دلزدگی از خودروهای شاسی بلند تا اواخر قرن بیستم خودش را نشان نداد . این گونه خودروها بیشتر مورد علاقه محیط بانان و افراط گرایان بودند، ولی وقتی قیمت بنزین سر به فلک کشید، صنعت خودروسازی وارد رکود شد و هزینه خانوارها بالا رفت، ذائقه ها هم تغییر کرد. بسیاری از مالکان خودروهای شاسی بلند به این مساله پی بردند که قابلیت یدک کشی یا توانایی بالا رفتن از تپه ماهورها چندان هم به کارشان نمیآید، به همین خاطر علاقه مندی ها کاهش یافت. شاسی بلندهای سنتی در واقع اتاق های بزرگی بودند که روی پلت فرم خودروهای پیک آپ سوار شده بودند بدان معنا که بخش اصلی خودرو که ساختاری محکم و فولادی بود به صورت مجزا تولید میگردید، سپس یک کابین بزرگ و جادار روی آن نصب میشد. این قبیل خودروها از نظر هندلینگ و مصرف سوخت شباهت زیادی به پیک آپ ها داشتند. یک شاسی بلند تمام عیار وقتی روی جاده قرار میگرفت، حسی از هیجان به اعضاء خانواده میداد که خودروهای سواری به سختی میتوانستند آن را القا کنند، اگر هم یک قایق را یدک میکشید، هیجان دو چندان میشد.
به هر حال، پس از مدتی افراد به این موضوع پی بردند که خودروهای شاسی بلند به طور خاص برای تأمین رفاه و راحتی طراحی نشده اند و باعث دلزدگی آن ها شدند. با این حال، خانواده ها هنوز هم به خودروهای بزرگ تمایل نشان میدادند، و این گونه شد که کراس اوورها وارد میدان شدند. برخی از آن ها شبیه استیشن واگن هایی مرتفع به نظر میرسند، برخی دیگر هم به عنوان شاسی بلندهای جمع و جور شناخته میشوند. بدنه این گونه خودروها شباهت بسیاری به بدنه خودروهای شاسی بلند دارد، با این تفاوت که روی پلت فرم خودروهای سواری نصب شده است، ساختار بدنه نیز یکپارچه است و به صورت مجزا از پلت فرم ساخته میشود. با این تفاسیر، کیفیت سواری و هندلینگ یک کراس اوور شباهت زیادی به سواری و هندلینگ یک خودرو سواری دارد. این کلاس از خودروها به این منظور طراحی شده اند که از مزایای یک شاسی بلند برخوردار باشد، در عین حال کم و کاستی های آن ها را هم نداشته باشند.
از میان ویژگی های خودروهای کراس اوور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• نسبتاً کم مصرف (در مقایسه با خودروهای پیک آپ)
• قیافه ظاهری امروزی تر (به عنوان جایگزینی برای خودروهای مینی ون)
• سواری نرم، طراحی شده برای استفاده در جاده (برخلاف خودروهای شاسی بلند)
• گزینه ای مناسب برای خانواده های که تصمیم دارند خودرو سدان شان را بفروشند
• آپشن های زیاد به همراه قیمت نسبتاً پایین
• ارائه برخی خصوصیات خودروهای شاسی بلند، از جمله صندلی های ردیف سوم و قابلیت یدک کشی
به این ترتیب خودروهای کراس اوور به این میبالند که صنعت ورشکسته خودروسازی را نجات داده اند. در واقع، میتوان گفت وقتی صنعت خودروسازی رو به زوال گذاشت، کراس اوورها جزو معدود خودروهایی بودند که هنوز خریدار داشتند. امروزه، سرعت تولید کراس اوورها از سرعت تولید شاسی بلندها پیشی گرفته است. برخی خودروسازان امیدوارند خودروهایی مشابه کراس اوورها تولید کنند که از آن ها هم جمع و جورتر باشند، از میان این قبیل محصولات میتوان به مینی کوپر Countryman، نیسان جوک و سوزوکی SX4 اشاره کرد.