رنگ خود پاک-شو

رنگ خود پاک-شو

دفعه بعد که خواستید سوار ماشینتان بشوید، نیم نگاهی هم به جلو و عقب آن بیندازید. اگر به تازگی آن را نشسته باشید، به طور قطع پر است از فضولات پرندگان، گرد و غبار، باقی مانده بدن حشراتی که در سرعت های بالا به آن برخورد کرده‌اند و لکه های ناشی از باران های اسیدی، که البته جای بسی تأسف است. رنگ های سنتی و قدیمی، این توانایی را ندارند که چرک و کثافت را از خودشان دور کنند، به همین خاطر است که روی سطوح رنگ شده، چرک و کثافت به چشم می‌خورد. در آینده نزدیک، خودروها به نوع جدیدی از رنگ مجهز خواهند شد که طوری طراحی شده است تا مانع چسبیدن و خشک شدن خورده ریزهای سطح جاده، چربی، لک و حتی آب روی سطح رنگ بشود. این پوشش جدید که رنگ خود پاک-شو (self-cleaning paint) نام دارد، آب گریز و چربی گریز است، یعنی آب و چربی را از خودش دور می‌کند. خودروهایی که با این پوشش خاص رنگ شده باشند، زیباتر هم به نظر می‌رسند. می‌دانید که رنگ های معمولی با گذر زمان و تحت تأثیر شرایط محیطی به تدریج لایه لایه شده و در نهایت هم کنده می‌شوند، ولی این گونه رنگ ها  مقاوم هستند و دوام بیشتری دارند. آلاینده هایی نظیر فضولات پرندگان و لک های ناشی از باران های اسیدی می‌توانند جلای رنگ را از بین ببرند و آن را نازک کنند؛ این امر در نهایت باعث می‌شود سطح فلزی خودرو بیشتر در معرض زنگ زدگی و پوسیدگی قرار بگیرد. 
رنگ خود پاک-شو
رنگ خود پاک-شو، کمک می‌کند چنین تأثیرات مخربی کاهش پیدا کنند. شاید دوست داشته باشید به خودرویی که دارای چنین پوششی است، دست بزنید، همین طور است؟ خب، خبرهای خوبی برایتان نداریم، چون این گونه رنگ ها هنوز آماده نشده‌اند، به هر حال می‌خواهیم با هم نگاه دقیق تری به این بیندازیم که چه چیزی الهام بخش تولید این رنگ جدید برای خودروها بوده است، چه فناوری تولید آن را امکان پذیر کرده است، و برای این که شاهد عرضه آن به بازار باشیم، چه اتفاق دیگری باید بیفتد. این رنگ نخستین بار در بریتانیا و توسط مرکز فنی نیسان (Nissan Technical Center) با همکاری یک شرکت فعال در حوزه فناوری نانو به نام Nano Labs ابداع شد. کمپانی نیسان ملزم شده است پیش از استفاده از این رنگ در خودروهای جدید، آن را به دقت مورد آزمایش قرار بدهد، به همین خاطر پژوهشگران در آزمایشگاه کمپانی نیسان که در بریتانیا مستقر است، تابستان سال 2014 را صرف مطالعه در این خصوص خواهند کرد تا ببیند این رنگ روی خودرو نیسان Versa Note چگونه جواب می‌دهد.
 

