تا به این جا بررسی هایی که از آلفا رومئو جولیتا منتشر شده همگی مثبت بوده اند. جولیتا یکی دیگر از هاچ بک های زیبای تولید شرکت ایتالیایی آلفا رومئو می باشد که وارد کننده آن در ایران شرکت آلفا موتورز است. خودرویی که به گفته برخی، بهترین آلفا رومئوی ساخته شده در 25 سال اخیر است. اگرچه همانند بیشتر خودروها، جولیتا نیز درکنار تمامی مزیت ها، نقاط ضعفی هم دارد. در ادامه با بررسی قسمت های مختلف این خودروی دوست داشتنی همراه 1Car باشید.
طراحی داخلی
همانند طراحی خارجی، داخل کابین نیز به همان نسبت لوکس و شیک است. طرح داشبورد این مدل نماینده خودروهای اسپرت کلاسیک است. باید گفت که قسمت های کابین به خوبی پیچ و محکم شده اند و از مواد بسیار با کیفیتی ساخته شده اند. البته برخی از منتقدین این مدل، روی بخش هایی از کابین دست گذاشته اند و به پلاستیک بی کیفیت استفاده شده در این بخش ها اشاره می کنند. فضای خوب صندوق عقب از دیگر مزیت های جولیتا است. بسیاری از کسانی که در صندلی های ردیف عقب نشسته اند، از فضای کم درنظر گرفته شده برای سرنشینان عقب انتقاد کرده اند و باور دارند که فضای پای کمی هم درنظر گرفته شده است. دید عقب کم راننده نیز از دیگر نقاط ضعفی است که در رابطه با این آلفا رومئو گفته می شود.
تجربه رانندگی
از آن جایی که مهندسان این شرکت ایتالیایی نتایج عملکرد جولیتا را با مدل هایی چون آئودی A3 و فولکس واگن گلف مقایسه کرده اند، صاحب نظران این صنعت انتظار بالایی از آن دارند و به خاطر این بزرگنمایی نگاهی موشکافانه به آن داشته اند. گفتنی است، در مقایسه با اجداد جولیتا این مدل جدید قابلیت های بالای خود را در جاده های مختلف نشان داده است، خودرویی که کیفیت سواری بالا، هندلینگ خوب و مصرف سوخت مناسبی دارد. البته تعدادی بر این باورند که مدل دیزلی جولیتا کمی سر و صدای اضافی دارد. منتقدان به چند نکته دیگر هم اشاره داشته اند که بیشتر روی هندلینگ آن تمرکز داشته است. بسیاری از راننده ها رانندگی با جولیتا را سرگرم کننده می دانند اما برخی دیگر مهندسی آن را در حد رقبای هم رده اش چون محصولات فولکس واگن و فورد نمی بینند.
تعدادی از رانندگان از تغییرات اعمال شده در ذات این آلفارومئو شکایت داشته اند، تغییراتی مانند تنظیمات جدید دریچه گاز و واکنش فرمان خودرو. فرمان پذیری خودرو در حالت "Dynamic" (پویا) نظر رانندگان را جلب نکرد. خوشبختانه این مشکل در دو حالت رانندگی دیگر برطرف شده، حالت "Normal" (عادی) و "All-weather" (آب و هوای بد) و به این معنی است که عملکرد دریچه گاز در تنظیمات اسپرت سریع نیست. اساساً به نظر، مقایسه یک محصول با مدل های دیگر چندان هم فکر خوبی نیست.
موتور و گیربکس
برای آلفا رومئوی خوش چهره موتورهای مختلفی درنظر گرفته شده و همگی عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. موتورهای دیزلی عملکرد بی نقصی دارند و در کشورهای اروپایی از مالیات کمتری برخوردار هستند. همانطور که اشاره شد این موتورها کمی سر و صدای اضافی ایجاد می کنند و احتمال می رود نتوانند به میانگین مصرف سوخت اعلام شده توسط کمپانی دست پیدا کند، مخصوصاً موتور مدل 140 اسب بخاری. در کنار موتورهای دیزلی، موتور چهار سیلندر خطی توربو دوگانه بنزینی با قدرت 170 اسب بخار نیز برای جولیتا در نظر گرفته شده است، این موتورها دارای تکنولوژی Multi-Air (مولتی ایر سیستمی است که دارای سوپاپ های هیدرولیکی است و تنظیم کننده ورود هوا به موتور است) نیز عملکرد قابل قبولی از خود ارائه کرده و مصرف سوخت مناسبی دارند. گیربکس اتوماتیک درنظر گرفته شده برای این خودرو عملکرد دقیقی دارد و به گفته کمپانی سازنده تاثیر مثبتی در کم کردن مصرف سوخت خودرو دارد. البته باید خاطر نشان کرد که این گیربکس اتوماتیک گزینه اختیاری برای خریدار است که هزینه ای معادل 1,350 یورو خواهد داشت. در ایران هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک موجود است.
جمع بندی
جولیتا یکی از گرانقیمت ترین خودروهای کلاس هاچ بک است، اما با این حال شرکت آلفا رومئو در مقایسه با شرکت های رقیب قیمت گذاری هوشمندانه ای برای این مدل کرده است. بعلاوه این ایتالیایی جدید امکانات خوبی را برای ارائه به خریداردر چنته دارد. همه تیپ ها دارای سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، دیفرانسیل الکتریکی و دکمه استارت و خاموش کردن موتور هستند. در حال حاضر قیمت آلفا رومئو جولیتا در ایران حدوداً بین 110 تا 130 میلیون تومان است.
در کل باید گفت جولیتا خودرویی بسیار خوب است و در مقایسه با اجدادش، قدرت مندتر، به صرفه تر و با سواری بهتر است. همچنین باید اعتراف کرد، ادعای این که جولیتا بهترین آلفا رومئوی 25 سال گذشته است، کاملاً درست است. جولیتا یک هاچ بک جمع و جور و خانوادگی است که مزیت های خاص خودش را دارد. شاید به اندازه رقبایش کامل نباشد اما شخصیت کمپانی سازنده و جذابیت طرح جولیتا آن را متمایز و خاص کرده است. هاچ بک مورد علاقه شما در بین خودروهای داخلی و خارجی چیست!؟