خودرو ملی با 2000 دلار ارزبری

خودرو ملی با 2000 دلار ارزبری
 
در شرایطی که قطعه‌سازان کشور همواره نسبت به رفتار خودروسازان گله‌مندند و از عقب افتادن پرداخت مطالبات خود شکایت دارند، گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد برخی قطعه‌سازان خاص، شرایط انحصار را در زنجیره تامین صنعت خودرو فراهم آورده‌اند.
بنابر تحقیقاتی که بهارستانی‌ها در قالب تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور انجام داده‌اند، شرکت‌های «کروز»، «عظام» و «صنایع سندان ایرانیان»، به‌تنهایی تامین‌کننده بیش از 30 درصد سیستم‌ها و قطعات محصولات پرتیراژ ایران خودرو به حساب می‌آیند و این شرکت‌ها عمدتا تامین‌کننده انحصاری قطعات و سیستم‌های موردنظر هستند.
بر این اساس، سه شرکت مذکور، انحصار تامین نزدیک به دو هزار و 300 قطعه و مجموعه را در دست دارند و با این حساب، خودروسازان نمی‌توانند قطعات موردنیاز خود را از منابع دیگری تامین کنند. 
آن‌طور که در گزارش تحقیق و تفحص مجلسی‌ها آمده است، انحصاری بودن برخی قطعات، نه تنها بروز مشکلات کیفی را به همراه داشته؛ بلکه خدمات پس از فروش را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. منظور نمایندگان مجلس از «بروز مشکلات کیفی» این است که چون برخی قطعات به اصطلاح «تک‌سورس» بوده و به‌صورت انحصاری تامین شده‌اند، حتی اگر فاقد کیفیت مناسبی هم بوده‌اند، خودروسازان چاره‌ای جز استفاده از آنها نداشته و از همین رو گاهي قطعات حتی معیوب و دارای نقص، روی خودروها سوار شده است.
از طرفی چون همواره اولویت خودروسازان در تامین قطعات، «تولید» بوده، گاهی از پس انحصاری بودن برخی قطعات، خدمات پس فروش نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است، تا جایی که مشتریان مجبور شده‌اند مدت‌ها برای تامین قطعه موردنظر خود انتظار بکشند. به‌عبارت بهتر، به دلیل وجود انحصار در زنجیره تامین، نمی‌توانسته‌اند برخی از قطعات موردنیاز در شبکه خدمات پس از فروش خود را از منابعی دیگر تامین کنند و ضربه اصلی از این ماجرا را مشتریان خورده‌اند.
در واقع چون تامین قطعات موردنیاز خودروسازان به شرکت‌هایی خاص تعلق داشته، آنها (خودروسازان) نتوانسته‌اند در حوزه تامین، تعادل را میان خطوط تولید و خدمات پس از فروش خود برقرار کنند و همواره اولویت را به تولید داده‌اند و از همین رو مشتریان در تهیه لوازم یدکی خودروهایشان به مشکل و دردسر خورده‌اند.
از همین رو است که نمایندگان مجلس، تک‌سورس(تك منبع) بودن قطعات را به چالش کشیده و این موضوع را با نگاهی منفی در گزارش تحقیق و تفحص خود گنجانده‌اند. هرچند برخی قطعه‌سازان و فعالان صنعت خودرو معتقدند تک سورس بودن تامین قطعات، اتفاق مثبتی محسوب می‌شود و در دنیا تولید و تامین بسیاری از قطعات در انحصار برخی شرکت‌های معتبر قرار دارد، اما حرف نمایندگان مجلس این است که انحصار موجود در زنجیره تامین خودروسازان ایرانی، کاهش کیفیت قطعات، افت خدمات پس از فروش و حتی توقف خطوط تولید در پی داشته است. مثلا در یکی از این موارد و با استناد به گزارش نماینده سازمان بازرسی کل کشور و بر اساس گزارش‌های دریافتی از شرکت ایران خودرو، عدم تامین قطعات موردنیاز توسط شرکت «کروز» از تاریخ هفدهم فروردین‌ماه سال 92 تا نوزدهم آبان‌ماه همین سال، سبب شده تا خط تولید ایران خودرویی‌ها به مدت 26 روز متوقف شود. از پس این توقف 26 روزه، ایران خودرویی‌ها کاهش تولیدی 18 هزار و 985 دستگاهی را متحمل شده‌اند، آن هم در روزهایی که به دلیل مشکلات مالی و تشدید تحریم‌ها، به‌شدت با بحران تولید درگیر بودند.
نمایندگان مجلس در ادامه به انحرافات رخ داده در تامین قطعات توسط خودروسازان نیز صحبت به میان آورده و در یکی از موارد رخ داده، به ماجرای خرید مخازن سی ان جی از شرکتی به نام «آ.ص.ک» توسط ایران خودرو اشاره کرده‌اند. بر این اساس، ایران خودرویی‌ها مخازن سی ان جی را با قیمتی حدود 20 میلیارد تومان بیش از دیگر تامین‌کنندگان، از شرکت «آ.ص.ک» خریداری کرده‌اند و مشخص نیست دلیل این کار چه بوده است.

