چالش خودروهای یورو4

چالش خودروهای یورو4

در شرایطی که خودروسازان داخلی ملزم به تولید محصولات بر پایه استاندارد یورو4 شده‌اند، سوخت مناسب (یورو4) تنها در کلانشهرها عرضه می‌شود.
هرچند تجهیز خودروها به استاندارد یورو4، کاهش آلایندگی هوا را در پی خواهد داشت، اما مساله اینجا است که اگر سوختی غیر از یورو4 در باک این خودروها ریخته شود، موتور آنها با مشکلات فنی روبه‌رو و کاتالیست شان نیز بسیار زودتر از موعد مقرر، مستهلک خواهد شد. آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، وقتی خودرویی مجهز به استاندارد یورو4 می‌شود، برای بهینه عمل کردن آن باید فقط از سوخت یورو4 استفاده کرد، چه آنکه به‌کارگیری سوختی با استاندارد بالاتر یا پایین‌تر، سبب می‌شود موتور خودرو به اصطلاح دچار ناک (کوبش و ضربه) شده و قطعات آن خیلی زود مستهلک شود. از طرفی، کاتالیست‌های به کار رفته در خودروهای یورو4 معمولا باید تا 80 هزار کیلومتر کارآیی خود را حفظ کنند، حال آنکه در صورت استفاده از سوختی مغایر، عمر آنها نهایتا به 20 هزار کیلومتر خواهد رسید. با این شرایط، آن دسته از مالکان خودروهای یورو4 که امکان استفاده از سوخت متناسب را ندارند، پس از مدتی باید علاوه‌بر تعویض قطعات موتور، کاتالیست‌های خودروشان را نیز عوض کنند و این موضوع، هزینه‌هایی را بر دوش آنها خواهد گذاشت.  نکته مهم دیگر اینجا است که اصل دلیل استفاده از استاندارد یورو4 در خودروها، کاهش آلایندگی است، در حالی که وقتی سوخت متناسب به باک خودروهای یورو4 ریخته نشود، با توجه به مستهلک شدن کاتالیست در کوتاه‌مدت (نهایت 20 هزار کیلومتر)، عملا توفیق چندانی در کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. هرچند انتظار نمی‌رود که تولید خودروهای یورو4 متوقف شود، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به مشکلات مطرح شده، دولت باید با سرعت بیشتری جایگاه‌های سوخت کشور را به سوخت یورو4 مجهز کند. 

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , چالش , یورو4






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m.a7200
10

لطفا شهر هایی که یورو 4 عرضه میشه رو نام ببرید؟
10:55  1393/08/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : بله برای ماهم این جوری شد
عباس : کسی ازروند کارایران خودروخبرنداره ببینیم این علت برگشت روی اماده براصدورفاکتوربراچی هست؟؟ واگه برامابه التفاوت بیمه هست چرانمیشه واریزوجه کرد؟؟
مهدی صدرا : سلام مجدد ما هم همین را گفتیم . زنگ زدم نمایندگی شیراز ، گفتن احتمالا از آخر اردیبهشت . زنده باشید شهاب عزیز ممنونم
ری را سفید : سلام کسی فاکتور نشده
الناز : مابه التفاوت واریز کردید؟
محمودرضا : قاعدتا باید 2500 از سود تاخیر کم می شده. چون تفات بیمه جدید و قدیم> 2500 هست ظاهرا
محمودرضا : مبارکتون باشه. ما به التفاوت چیزی واریز کردید؟
احمد : سلام دوستان امروز فاکتور شدم تارا v4رنگ تیتانیوم تحویل ۳۰اسفند تکمیل وجه ۱۳ دی
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان امروز واسه من تفاوت ۷۸۰۰فعال شد که تماس گرفتم نمایندگی گفت چند روز صبر کن از سود تاخیر کم میکنن نیاز به واریز نیس .تحویل ۲۳ بهمن بود فوری تیتانیوم
حاج علی : من بهمن ماه یه j7 کرمان موتور ثبت نام کردم با قیمت قطعی. دیروز زنگ زدن و به دروغ گفتن بیا برای تایید شماره شاسی. من رفتم، یه اقرارنامه گذاشتن جلوم برای پذیرفتن افزایش قیمت بر اساس افزایش قیمت ارز مبنا و گمرک. میخاستن با کلک ازم امضا بگیرن. معلوم نیست با این کلک ها از چند نفر امضا گرفتن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : 10بهمن تکمیل وجه چرا هیچ خبری نیست نه پیام بیمه نه فاکتور
دنا پلاس تحویل 30 اسفند : فاکتور شد بیمه 9 میلیون 300
9بهمن : دقیقا منم این وضعیت و دارم
9بهمن : سلام داداش ماهی چقد پرداخت میکنن
ساینا 7 بهمن : فقط دعا کنین هر چه زودتر فاکتور شه تحویل بگیریم ماشین رو
207 : مرورگرکروم قسمت برگه ناشناس،جدید برین میاره کاستومر
تحویل ابان : لطفا وزارت صمت شکایت خودتونو ثبت کنید متاسفانه ب این زودی ها ماشین نمیدن.
حصین : پیش فروشی یا فوق العاده؟
مالباخته به دست سایپا : با سلام تاخیر چند ماه بود و مبلغ جریمه چقدر؟ با تشکر
مهدی : مال منم همینطور شده دقیقا ، مرسی از اطلاعت