گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

سیستم انتقال قدرت از نظر نوع تعویض دنده به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در انتقال قدرت معمولی،  راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را تعویض مى نماید. در  سیستم انتقال قدرت اتوماتیک با استفاده از یک مبدل گشتاور و یک یا چند مجموعه چرخ دنده سیاره اى، همه کارهاى تعویض دنده به صورت خودکار انجام می گیرد. اما سیستم دیگرى مابین این دو سامانه   وجود دارد که ترکیبى از بهترین ویژگى هاى هر دو را دارا می باشد و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن، انتقال قدرت شبه اتوماتیک، دستى بدون کلاچ یا دستى انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

ساختار کلی گیربکس با کلاچ دوگانه

در این گیربکس ها پدال کلاچ وجود ندارد ولی مجموعه دارای دو کلاچ است که به وسیله سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی کنترل می شوند. به این ترتیب هنگام تعویض دنده ها، نیروی درگیر بین موتور و چرخ ها قطع نشده و تعویض بدون ضربه و تکان و به صورت یکنواخت انجام می شود. در این گیربکس چرخ دنده ها روی دو شفت واقع هستند و در واقع دنده های زوج روی یک شفت و دنده های فرد روی شفت دیگر قرار می گیرند. شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است و شفت داخلى به چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم متصل می باشد. تصویر زیر ترتیب قرارگیرى اجزا در یک گیربکس پنج دنده با کلاچ دوگانه را نشان مى دهد. یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى کند و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخ دنده هاى اول و سوم و پنجم را کنترل مى کند. این همان چیزى است که تعویض یکنواخت و مداوم دنده ها را ممکن مى کند و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت به چرخ ها منتقل مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)
 

ساختار کلی کلاچ چند صفحه ای خیس

البته در این نوع از سیستم گیربکس مبدل گشتاور وجود نداشته و به جای آن از کلاچ خیس استفاده می شود. در کلاچ خیس اجزای کلاچ درون مایعی قرار دارند که این مایع علاوه بر کاهش گرمای ایجاد شده در آن از اصطکاک بیش از اندازه نیز جلوگیری می کند.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)


منابع

Howstuffworks

برچسب : گیربکس , کلاچ , دوگانه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

محمودصدف
1

گیربکس دوکلاچه ساخت کدام شركت وکشوره چون در نمایندگیها ابراز بیخبری میکنند ویابعضیهامیگویند zdfالمان و بیضیها میتسوبیشی رو عنوان میکنند .لطفا شفاف بگویید. ممنون
23:22  1394/11/10
پاسخ دادن
آرش
6

ضمن تشکر ، سوال من اینه که سیستم در زمان شروع حرکت ( راننده در خودرو با گیر بکس دستی از حالت نیم کلاچ استفاده میکنه ) و یا سرعتهای خیلی پایین در ترافیک چطور عمل می کنه؟
07:53  1394/06/15
پاسخ دادن
کاربر: حسین سلطانی
7

با سلام، من همیشه یه سوال داشتم راجب گیربکس های DCT که متاسفانه هیچ جا جوابمو پیدا نکردم.
عملکرد این گیربکسها طوریه که مثلا زمانی که در حال حرکت با دنده 1 هستید دنده 2 هم با شفت خود درگیره و موقع تعویض دنده فقط کلاچ ها جابجا میشن، و شفت دنده بعدی با مجموعه درگیر میشه!
اما سوال من اینه که وقتی با دنده 2 در حال حرکت هستید، کدام دنده با شفت دنده های فرد درگیره؟ دنده 1 یا دنده 3؟
21:41  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
11

سلام بستگی به دور موتور یا سرعت خودرو داره یعنی اگر سر عت بالا باشه دنده در گیربکس با دنده سه درگیر میشه و اگر دور موتور پایین باشه دنده در گیربکس با دنده یک در گیر میشه!
09:34  1392/07/07

کاربر: Goyban Bahar
8

بسیار عالی بود و فقط ویدئو کم داشت..
دیگه ما به دیدن ویدئو عادت کردیم...
14:02  1392/01/07
پاسخ دادن
کاربر: مجتبی مهیار
6

مرسی عالی بود
17:35  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
13

مرسی خیلی عالی بود
11:19  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
سکوت کن : سلام شما دنده ندید بهتره ببندید لطفا هرچی به ذهنتون میرسه میارید ایتجا تایپ میکنید
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
شهابx5 آبان : کرمان موتور از همه چی کره میگیره ،پس منتظر پیامک افزایش قیمت از سوی کرمان موتور باشید بخاطر اعتصاب کامیون داران خخخخ
شهرزاد : سلام.تاریخ تکمیل وجه شما کی بوده؟
بهمام : بالاخره این کشتی مملکت به گل خواهد نشست به زودی، هنوز تکان‌های اولیه است
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
میلاد : از طریق نمایندگی اقدام کن
میلاد : سلام. سوالم از دوستانی هست که تارا رنگ نقره ای تیتانیوم تحویل گرفتن. برای شما دوستان در کارت ماشین و بیمه نامه و حتی برگ سبز ماشین، رنگ رو دقیقا چی قید کرده؟ نقره ای متالیک یا نقره ای تیتانیوم ؟ کدوم؟ ممنون میشم پاسخ بدید
X5 آبان سفید اصفهان : سلام مراحل شکایت را می فرمایید که انشاله وقتی ما ماشین را تحویل گرفتیم این مسیر شکایت را بلد باشیم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207تیوتری مادران : سلام دوستان تیو تری واریز وجه 20بهمن ماه بود تحویل 19اردیبهشت 24فاکتور شده 26پلاک شده
داوود 6دنده تحویل فروردین : سلام.هر روز تاخیر 215 هزار 😁
محمد : خفه بابا حرومیا
اسی : شکایت از سایپا پیگیری شکایت از طریق سامانه رسمی سایپا طرح شکایت از سایپا از طریق وزارت صنعت و معدن شکایت از سایپا از طریق سازمان تعزیرات شکایت به سازمان بازرسی کشور
امیر : داره
اپشنال 18 خرداد : سلام رنگ ماشین؟
مشدی : اوایل مهر
کارخودشه : اینایی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون کار توحیددلال هستن با اسم مستعار تا ثابت کنه تاریخایی که میگه دقیق هستش
تیگو 7 : سلام از مجوز تیگو 7های بدبختی مثل من چه خبر؟ کسی هست تحویل گرفته باشه اردیبهشت ماه؟ ثبت‌نامی آذر تحویل 14اردیبهشت اما خبری از مجوز نیست مدارک هم همه اومده
پاناهومن : سلام فکر نکنم افزایش بخوره بنده اول 12تیر ماه تحویل خودرو بود بد شد 31تیرماه….دعوت نامه واریزهم تاریخ 17اردیبهشت ماه اومدهمون روز هم واریز کردم..خدارو شکر افزایش نخورد فکرم نکنم تا برج 6افزایش بخوره