نگاه سرد مشتریان به بازار خودرو

نگاه سرد مشتریان به بازار خودرو

بازار خودرو آخرین ماه از پاییز را در حالی طی می‌کند که به نظر می‌رسد فعالان بازار دیگر تحمل سرمای آن را ندارند. یخ‌زدگی بازار خودرو در حالی ادامه دارد که حتی اتفاقی مانند رشد ناگهانی نرخ ارز در اوایل هفته جاری نیز تاثیری در رونق آن نداشته است.
با نوسان رو به بالای نرخ ارز اگرچه فعالان بازار انتظار ورود مشتریان به بازار خودرو را می‌کشیدند، اما مشتریان نشان دادند که حتی رشد نرخ ارز نیز (به‌عنوان عاملی برای پش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده) نمی‌تواند محرکی برای ورود آنها به بازار شود، چرا که به گفته فعالان بازار معاملات با وجود نوسانات ارزی نیز با تحول چندانی همراه نبود، اما عبور مشتریان از کنار رشد نرخ ارز در هفته جاری در حالی رخ داد که در کنار این موضوع، فعالان بازار این انتظار را داشتند که پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای، رونق به بازار خودرو بازگردد. این پیش‌بینی در حالی بود كه  اما با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی‌های حاصل از آن، نتیجه‌ای که تصور می‌شد به دست نیامد. 
مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با شرایط بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر می‌رسد نتایج مذاکرات هسته‌ای و امیدی که برای رفع تحریم‌ها و رونق اقتصادی ایجاد شده است، هنوز به باور عموم نرسیده؛ زیرا آنها همچنان بازگشت به بازار را به تاخیر می‌اندازند، اما پیش‌بینی من این است که تا چند هفته آینده بازار با رونق معاملات همراه باشد. حسن فروزانمهر با اشاره به این نکته که در حال حاضر خودروسازان روش‌های متنوعی را برای فروش در نظر گرفته‌اند می‌گوید: در حال حاضر میزان مراجعه مشتریان به خودروسازان برای خرید خودرو خوب است، اما هنوز به آن سطحی که انتظار داشته‌ایم نرسیده است. 
فروزانمهر پایین آمدن قدرت خرید مشتریان را دلیلی بر عدم مراجعه مشتریان نمی‌داند و عنوان می‌کند که قیمت خودرو از اردیبهشت و خرداد امسال تا کنون به‌طور متوسط 3 درصد رشد داشته است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم این میزان افزایش قیمت قدرت خرید مشتریان را با کاهش چشمگیری همراه کرده باشد.
اما بازار خودروهای داخلی در حالی روی یک خط صاف حرکت می‌کند و معاملات در آن جریان چندانی ندارد که از بازار چینی‌ها خبر می‌رسد، این روزها خرید و فروش محصولات چشم‌بادامی‌ها با رونق بیشتری در حال انجام است. 
بر این اساس اگرچه فاصله قیمت خودروهای داخلی در بازار و کارخانه به دلیل رونق نداشتن معاملات در بازار بسیار کم شده است و حتی قیمت برخی خودروها در بازار از کارخانه نیز کمتر شده است، اما شرایط برای چینی‌ها متفاوت است و قیمت این محصولات در کارخانه و بازار فاصله یک تا دو میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. کارشناسان عقیده دارند تنوع چینی‌ها و آپشن‌هایی که در مقایسه با قیمت به مشتری عرضه می‌کنند از مهم‌ترین دلایل استقبال از خودروهای چینی است. 
اما بازار خودروهای داخلی در حالی روزهایی آرام را پشت سر می‌گذارد که مدیر فروش و بازاریابی سایپا از ورود سراتو به بازار در هفته آینده خبر می‌دهد. سراتو که تولید آن با تشدید تحریم‌ها علیه ایران با تاخیر زیادی همراه شد، روز گذشته نخستین پلاک‌ خود را از پلیس تحویل گرفت تا به زودی وارد بازار شود. برنامه سایپا برای تولید این خودرو در سال جاری 4 هزار دستگاه است. این خودرو که در دو مدل دنده‌ دستی و اتومات وارد بازار خواهد شد به ترتیب قیمتی برابر با 69 میلیون و 900 هزار تومان و 89 میلیون و 900 هزار تومان دارد. به عقیده کارشناسان ورود خودروهای جدید به بازار می‌تواند محرکی برای خرید باشد، اما با توجه به قیمت بالای خودروهای جدید، باید منتظر ماند و دید محصولات جدید خودروسازان می‌توانند تحرک لازم را در بازار ایجاد کنند یا خیر. 

