10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

برای موفقیت در دنیای مسابقات سرعت، داشتن اعتماد به نفس امری ضروری است، خواه روی چهار چرخ مسابقه بدهید، خواه روی دو چرخ. حتی رانندگان حرفه‌ای مثل دانیتا پاتریک (Danica Patrick) که ادعا می‌کنند به این خرافات اعتقادی ندارند هم تصدیق کرده‌اند که انجام برخی کارها قبل از مسابقه باعث می‌شود دلهره‌شان فروکش بکند. برخی موهوماتی که می‌خواهیم از آن ها صحبت کنیم، بیشتر به اصرار هواداران راننده ها انجام می‌گیرد تا بنا به خواست و میل باطنی خودشان. البته بسیاری از این باورها قدیمی و تاریخ گذشته به نظر می‌رسند، ولی رقابت کنندگان نمی‌خواهند هیچ فرصتی را از دست بدهند. رانندگان مسابقات نسکار و MotoGP  همیشه شماره هایی ثابت دارند ولی شماره رانندگان مسابقات فرمول یک همه ساله بسته به رنکینگ آن ها تغییر می‌کند. وقتی در سال 2014، مسوولان مسابقات فرمول یک  اعلام کردند رانندگان می‌توانند شماره هایی دائمی انتخاب کنند، در رانندگان شور و هیجانی برای انتخاب شماره های شانس ایجاد شد. بسیاری از رانندگان مشتاق بودند شماره هایشان را خودشان انتخاب کنند که نشان می‌دهد هنوز در دنیای رانندگی حرفه‌ای خرافه‌پرستی رواج دارد. البته همیشه فرار از شانس بد مطرح نیست و بیشتر راننده ها فکر می‌کنند روش هایی برای جذب شانس خوب وجود دارد. هرکسی که می‌خواهد زندگی‌اش را روی پیست مسابقه بگذراند، با هر انگیزه‌ای باشد، خواه شهرت و افتخار، خواه برای ایجاد هیجان در هوادارانش، شاید ارزشش را داشته باشد که قبل از مسابقه چند ساعت وقت صرف کند. بعضی راننده ها درباره باورهای خرافی‌شان حرف می‌زنند بعضی ها هم از ترس این که رقبایشان از آن ها استفاده کنند و برنده بشوند، صحبتی از آن ها به میان نمی‌آورند. بعضی از باورهای خرافی که از آن ها صحبت خواهیم کرد بسیار رایج هستند و ریشه هایی نسبتاً شناخته شده دارند، ریشه برخی دیگر نیز هنوز ناشناخته است و جای بحث دارد. در این مقاله از برخی باورهای خرافی صحبت خواهیم کرد که در همان روز مسابقه انجام می‌شوند و ممکن است قبل از این که راننده از خانه خارج بشود شروع بشوند. 
 

1. لباس پوشیدن

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

شاید بیشتر افراد بدون این که به طرز لباس پوشیدن‌شان فکر کنند، همیشه یک جور لباس بپوشند ولی بعضی از رانندگان معتقدد لباس پوشیدن به یک ترتیب خاص، می‌تواند تفاوت های زیادی ایجاد کند و باعث پیروزی یا شکست بشود. برایان اسکات (Brian Scott) که یک راننده حرفه‌ای است می‌گوید از راننده های دیگر شنیده است که دست‌کم وقتی نوبت به لباس پوشیدن می‌رسد، کل شانس انسان در سمت راست بدن قرار دارد. دستکش، پاچه شلوار، جوراب، آستین، همه و همه باید اول به دست یا پای راست پوشانده شوند، بعد به دست یا پای چپ. رانندگانی هم هستند که مراسم خاصی برای لباس پوشیدن دارند ولی نمی‌گویند که اولویت با سمت راست بدن است یا با سمت چپ. البته این تنها رانندگان مسابقات سرعت نیستند که برای آماده شدن در روز مسابقه باورهایی خرافی دارند. والنتینو رسی (Valentino Rossi) موتورسوار مسابقات MotoGP هم در روز مسابقه به همین ترتیب لباس می‌پوشد. وقتی عادت کردید که روزتان را با یک باور خرافی شروع کنید، دست برداشتن از آن ممکن است دشوار باشد. بیشتر رانندگان تصدیق می‌کنند که این باورها همان اول صبح به سراغ‌شان می‌آید. برای مثال، بعضی راننده ها صبح روز مسابقه صورت‌شان را اصلاح نمی‌کنند.
 

2. کفش های لنگه به لنگه

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

همه الکس ورز (Alex Wurz)، راننده اتریشی را به این می‌شناسند که همیشه کفش های لنگه به لنگه می‌پوشد، البته چند راننده دیگر هم این کار را می‌کنند. گفته می‌شود این روش برای لباس پوشیدن که کمتر معمول است، خوب شانس می‌آورد ولی پیدا کردن سر نخ این باور بسیار دشوار است. این باور زیاد رایج نیست ولی زیاد هم غیر معمول نیست، به هر حال هرچه باشد بعضی از راننده ها را خوشحال می‌کند. انواع دیگری از لباس پوشیدن لنگه به لنگه وجود دارد. بعضی ها هم جوراب های لنگه به لنگه می‌پوشند. استفانو مودنا (Stefano Modena) پا را از این هم فراتر گذاشته و با یک دستکش وارونه رانندگی کرده است که واقعاً خیلی آزاردهنده است. وقتی روی یک باور خرافی پافشاری کنید که یک طرف شما را از کار می‌اندازد، شاید وقتش باشد که دور آن را خط بکشید.
 

