خودرو ارزان نمی‌شود

خودرو ارزان نمی‌شود
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، در حالی امروز سومین روز برگزاری خود را سپری می‌کند که مدیرعامل سایپا در جمع خبرنگاران از ناتوانی این شرکت برای کاهش دوباره قیمت خودرو خبر داد.
این روزها هرچند بازار خودرو در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و مردم در انتظار کاهش قیمت هستند، اما ظاهرا خودروسازان برنامه‌ای برای پایین آوردن قیمت محصولات خود ندارند و به قول خودشان، دیگر امکان کاهش قیمت نیست.
این در شرایطی است که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از کاهش سه درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ، هنوز هم به دنبال پایین آوردن قیمت‌ها بوده و تاکید می‌کنند که همچنان این موضوع را مورد پیگیری قرار خواهند داد. آن طور که نمایندگان می‌گویند، قیمت خودرو حداقل باید 15 درصد کاهش می‌یافت و اینکه خودروسازان کاهش سه درصدی را لحاظ کرده‌اند، مورد تایید آنها (نمایندگان مجلس) نیست. با این حال مدیرعامل دومین خودروساز بزرگ کشور تاکید می‌کند که دیگر امکان پایین آوردن قیمت خودرو وجود ندارد و تا پایان سال نیز کاهشی رخ نخواهد داد. سعید مدنی که در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درخصوص کاهش قیمت خودرو تا پایان سال گفت: تا پایان سال‌جاری به هیچ وجه کاهش قیمت نخواهیم داشت و این طبق وعده شورای رقابت است.
سعید مدنی با اشاره به اینکه باید تاثیر تورم بخشی روی قیمت خودرو محاسبه و اعمال شود، افزود: بنابه برخی شرایط بعضا قیمت خودرو کمتر از تورم افزایش یافته است؛ اما امیدواریم هزینه‌های تولید نیز بالا نرود تا ما بتوانیم خودرو را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنیم. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مردم منتظر کاهش قیمت‌ها بیش از مقدار فعلی نباشند، تاکید کرد که بهتر است مشتریان خرید خودرو را آغاز کنند چون امکان کاهش قیمت بیش از این وجود ندارد.
 گفته‌های مدنی در شرایطی است که بازار خودرو این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برد و مردم چون افق روشنی از آینده بازار ندارند، همچنان برای خرید خودرو دست نگه داشته و منتظر اتفاقات جدید هستند.
مدیرعامل سایپا اما در ادامه با بیان اینکه تمامی محصولات سایپا با دو کیسه هوا عرضه می‌شوند، تاکید کرد که حتی پراید و وانت پراید نیز دارای دو کیسه هوا هستند. وی همچنین درباره عرضه 20 درصد از محصولات سایپا به‌صورت فروش نقدی در هر ماه نیز گفت: به‌صورت مرتب فروش‌های نقدی صورت می‌گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گزارش‌های سایپا را در این زمینه تایید می‌کند؛ زیرا باید حتما بخشی از محصولات را به‌صورت نقدی و فروش فوری به دست مشتریان بدهیم و این کار به‌صورت مرتب انجام می‌شود. به گفته وی، قرار بود با کاهش قیمت خودرو ظرف ماه‌های گذشته وجوه برخی مشتریان به آنها بازگشت داده شود که این کار در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

