وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!

 


وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد! وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
ژیان خودروی محبوب ایرانی‌ها پیش از انقلاب اسلامی بود. پس از آن رنو 5 جایگزین ژیان شده و چند سالی بعد پی‌کی پایان بخش نسل این خودروها در ایران شد.
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
اما پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. علاوه بر آن فضای داخلی این خودرو نیز محدود بود.
البته از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در تنها رقیب این خودرو در آن زمان (پیکان) وجود نداشت.
پس از انقلاب اسلامی شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان در ایران به محبوبیت نسبی دست یافت. سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این‌که خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو با نام جدید سپند وارد بازار شد. پس از آن نیز این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی‌کی وارد بازار شد.
موتور این خودرو موتور پراید و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخ‌ها، رادیات و ... مربوط به پراید بود. سرانجام تولید این خودروی کم مصرف و مناسب سفرهای شهری متوقف شد.
قیمت پایین، مصرف پایین سوخت (6 لیتر در 100 کیلومتر) و پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خودروی رنو پی‌کی بود. در مقابل اما این خودرو دارای معایبی چون سبکی وزن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعت‌های بالا، کوچکی داخل اتاق خصوصاً برای سرنشینان عقب خودرو و طراحی بدنه ضعیف و ظاهری نامناسب بود.
سرانجام در دهه 80 تولید این خودرو متوقف شد. با توقف تولید رنو پی‌کی، نسل تولید خودروهای فرانسوی کوچک، ارزان و کم مصرف در ایران نیز به پایان رسید.
هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودروها به سختی در کشور خرید و فروش می‌شود به‌گونه‌ای که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودروهای دست دوم نامی از ژیان و رنو 5 موجود نیست. رنو پی‌کی نیز در موارد معدودی خرید و فروش می‌شود به عنوان مثال در یکی از معدود موارد قیمت فروش یک دستگاه پی‌کی به رنگ نوک مدادی، مدل 81 با 72 هزار کارکرد معادل 6 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.
اکنون نسل کوچک‌های خاطره‌انگیز فرانسوی به تاریخ پیوسته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ژیان , رنو5 , پی کی , PK






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: تیباران
0

ژیان که به تاریخ پیوست ولی رنو پی کی اینقدر هم انگشت شمار نیست. من که همیشه تو دیوار آگهی های فروش اش می بینم و تمیزش همین حدود شش میلیون است.یه نکته مگفتی که برتری پی کی بر رنو،کولر دار شدن اش بود.
21:14  1395/05/07
پاسخ دادن
من
3

من می خواستم یه موتور بخرم 2750 هزار رفتنپم 4300 دادم یه پی کی کلی حال میده خداییی ماشین خوبییه از پراید بهتر
15:51  1395/05/07
پاسخ دادن
ناشناس
2

ما میخوایم یه پی کی بخریم بنظرتون سال بعد همین موقع چقدر ضرر میکنیم بفروشیمش
01:35  1394/04/27
پاسخ دادن
مجید
15

جونه من از این مقاله ها استفاده نکنین یهو دیدی خادمین ملت در صنعت خودرو سازی خودشون رو به سختی انداختن و دوباره این خودرو رو به خاطر بنده و شما وارد خط تولید کردن
14:45  1393/05/15
پاسخ دادن
کاربر: عليرضا جباری pl
8

گل گفتی
11:44  1393/05/19

Mj
8

ماشین بدی هم که نیست خدایی
12:01  1394/11/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
سروش : فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
راننده اسکانیا : والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
Mostafa : سلام وقت بخیر .راننده اسکانیا بگو.کارت ماشینت چند تن هست جنابالی چند تن بار میزنی.تایر لاستیک ماشین کهنه هست هنوز تابستان نیامد .حالا لاستیک میترکه بحث جدا.درضمن به زور مگه میشه بارکرد ام شالاه برای کسی اتفاقی نیافته .بیمه هستش دیگه
مهدی لات : دادا کی ناراحتت کرده بگو میزنم پارش میکنم
عزتی : من میگم یک کار کنیم، بریم قطعات رو از کرمان موتور بگیریم نقشه وصل قطعات هم بگیریم خلاصه که هرچی که لازمه ، بعد بیاریم تو حیاط خونه ای یا جای دیگه ای بشینیم چند نفری کنار هم دیگه قطعات رو وصل کنیم و تمام چون اینجوری واقعا سریع تر پیش میره نهایت یک هفته ای جمع میشه
مهدی صدرا : با درود و عرض ادب دوستان ، لطفا ، خواهش می کنم رعایت بفرمایید ، بگذارید گروه به رسالت خودش برگرده. ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو8 : سلام به سایت بازرسی کل کشور مراجعه کنید و شکایتتون رو مطرح کنید
یاشار : حدود 60 م تومان
سورنا اریزو 6 پرو : اکستریم وی ایکس و آریزو 6 پرو 600 عدد مجوز اخذ شد
قدرت الله دانایی : دوستان عزیز من 24 اردیبهشت بابت 207 پانا ارتقا رینگ فولادی برای تغییر به رینگ آل مینویم که زودتر فاکتور بشه مبلغ 20 میلیون خورده ای واریز کردم ولی تاالان فاکتور نشده لطفا اگه کسی از دوستان مبلغ واریز کردن ودیر ویازودفاکتورشدنشون را بگن ممنون میشم اگه اضحارنظر کنید باتشکر
محمد 19مهر : قبلاً که گیر بودن با ملایمت برخورد میکردن حالا فکر کنم مشکلشون حل شده که دارن الان پاچه میگیرن اولش تهدید میکردن و نیستت میکنیم و تشویش عمومی میکنی و عقل داشتی ثبت نام نمیکردی امضا نمیزدی اگه عقل سلیم داشتی خلاصه حضوری رفتن جواب این دوروز دوباره اگه فاکتور نکنن بازم میرم
جلال : تمام شرکت ها افزایش قیمت دادن و حالا نوبت ایرانخودرو و سایپا هستش. شوک قیمتی همه را سکته خواهد داد.
قدرت الله دانایی : سلام دوستان واقعا دستمان به هیچ جا بند نیست از دست شرکت سایپا وایران خودرو امروز زنگ زدم نمایندگی عظمائ گنبد گفتم کی ماشین ماشین فاکتور میشه درسته 3ماه شده حالا باید تعطیلات حساب نمیشه شرکت 90روزکاری قراردادبسته خوب این حرف شما ماشین های ساینا چقدر تاخیر داره میده تا3ماه تاخیر داشتیم میگه بعد میگه سود تاخیر میگیرید بعد گفتم ماسود تاخیر نمی خواهیم چکار کنیم گفت مانمایندگی هستیم کاری ازدستم برنمیاد
سیدقلیچ : وقت بخیر دوستان امروز من تکمیل وجه زدم برای کوئیک.ساعت 12ظهر اما توی سیستم تکمیل وجه چراغش روشن نشد کسی میدونه چرا اینجوریه؟؟
ایکس 22 : 1/053/650/000 ریال دیون پیامک اومده واسه ایکس 22 چخبره خب اگه قرار بود‌ انقدر پرداخت کنیم پارسال از بازار آزاد میگرفتم 5ماه هم بدون ماشین نبودیم
حمید تحویل مرداد : یاحسین من 615قبمت ماشین دادم 7تومان کارت طلایی .دیگه اگر قرار باشه بگیرن چند باید بدم