شهر دوچرخه ها

شهر دوچرخه ها

بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک دنیا برای داشتن محیط زیستی پاک و سبز به استفاده از دوچرخه روی آورده اند. در این مقاله با 10 شهر که دارای سامانه منسجم دوچرخه سواری هستند آشنا می‌شویم.

 

نیویورک

شهر دوچرخه ها

نیویورک مدت ها است سامانه اشتراک گذاری دوچرخه را در محله های منهتن و بروکلین راه اندازی کرده است. نزدیک به 330 ایستگاه در این محله ها وجود دارند که هزاران دوچرخه کرایه ای در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. این سامانه از سال 2011 شروع به کار کرده است.

 

پاریس

شهر دوچرخه ها

اهالی پاریس از جولای سال 2007 قادر به کرایه دوچرخه هایی موسوم Velib بوده اند. این شهر 1800 ایستگاه دارد که بیش از 20,000 دوچرخه را کرایه می‌دهند. این سامانه بزرگترین سامانه کرایه دوچرخه در دنیاست و شهرداری پاریس و گروه تبلیغاتی JC Decaux نیز اسپانسرهای آن هستند. کارشناسان معتقدند اشتراک گذاری دوچرخه های شخصی با عموم، موفق ترین مدل برای این کار محسوب می‌شود.

 

لندن

شهر دوچرخه ها

سامانه کرایه دوچرخه از سال 2010 در شهر لندن آغاز به کار کرد. این سامانه Boris Bikes نامیده شده است چون شهردار دوچرخه سوار شهر، عزمش را جزم کرده بود تا معضل ترافیک را حل کند و شهر را به سوی آینده ای پاک تر و سبزتر سوق دهد. لندن دارای 400 ایستگاه و 6,000 دوچرخه است. بهتر است بدانید موزه بریتانیا و کاخ باکینگهام نیز به عنوان ایستگاه دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرنس ویلیام و همسرش هم دوچرخه سوارهای قهاری هستند.

 

مونترال

شهر دوچرخه ها

با این که مونترال بیشتر از سایر شهرهای آمریکای شمالی از برف پوشیده می‌شود، ولی به آرمانشهر علاقه مندان اشتراک گذاری دوچرخه تبدیل شده است. سامانه موسوم به Bixi، سال گذشته ایستگاه های جدیدی تأسیس کرد و تعداد کل ایستگاه ها را به 400 رساند. این ایستگاه ها 5,000 دوچرخه دارند. سامانه Bixi از سال 2009 شروع به کار کرده است و اسم آن ترکیبی است از لغت های bicycle (دوچرخه) و taxi (تاکسی).

 

آمستردام

شهر دوچرخه ها

در آمستردام، تعداد دوچرخه ها از تعداد آدم ها بیشتر است و اهالی این شهر بیشتر از همه شهرهای دنیا به دوچرخه سواری علاقه دارند. دوچرخه سوارها مجبورند از یک مسیر خاص تردد کنند که در ماه می 2014 پس از ده سال بازسازی، بازگشایی شد. این مسیر از موزه معروف Rijks نیز عبور می‌کند. البته معماران و مدیران موزه با عبور دوچرخه ها از وسط آن مخالف بودند ولی فرماندار آن ها را متقاعد کرد که دوچرخه سوارها آسیبی به موزه نخواهند رساند.

چاتانوگا- ایالت تنسی

شهر دوچرخه ها

افرادی که از این شهر بازدید می‌کنند از دیدن سامانه حمل و نقل دوچرخه ای شگفت زده می‌شوند. همین سامانه باعث می‌شود اسم این شهر جنوبی کوچک، مثل یک کلانشهر سر زبان ها باشد. این شهر دارای 30 ایستگاه و 300 دوچرخه است و اعضاء می‌توانند با پرداخت حق عضویت سالانه، روزی یک ساعت دوچرخه سواری کنند.

 

استنفورد

شهر دوچرخه ها

کسانی که از دانشگاه استنفورد بازدید می‌کنند، متوجه تردد پیوسته دوچرخه سوارهایی خواهند شد که اطراف دانشکده Palo Alto با کمال خونسردی رفت و آمد می‌کنند. دانشگاه استنفورد 20,000 دانشجو و حدود 15,000 دوچرخه دارد.