موافقت شورای رقابت با قیمت تیبا2

مدیرعامل سایپا در ادامه از موافقت شورای رقابت با قیمت پایه 26 میلیون و 500 هزار تومانی برای تیبا 2 خبر داد و گفت: در مورد قیمت تیبا 2 با شورای رقابت به نتیجه رسیده‌ایم و مطابق با نظر شورا عمل خواهیم کرد که بر این اساس، قیمت پایه تیبا2، 26 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. مدنی در عین حال این را هم گفت که به قیمت تیبا 2 هزینه‌های جانبی نیز اضافه خواهد شد که ارتباطی به سایپا نداشته و عوارض دولتی به‌شمار می‌آید. با توجه به این گفته مدیرعامل سایپا، تیبا 2 با قیمتی بیش از 26 میلیون و 500 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید و باید دید در نهایت این خودرو در محدوده قیمتی 20 تا 30 میلیون تومان بازار قرار می‌گیرد یا به محدوده بالاتر یعنی 30 تا 40 میلیون تومان صعود خواهد کرد. تیبا2 مدل‌هاچ بک تیبا به‌شمار می‌رود که در نمایشگاه مشهد نیز در معرض دید عموم قرار گرفت. اما آن طور که آمار نشان می‌دهد، سایپایی‌ها تولید کیاسراتو را نيز آغاز کرده‌اند، این در شرایطی است که این «تولید» فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد. به گفته مدیرعامل سایپا، خط تولید سراتو آماده و تولید آزمایشی اين خودرو نیز آغاز شده است. بر این اساس، اواخر شهریورماه تولید انبوه سراتو در ایران آغازخواهد شد. به گفته مدنی، قطعات مورد نیاز برای سراتو وارد شده، اما هنوز در مورد قیمت آن تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. سراتو در حال حاضر توسط واردکنندگان نیز به ایران وارد شده و قیمتی بالای 100 میلیون تومان دارد و با توجه به آنکه سایپا قصد مونتاژ آن را دارد، طبعا قیمت سراتوهای این شرکت باید چندین میلیون تومان کمتر باشد.

خداحافظی با پراید

مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی روی پلت فرم جدید سایپا (تیبا، تیبا2 و ساینا) به تدریج جایگزین پراید خواهند شد، گفت: باید به این نکته نیز توجه داشت که پراید یک محصول پرتیراژ است و به یکباره نمی‌توان آن را از مدار تولید خارج کرد. مدنی البته تاکید کرد که «امیدواریم ظرف سه سال آینده تولید خودروی پراید به حداقل برسد، هرچند این خودرو دارای مشتری است و قیمت مناسبی برای اقشار متوسط جامعه دارد.» 
به گفته مدنی، سال 1396 درصد تولید پراید در سبد محصولات سایپا بسیار کاهش خواهد یافت و خودروهای دیگری جایگزین آن خواهند شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جایگزینان پراید به لحاظ قیمتی نیز با این خودرو قابل رقابت هستند؟ تاکید کرد: تیبا، تیبا2 و ساینا به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با پراید ندارند و می‌توانند جایگزین این محصولات در سبد مصرفی خانوارها شوند اما آنچه که مسلم است، اینکه پراید با تیراژ بالا هم‌اکنون دیگر تولید نمی‌شود. به گفته مدنی، سایپا قصد دارد تنوع محصولات را افزایش دهد و از همین رو تیراژ در هیچ یک از محصولات به اندازه پراید نخواهد بود. مدیرعامل سایپا در نهایت به ارتباط این شرکت با رنوی فرانسه نیز اشاره کرد و گفت: تولید خودروي تندر-90 با رنو ادامه خواهد یافت و محصول دیگری از این شرکت؛ یعنی «ساندرو» نیز طبق مذاکرات انجام شده با رنویی‌ها، در پارس خودرو به تولید خواهد رسید.
به گفته مدنی، مدیران رنو منتظر روشن شدن شرایط سیاسی هستند، هرچند با وجود همه مسائل، مذاکرات برای تولید برخی محصولات رنو در ایران در حال انجام است. وی این را هم گفت که برخی از خودروهای رنو از جمله «داستر» احتمالا در سایپا به تولید خواهند رسید.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , سایپا , کاهش , تیبا2 , پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

سیامک
0

مگه سایپا خودرو هم می سازه؟
13:00  1393/06/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

از این مدیران دولتی همان پراید و تیبا و دنا و.... تراوش خواهد کرد که سالها می بینیم و نتایج ان کشته شدن و معلولیت ده ها هزار نفر
و الودگی هوای شهرها در اثر مصرف دو برابری بنزین!!!! اگر دولت عاقل
متخصص وجود داشت هیچگاه اجازه تولید چنین خودروهایی را نمیداد.
17:04  1393/06/13
گزارش
پاسخ دادن
reza
4

مدیر عامل محترم سایپا ما راضی به ضرر شما و شرکتتان نیستم خواهشمند است تولیدات خود را متوقف نماییدتا این هزینه های حمایت از شما برداشته شود ما ماشین خارجی می خریم تا اونا ضرر کنن
13:43  1393/06/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m.a7200
11

