میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد. 

میل لنگ (Crankshaft)

البته در موتور خودروهای ارزان تر (مثل فورد فوکوس دیزلی)، در جهت کاهش هزینه، از فولاد ارزان تر در ساخت این قطعه استفاده می شود. همچنین قطعه ای به نام یاتاقان (Crankpin) نیز باعث سهولت حرکت شاتون حول محور میل لنگ می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

  قطعه  دیگری به نام فلایویل (Flywheel) به انتهای میل لنگ متصل می گردد و ارتعاشات آن را خنثی کرده و انرژی جنبشی را ذخیره می کند. در سر دیگر میل لنگ، چرخ دنده ای متصل است که معمولاً میل بادامک را به حرکت در می آورد. در جلوی این چرخ دنده، یک پولی (Pulley) قرار دارد که برای به حرکت در آوردن دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک و واترپمپ مورد استفاده قرار می گیرد. در این تصویر فلایویل با رنگ مشکی و میل لنگ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

میل لنگ (Crankshaft)

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

 در انتها 1Car به شما توصیه می کند جهت طولانی تر شدن عمر موتور خودرو، اجازه ندهید درجه حرارت مایع خنک کننده بیش از حد بالا رود و در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه موتور را خاموش نکرده و با ریختن آب بر روی رادیاتور (دقت کنید آب روی موتور و منیفولد نریزد)، درجه حرارت را کاهش داده و بعد با احتیاط درب رادیاتور را باز کره و آب داخل آن را چک کنید. فراموش نکنید در برخی اتومبیل ها (مثل پژو 405)، بعد از اضافه کردن مایع خنک کننده، حتماً باید عمل هواگیری انجام گردد. به یاد داشته باشید که متخصص ترین  مکانیک و مشاور برای نگهداری بهتر از هر اتومبیل، دفترچه راهنمای آن است. امیدواریم با ارائه مقالات فنی، همواره بتوانیم شما را بیش از پیش با اجزای مختلف خودرو آشنا کنیم.


منبع

Wikipedia

برچسب : میل‎لنگ , میل گاردان , دیفرانسیل , میل‎بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

وحیدملاعباسی
0

باسلام دوستان عزیزاکرشمامیدانیدقطرمیل لنگ استانداردسمندlxچندمیلیمترهست من راراهنمایی کنیدمیخواهم ببینم میل لنگ ماشین من لاغرشده یانه اگرشده ان راتعمیراول کنم باتشکرازسروران گرامی
19:59  1399/04/08
پاسخ دادن
کسری
0

موتورم رو با میل لنگ پنجاه جمع کردن یا مشکل ساز میشود ؟
23:15  1397/02/09
پاسخ دادن
محمد
2

علت اینکه موتور های خطی زاویه ای شتاب بیشتری نسبت به موتور های معمولی دارن چیه؟
13:57  1395/01/16
پاسخ دادن
محمد
3

اگر منظور شما کج بودن(زاویه دار) موتور نسبت به زاویه قائم باشه .این به خاط پایین آوردن ارتفاع موتور هستش
به نظر من کج یا قائم بودن موتور به شتاب ارتباطی ندارد.
شتاب ارتباط مسقیمی با وزن ماشین ، آیرودینامیک ماشین و از همه مهمتر گشتاور تولیدی موتور دارد.
21:22  1395/08/05

پژو 405
6

سلام

اینکه تو خیلی از مقالات انقدر تأکید میکنین دفترچه ی خودرو رو بخونین و به نکاتش توجه کنین به درد ما مصرف کننده های ماشین های داخلی نخورده و نمیخوره!

واسه خاطر اینکه من یه ماهه که پژو 405 نو خریدم و دفترچه شو کامل و با دقت خوندم اما نکته ی خاصی راجع به نگهداری و استفاده ی درست توش ننوشته!

درضمن من از لحاظ فنی هیچ معلوماتی راجع به ماشین ندارم و جالب تر اینکه تا حالا هم ماشین نداشتم

تازه تولیدکننده ها بیشتر دوست دارن ماشین داغون بشه تا از طریق فروش لوازم یدکی سود چندده برابری رو هم به جیب بزنن!