3. طلسم شانس

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

بسیاری از افراد در خودروهای‌شان طلسم شانس دارند و شاید هم واقعاً به آن اعتقادی نداشته باشند. بعضی ها یک تصویر خاص روی داشبورد می‌چسبانند، بعضی افراد هم عکس افراد خانواده را نصف می‌کنند و هر نیمه را داخل یکی از دستکش های‌شان می‌گذارند. سکه شانس یا جا سوئیچی پای خرگوش هم نمونه های دیگری از این باور هستند. بیایید عاقل باشیم. بسیاری از ما بیشتر وقت مان را داخل ماشین می‌گذرانیم و ممکن است این طلسم ها حواستان را پرت کنند و خطرناک باشند، پس بهتر است یک جمله زیبا جای آن بنویسید که به شما آرامش بدهد. با این حال نمی‌توان راننده هایی که این کار را می‌کنند سرزنش کرد. تازیو نوولاری (Tazio Nuvolari)  ایتالیایی که هم موتور سوار است و هم راننده ماشین های مسابقه‌ای، سنجاق سینه‌ای به شکل لاک‌پشت را به عنوان طلسم شانس خودش انتخاب کرده است و آن را به سینه‌اش می‌زند. البته خود سنجاق سینه چیز خاص و منحصر به فردی است، ولی ایده مخفی کردن آن زیر لباس، زیاد تازگی ندارد. گفته می‌شود سباستین فتل (Sebastian Vettel) راننده آلمانی فرمول یک، جایی در لباسش یک سکه شانس مخفی می‌کند. رانندگان دیگری هم تصدیق کرده‌اند که سال های سال چنین کاری انجام می‌داده‌اند، شاید هم افراد زیادی وجود داشته باشند که اسرارشان را پیش خودشان حفظ کرده‌اند. البته راننده ها هنگام دور زدن روی پیست کاملاً تنها هستند و به چیزی احتیاج دارند که به آن ها قدری آرامش بدهد.
 

4. حرف زدن با ماشین

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

بعضی افراد با ماشین‌شان حرف می‌زنند، بعضی ها هم این کار را نمی‌کنند. بعضی ها به ماشین اصرار می‌کنند تندتر برود، بعضی ها هم از ماشین‌‎شان تعریف می‌کنند تا خراب نشود و آن ها را مقصد برساند. همه این ها رایج هستند ولی اگر ماشین شما مسوول موفقیت شما در شغل‌تان باشد، آن وقت است که این کارها توجیه بیشتری پیدا می‌کند. معروف است که والنتینو رسی قبل از سوار شدن روی موتورسیکلتش، کنار آن چمباتمه  می‌زند. رسی می‌گوید از آخرین دقایق باقی مانده تا شروع مسابقه استفاده می‌کند تا با موتورسیکلتش حرف بزند، به اعتقاد او این کار کمک می‌کند در مبارزه پیش رو آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشد. گفته می‌شود راننده های ماشین های مسابقه‌ای هم چند کلمه‌ای با ماشین‌شان حرف می‌زنند ولی دلشان نمی‌خواهد این کار را در انظار عمومی انجام بدهند. بعضی از رقابت کنندگان دوست دارند مدت زیادی کنار ارابه هایشان بمانند ولی این کار را در خفا انجام می‌دهند. پایکوبی در اطراف ماشین هم گاهی انجام می‌شود. می‌گویند یکی از مالکان ماشین مایکل آندرتی (Michael Andertti) یک بار با سیگاری در دست این کار را انجام داده است.
 

5. سوار شدن به ماشین از یک طرف

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت اول)

احتمالاً این باور خرافی از آن جا نشأت می‌گیرد که اگر یک بار کاری را انجام بدهید و جواب بدهد، انجام آن را ادامه خواهید داد تا ببینید باز هم شانس می‌آورد یا نه؟ با این که کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، بیشتر راننده ها از سمتی خاص، یعنی همان سمت راننده، سوار ماشین می‌شوند. نیکو هالکنبرگ (Nico Hulkenberg) و مارک وبر (Mark Webber) دو نفر از رانندگان فرمول یک هستند که معتقدند اگر از سمت چپ سوار ماشین بشوند، همیشه شانس می‌آورند. خوان پائولو مونتویا (Juan Pablo Montoya) هم راننده دیگری است که همیشه از همان طرف سوار ماشینش می‌شود. او عادت دارد چه هنگام تمرین باشد و چه هنگام مسابقه، قلاب کمربندش را هم از همان طرف ببندد. این باور خرافی در میان موتورسواران هم دیده می‌شود و بعضی از آن ها از یک طرف سوار موتورسیکلت می‌شوند. یکی دیگر از عادت های والنتینو رسی این است که همیشه از یک طرف سوار موتور می‌شود، البته بعد از این که کمی با آن حرف می‌زند. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده روی سایت قرار خواهد گرفت، 5 باور خرافی دیگر که در بین رانندگان و موتورسواران رایج است را به اطلاع شما خواهیم رساند.

