شـریک یک میلیارد دلاری سایپا

شـریک یک میلیارد دلاری سایپا
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد امروز در حالی به پایان می‌رسد که با توجه به حضور کم فروغ خودروسازان داخلی، به نظر می‌رسد چینی‌ها برنده اصلی آن هستند و این ماجرا زنگ خطری برای دومین صنعت بزرگ کشور به‌حساب می‌آید.
بدون شک، حضور انواع خودرو از کشور‌های مختلف در ایران، از جنبه ایجاد رقابت نکته مثبتی محسوب می‌شود و از این حیث نمی‌توان چینی شدن نمایشگاه‌های خودرو کشور را زیر سوال برد، اما پرسش اینجاست که «چرا خودروسازان ایرانی نتوانسته‌اند پس از این همه سال فعالیت، حتی به‌اندازه همتایان کم‌سابقه چینی خود، تنوع محصول داشته باشند؟» یکی از صحنه‌های عجیب نمایشگاه مشهد برای خبرنگاران، استقبال نسبتا هیجانی بازدیدکنندگان از خودرویی داخلی و نسبتا قدیمی بود که فقط رنگ آن کمی چشم را می‌نواخت و هیچ تغییر فنی و ظاهری دیگری در آن دیده نمی‌شد. از این اتفاق، چه نتیجه‌ای جز ضعف خودروسازان ایرانی در عرضه محصولات جدید (محصولاتی که در بعد فنی و ظاهری و داشتن امکانات رفاهی و ایمنی، توانایی رقابت با چینی‌ها به عنوان یکی از ضعیف‌ترین رقبای جهانی خود را داشته باشند) می‌توان گرفت؟ تجربه نشان داده هرگاه خودرویی جدید وارد بازار ایران شده، بخش قابل توجهی از مشتریان فارغ از ملیتی که داشته (چینی یا غیر چینی) آن را به خودروهای داخلی ترجیح داده‌اند و به نظر می‌رسد، زیبایی ظاهری و امکانات بیشتر و حتی گاهی کیفیت بهتر، دلیل استقبال از میهمانان خارجی بوده و هست. ظاهرا چینی‌ها نیز دقیقا به نقاط ضعف بزرگ خودروسازان ایرانی یعنی «کمبود تنوع»، «امکانات نسبتا پایین»، «ظاهر نه چندان جذاب» و «تکنولوژی قدیمی» پی برده‌اند و با تبدیل کردن آنها به نقطه قوت، حالا به سلطان نمایشگاه‌های خودرو ایران تبدیل شده‌اند. هرچند باید بابت مسائلی مانند تحریم و مشکلات نقدینگی و فضای نه چندان مساعد کسب‌و‌کار، به خودروسازان ایرانی تا حدی حق داد که از رقبای خود عقب بمانند، اما قطعا وجود تمامی این مشکلات نیز نمی‌تواند همه کم‌کاری‌ها و عقب ماندگی‌ها را توجیه کند. بسیاری از خودروسازان دنیا (حتی همین چینی‌ها) در فواصل زمانی کم اقدام به عرضه محصولات جدید به بازار می‌کنند و اهداف برنامه‌ریزی شده شان برای ارائه این محصولات نیز معمولا در بازه زمانی تعیین شده، محقق می‌شود، حال آنکه در ایران چنین نیست و خودروها سر وقت، به بازار عرضه نمی‌شوند. در همین نمایشگاه مشهد، بودند خودروهایی که چند سالی از رونمایی آنها می‌گذرد، اما هنوز چشم بازار به جمال شان روشن نشده و این در حالی است که چینی‌ها با چندین محصول جدید میهمان مشهدی‌ها شده بودند و طبعا جاذبه بیشتری برای بازدیدکنندگان داشتند. بیشتر محصولاتی که در غرفه خودروسازان چینی به نمایش درآمده بودند، جدید به‌شمار می‌رفتند و از همین رو برای بازدیدکنندگان، جذابیت داشتند، حال آنکه غرفه خودروسازان ایرانی تنوع بسیار محدود داشت و خودروهایی که پیش‌تر نیز رونمایی شده بودند، در این غرفه‌ها به چشم می‌آمدند. در مجموع البته آنچه پای بازدیدکنندگان را به غرفه چینی‌ها می‌کشاند، ظاهر جذاب خودروها (چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ رنگ) و همچنین امکانات و آپشن‌های جذاب بود، حال آنکه این «نقطه قوت»، در غرفه خودروسازان ایرانی «نقطه ضعف» به‌شمار می‌رفت. 
با توجه روندی که واردات و تولید خودروهای چینی در ایران به خود گرفته و ازآنجاکه خودروسازان ایرانی نیز تنوع چندانی در محصولات شان به چشم نمی‌آید، باید گفت نمایشگاه‌های خودرو ایران به محل عرض اندام چینی‌ها تبدیل شده و احتمالا در نمایشگاه‌های آتی نیز (در صورت تداوم شرایط فعلی؛ یعنی حضور پر رنگ چینی‌ها در بازار ایران و محدودیت تنوع خودروهای داخلی) این ماجرا تکرار خواهد شد.

 سرمایه‌گذاری چانگان در ایران

اما یکی از خودروسازان چینی که حضور پررنگی در نمایشگاه مشهد داشت، چانگان بود؛ شرکتی که قرار است در کنار دومین خودروساز بزرگ ایران (سایپا)، سهمی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد. آن طور که مدیر کل فروش بین‌المللی چانگان عنوان می‌کند، احتمال دارد این شرکت چینی بیش از یک میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند و در حال حاضر مذاکره با سایپا در این مورد ادامه دارد. 
چائو کن یو که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد برنامه‌ این شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت که چانگان در روسیه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و چون ایران یکی از کشور‌های مهم برای چانگانی‌ها است، شاید میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران، بیش از روسیه نیز باشد.  وی البته در پاسخ به این پرسش که آیا چانگان تصمیم دارد بخشی از سهام سایپا را بخرد، عنوان کرد که فعلا قرار به انجام این کار نیست و در مقطع فعلی، شراکت با سایپا در زمینه سرمایه‌گذاری خواهد بود. چائو کن یو با بیان اینکه طبق برنامه 300 مرکز خدمات‌رسانی و جذب مشتری در ایران راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد که چانگان می‌خواهد در سال 2020 برنامه تولید 100 هزار دستگاه خودرو در ایران را محقق کند.
مدیر کل فروش بین‌المللی خودروسازی چانگان با بیان اینکه بازار چین بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیاست و یکی از هدف‌های اصلی ما در دست گرفتن این بازار است، این را هم گفت چانگان می‌خواهد بعد از گرفتن بازار داخل به‌دنبال صادرات برود. این گفته وی در شرایطی است که در حال حاضر 98 درصد محصولات چانگان در چین عرضه می‌شود و تنها دو درصد به صادرات اختصاص دارد. به جز ایران، برخی کشورهای آمریکای جنوبی و روسیه، تنها بازارهای صادراتی چانگان به‌شمار می‌روند که این موضوع نشان می‌دهد چانگانی‌ها راه بسیار درازی تا رسیدن به جایگاهی مناسب و معتبر در صنعت خودرو دنیا دارند. اما آن طور که چائو کن یو تاکید کرد، چانگان شش مدل از خودروهای خود از جمله EADO، CS35، CS75 و ریتون را در ایران عرضه خواهد کرد و در این بین، EADO و CS35 در پاییز امسال روانه بازار خواهند شد. مدیر کل فروش بین‌المللی چانگان این را هم گفت که برنامه‌ فعلی این شرکت در ایران، عرضه سالانه یک تا دو مدل خودرو به بازار است و بومی کردن (ساخت داخل) تدریجی محصولات این شرکت نیز از سال 2015 آغاز خواهد شد. سایپایی‌ها در حالی به سراغ چانگان رفته‌اند و این شرکت نه چندان معتبر آسیایی را به عنوان شریک خود انتخاب کرده‌اند که به اعتقاد کارشناسان، چاره‌ای جز این پیش روی دومین خودروساز بزرگ کشور نبوده و تا تحریم‌ها کنار نروند، نمی‌توان به شراکت با خودروسازان بزرگ دنیا پرداخت. در این مورد، جابری، مدیر پروژه‌های خارجی سایپا تاکید کرد که این شرکت در راستای تنوع‌بخشی به محصولات و پاسخگویی به نیاز مشتریان؛ برنامه تولید محصولات چانگان را در دستور کار خود قرار داد. 
وی با بیان اینکه چانگان خودروساز چهارم چین از نظر میزان درآمد است، این را هم گفت که در تست‌های صورت گرفته از سوی سایپا کیفیت محصولات آنها تایید شده است.  مدیر پروژه‌های خارجی سایپا در ادامه از مذاکرات با چانگان برای سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران نیز خبر داد و گفت که این شرکت حتی حاضر است در ایران کارخانه تولید خودرو نیز خریداری کند. به گفته جابری تعدادی از محصولات چانگان به‌صورت CBU عرضه شده و پس از آن داخلی‌سازی قطعات آغاز خواهد شد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , شریک , سایپا , نمایشگاه , یک میلیارد , دلار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