 

سانفرانسیسکو

شهر دوچرخه ها

به هر جای سانفرانسیسکو نگاه بیندازید، یک ایستگاه کرایه دوچرخه پیدا خواهید کرد. سامانه کرایه دوچرخه این شهر، با 12,000 عضو، بزرگترین سامانه کرایه دوچرخه در ایالات متحده به شمار می‌رود. مسولان شهر مسیرهای عبور دوچرخه را دو برابر کرده اند و به شدت از یک شبکه یکپارچه دوچرخه سواری در کل شهر حمایت می‌کنند.

 

پورتلند

شهر دوچرخه ها

شهر پورتلند در ایالت ارگن، شاید پاریس یا آمستردام نباشد، ولی هواداران دوچرخه در آن کم نیستند. دوچرخه برای فروش یا کرایه به وفور در دسترس عموم است و تورهای دوچرخه سواری نیز پیوسته برگزار می‌شوند. حتی پلیس پورتلند نیز دوچرخه سوار است.

 

بوستون

شهر دوچرخه ها

افرادی زیادی در بوستون هستند که سال های سال است خودرو شخصی ندارند و ترجیح می‌دهند پیاده یا با اتوبوس در شهر تردد کنند، تعدادی از آن ها هم به دوچرخه سواری علاقه مند هستند. سامانه اشتراک گذاری دوچرخه بوستون که Hubway نام گرفته است، دارای 100 ایستگاه و 1000 دوچرخه است. افراد می‌توانند به صورت ماهیانه یا سالیانه در این سامانه عضو شوند، البته کرایه ساعتی نیز امکان پذیر است. ایستگاه های دوچرخه در حومه شهر نیز در حال گسترش هستند.


منبع

Forbes

برچسب : دوچرخه , محیط زیست , Velib , Boris Bikes , Bixi , Hubway






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

Alireza
0

خدا منو ب آرزوم رسونده بود.
همسرم كاملا مخالف بود اما متوجه اين همه خوشحالي من شده بود و واسه همين هيچي نميگفت. اينو عرض ميكنم واسه اونايي ك ميگن سخته! مگه شدنيه!
سخته قبول. اما واقعا شدنيه. چون منزلمون فرودگاه مهرآباد بود و محل كارم شهرك غرب. تقريبا هر روز صبح ب سمت شهرك غرب توو اون سربالايي بزرگراه هايي چون شيخ فضل الله يا يادگار امام تقريبا ٢٢كيلومتر رفت و ٢٢كيلومتر برگشت ركاب ميزدم. فوق العاده بود.
هيچكس باورش نميشد.
اما من لذت ميبردم.
همه حتي خونواده م مسخره ميكردن. دوستام و فاميل. واسم مهم نبود. خدا لطف كردم ماشين خوب تري خريدم اما ماشين پركينگ بود و تنها واسه با خونواده بيرون رفتن بيرون مياوردم.
تابلوي محله و مسير كار شده بودم. از مازراتي، پورشه پانامرا ك جز گرونترين خودروهاي دنيا هستن و تنها دست عده خاص هست تا پرايد و وانت، ميومدن كنارم و توو اون سربالايي ها مدام ايول ايول ميكردن و ميكنن.
البته كاميونها هم خيلي خطرناكن.
خدالطف كرد ي دوسِت خوب بهم داد و تمام كاراي تنظيمات ٢چرخه رو بهم ياد داد.
درآخر ب همتون عرض ميكنم، اگه با ٢چرخه حال ميكنيد، حالشو ببريد نترسيد
08:36  1396/01/12
پاسخ دادن
Alireza
0