 افت‌خیز داخلی‌ها

اما آن‌طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، معاملات در هفته جاری به قدری کمرنگ بوده است که قیمت برخی خودروها روندی نزولی داشته است. بر این اساس پژو 206 تیپ 5 که در هفته‌های گذشته شاهد قیمت 38 میلیون و 300 هزار تومانی آن هم بودیم، طی این هفته با کاهش قیمتی 100 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته به 37 میلیون و 100 هزار تومان رسید. مدل صندوقدار این خانواده نیز با کاهش قیمتی مشابه در بازار با قیمت 37 میلیون و 700 هزار تومان قابل معامله است.  اما تندر 90 که این روزها تولید آن در کارخانه با کاهش چشم‌گیری در حال ادامه است، با وجود کمیاب بودن در بازار این هفته تغییر قیمت چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد این خودرو به سقف قیمت خود رسیده است و قیمت آن بیش از این افزایش نخواهد یافت. بر این اساس قیمت مدل E2 این فرانسوی محبوب در بازار هم‌اکنون روی 43‌میلیون تومان قرار دارد. مدل دنده اتومات این خودرو هم که در ایران‌خودرو تولید می‌شود، در بازار این هفته 500 هزار تومان رشد قیمت داشته است تا به این ترتیب رقم 55 میلیون تومان را برای خود به ثبت برساند. آن‌طور که شنیده می‌شود، طی مذاکراتی که در جریان برگزاری دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو میان خودروسازان و نمایندگان رنو انجام شده است، توافقی ضمنی برای تولید بیش از 60 هزار دستگاه تندر 90 در روز انجام شده است، اما با این وجود باید منتظر ماند و دید با توجه به اینکه نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران هنوز نهایی نشده است، چنین اتفاقی در خطوط تولید خودروسازان رخ خواهد داد؟ 
اما دیگر فرانسوی بازار پژو 405 بنزینی است که در مدل دو ایربگ خود، قیمتی برابر با 29 میلیون و 700 هزار تومان دارد. 
405 دوگانه‌سوز نیز هم‌‌اکنون در بازار قیمتی برابر با 31 میلیون و 700 هزار تومان دارد. 
پارس سال با دوایربگ هم خودرویی است که از هفته گذشته تا کنون 500 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است تا در این هفته به قیمت 37 میلیون و 300 هزار تومان برسد. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز 39 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. 
اما نگاهی به قیمت‌ها در خانواده سمند نیز نشان‌دهنده این است که سمند ال.ایکس دو ایربگ نسبت به هفته گذشته تفاوت قیمتی را تجربه نکرده است و همچنان روی 29 میلیون و 700 هزار تومان باقی مانده است. مدل تک ایربگ این خودرو نیز 28 میلیون تومان قیمت دارد که خبر از ثبات قیمت آن دارد. رانا اما به‌عنوان عضو جدید خانواده سمند در بازار این هفته رشد قیمتی 200 هزار تومانی داشته است و هم‌اکنون روی 32 میلیون و 700 هزار تومان قرار دارد.
سوزوکی گراند ویتارا نیز که مدتی است تولید آن در ایران‌خودرو از سر گرفته شده است، در کلاس 8 خود قیمتی برابر با 140 میلیون تومان دارد و در کلاس 5 نیز با قیمت 135 میلیون تومان قابل معامله است. 
نگاهی به خانواده پراید نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها در مورد محصولات این خانواده نیز بدون تغییر بوده است. به این ترتیب پراید 111 که می‌توان گفت در بازار طرفداران زیادی دارد مانند هفته گذشته روی 20 میلیون و 700 هزار تومان باقی مانده است. مدل‌های 131 و 132 نیز به ترتیب 19 میلیون و 900 هزار تومان و 19 میلیون و 700 هزار تومان است. 
تیبا که هم اکنون در دو مدل عرضه می‌شود، در مدل صندوقدار خود روی 24 میلیون تومان ثبات قیمت داشته است و در مدل هاچ‌بک خود که با نام تیبا دو شناخته می‌شود در بازار قیمتی برابر با 27 میلیون و 500 هزار تومان دارد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بازار , افت و خیز , یخ زدگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

احسان
4

سردی بازار به علت قدرت خرید بسیار کم عامه مردم و بی توجهی خودروسازان به مردم و خودخواهی انها برای به جیب زدن سود بیشتر اقازاده هاست
به نقل و قول اون دوستمون مگه خون اون عرب ها از ما رنگین تره که مردم اونها باید بنز و بی ام و و ماشین های روز دنیا سوار بشن اونوقت مردم بیچاره ما باید با پراید تو جاده ها جونشونو از دست بدن
18:03  1393/09/14
گزارش
پاسخ دادن
میثم
1