مردم دارن به آگاهی میرسند تا از خودروسازان ماشین نخرند تا خودروهاشون رو ارزان کنند.
به این آقا هم بگید تا میتونه پراید بزنه چون کسی 20تومن پول پراید نمیده.
13:24  1393/06/13
گزارش
پاسخ دادن
میثم
1

خودرو ارزان نمیشود مدیر سایپا برابر معتاد میشود؟
10:22  1393/06/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : در پاسخ به اردی پلاس با فرض اینکه سود مشارکت کسر شده ایام تاخیر هم سود مشارکت دارند و توی ایام تاخیر هم این سود به مشتری تعلق میگیره تا لحظه فاکتور.
شاهین اردیبهشت : سلام شما فروش فوری بودید یا پیش فروش چه تاریخی تشکر
تارا اتومات 30 روزه : تعزیرات ثبت شکایت میکنید در بارگزاری مدارک حکم تعزیرات مبنی بر گران فروش و فاکتور فروش رو بارگزاری کنید
ایگل کرمان : سلام دوستان تاریخ 25 تیر فاکتور شدم تا الان یک ماه گذشته ماشین تحویل ندادن کسی اطلاع داره چقدر طول میکشه تا تحویل بدن؟
مهدی 25 اسفند : شوخی کردن من 25 اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم
شاهین پلاس تکمیل وجه 2 اردیبهشت : با تکمیل خودروهای کف و فروش خودروهای تکمیل شده ، بستر پرداخت به زنجیره تامین و جبران کاهش تیراژ تولید، در ماه های پیش رو فراهم می شود تعطیلات تابستانه سایپا، فرصتی راهبردی برای نوسازی خطوط و ارتقای کیفیت محصولات فراهم کرده است. این وقفه چندروزه، علاوه بر استراحت نیروی کار، به تکمیل خودروهای کف، انجام تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات جدید اختصاص یافته است. سایپا با این برنامه ریزی سالانه، ضمن جبران بخشی از وقفه های تولید ناشی از عوامل غیرمترقبه، شرایط را برای آغاز نیمه دوم سال با حداکثر ظرفیت مهیا می کند و تحویل خودروها به مشتریان را با سرعت بیشتری پیش می‌برد. علاوه بر این، با تکمیل هرچه بیشتر خودروهای کف و فروش آن ها، نقدینگی کافی برای پرداخت مطالبات زنجیره تامین این خودروسازی نیز فراهم می شود. فرصتی طلایی برای تعمیرات و نوسازی خطوط سیدرضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به شروع تعطیلات تابستانی این گروه، در گفت وگو با خبرنگار «دنیای خودرو» بیان داشت: «تعطیلات تابستانی در گروه خودروسازی سایپا یک رویه ثابت و برنامه ریزی شده است که هرساله در ا
خانم افشار : ببخشید واریزی اولیه تون کدوم ماه بود؟
ناصر : منم تبدیل به کوییک 19 تیر زدم 21 تیر هم سخا فرستادم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید 11 تیر : چرا با قطار اول میره تهران بعد ازونجا میفرستن شهرستان؟
ماهان : 207اتو سقف فلز طرح عادی 18آبان 1403اولین واریز 4/24امسال واریز دوم 17مردا د فاکتور شدم تحویل 31مرداد بودم امروز میرم نمایندگی تحویل بگیرم قرداد 15120 به زودی همه تحویل بگیرین
سایپا نا مطمئن : دوستان آخرین فاکتور( تک سوز پیش فروش) برای چه تاریخی بوده؟
صالح : من31مردادم برام21خرداد دعوت نامه تکمیل وجه اومد دقیق چهل روز قبلش
حامد : دی ماه منتظر نحویل ماشینت باش
جمشیدی : دوستان برای من 5 روزه داره روی صدور اسناد میچرخه البته برای من سورن چقد طول میکشه دستن برسه
مهدی : تقریبا چهل روز قبل موعدتحویل
جمشیدی : سلام دوست عزیز برای من تقریبا 5 روز داره روی صدور اسناد میچرخه کی میرسه دستم
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : چند روز پیش بعضی ها پیام دادن اونا هم حمل با قطار بودن
اس : کوییک اس خالی رو میگم نه آر اس