تائید کرد؟؟؟؟؟ ما نفهمیدیم حلبی‌های سایپا باید چند بشه که نگن ضرر نمیدیم؟ سایپا میفهمه ۲ سال انتظار مردم یعنی چی؟
علی : من هم تماس گرفتم گفتن در زمینه شاهین تعهد زیاد داریم احتمالا ساینا یا کوئیک یا اطلس دعوتنامه ارسال میکنیم
Jj4 : اینو اگه روز اول قرارداد رو مطالعه میکردید توش قید شده بود چیز جدیدی نیست
رحیمی : ایران خودرو دعوتنامه دنا پلاس آذر ماه و دی ماه فرستاده ۲۰ میلیون تخفیف براشون در نظر گرفته و چون پیش فروش بودن نصف مبلغ از قبل پرداخت کرده بودن نصف افزایش براشون اعمال کرده.احتمال زیاد سایپا هم این کارو بکنه یعنی حدودا ۲۴۰تومان باید برا اطلس مجددا پرداخت بکنیم
سعیدj4سفید کرج : کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص خیابان ۵۶
اطلس سفید مشگی : یه کمپین زدن دوستان جهت صدور فاکتور اطلس همه امضا بزنید کارزار هست احترازی توگوگل جستجو کنید
اطلس سایپا : من امروز زنگ زدم سایپا پرسیدم میگه افزایش قیمت به کلش میخوره چون داره سود مشارکت میده ، تو قراردادتون هم قید شده به قیمت روز ، اعتراض هم که کردم میگه می‌خواستید دعوتنامه کوییک رو قبول میکردین که افزایش قیمت بهتون نخوره ، حالا میفهمم چرا برا همه دعوتنامه کوییک فرستادن از قبل برنامه ریزی شده بود ، خدا ازشون نگذره چه جوری بقیه پول رو برای دی جور کنم اخه😔
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابولفضل‌ابراهیم : اونایی‌که‌دراومدبهش‌گفتی‌دهن‌پرکن‌بودکه‌لیاقتشونوثابت‌کنه
عرفان : سلام واریزی اولتون چقد بود؟
207 بهمن ماه : سلام اون نصف مبلغ ک باید بدی افزایش قیمت میخوره
دنا اتومات پیش فروش تحویل 30 مهر : بسلامتی و دل خوش چرا برا ما فاکتور نمیشه :( چند میلیون بابت تاخیر تو حسابتون آوردند ؟
امیرحسین : اقا سلام این معارفی نامه رو کدوم بانک باید ببرم کلا 1300 داده میگه برو مایه رو بزن صفا کن :/ از ماشین هم طبق معمول خبری نبود و گفت صبر کن
جی ایکس آر ال : خدایی این چه مسخره بازی انبار پر ماشین بدید به مردم گرفتارن حالا گرونم که کردین ما مصرف کننده چه گناهی کردیم که باید پای 4 تا دلال بسوزیم ماشینمون فروختیم حالا 4 ماه باید پیاده گز کنی عشقشون بکشه ماشین تحویل بدن
امیر : شمارشو بزارید
مهدی رانا تحویلی 26 آذر : سلام فکر کنم این شماره باشه : 02188879461
لگن خودرو : دوستان عزیز کسی بره تجمع نمیاد که حداقل روزی چند بار تماس بگیرید
لگن خودرو : الان تماس گرفتم شکایت ثبت کردم میگه هنوز رفع نشده طبق معمول میگه باید رفع بشه زمان برم هست 1300 سود تاخیر دادن بیشرفا