متأسفانه مکانیکا هم تعمیرکار نیستن بیشتر تعویض کارن!!!
با همین تعویض کار بودنشون هم نمیدونن دقیقا کدوم قسمت مشکل داره

کاش بیشتر مطالبتون رو با ماشینای داخلی تطابق بدین تا قشر وسیع تری از زحماتتون مستفیض بشن

ممنون
18:13  1394/04/17
پاسخ دادن
علي اميري
0

سلام.من يك پژوGLI دارم امروز دادم موتورشو باز كردن ميكانيك ميگه ميل لنگش 1600 هست وپيستون هاش 2000 راهنماييم كنين ماشينو دست دوم خريدم قبلا هم شتاب كافي نداشت اب كم ميكردروغن كم ميكرد واسه همين دادم باز كردن حالا من چيكار كنم .
22:05  1394/03/03
پاسخ دادن
مسعود
1

با سلام خواهشمند است راهنمای فرمایید که تفاوت میل لنگ 180 درجه با میل لنگ 90 درجه در چیست.وچرا در کمپرسورهای رفت وبرگشتی از آن استفاده میشود. با تشکر
14:13  1393/04/31
پاسخ دادن
علی
1

سلام . در کمپرسورهای پیستونی هرچقدر تعداد پیستونها بیشتر باشد زاویه میلنگ کمتر خواهد شد . یعنی در میلنگ های 90 درجه با گردش 90 درجه ای میلنگ کار انجام خواهد شد و لی در میلنگ های 180 درجه باگردش 180 درجه کار انجام میشود . به عبارت دیگر مقدار شتاب و فشار در خروجی پمپها با میلنگ 90 درجه بیشتر خواهد بود
23:48  1393/05/12

محمد
1

عالی بود دوستان

میشه بگید که اندازه در جه نرمال آوانس وریتاد سوخت و دود چه قدر است
00:35  1393/04/26
پاسخ دادن
مجید
4

دور میلنگ موتور پراید و 206 چند دور بر دقیقه است؟
09:27  1393/04/23
پاسخ دادن
امیر
10

سوال دارم ؟
با افزایش لنگ های میل لنگ شتاب و قدرت موتور چه تغیری میکند؟
17:28  1392/09/20
پاسخ دادن
کاربر: single123
1

بسیار خوب و آموزنده بود و کامل.... اگه میشه pdf مقالات رو هم برای دانلود قراربدین...
با تشکر
23:07  1392/08/21
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به امدادگر:
کاربر گرامی،خاموش کردن موتوری که بیش از حد مجاز گرم شده است می‎تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. موردی که شما ذکر کردید استثنا است و کم‎تر اتفاق می‎افتد که ترموستات قفل کند یا سیستم خنک کننده کاملاً خالی از آب باشد. و لی حتی در همین مورد نیز آب ریختن روی رادیاتور می‎تواند به میزان قابل توجهی از درجه حرارت موتور بکاهد. که البته باید پس از پایین آمدن نسبی دما، به سیستم خنک کننده آب افزود.
08:15  1392/03/29
پاسخ دادن
امدادگر
0

باتوجه به تجربیات این حقیربمحض بالارفتن دمای موتورخودرو رامتوقف وخاموش نمایید کاپوت رابالابزنیدتا بتدریج دماافت نمایدآنگاه جهت عیب یابی با امدادگران مجاز تماس بگیرید.آخروقتی بطورمثال ترموستات قفل نمایدیا رادیات آب نداشته باشدروشن نگه داشتن وآب ریختن روی رادیات چه تاثیری دارد؟؟؟؟!!!!
06:51  1392/03/29
پاسخ دادن
sina
2

good
15:06  1392/03/25
پاسخ دادن
شهریار مسافر
5

به سبب رویکرد تکنیکی به میل لنگ در این بخش ، ضمن سپاس ، برخی از کاستی هایی که دیده شد گفته می شود . 1- در صنعت ، فلزی به نام اهن وجود ندارد. فلز بسیار نرم اهن با افزودن کربن تبدیل به فولاد شده و در صنایع گوناگون به کار برده می شود. 2- مبل لنگ ها بیشتر به روش فورج ساخته می شوند. 3- فلایویل برای رفع ارتعاش میل لنگ نیست بلکه برای ذخیره انرژی جنبشی است.
11:31  1392/02/13
پاسخ دادن
کاربر: مسعود غفوری
6

