تيراژ توليد خودروسازان در شرايطي از ابتداي امسال با رشد همراه شد كه كاهش قدرت خريد مشتريان در مقايسه با قيمت خودروهاي داخلي، يكي از چالشهاي پيش روي خودروسازان بهشمار ميرود. بر اين اساس هرچند خودروسازان كاهش توان خريد مشتريان را به عنوان واقعيت اين روزهاي بازار ميپذيرند، اما از سويي به اين نكته نيز اشاره ميكنند كه تيراژ کنونی توليد، بازار را فعلا پوشش میدهد. در واقع خودروسازان به اين نكته اشاره دارند كه در شرايط فعلي، تيراژ روزانه آنها و مشتريان بالفعل بازار با يكديگر همپوشاني دارند و به همين دليل جريان فروش آنها بهصورت عادي پیش میرود. به گفته يك منبع آگاه ميزان فروش گروه خودروسازي ايرانخودرو در آبان ماه گذشته، نسبت به ماه قبل از آن رشدي 10 درصدي داشته است. این منبع آگاه با اشاره به اينكه ايرانخودرو در آبان ماه تعداد 4 هزار دستگاه خودرو بيشتر از مهرماه سال گذشته به مشتريان تحويل داده است ميگويد: بازار در حال حاضر شرايطي طبیعی دارد؛ به طوری که عرضه و فروش بر اساس جرياني عادی ادامه دارد. وی همچنین عنوان میکند که برخلاف سال گذشته عادي بودن جريان فروش ممکن است باعث اين تصور شده باشد كه بازار در شرايط خوبي قرار ندارد. رشد آمار فروش در ايرانخودرو در حالي است كه شرکت رقیب نیز از کاهش انصرافیها خبر میدهد. به اين ترتيب سايپا كه تا چند ماه قبل با چالش مشتريان انصرافي روبهرو بود، حالا به گفته مدير فروش و بازاريابي اين شركت، مشكلي در اين زمينه ندارد. خودروسازان در نهايت عقيده دارند كاهش قدرت خريد مردم در تيراژ فعلي توليد (با وجود رشدي كه داشته است) تاثیری نخواهد داشت، اما با رسيدن توليد خودروسازان به مرز يك ميليون دستگاه، كمبود مشتري و پايين بودن قدرت خريد مشتريان بيش از پيش خودنمايي خواهد كرد.