فناوری نانو؟رنگ خود پاک-شو

همانطور که پیشتر اشاره شد، تولید پوششی که بتواند آلاینده های محیطی را بزداید، نیاز به دانشی خاص دارد. در محافل علمی، به این نوع رنگ، پوشش نانو می‌گویند و فقط یکی از صدها محصولی است که با استفاده از فناوری نانو تولید شده است. فناوری نانو برای خودش یک صنعت است که درباره ذرات نانو (و مهندسی آن ها) بحث می‌کند. ذرات نانو، ذرات ریزی از عناصر مختلف هستند و به قدری ریزند که فقط در آزمایشگاه می‌توان آن ها را تولید کرد. وقتی این نانو ذرات تولید بشوند، ویژگی های واقعاً منحصر به فردی خواهند داشت و با ذرات معمولی هم واکنش های خاصی نشان خواهند داد. قبلاً از این ذرات برای تولید پارچه هایی استفاده شده است که می‌توانند روی اجسام کشیده شوند و اثرات مخرب آلودگی هوا را کاهش دهند؛ این ذرات حتی به محصولاتی نظیر کرم های ضد آفتاب نیز افزوده شده‌اند.
رنگ خود پاک-شو
کمپانی نیسان، اولین خودروسازی است که روی بدنه خودروها از پوشش نانو استفاده کرده است. این کمپانی مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با آزمایشگاه های نانو کار کرده است و اولین خودروسازی است که برای تولید رنگ خود پاک-شو، فناوری نانو را به کار برده است. آزمایشگاه های نانو از اکتبر سال 2012 فعالیت خودشان را شروع کرده‌اند ولی تجارب ارزنده‌ای به دست آورده‌اند. در صنعت خودروسازی به این نوع رنگ Ultra-Ever Dry گفته می‌شود. این اسم از نام پوشش هایی گرفته شده است که برای مصارف صنعتی و تجاری به کار می‌روند. نوع دیگری از این پوشش های صنعتی نیز وجود دارد که توسط سایر خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ساخت آن از برگ نیلوفر آبی الهام گرفته شده است. سطح برگ نیلوفر آبی طوری است که آلودگی ها را به همراه قطرات باران دفع می‌کند، و این جاست که فناوری نانو وارد صحنه می‌شود. مهندسانی که این رنگ مخصوص را تولید کرده‌اند به این موضوع پی برده‌اند که چگونه می‌توان اندازه سطحی که آب و آلودگی به آن می‌چسبد را کاهش بدهند و به حداقل برسانند؛ این امر به آب و سایر آلاینده ها کمک می‌کند به بیرون دفع بشوند.
رنگ خود پاک-شو
واضح است که این فرایند در مقیاسی انجام می‌گیرد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست ولی آثارش بسیار قابل ملاحظه است. راستش را بخواهید، پوشش نانو خودش را تمیز و پاک نمی‌کند؛ به عبارت دقیق تر، آلاینده هایی مثل آب و چربی که باعث می‌شوند این پوشش نیاز به شستشو پیدا کند را از خودش دور می‌کند. همان طور که می‌دانید سنگ های گرافیتی که در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند هم زیاد به شستشو احتیاج پیدا می‌کنند. یک خودرو هم ممکن است توسط آب باران، گل و لای یا فضولات پرندگان کثیف بشود. کمپانی نیسان مدعی است ویژگی آب زدایی این پوشش باعث می‌شود یک لایه هوا بین رنگ و هرچیزی که آن را بپوشاند به وجود بیاید و باعث شود برف و یخ روی آن جمع نشوند؛ آزمایشگاه های نانو نیز معتقدند فناوری نانو به آن ها اجازه می‌دهد رنگ ها و پوشش های ارزان و مبتنی بر کشش سطحی تولید کنند.
 

آیا با این رنگ می‌توان هر چیزی را رنگ کرد؟

رنگ خود پاک-شو

اگر به تخیلتان اجازه پرواز بدهید، ظاهراً این رنگ خود-پاک شو می‌تواند روی همه اجسام و اشیاء را بپوشاند و مفید واقع شود. پیشتر در این باره صحبت کردیم که پوشش های نانو و دیگر رنگ های خود- پاک شو، می‌توانند کارهای سخت را آسان کنند. اگر سنگ های گرافیتی که به عنوان نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای چنین پوششی باشند می‌توانند تفاوت زیادی در چشم اندازهای شهری ایجاد کنند، در مناطق پر ترافیک نیز اگر گرد و غبار و دوده به خودشان جذب نکنند زیباتر و تمیزتر می‌مانند. پوشش های نانو مزایای دیگری هم دارند. آزمایشگاه های نانو معتقدند این گونه رنگ ها دوستدار محیط زیست هستند و عمر و دوام مواد را نیز افزایش می‌دهند.
رنگ خود پاک-شو
به عبارت دیگر، این پوشش ها به خاطر ویژگی محافظت کننده ای که دارند از پوسیدگی و خوردگی مواد جلوگیری می‌کنند، به این ترتیب، اگر روی یک حصار چوبی افشانده شوند، چوب دوام بیشتری خواهد داشت. البته محصولات خاص دیگری هم در بازار وجود دارند و به طور قطع، هر چه این فناوری پیشرفت کند، محصولات جدیدتری نیز به بازار عرضه خواهند شد. به عنوان مثال، می‌توان از برند Rust-Oleum نام برد که رنگ ها و پوشش هایی تک منظوره برای مصارف روزمره تولید می‌کند. در میان محصولات این شرکت، اسپری رنگ آب- زدا نیز به چشم می‌خورد.  اما وقتی نوبت به صنعت خودروسازی می‌رسد، مشخص نیست که آیا پوشش های نانو رایج خواهند شد یا انحصاری و متعلق به یک خودروساز باقی خواهند ماند. خب، به جواب این سوال نخواهیم رسید تا زمانی که کمپانی نیسان تحقیقاتش را کامل کند. این کمپانی در نهایت تصمیم خواهد گرفت این رنگ را روی محصولاتش عرضه کند ولی نه به این زودی، وقتی هم عرضه شود جزو تجهیزات استاندارد خودروها نخواهد بود و فقط به صورت سفارشی قابل خریداری است. نسخه صنعتی این پوشش را می‌توان به هر رنگی تولید یا با پوشش های موجود ترکیب کرد، هر چند هنوز مشخص نیست آیا پوششی که کمپانی نیسان تولید خواهد کرد می‌تواند این قدر همه کاره باشد یا نه؟ اگر تولید رنگ خود- پاک شو برای خودروها پروژه موفقی باشد، شاید روزی برسد که  کمتر روی ماشین ها فضولات پرنده ببینیم.

منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : رنگ خود پاک شو , self cleaning paint , نیسان Versa Note , فناوری نانو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین