عقب‌نشينی خودروسازان از افزايش قيمت؟

عقب‌نشينی خودروسازان از افزايش قيمت؟

در شرایطی که خودروسازان داخلی طی دو سال گذشته همواره به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود بوده‌اند، گویا بلاتکلیفی بازار و کاهش تمایل مردم به خرید خودرو، ترمزشان را کشیده و به نوعی آنها را به عقب نشینی از مواضع خود واداشته است.
اوایل ماه جاری بود که خودروسازان با اشاره به «نادیده گرفته شدن تورم بخشی شش ماهه امسال در فرمول شورای رقابت»، احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها را مطرح كردند، موضوعی كه به‌نظر می‌رسید با هدف آماده‌سازی افكار عمومی برای افزایش دوباره قیمت‌ها عنوان شده است. 
با این حال یکی دو هفته‌ای می‌شود که خودروسازان با توجه به شرایط بازار، هیچ اظهارنظر جدیدی در مورد افزایش دوباره قیمت‌ها نداشته و به نوعی سكوت پیشه كرده‌اند. اگرچه طی دو سال گذشته «افزایش قیمت» همواره یكی از خواسته‌های مهم خودروسازان بابت جبران ضرر و زیان و تامین نقدینگی بوده است، اما «چالش جدیدی» که این روزها بر سر راه خودروسازان قرار گرفته، آنها را به سكوت در رابطه با «احتمال افزایش قیمت» واداشته است. بر این اساس، با توجه به افزایش تولید خودروسازان، بحث «فروش» در حال تبدیل شدن به یكی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو است.  همزمان شدن رشد بیش از 73 درصدی تولید خودروسازان با كشمكش‌های طولانی بر سر بازنگری در قیمت خودرو به منظور كاهش قیمت‌ها، سبب شد تعداد مشتریان بالفعل خودروسازان و تیراژ تولید آنها در جهت عكس یكدیگر قرار بگیرند.  در واقع بحث‌های پیرامون قیمت‌گذاری باعث خروج بخشی از مشتریان از بازار خودرو شد که انتظار کاهش قیمت را داشتند.
این موضوع در حالی هم اکنون خودروسازان را با چالش جدیدی همراه كرده است كه پیش از این نیز خودروسازان با چالش از بین رفتن قدرت خرید تعداد زیادی از مشتریان خود (در نتیجه رشد ناگهانی قیمت خودرو) در آخرین روزهای سال 91 مواجه شده بودند. در این میان در حالی كه انتظار می‌رفت با تعیین قیمت خودروها در تیرماه امسال، بخشی از مشتریان به بازار خودرو برگردند، این اتفاق رخ نداد تا امیدواری خودروسازان برای راه افتادن بازار، کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. همه این مسائل در شرایطی است كه با توجه به برنامه تولید یك میلیون و 200 هزار دستگاهی خودروسازان تا پایان امسال، آنها (خودروسازها) راهی جز کنار آمدن با همین قیمت‌های فعلی (عقب نشینی از افزایش قیمت) ندارند. به اعتقاد كارشناسان، در چنین شرایطی حتی صحبت از افزایش قیمت نیز می‌تواند شوك دیگری به بازار وارد کرده و بازار را بلاتکلیف‌تر و مردم را نسبت به خرید خودرو بی‌میل تر کند.
با این تفاسیر اگرچه خودروسازان بارها به حاشیه زیان خود با توجه به قیمت‌های فعلی اشاره كرده‌اند؛ اما سكوت فعلی آنها نشان می‌دهد دیگر به ادامه پیدا كردن بحث‌ها پیرامون قیمت‌گذاری و التهاب بازار در نتیجه چنین بحث‌هایی تمایلی ندارند. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی بازار و نیاز خودروسازان به فروش محصولات خود، این نتیجه برای خودروسازان حاصل شده است كه افزایش قیمت برابر با بازگشت به دوران ركود تولید خواهد بود. 

 راهکاری جز افزایش قیمت 

اما در رابطه با سكوت اخیر خودروسازان در مورد افزایش قیمت خودرو، یك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» از «تلاش خودروسازان برای جبران زیان‌های خود از راه‌های قانونی به جای افزایش قیمت‌ها» می‌گوید. این منبع آگاه با اشاره به اینكه «خودروسازان در حال بررسی ارسال درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت هستند»، می‌گوید: «اما بعید است با توجه به شرایط فعلی بازار، خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت باشند.»  گفته‌های وی در شرایطی است که پیش از اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت نیز خودروسازان اظهاراتی مبنی‌بر بی‌میلی به افزایش قیمت مطرح كرده بودند؛ اما در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. حال باید دید آیا این بار این عدم تمایل خودروسازان به افزایش قیمت‌ها واقعی است یا آرامش قبل از توفان؟ بر این اساس، به عقیده كارشناسان اینكه خودروسازان با توجه به شرایط فعلی بازار به‌دنبال افزایش قیمت نیستند، می‌تواند به معنای نوعی عقب‌نشینی از موضع همیشگی‌شان برای افزایش قیمت‌ها باشد. سیاست خودروسازان برای ثبات قیمت‌ها و جبران زیان‌های انباشته‌شان از راه‌های دیگر كه آن را «راه‌های قانونی» می‌خوانند در حالی است كه یكی از انتقادهای همیشگی به خودروسازان این بوده كه آنها همواره برای جبران زیان‌های خود، افزایش قیمت را به‌عنوان نخستین راه‌حل برگزیده و در تلاش برای عبور از زیان‌های مالی با تكیه بر جیب مشتریان هستند؛ اما اظهارات یك منبع آگاه در صنعت خودرو نشان می‌دهد كه خودروسازان این بار به این نتیجه رسیده‌اند كه «بازار خودرو بیش از این كشش افزایش قیمت را ندارد؛ بنابراین باید به‌دنبال راهكاری جز افزایش قیمت باشند.» سعید لیلاز، كارشناس مسائل اقتصادی نیز عقیده دارد «از هر جنبه كه نگاه كنیم منافع خودروسازان در این است كه به سراغ افزایش قیمت نروند.» لیلاز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: « در شرایط فعلی بهتر است خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت خودرو با احتیاط كافی برخورد كرده و به راه‌هایی مانند افزایش تولید، كاهش هزینه‌های روزمره، فروش اموال غیرمولد و راهكارهایی از این دست به جای افزایش قیمت خودرو تكیه كنند.» 
راهكارهایی كه لیلاز به آنها اشاره می‌كند، مدتی است كه با هدف تولید نقدینگی توسط خودروسازان به كار گرفته شده است. با كنار هم قرار دادن اقدامات اخیر خودروسازان برای تامین نقدینگی و همچنین وقوف آنها به كشش نداشتن بازار برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و ضرورت حفظ مشتریان، شاید بتوان گفت که خودروسازان از موضع همیشگی خود برای افزایش قیمت كوتاه آمده‌اند که در این صورت، قیمت‌ خودروهای داخلی برای مدتی رنگ ثبات را به خود خواهد دید.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
1