سیامک
4

جالب است همه دنیا توافق دارند که ایرانیها نباید زندگی راحت و باکیفیت داشته باشند و مسوولین هم چهارنعل همین هدف را دنبال می کنند این هم نمونه خودروییش. واقعا دست مریزاد.
13:03  1393/06/16
پاسخ دادن
seyyed
3

چین شریک مطمئنی برای ایران نیست.اینو مردم کاملا درک کردن,اما متاسفانه افراد تصمیم گیر اشتباهات گذشته را دوباره تکرار میکنند.
اگر میخواهیم پیشرفت کنیم, تنها راهش تعامل با بزرگان صنعت دنیاست و نه شیرخوارگان!
07:37  1393/06/16
پاسخ دادن
لوک خوش شانس
2

یه زمانی مردم دلشون خوش بود که ماشین های اوروپایی مثل پژو رو سوار میشن کاری به این نداشتن که بخشی از قطعاتش چینیه و خیلی هم به ماشینشون افتخار میکردن و بر عکس محصولات چینی تو بازار رو تخریب میکردن(چیزی که توی سایت ها خیلی به چشم میخوره)
دوستان هیچ دقت کردید خرید خودرو های پر تیراژ که بیش از دو دهه از تولیدشون میگذره برای برخی ها ارزوییه و متاسفانه توان خریدشو ندارن مثلا405 صفر مثلا پراید صفر
به امید صنعتی مثل ژاپن و المان و امریکا
01:34  1393/06/16
پاسخ دادن
حامد
5

واقعا با شنیدن این 2جمله مو به تنم سیخ شد و از خودم خجالت کشیدم:
1-چانگان می‌خواهد در سال 2020 برنامه تولید 100 هزار دستگاه خودرو در ایران را محقق کند.
2-عرضه سالانه یک تا دو مدل خودرو به بازار و بومی کردن (ساخت داخل) تدریجی محصولات این شرکت نیز از سال 2015 آغاز خواهد شد.
15:56  1393/06/15
پاسخ دادن
حمید
5

همچین با آب و تاب و با خوشحالی در مورد شراکت با چانگان حرف می زنن که انگار دارن با کارخونه مرسدس بنز مشارکت می کنند واقعا که براشون متأسفم واقعا تونستیم خود کفا بشیم
12:46  1393/06/15
پاسخ دادن
مهدی
6

"مدیر پروژه‌های خارجی سایپا گفت که در تست‌های صورت گرفته از سوی سایپا کیفیت محصولات آنها تایید شده است." آیا منظور ایشون ، همون تست هایی است که از پراید به عمل میاد؟؟؟؟؟؟؟؟ ... خدا خودش رحم بکنه . من نمی دونم اینها ملت رو چی فرض کردن؟
11:57  1393/06/15
پاسخ دادن
میثم
2

