مبدل  های کاتالیستی (Catalytic Converters)

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات نسل امروز بشر، نه تنها آثار زیان باری بر مردم داشته و سبب ابتلای آنان به بیماری های گوناگون و مرگ و میرهای متعدد شده است، آسیب هایی جدی نیز به لایه اوزون، جو، و در نتیجه سیستم گرمایش کره زمین نیز زده است. این تغییر و تحولات جوی نیز به طور غیرمستقیم روی سلامت انسان تأثیر مخرب دارد. با توجه به اهمیت بسیار بالای جلوگیری از آلودگی هوا در بسیاری کشورها، امروزه شرکت های خودروسازی، عزم جدی در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی دارند تا بدین طریق از میزان آلایندگی خودروهای دودزا جلوگیری کنند. این دسته از خودروها جزء خودروهایی هستند که در تولید آن ها بیش از هر چیزی به کاهش آلایندگی آن ها توجه شده است. در رابطه با خودروهای بنزینی، شرکت های خودروسازی از مبدل های کاتالیستی (Catalytic Converters) به منظور کاهش آلایندگی موتور خودرو استفاده کرده اند که در این مقاله به بررسی و چگونگی عملکرد آن پرداخته می شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

1Carمبدل کاتالیستی وسیله  ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می  گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند که هر کدام در ادامه به  طور خلاصه شرح داده می  شود. (1) بستر کاتالیست: در مبدل  های مخصوص خودرو، از بسترهای سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می  شود. (2) لایه اکسیدی: از این لایه به  عنوان نگهدارنده ماده کاتالیست استفاده می  شود که سطح مخصوص کاتالیست را افزایش می  دهد. این لایه معمولاً از جنس اکسید آلومینیوم (Al2O3)، دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، دی اکسید سیلیکون (SiO2)، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می  شود. (3) ماده کاتالیست: کاتالیست در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیستی است که معمولاً از خانواده فلزات گران  قیمت نظیر پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، و کادمیوم انتخاب می  شود. اما از نقطه  نظر مقرون به صرفه بودن، عموماً از پالادیوم و رادیوم استفاده می  شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

به  طور کلی، در مبدل  های کاتالیستی بسته به نوع مبدل، یکی از واکنش  های دو مرحله  ای یا سه مرحله  ای انجام می  شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می  پردازیم. (1) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های دو مرحله  ای: طی این واکنش، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند. (2) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های سه مرحله  ای: طی این واکنش، پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

گفتنی است، علاوه بر واکنش  های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می  شوند، یک سری واکنش  های ناخواسته نیز صورت می  گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3) می  شود. این نوع واکنش  های ناخواسته معمولاً در مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر  واکنش  های سه مرحله  ای بروز می  یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به  طور کامل امکان  پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می  توان از بروز این واکنش  ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به  طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می  توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می  شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می  شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می  شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می  شود. در فیلم (دانلود) کوتاه زیرنویس شده زیر مشخص شده است که این فلزات گران قیمت در کجا به کار رفته اند. 1Car به شما پیشنهاد می کند اگر علاقه مند به این دسته از علوم هستید به قسمت مقالات فنی بروید و مطالب مرتبط را مشاهده فرمائید. 

/uploads/Why Scrap Catalytic Converters worth so much Money _ Cash_ Platinum Palladium Rhodium Silver Gold - .flv


منابع

wikipedia    howstuffworks    catalyticonverters   partstrai

برچسب : مبدل , کاتالیستی , آلایندگی , آلودگی هوا , اگزوز , گاز سمی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

نیلوفر
0

سلام و تشکر از مطلب مفیدتون.
من یک سوالی دارم راجع به اینکه چرا درخودروهای دیزلی برای عمل اکسیداسیون و احیا نمیشه از یه کاتالیست استفاده کرد؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
12:22  1396/11/03
پاسخ دادن
Abol
0

چون داخل خودرو های دیزلی توی مسیر قطعه مقدار گاز O2 زیاده و سرعت حذف بعضی از الاینده ها رو مثل NO,NO2 کم میکنه بخاطر همین از یه قطعه دیگه استفاده میکنن که شیوه حذف این الاینده ها توش متفاوته
12:11  1402/12/16

ناشناس
1

من خودم تولید کننده این محصولات هستم. مطالبتون خوب بودند . تشکر
11:53  1396/05/29
پاسخ دادن
ALI
1

خرابی کاتالیزور خروج دود رو از موتور مشکل میکنه
کاتالیزور هر چند سال یکبار باید عوض بشه اما در ایران به خاطر گران بودن این قطعه اکثرا اقدام به تعویض اون با مخزن اگزوز میکنن که فقط صدا رو کاهش میده و خروج دود رو تسهیل میکنه.
اما برداشتن این قطعه باعث میشه هوا رو بیشتر آلوده کنیم
00:04  1394/10/13
پاسخ دادن
ناشناس
0

کاش راجع به تشخیص خراب بودنشون هم مطلب می نوشتین!
20:07  1394/04/17
پاسخ دادن
رضا هاشمی
1

سلام
دوست بزرگوار ابتدا باید علت خرابی رو دونست :
علل خرابی
1 بالا بودن سوخت (که باعث سوختن کاتالیز می شود)
2 ضربه به اگزوز (که باعث ریختن اون میشه)
حال اگر یکی از موضوعات بالا پیش آمده باشد حالتهای زیر امکان وقوع دارند
1 شتاب خودرو کاهش میابد
2 صداهایی شبیه ریختن سنگ داخل اگزوز شنیده می شود
3 شنیده شدن صدایی غیر عادی (صدای فیشش هنگام گاز دادن)

18:32  1394/10/12

کاربر: جواد
0

مراکزی وجود دارن که بتونیم تهیه کنیم ؟
01:37  1392/05/25
پاسخ دادن
محسن
2

ممنون
مطلب خیلی مفید و کمیابی بود.
اگه یه کاری کنید که در موتورهای جستجو راحت این مطلب پیدا بشه خیلی خوب میشد.
من که خیلی وقتمو گرفت تا تونستم چنین مطلبی پیدا کنم.
17:33  1392/05/24
پاسخ دادن
محمد
0

sayt ali daren azaton mamnonam
20:59  1392/02/29
پاسخ دادن
فریدون
0

خیلی ممنون برای این نطالب اموزشی
10:43  1391/12/08
پاسخ دادن
سعید
2

ممنون
22:55  1391/11/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 بهمن ماه : منم پارس بهار 403 هستم تبدیل ب 207 تحویل بهمن زدم امروز دعوت نامه اومد 325 بریزم 14 روزه
عرفان : دوستان دعوتنامه تحویلی بهمن ماه واسه کسی اومده
امین فوری اذر : بعد 24 ساعت تو وضعیت خودروی مشتری بروز میشه
ای‌خدا : یعنی‌مثلا‌برای‌استب‌دنده دستی‌چقدر‌باید‌دستمونو‌بگیره
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده
امیر : دوستان آذرماه کسی فاکتور نشد خبری شد اطلاع دهید سورن پلاس طرح مادران باتشکر
ساینا پذیرش 26شهریور : دوستان ظاهرا با خبری ک در پیچ های معتبر حواله گذاشتن پذیرش های 24شهریور فاکتور شدند