همیشه مردم باید جبران زیان همه چیزها رو بدن بهترین خودروها در شرایط فعلی چینی ها هستن نه این آشغالهای وطنی
11:57  1393/06/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمیدرضا : هیچ کی نمیتونه بازداشت کنه ما طلبکار هستیم امروز من با دو نفرشان تا حد درگیری بحثم شد بی ادب و پر رو هستن
سلگی : سلام دوستان منم 13آذر تکمیل وجه کردم فروش فوق العاده برا شاهین جی بنظرتون تبدیل بزنم یا خیر
محمد تارا v4 : امروز زنگ زدم نمایندگی شماره 2 ایرانخودرو گفتم تحویل من سی و یک شهریور بوده هنکز تحویل ندادین گفت تا چهل پنج روز دیگه ام تحویل نمیدن
شاهین‌ : سلام‌ به‌ همه‌‌ بنده‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ زدم‌ ۳۱‌ مرداد‌ فاکتور‌ شدم‌ ۱۰‌ شهریور ‌ تحویل‌ گرفتم‌ اصلا‌ ارزش‌ ۲۷‌ ماه‌ ‌ انتظار‌ نداشت‌ داخلش‌ کامل‌ پلاستیک‌ بی‌ کیفیت‌ ‌‌موم‌ کشی‌ خیلی‌ بد‌ سواری‌ خشک‌ و‌ کوبنده‌ صفر‌ تا‌ صد‌ ۱۴‌ ثانیه‌ دوربین‌ دید‌ عقب‌ تو‌ آفتاب‌ چیزی‌ نشون‌ نمیده‌ رنگ‌ ماشین‌‌ ی‌ جوری‌ دون‌ دون‌ هست‌ موتور‌‌ همه‌ نوع‌ صدای‌ میده‌ غیر‌ صدای‌ ماشین‌ دو‌ تا‌ آدم‌ ۶۰ کیلوی‌‌‌ عقب‌ سوار‌ بشن‌‌ نزدیک‌ سرعت‌ گیر‌ باید‌ پیاده‌ بشن‌ ماشین رد‌ بشه‌ وگر‌ نه‌ زیر‌ بندی‌ نابود‌ه مسخرمون‌ کردن‌ ‌ ۳‌ سال‌ ‌ ‌
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : الان از شما تو چه مرحله ای گیر کرده؟
T8 : ثبت نام چ تاریخی بودید؟؟
محسن : نگفتن کی میدن؟؟ شرایط منم دقیق مثل شما هست
t8 : ۲۹ شهریور شاسی ۳۱ شهریور بیمه امروز پلاک
ساسان : انشاالله که دوستان زودتر ماشین جی رو تحویل بگیرن.. ماکه سعادت نداشتیم جی سوار بشیم..ای کاش زودتر تبدیل میزدم که حداقل تابستان رو یه مسافرت برم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسقاطی اردیبهشت : خوب بید
سبحان : سلام من نوراباد لرستانم الان ساعت 10 شبه 3 تا نیسان صفر با 3 تا کویک با ماشین بر نمایندگی رفتن داخل نمایندگی فردا صبح بزنم ب نمایندگی هرچی گفت بهتون میگم
من : سعید داداش خیلی اقایی ممنون از اطلاع رسانیت
وحید : داخل سایت نوشته موتورهای tuf پلاس فرمان بقیه هستند
اطلس بهمن : فاکتور شدی؟
اسقاطی اردیبهشت : سایپا الان پنج ساله بد قوله من سال 98هم همین بلاروس سرم آورد کلا کلاهبرداری تو زاتشه بحث بندر اینا نیست
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام به همه ی دوستان؛کارت سوخت چقدر زمان میبره تا به دستمون برسه من 6/13 درخواست دادم هنوز نیومده؛از دوستانی که درخواست دادن تو شهریور برای کسی اومده؟
اصغر : سلام دوستان سایپا بیچاره تقصیر ندارن همه طرح های فرسوده تبدیلی مادران و کارمندای خودشو میده به ما ماشین نمیتونه برسونه
سعید : تولید رانا با موتور tu5p داره انجام میشه از اونور هم 207 خودش توی تاخیر طرح تبدیل نمیاد دعوتنامه آبان ماه هم نهایت دو هفته دیگه میاد
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : دوستان پیش فروش تحویلی آذر ماه داریم دعوتنامه اومده یا نیومده هنوز؟ ما تحویلی دی ماه هستیم و منتظر. دعوتنامه آذر ماه 207 رو فرستادن ظاهرا.