یک میلیارد سایپا قبول نیست!!! مفت بزرگترین میباشد
10:52  1393/06/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابی : آقا حمیدرضا ، خاکستری متالیک همون خاکستری تیره هستش درستش طوسی روشن یا ناردوگری هستش
سلطان : سلام دوستان عزیز خواهشا دنبال حاشیه نرید ایا کسی خداوکیلی میدونه بخشنامه بعدی شاهین برای طرح پیش فروش کی پیامکش برامون میاد ممنون میشم اگه سریع جواب بدید سپاسگزارم
Amir s3 : سلام دوستان من امروز تماس گرفتم با ۱۶۲ و اطلاع دادم گفت اگر بشه به 20:30 ارجاع مید که پخش بشه خواهشا شما هم تماس بگیرید در ضمن من چهارشنبه با شرکت تماس گرفتم خودروهای جایگزین گفتن J4 و j7 برقی هست تحویل بهمن T8وT9 تحویل اسفند X5وBx3 تحویل اردیبهشت وگفت شرایط این هفته اعلام میکنه به نمایندگی خواستم بدونید ما از دوسر ضرر هستم فقط باید پیگیر باشیم که ماشین خودمونو تحویل بدن قبل از عید اولین قدم صداوسیما و دومین قدم اعتراض جلو شرکت هست وداخل رسانه ها اعلام بشه خدایی خسته شدیم یاحق
J4 سفید اهواز : سلام ثبت نام اردیبهشت روز چهارشنبه تماس گرفتن ۵ شنبه بیاید تحویل صبح با ذوق و شوق لباس داشتیم میپوشیدم که بریم بعد از ۷ ماه ماشین تحویل بگیریم که زنگ زدن گفتم ماشین مشکل برنامه داره تا از تهران بفرستن هفته دیگه تحویل میدیم این هم از ماشین تولید ایران
خسته از کرمان موتور : من هم در ان نمایندگی ثبت نام کردم موقع ثبت نام میگفتن سر تاریخ ماشین رو تحویل میدن الان بعد از گذشت ۶ ماه هنوز از ماشین خبری نیست واقعا بی مسولیت هستن فقط میخوان پول مردم رو بگیرن بعد دیگه میگن تو دست ما نیست ۲۵ اذر هم چک اول رو برداشت میکنن اصلا کسی جواب درست حسابی هم نمیده
ثبت نام کرمان موتور اردیبهشت : آیکون سبز این بالاهست هست رای بدیدببینیم چندنفرزنگ زدن💚💚💚
ابراهیم : سلام وقت شما بخیر، از تاریخ فاکتور پیش فروشا خبر ندارید؟
ثبت نام کرمان موتور اردیبهشت : دوستان توکامت قبل‌ روایکن سبزبزنید رای بدیدببینیم چندنفرزنگ زدن به صداسیما تشکروسپاس
علی : سلام دوستان شاهین دنده ای تا تحویل چه ماهی فاکتور شده..ممنون میشم بگید
امیر : من ۱۹ آبان واریز کردم و۲۱آذر فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : منم همین حرف شما را میزنم فاکتور شدن رو هیچ نظمی نیست
زهرا : سلام کسی خبر داره واریز وجه دوم سورن پلاس تحویل اسفند کی میاد
207 اتو تیر : اگه این گرونی نصیبتون شده 490 میلون دیگه باید پرداخت کنی
تیگو 7 پرومکس : در جواب شعبان من ثبت قراردادم 6 ابانه همه چی هم سبزه ولی مدارکم نیومده فعلا خبری نیست عجله نکن داداش تخویل ما اسفنده
بهزاد : حتما مشکلی داره
ساینا است 85 گانه : سلام پذیرش 26 شهریور هستم 5 آذر فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
207 ارتقاع یافته اسفند : بله خیالتون راحت باشه
تکسوز هیدرولیک : جو بازار سیمی ولی برقی پیشرفته تر و گران تر هست داخل کارخانه
محمدی : سلام وقتی فاکتور میشه این پیام میاد ولی هنوز پلاک نشده من چند تا دارم برا همشون وقتی فاکتور شدن این پیام اومده
اریزو5 : سلام.از طریق پلیس من، بارکد پستیشو بگیر