   خودکفایی خودروسازان شعار بود؟

اما موضوع دیگری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی زنجیره تامین خودروسازان به آن پرداخته‌اند، به عدم مدیریت صحیح در این زنجیره مربوط می‌شود و این موضوع در نهایت به افزایش قیمت تمام شده خودروها و همچنین کاهش انگیزه بابت ساخت داخل قطعات انجامیده است.
بنابر گزارش موجود، «تامین قطعات از طریق شبکه‌های شرکتی تو در تو و پیچیده که به نحو ماهرانه‌ای به هم تنیده شده‌اند، افزایش شدید قیمت قطعات را به همراه داشته و به‌طور طبیعی قیمت تمام شده خودروهای تولیدی را به‌صورت فزاینده افزایش داده است.»
به‌عبارت بهتر، نمایندگان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی، تامین قطعات از طریق شرکت‌های درهم‌تنیده قطعه‌سازی است و حال اینکه چرا خودروسازان تن به این ماجرا داده و چه کسانی «شرکت‌های قطعه‌سازی در هم تنیده» را ایجاد کرده و مدیریت می‌کنند، فعلا پرسشی است بی‌پاسخ.
در جای دیگری از گزارش تحقیق و تفحص مجلسی‌ها، اما به بررسی روند داخلی سازی قطعات پرداخته شده است، روندی که به گفته اهالی بهارستان، ضعیف بوده و از انگیزه پایین خودروسازان برای ساخت داخل کردن قطعات حکایت دارد.
بر این اساس، انگیزه تولید قطعات در داخل کشور به‌شدت کاهش یافته و در عوض، گرایش به واردات قطعات بی‌کیفیت از خارج از کشور توسط «قطعه‌ساز نماها» افزایش را به خود می‌بیند. نکته عجیب‌تر اینکه «واردات قطعات بی‌کیفیت چینی با برچسب ایرانی» نیز رشد کرده و این موضوع سبب شده خودروسازی ایران بیش از گذشته به واردات قطعات خودرو وابسته شود.
هرچند خودروسازان همواره طی سال‌های اخیر از رشد داخلی سازی قطعات و کاهش وابستگی به خارج صحبت به میان آورده‌اند، اما تحقیقات نمایندگان مجلس نشان می‌دهد این ادعای خودروسازان چندان پذیرفتنی نیست، چه آنکه آنها (خودروسازان) به جای تسریع روند داخلی‌سازی، گاهی خود نیز اقدام به واردات قطعه کرده‌اند.
در یکی از این موارد، مشخص شده که طی سال 92، هر دستگاه پراید (بدون کیسه هوا و با موتور یورو 2) یک هزار و 600 دلار ارزبری داشته و همچنین تولید هر دستگاه تیبا نیز در همین سال، دو هزار دلار ارز از مملکت خارج کرده است. ارزبری پراید و تیبا در شرایطی است که اولی سال‌ها است در ایران به تولید می‌رسد و از آن به‌عنوان محصولی داخلی یاد می‌شود و دومی نیز نام خودرو ملی را با خود همراه دارد.
 از همین رونمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند که ارزبری خودروهایی مانند پراید و تیبا، با ادعای خودکفایی خودروسازان در تامین قطعات، در تعارض است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قطعه ساز , ملی , دلار , ارزبری , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