البته در موتور خودروهای ارزان‎تر (مثل پراید)، در جهت کاهش هزینه، فقط از لاک در ساخت این قطعه استفاده می‎شود!
17:56  1392/02/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Hsi : منم مثل شما. شرایطم همینجوره
Hsi : من شهریور ۴۰۲ ثبت نام اس ۵ انجام دادم. هنوز شاسی به نامم نخورده. هفته پیش رفتم جلوی دفترشون گفتن امکان تبدیل ندارن و همون اس ۵ و میدن.
ساینا را بلاخره میگیرم : برای من پیامک سهند اومد واریز نکردم الان هم پیامک هم ساینا و هم اطلس g اومده ولی متاسفانه همشون پیش فروش هستن فامیل ما باید بهمن(طرح پیش فروش) گذشته باید سایپا ماشین ساینا را تحویل میداد که الان میگن آخر خرداد ۱۴۰۳ تحویل میدن به هر حال من شکایت کردم که طرح سه ماهه برنده شدم و باید طرح سه ماهه باید بدن ولی حواستان باشه که سایپا تو طرح پیش فروش در تحویل خودرو خیلی بد عهد هستن مبارک کسایی که واریز کردن
آریسان2 : دوستان بنده ثبتنام فروردین هستم رنک خاکستری میتونم رنگ به نقره ی تغییر بدم؟
امیر j7 تهران : حرف مفته. تا اونجایی که یادمه اینا همیشه مشکل گمرک داشتن. بهونه س قضیه چیز دیگه ایه
تارا v2 : سلام آقا سعید منم ۲۶ دی ماه تاریخ تحویلم بود فاکتور شده و تخصیص پلاک هم صورت گرفته ماشینتون فروش فوری بود یا فوق العاده؟؟
Kmc j7 : زنگ زدم میگم چرا ماشین من ۴۰ روزه که توی مرحله صدور بیمه نامه گیر کرده،طرف میگه گزارش زدیم حالا اگه جواب بدن بهتون اطلاع میدیم:// نمیفهمم یه بار میگن گمرک یه بار میگن مشکل از بیمه است انقدر گردن گیرتون خرابه بیاین بگین تقصیر منه!اره دیگه تقصیر منه که از اون خراب شده ماشین خریدم لعنت بهشون که من الان ۶ ماهه منتظر ماشینمم
وحید : سلام دوستان تماس گرفتم باشماره ۰۹۶۵۵۰ کارشناسشون با اعتماد بنفس کامل پاسخ دادن که بما مربوط نمیشه ما خودرو ساز هستیم و باید با ۱۲۴ تماس بگیرید.(@سامانه یکپارچه) که تماس گرفتم ایشون هم گفتن مربوط به شرکت سایپا هست هردو دارن سرباز میزنن از تعهدشون. راهکاری هم که ارائه دادند اگر تحویل نگیرید شکایت شرکت سایپا کنید.
ایمان (شاهین اتومات) : با سلام و احترام به استحضار مي رساند درخواست شما در اين شركت ثبت شده و پس از بررسي، مطابق ضوابط اقدام و نتيجه اطلاع رساني خواهد شد سلام دوستان من از سایپا شکایت کردم از طرق سامانه 136.irسازمان بازرسی کل کشور واین پیامک هم از طرف سایپا اومد حتما شکایت کنید ازعدم تحویل به موقع خودرو
سعید : سلام. میشه لطفا شماره ردیف قراردادتون رو اعلام کنید؟ من تحویل 24 دی بودم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده واریز7اسفند : من که فاکتور نشدم اما واریز 4اسفند مشکی موعد3خرداد امروز فاکتور شده
مهدی : تکمیل وجه 22اذر فاکتور شد
حسین سفارشی : سلام دوستان برا کسی که بخشنامه4724 هست پیامکی نیومده؟
ایمان 29 اسفند : خبری از تحویلیا نشد اگه کسی خبری داره لطفا اطلاع بدین
سعید : کسی میدونه سورن چه آبشنی داره لطفا جواب بدین
دی دوگانه : سلام ازکجابفهمیم پلاک شدیم،ایافاکتور شدن باپلاک شدن فرق میکنه
اریزو 6 : اریزو 6 نقدی 10 بهمن ثبت نام کردم
یعقوب : متاسفانه ماشیناتون سوختن همه
یعقوب : دیگه هم نمیاد ماشینت
سعید اریزو6 : اریزو6 نقدی تکمیل وجه 23دی