سلام و عرض تبريك سال نو رو واسه همه مون دارم.
تجربه اي رو واستون ميگم و اميدوارم ب كارتون بياد:
تقريبا از بچگي ب دوچرخه علاقه داشتم، همراه داداش ٢قلوي خودم اما ب علت بدخوراك بودن و نخوردم گوشت قرمز، تقريبا رشد كمتري نسبت ب داداشم داشتم و واسه همين ٢چرخه اون سايز بزرگتري نسبت ب ٢چرخه من داشت و من ناراحت از اين قضيه. گذشت تا اينكه پدرمون قول داد هركي توو دبيرستان معدل بالاي ١٩داشته باشه واسش ١دوچرخه خوب ميخرم. اونقدر وقت گذاشتم تا شاگرد ممتاز دبيرستان نمونه دولتي خودمون شدم. كلي جايزه و المپيادي شدن همگي ١طرف، قول بابا ١طرف! بابا ب قولِ خودش وفاكرد و واسم ١دوچرخه صفرِ المپيا داخل كارتون خريد. نزديك ب ٤سال با اين ٢چرخه چ جاهايي ك رفتم خودم و خداي خودم. ٢چرخه رو ميليسيدم. تا اينكه خدالطف كرد و يكي از دانشگاههاي تهران قبول شدم و از خونه دور موندم. ١روز ك برگشتم خونه ديدم ٢شاخ ٢چرخش شكسته انگار دنيا رو سرم خراب شده بود. هيچكس مُغُر نيومد چي شده. خلاصه تصميم گرفتم خودم واسه خودم ٢چرخه بخرم. تا اينكه خدا لطف كرد بعد از ٧سال تونستم ٢چرخه اي رو ك دوسداشتم بخرم. اونقدر خوشحال بودم.
08:26  1396/01/12
پاسخ دادن
کاربر: farid458
5

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت زحمت کشان این سایت پر و خوش محتوا
چند روزی نمی تونستم به این سایت عزیز سر بزنم و از مطالبش استفاده کنم در بازگشت با این مقاله جالب رو به رو شدم . که آه از نهادم بلند کرد . چه سیستم کرایه
دوچرخه منظمی داشتند . فکر کردم که اونها قبول کردند که برای داشتن محیط زیست سالم باید ماشین ها رو کنار گذاشت و با دوچرخه مهربان تر بود . تابستان سال 92در حین وب گردی با وب سایت www.bike20.ir آشنا شدم . مطالعه سفر تجربه های اعضای سایت کذا و درک زیبایی های سفر با دوچرخه مرا هم متقاعد کرد دوچرخه خودم رو که یک مدل بسیار معمولی بود تبدیل به احسن بکنم نتیجه این شد merida matts 20 ، بعد هم تمرین های منظم رکاب زنی برای کسب آمادگی جهت طی مسافت های طولانی ، باور کنید دوستان لذت و رضایت خاطری که طی مکالمه 5 دقیقه ای با یک سایکل توریسم ژاپنی در مشگین شهر ( استان اردبیل ) اون هم با انگلیسی دست و پا شکسته داشتم تا به این لحظه هیچ چیزی نتونسته برام داشته باشه . اینها رو گفتم تا اونهایی که توانایی شو دارن یکبار به جای ماشین به دو چرخه برند سر کار باور کنید ارزششو دارد ☺
08:20  1393/08/04
پاسخ دادن
hm_hitcher
2

شهردار عزيز شهر اروميه جناب حضرت پور هم چنتا ايستگاه گذاشتن تو مناطق مختلف شهر ولي فعلا قابل استفاده نيستند، فك كنم از سال بعد شروع بشه اين طرح، متاسفانه خيابوناي ما كوچيكن و تعداد ماشين هم خيلي خيلي زياده، طوري كه اكثرا هر خونه دو تا ماشين هست
اميدوارم كه دوچرخه و استفادش تو جاي جاي ايران فرهنگ سازي بشه
09:11  1393/08/03
پاسخ دادن
سعید
3

فکر کنم استرالیا رو از قلم انداختید! ... اینجا همش سربالایی و سرپایینی های شدیدی داره، اما مردمش چنان با دوچرخه از همین فراز و نشیب های تند بالا - پایین میرن که من انگشت به دهن میمونم!! همه جا هم خط کشی مخصوص داره واسه دو چرخه. حتی در بزرگراه ها و اتوبان ها. یه جاهایی هم در نظر گرفتن در جای جای شهر ملبورن که دوچرخه اجاره میدن. از ساعتی 2 دلار شروع میشه ...
08:38  1393/08/02
پاسخ دادن
Mohammad Ali
0

پس اصفهان چی شد؟؟
میدونید چنتا ایستگاه دوچرخه سواری داره؟!!
00:15  1393/08/02
پاسخ دادن
مهدی
5

بابا این تهران اصلا دوچرخه نمیبره. مخصوصا شمالش. یا انقدر زور میزنی تو سربالایی تا شدیدا خسته بشی. یا انقدر سرعت میگری تو سرپایینی که میری تو دردیوار. حالت نرمال نداره
21:20  1393/08/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند
مریم دوگانه بهمن : سلام نه همون 30 تومن سود حساب کردن