من نظرات دوستان رو میخونم تعجب میکنم! از اینکه چرا من به هر شهری رفتم مخصوصا تهران که از هر 20 خودرو حداقل 10 عدد آن ها بالای 100 میلیون و هیوندا و کیا است,میگن اون ها اقلیت هستند..چیزی که بنده دیدم.اینه که ما اقلیت هستیم!
23:19  1393/09/13
گزارش
پاسخ دادن
سعید
6

بازار خودرو در ایران هیچگاه پر رونق نخواهد بود و روز به روز افت می کند.
و تنها راه چاره آن هم این است که بازار خودرو خصوصی سازی شده و
احتکار دولت و هزینه های سرسام آور گمرک از آن پاک شود.
بدین صورت کشور ما هم مثل کشورهای دیگه در زمینه خودرو پیشرفت خواهد کرد. همانطور که با خصوصی کردن پوشاک و صنعت های دیگر پیشرفت کرده است.
12:32  1393/09/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : نه داداش سرامیک از مد افتاده گرانیت کردم من
علی : سلام من شاهین gl هفته چهارم شهریور قرار بود دعوتنامه بیاد برا تکمیل وجه نیومده
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : اگه از شما را دارن با تاخیر میدن از من چی؟! زمستونو باید با موتور برم اینور اونور ، یخ میزنم
میلاد : سلام دوستانی که سهند داشتن چطور ماشینه خوبه یا نه ؟ پراید دارم میخوام عوضش کنم یه ماشین صفر بخرم بین سایناs و سهند موندم کدومو بخرم؟
شاهین جی : احمد خان. چی مگی سریع تبدیل بزنید. مگه دزدی کردیم یا پول مونو از آب گرفتیم. نمیزنیییم. آقا. بزار تا یک سال دیگه باشه. هم سود میگیرم هم ماشین. دهنشونو سرویس میکنم. بی همه کسا و. نزنید. تبدیل نزنید. این حرف آخر منه. اگر ماشین دیگه مخاستم همون اول پول قرض نمی کردم. دیگه. حالا هم. چون زرنگ بازیه. من. تا آخرش هستم جز ماشین جی. ماشین دیگه نمخام
سرباز : فروش فوری 17آذر بودمg یکم تبدیل زدم gl نهم فاکتور شد دهم زد سخا منقضی شده که نشده بود اصلاح کردم دوازدهم که امروز باشه پلاک شد و پیام انتخاب تحویل حضوری اومد حالا نمی‌دونم کی میرسه نمایندگی
شاهین جی ال : ۲۱ خرداد تبدیل و تکمیل وجه کردم و خبری نیست
رضا پلاس شهریور : سلام مال ما هم شهریور بوده.هنوز تکمیل وجه برام نیومده.تماس گرفتم گفتن منتظر باش. با این اوصاف سال آینده اگه سایپا ،شاهین پلاس رو توقف تولید نکنه گیرمون میاد.یا شاید هم معجزه زمینی
احمد : سلام شاهین سی وی تی اسفند 403 / واریز اول 9 مهر 402 تکمیل وجه 8 مرداد 404 تبدیل به جی ال 27 شهریور فاکتور 29 شهریور روز پنجشنبه 10 مهر دوباره برگشته به مرحله صدور دعوت نامه علت رو کسی از دوستان ا طلاع داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : انشالله که اخر هفته تحویل مرداد ماهی ها که پلاک شدن برسه دستشون
مسعود : واقعا که قیمتت دقیق بود
امیر : فاکتور فوق العاده های اسفند شروع شده اینا تموم بشن نوبت ما میشه
پذیرش 24 بهمن : تا وقتی تعهدات فروش فوق العاده تمام نشه پیش فروش ها فاکتور نمیشن
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان پیامک اسقاط برای کسی که 15 شهریور برنده 207 شده واریز اول ریخته تحویل آذر ماه امرو پیامک اسقاط آمده تاریخ 23 مهر مهلت دادن تاریخ خودرو تحویل اسقاط دهند اطلاع رسانی کنید
5 مرداد : من 5 مرداد تکمیل وجه کردم جریمه تاخیر تحویل چه گونه محاسبه میشه ماهی تقریبا مبلغ چقدره میشه نزدیک 440 میلیون دادم
207 پانا 31 مرداد : به چند مورد بستگی داره.به فاصله و راننده حمل خودرو.بعضی از راننده ها نمیارن ماشین ها زود
پلاس 6دنده شهریورماه : دوستان جریان این عوارض ازادراهی درپلاک جدید چیست
کوییک آر اس : کوییک GX-L تکمیل وجه 21 خرداد هنوز فاکتور نشده
بی پلاک : همش تقصیر سایپا بوده که گذاشته تو سایت خب زودتر همون اکستند رو میزاشتی ما رو الاف میکنی برای چی؟؟ما که علم غیب نداریم لااقل بزار تغییر بدیم بهexتا ماشین بیفته زیر پامون یه لقمه نونی در بیاریم