کامیون مان TGX EfficientLine 2 در مقایسه با مدل های قبلی سوخت کمتری مصرف میکند و بیشتر از آن ها دوستدار محیط زیست است. وقتی استاندارد آلایندگی Euro 5 وضع و رعایت آن اجباری شد، کامیون مان TGX EfficientLine 2 نیز استانداردهای تازه ای در زمینه مصرف سوخت وضع کرد. برای مثال، کمپانی مان به منظور بهینه سازی مصرف سوخت، کروز کنترل MAN EfficientCruise را معرفی کرد که با سیستم GPS کار میکند، و با این کار توانست مصرف سوخت را حدود 2 لیتر کاهش بدهد. این سیستم با استانداردهای سختگیرانه Euro 6 نیز مطابقت دارد. کامیون مان TGX EfficientLine 2، با توجه به این که قیمت سوخت روز به روز بالاتر میرود و استانداردهای زیست محیطی نیز سختگیرانه تر میشود، کامیونی است که میتواند در برابر رقبا عرض اندام کند. تجهیزات الکترونیکی و جدیدی که به منظور کاهش مصرف سوخت مورد استفاده قرار میگیرند، در این کامیون به صورت استاندارد ارائه میشوند. همان طور که میدانید هنگام حمل بار در مسافت های زیاد، پایین آوردن هزینه ها عامل بسیار مهمی است. کامیون مان TGX EfficientLine 2 با به کارگیری یک موتور کم مصرف و یک گیربکس جدید و مبتکرانه، هزینه ها را به طور قابل توجهی پایین میآورد. سوخت روز به روز گران تر میشود و حدود 30 درصد از هزینه تعمیر و نگهداری یک وسیله نقلیه را به خودش اختصاص میدهد. به این ترتیب، خبر خوب برای کامیون داران و شرکت های حمل و نقل این است که کامیون مان TGX EfficientLine 2، در مقایسه با مدل قدیمی تر، 6.5 در صد کمتر گازوئیل تولید میکند. وقتی صحبت از محیط زیست به میان میآید نیز این کشنده خودنمایی میکند و به واسطه مصرف کمی که دارد، گاز CO2 کمتری تولید میکند. موتور این کامیون به گونه ای طراحی شده است تا در دور موتورهای پایین، مصرف بسیار کمی داشته باشد.
این موتور قادر است با استفاده از سیستم افزایش دهنده گشتاور یا TopTorque حدود 200 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این گشتاور بالا به ویژه هنگام عبور از مسیرهای کوهستانی با دنده سنگین، برتری خودش را نشان میدهد و در مسافت های زیاد، مصرف سوخت را به طور چشمگیری کاهش میدهد. سیستم تعویض دنده جدید (Speed Shifting) نیز باعث میشود تعویض دنده بین دنده های 10، 11 و 12 سریع تر انجام بگیرد و نیروی موتور هدر نرود. دو نوع گیربکس برای این کسنده قدرتمند در اختیار مشتریان قرار میگیرد که عبارتند از: گیربکس MAN TipMatic ® 2 Fleet که تمام اتوماتیک است و گیربس Profi TipMatic ® 2 MAN که به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک کار میکند. سیستم تعویض دنده جدید به گونه ای طراحی شده است که مصرف گازوئیل پایین آورده شود. سیستم های جدید Speed Shifting و Idle Speed Driving نیز باعث میشوند مصرف سوخت پایین تر بیاید. سیستم Speed Shifting به گیربکس اجازه میدهد، دنده های 10، 11 و 12 را سریع تر عوض کند و تا نیروی خارق العاده موتور در کمترین زمان به کار گرفته شود، این کار باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز میشود. سیستم Idle Speed Driving نیز رانندگی در سرعت های پایین را بسیار راحت میکند. این سیستم به راننده اجازه میدهد به راحتی مانور بدهد یا درون ترافیک سنگین حرکت کند. وقتی این سیستم فعال میشود، کامیون با سرعت پایین و با دور موتور 600 دور بر دقیقه به حرکت ادامه میدهد، بدون این که نیاز باشد راننده پدال گاز را بفشارد. در این حالت، چنانچه گشتاور تولید شده توسط موتور به اندازه کافی نباشد، گیربکس دنده سنگین را جا میزند. به محض این که راننده پدال گاز را بفشرد، کلاچ آزاد میشود.
|
|
کامیون مان TGX EfficientLine 2 به همراه کابین XLX به بازار عرضه میشود که به صورت استاندارد دارای سقفی با ارتفاع متوسط است. این کابین که برای سفرهای طولانی طراحی شده است بسیار جادار است و محیطی دلنشین دارد. این کابین بسیار راحت است و محفظه هایی کاربردی برای گنجاندن اسباب و اثاثیه دارد. این کابین به صورت استاندارد با یک تختخواب ارائه میشود و تختخواب دوم فقط به صورت سفارشی قابل خریداری است.
