وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!

 


وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد! وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
ژیان خودروی محبوب ایرانی‌ها پیش از انقلاب اسلامی بود. پس از آن رنو 5 جایگزین ژیان شده و چند سالی بعد پی‌کی پایان بخش نسل این خودروها در ایران شد.
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
اما پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. علاوه بر آن فضای داخلی این خودرو نیز محدود بود.
البته از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در تنها رقیب این خودرو در آن زمان (پیکان) وجود نداشت.
پس از انقلاب اسلامی شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان در ایران به محبوبیت نسبی دست یافت. سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این‌که خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو با نام جدید سپند وارد بازار شد. پس از آن نیز این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی‌کی وارد بازار شد.
موتور این خودرو موتور پراید و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخ‌ها، رادیات و ... مربوط به پراید بود. سرانجام تولید این خودروی کم مصرف و مناسب سفرهای شهری متوقف شد.
قیمت پایین، مصرف پایین سوخت (6 لیتر در 100 کیلومتر) و پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خودروی رنو پی‌کی بود. در مقابل اما این خودرو دارای معایبی چون سبکی وزن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعت‌های بالا، کوچکی داخل اتاق خصوصاً برای سرنشینان عقب خودرو و طراحی بدنه ضعیف و ظاهری نامناسب بود.
سرانجام در دهه 80 تولید این خودرو متوقف شد. با توقف تولید رنو پی‌کی، نسل تولید خودروهای فرانسوی کوچک، ارزان و کم مصرف در ایران نیز به پایان رسید.
هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودروها به سختی در کشور خرید و فروش می‌شود به‌گونه‌ای که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودروهای دست دوم نامی از ژیان و رنو 5 موجود نیست. رنو پی‌کی نیز در موارد معدودی خرید و فروش می‌شود به عنوان مثال در یکی از معدود موارد قیمت فروش یک دستگاه پی‌کی به رنگ نوک مدادی، مدل 81 با 72 هزار کارکرد معادل 6 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.
اکنون نسل کوچک‌های خاطره‌انگیز فرانسوی به تاریخ پیوسته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ژیان , رنو5 , پی کی , PK






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

نادر
0

من یکی دارم خدایی ماشینه باحالیه
00:42  1400/09/20
پاسخ دادن
امیر
0

من می خام یه پیشنهاد کی بخریم ارزان قیمت
16:45  1399/03/07
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

ژیان که به تاریخ پیوست ولی رنو پی کی اینقدر هم انگشت شمار نیست. من که همیشه تو دیوار آگهی های فروش اش می بینم و تمیزش همین حدود شش میلیون است.یه نکته مگفتی که برتری پی کی بر رنو،کولر دار شدن اش بود.
21:14  1395/05/07
پاسخ دادن
من
3

من می خواستم یه موتور بخرم 2750 هزار رفتنپم 4300 دادم یه پی کی کلی حال میده خداییی ماشین خوبییه از پراید بهتر
15:51  1395/05/07
پاسخ دادن
ناشناس
2

ما میخوایم یه پی کی بخریم بنظرتون سال بعد همین موقع چقدر ضرر میکنیم بفروشیمش
01:35  1394/04/27
پاسخ دادن
مجید
15

جونه من از این مقاله ها استفاده نکنین یهو دیدی خادمین ملت در صنعت خودرو سازی خودشون رو به سختی انداختن و دوباره این خودرو رو به خاطر بنده و شما وارد خط تولید کردن
14:45  1393/05/15
پاسخ دادن
کاربر: عليرضا جباری pl
8

گل گفتی
11:44  1393/05/19

Mj
8

ماشین بدی هم که نیست خدایی
12:01  1394/11/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیل : سلام من اطلس 11شهریور تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده
حسین : تا آخر این هفته دعوتنامه آذر می اید
تارادستی سفید : سلام دوستان عزیز اگه نمایندگی شهرتون مدارک رو دیر ارسال کنن دیر تحویل میگیرید تو اینترنت ول کنیدتحویل خودرو اگه او روز که پول ریختید مدارک تحویل نمایندگی دادید آشنا با خودتون میبردید الان ماشین دستتون بود
اطلسعلی : * سفید تا ۱ شهریور فاکتور شده است *
فریب خورده : منم نظرم همینه.یا اس ۳ خودمون بدن یا اگر قرار به تبدیل هست حداکثر تا یه ماه تحویل بدن
تاراv1 محمد : سلام تاراوی یک روزی 20عدد تولید میکنتد توسایت کدال ایران خودرومعلومه
اطلسعلی : ‌ . آپدیت ۲ روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۵ شهریور نوک مدادی تا ۹ شهریور نقره ای تا ۱۵ مرداد سفید قرمز تا ۱۹ مهر کرم مشکی ، قهوه ای متالیک ، قرمز مشکی فاکتور فوری
S3 : آقایان هر کسی تمایل داره برای تجمع زیر این کامنت اعلام حضور بکنه و اینکه یک گروه تشکیل بدیم برای شکایت توی دفاتر قضایی فقط از طریق دادگاه به حقمون میرسیم اگر تجمع نکنیم
رضا : سلام اصلن نخرید بدقول
عزیز : ماک پذیرش ۷آبان هستیم چرافاکتورنمیشیم وتکمیل وجه آذرداره فاکتورمیشه شاهینgl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیلا : ببخشید شما1مهر بودید. من 5مهر هستم هیچ خبری از فاکتور نیست!!!
امیر تحویل 7 مهر : منم 7 مهر هستم هنوز تو مرحله حمل خودرو میچرخه هنوز تحویل نگرفتم ولی تمام اسناد ثبت شده و آماده تحویل هستش
رانا تحویل 23 آذر : تحویل 23 آذرماه البته من خرمدره ام
علی : دعوتنامه دی چی شد بعضی ها میگن اومده آیا راسته اگه دروغه خدا براشون نسازه
مهدی کاشان : سلام من هم تحویل 1 مهر هستم 19 آذر فاکتور شده 20 آذر پلاک شده در حال تکمیل مدارک در حال چرخش می باشد کاشان
جعفر : من تحویلی 18اذر هستم ولی هنوز پلاک نشده
اریزو 6 جی تی : جی تی جوانا بیاید بالا دیگه چخبر؟
ااا : تحویل چ تاریخی بودی منم ابهرم خبری نیس ازمن
207 اذر : شما زنگ زدید چی گفتند؟
ساینا دوگانه اسفند 1401 : چند روز دیگه ماشین به دستم میرسه