میثم
3

بازار بسته و انحصاری خودرو نتیجه جز این برای صنعت خودرو سازی ندارد.
صنعتی که با حمایت چندین ساله در فضایی مصنوعی و به دور از رقابت نه تنها رشد و پیشرفت قابل توجه ای نداشته بلکه به مونتاژ کاری با خودرو هایی با طراحی و امکانات از رده خارج و کیفیت پایین تبدیل شده که انواع و اقسام تخلفات هم در آن انجام می گیرد و تنها بازنده آن مصرف کننده است
21:24  1393/06/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان پیش فروش و فوری فرقی نداره من فوری بودم تحویل ۲۳بهمن تیتانیوم ۲۱اردیبهشت تحویل دادن باتاخیر تقریبا ۳۸تومن .اینجا ایران است شیر تو شیر.یه هفته اس تحویل گرفتم خدا راشکر فعلا همه چی خوبه .
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
شاهین g : حتما میاییم بنر هم میاریم .من هماهنگ کردم چندتا خبرنگار هم قراره بیاد
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
احمدی : آقا اکبر طبق فرمایش شما، بهرحال افراد کمی سخا رو دیر انجام دادن و احتمالا در این هفته یا هفته اول خرداد فاکتور تکمیل وجه اسفندی ها هم شروع میشه. هرچند مطمئنم با لابی گری و پارتی خیلی از اسفندی ها هم خودرو رو تحویل گرفته اند و چندین نفر رو هم خودم تماس و پیامک داشته ام که تکمیل وجه اسفندی بودن و تحویل گرفتن.
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
بهنام جی فور تهران : خالی نبند هر تریلی نهایت 8تا بارگیری می‌تونه بکنه🤣🤣🤣🤣برو بچه مشقاتو بنویس تجربی اول و دوم 🤣
شهاب ایکس5 ابان : سعید بیخیال شو بکش بیرون یه چیزی بهت میگم کی گفته من مهندسم؟ من کارگرم و نون بازومو میخورم عصرا میرم باشگاه میخای بیا اونجا اشنا بشیم خخخخ
مهدی : اخرین تکمیل وجه بهمن ماهی ها همون ۶ بهمن بوده
شهاب ایکس5 ابان : روند دادرسی در دادگاهها اینجوریه که پس از رای قطعی باید به شعبه بگی که پرونده رو ارجاع بدن به شعبه اجرای احکام حقوقی، اونجا خودشون ابلاغیه میفرستن برای خوانده و اگه نیاد باید دستور قضایی بگیری برای بستن حساب کرمان موتور که مجبور بشن بیان پرداخت کنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : نظرات تمام مشتریان گرامی را مرور کردم لطفا کمی صبر بفرمایید همگی به خودروی مورد نطر خود خواهید رسید قطعا پس از دریافت خودروی خود این صبر شیرینی و حلاوتی خواهد داشت در نطر شما عزیزان به یادگار خواهد ماند
محمد : خدا لعنت کنه مدیران سایپا.
سامان : سلام من تیگو 8 خریدم ازشون 6ماه پیش هنوز فاکتور نشده، کی به شما اعلام کرد امروز تا 15 مشخص میشه ؟الان که 15 گذشته
مرتضی : من دیگه شب ها خواب ندارم اعصاب ندارم احساس میکنم تبدیل به آدم روان پریشی شدم دیگه تحمل این همه صبر رو ندارم هر روز صبح که از خواب بیدار میشم به خودم میگم یعنی میشه امروز این خودروی کثافت لعنتی رو بهم بدن تا لااقل اعصابم آروم بشه ای آتیش بگیره این ماشین کوفتی
هیوا : بله عالیه اگه خاستی من خودم وتا دارم یکی ال یه جیال
محسن : بله تحویل 22 اردیبهشت 25 اردیبهشت فاکتور شده
مونا : سفید سقف فلز فروش فوری تحویل 22اردیبعشت 24فاکتور شدم
فرهاد : صبور باشید مشتری گرامی با اندکی صبر به خودروی خود خواهید رسید مبارک باشد انشاالله
رضا 23 مهر : آقا محمد ممنون دمت گرم داداش خدا خیرت بده شما ودوستان زحمت کشیدن رفتن
جی تی : سلام دوستان وقت همگی بخیر کسی از مجوزهای جی تی خبر داره ممنون میشم اطلاع بدین