مزایای کابین برای راننده
• فضای داخلی بزرگتر و جادارتر
• تختخواب بزرگتر
• دسترسی آسان به محفظه های بار بالای شیشه
• ارتفاع کم پوشش میل گاردان. امکان ایستادن داخل کابین
• فضای زیاد برای مسافرت
مزایای کابین برای کامیون داران
• کابین با انواع تریلی سازکاری دارد
• ارتفاع پایین و طراحی آیرودینامیک، مصرف سوخت را پایین میآورد
• ارتفاع پایین باعث میشود ظرفیت کل سازه بالا برود
• کابین سبک باعث میشود ظرفیت بارگیری بالا برود
• سازگاری کابین با انواع تریلی باعث میشود کامیون بازار دست دوم خوبی داشته باشد
همانطور که میدانید راحتی راننده پشت فرمان بسیار اهمیت دارد و همین امر است که باعث میشود سیستم حمل ونقل جاده ای، ایمن و مقرون به صرفه باشد. هیچ چیز بهتر از این نیست که کابین (در واقع اتاق کار راننده) دقیقاً پاسخگوی نیازهای او باشد. آمپرها و نمایشگرها خوانا هستند و دکمه های کنترلی از چیدمانی برخوردارند و دسترسی به آن ها آسان است. ارتفاع فرمان قابل تنظیم است و حتی میتوان آن را رو به بالا خم کرد. با استفاده از سیستم رادیویی و پیشرفته MAN Media Truck یا به اختصار MMT، میتوان از طریق یک نمایشگر رنگی بزرگ به مسیریاب ماهواره ای و کانال پیغام های ترافیکی Traffic Massage Channel یا به اختصار TMC دسترسی پیدا کرد. این نمایشگر بسیاری از اطلاعات مفید دیگر را نیز در اختیار راننده قرار میدهد. منوی این صفحه ساده و کابرپسند است و بسیاری از تنظیمات خودرو را میتوان از طریق آن انجام داد. راننده بدون این که مجبور باشد دستش را از روی فرمان بردارد، از طریق دکمه های چند منظوره ای که روی غربیک فرمان تعبیه شده اند، به تلفن جواب بدهد، موج رادیو را عوض و کروز کنترل را تنظیم کند. همان طور که میدانید گذراندن ساعات متمادی پشت فرمان، باعث کمردرد میشود. با در نظر گرفتن این واقعیت، کامیون مان TGX EfficientLine 2 مجهز به صندلی هایی است که بسیار راحتند و از تنظیمات زیادی از جمله تنظیم ارتفاع برخوردارند. قسمت نشیمنگاه نیز به صورت افقی حرکت میکند و تنظیم میشود. راننده هایی که میخواهند سفر راحت تری داشته باشند، میتوانند این تجهیزات را نیز به صورت سفارشی خریداری کنند: گرمکن صندلی، پشتی پنوماتیک برای کمر، بالشتک های جانبی و تنظیم کننده هیدرولیک صندلی. تعیین ضخامت نشیمنگاه و پشتی صندلی نیز امکان پذیر است. با عرضه صندلی دارای مجرای عبور هوا نیز تجمل به اوج میرسد. این مجرا جریان هوای گرم را به نشیمنگاه و پشتی صندلی میرساند و باعث میشود صندلی بسیار گرم و نرم باشد. اگر هوا گرم باشد، این مجرا جریانی از هوای خنک را به قسمت های مختلف صندلی میرساند. صندلی شاگرد را میتوان تا آخر خم کرد که برای استراحت های کوتاه بسیار مناسب است.
|
|
سیستم تهویه مطبوع که به صورت اتوماتیک دما را کنترل میکند، تضمین میکند که کیفیت هوای داخل کابین بسیار مطلوب و دلپذیر باشد. این سیستم بدون این که هوا را خشک کند، پیوسته به دمیدن هوای تازه ادامه میدهد. همانطور که میدانید، حفظ ایمنی کامیون ها از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مهمترین عوامل در این خصوص، وجود سیستم های کمکی است که باعث میشوند راننده در مواقع خطر، بتواند به سرعت عکس العمل نشان بدهد. کمپانی مان برای این مشکل یک راه حل پیدا کرده است و آن هم چیزی نیست جز: سیستم کمک الکترونیکی. این سیستم در مواقع خطر به کمک راننده میآید و برای راننده های حرفه ای نیز مانند یک دوره آموزشی خاص عمل میکند. تجهیزات ایمنی کامیون مان TGX EfficientLine 2 عبارتند از: کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سیستم تنظیم کمک فنرها و ضربه گیرها (CDC)، کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل باد تایرها، سیستم هشدار عبور از خط (LGS) و سیستم ترمز اظراری (EBA).
یک اقتصاد پویا، نیازمند یک سیستم حمل و نقل پویا و کارآمد است. از طرفی، برای حفظ ذخایر انرژی، وسایل نقلیه باید تا بیشترین حد امکان از مصرف کمی برخوردار باشند. کامیون مان TGX EfficientLine 2 نیز با در نظر گرفتن این واقعیت ها، بسیار کم مصرف طراحی و ساخته شده است. تجهیزاتی که به صورت استاندارد و به منظور کاهش مصرف سوخت با یان کامنیون عرضه میشود عبارتند از: گیربکس تمام اتوماتیک MAN TipMatic ® 2 Fleet و گیربکس Profi TipMatic ® 2 MAN که هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک کار میکند، تایرهای Energy که باعث کاهش مقاومت هوا میشوند، پکیج Aero که به صورت سفارشی به فروش میرسد در کنار پنل های جانبی باعث میشود خاصیت آیرودینامیک کامیون بسیار بالا برود، ژنراتور برق 120 آمپر که 10 آمپر برق بیشتر تولید میکند و میزان مصرف سوخت را تا 4 درصد کاهش میدهد، چراغ های هالوژن ویژه رانندگی در روز، دوره آموزشی ویژه رانندگان حرفه ای (که در همه کشورها در دسترس نیست) و کروز کنترل سازگار با GPS.