منبع

HowStuffWorks

برچسب : اتومبیل رانی , نسکار , فرمول یک , MotoGP






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

مجید
1

ممنون خیلی جالب بود ...
15:23  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
2

جالب بود!!!
07:42  1393/04/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : فک کنم با این وضعیت شهریور ماه تحویل بدن ارزو می کنم زودتر تحویل بگیرین
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : دوستان که می‌فرمایند 4 و 5 اسفند فاکتور نشدن تاریخ سخا هم لطفاً بگن
شاهین پلاس : و برای گرفتنش گفت که زمانش برسه پیامک میاد و باید بریم بانک پولو بگیریم
اسماعیل : سلام دوستان من پولی واریز نکردم زمستان ۴۰۳ الان هی پیام میاد پیش فروش کسی میدونه فروش فروش ام میخوان بدن یا ن
قاسم : سلام به دوستان کسی J4 تحیل گرفته توی این هفته؟ برای من کارت ماشین اومده ولی توی مرحله ارسال مدارک مونده به نمایندگی هم که زنگمیزنم میگن حواله خروج صادر شده ولی هنوز تحویل ندادن.
شاهین : عزیزان هیچ راهی بجز تجمع نداریم بعد هم به سازمان بازرسی شکایت کنید تورو خدا بجنبید دوبار داره افزایش میخوره اگه قطعه ندارن پس این شاهین های صفر از کجا میاد تو بازار
ابراهیم : سلام من۱۴ آذر ماه تفریبا ۵۹۴ میلیون دادم قرار بود ۳ ماهه تحویل دهند به قول خودشون میگن تا ۱۰ آذر فاکتور شده و دیروز زنگ زدم تهران میگن صبر کنید و هیچ جواب درستی نمیدن.
میرزایی SR3 : سلام . شماره پلاک برای من هم در سیستم ثبت شده . انشالله همگی زودتر تحویل بگیریم
تبدیلی sr3 : دوستان شماره پلاک برای بنده هم در سایت ثبت شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : خط اول منظورم اینه که بهتون میگن سخاتون دیر سبت شده بخدا تاثیری روی فاکتور کردن ندارد شرکت طرحی شروع می کنه فاکتور اونو تمام می کنه بعد طرح جدید شروع می کنه ولی امسال در این ما طرحی رو متوقف کرده و داره طرح دیگی فاکتور می کنه که اصلا ربطی سخا نداره
علی اکبر : تو از کجا خبرداری اینجوری با قطعیت حرف میزنی کارمند شرکتی؟؟
سورن 4تیر : من فروش فوقعلاده بودم 623 واریز کردم برج 1 هم 3 خورده ای واریز کردم واسه آپشن جدید.جریمه تاخیرم روزی 600 تومن داره میخوره
توحید ارومیه : 9اسفند متاسفانه سیاست مدیران سایپا اصلا معلوم نیست در حال حاظر دارن تبدیلهای 20روز پیش و مادران ومیدن وبعد هم احتمال داره برن پرسنلی معلوم نیست هدفشون چیه از آزار مردم
احمد : سلام دوستان منم 28 مهر هستم هنوز خبری نیست دروغ می‌گویند
توحید ارومیه : واین که میگن احرازهویت تون رودسر دادید برتی نداره فقط واسه سود تاخیر پارسال مدارکه خوب چرا اگه بهس احرازهویت باشه کسی که تبدیل از دوگانه به تک سوز زده و مرحله دومش اردیبهشت بوده تکمیل وجه کرده وبعد هم سخاشهم مال اردیبهشت امساله فاکتور میشه دوستی که سخاش ماله بهمنه نمیشه اینها فقط واسه سرگرم کردتون هست با یکم فکر کردن کاملا متوجه میشوید
احمد : دروغه
9 اسفند پیش فروش : سلام آقا توحید تو رو خداجواب من بده من پیش فروش اسفند هستم اسفن رو که تموم میکنن
مهندس : سلام واسه من 26 خرداد فاکتور شد و 11 تیر تحویل گرفتم از 26 تا 11 سود تاخیر چی میشه دقیقا؟
تحویل فوری 9 خرداد : هنوز مرحله درحال فاکتور مونده، امروز طرح تبدیل آمده بود اطاعات نداشت،معلوم نیست چه کار دارند میکنند،امروز 11 تیر ماه چیزی مشخص نیست ، مدیران ایران خودرو در جریان این روند مفتضح هستند،ارزش مشتری حق مشتری ، حق مردم کجاست،؟؟