خودروسازان ایرانی از چشم‌بادامی‌ها عقب ماندند!

خودروسازان ایرانی از چشم‌بادامی‌ها عقب ماندند

 

با تغییر ذائقه برخی از مصرف‌کنندگان ایرانی برای خرید خودروی شاسی بلند ارزان قیمت، دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور 80 درصد بازار خودروهای شاسی‌ بلند را در اختیار گرفته‌اند و در مقابل سهم غولهای خودروسازی ایران از این بازار کم است. تسخیر بازار خودروهای سواری شاسی بلند در ایران از سوی چشم بادامی‌ها در حالی است که در سال‌های اخیر استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از این خودروها افزایش یافته است. به نظر می‌رسد خودروسازان چینی زودتر و بهتر از خودروسازان بزرگ داخلی این تغییر ذائقه بخشی از مصرف‌کنندگان ایرانی را متوجه شده‌اند و از طریق شرکای ایرانی خود (مدیران خودرو و کرمان خودرو) دو خودروی شاسی بلند (X60 و X33) را در سال‌های اخیر روانه بازار ایران کرده و معادل 80.3 درصد سهم بازار این کلاس خودرو در کشور را از آن خود کرده‌اند. وجه تمایز دو خودروی شاسی بلند چینی عرضه شده در بازار ایران، پایین بودن قیمت این محصولات در مقایسه با نمونه‌های وارداتی دیگر است به‌گونه‌ای که قیمت خودروهای شاسی بلند چینی حدودا 30 درصد ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروی شاسی بلند غیرچینی عرضه شده در بازار ایران است. به عنوان مثال دو خودروی ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 به قیمت حدود 63 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسند در حالیکه قیمت شاسی بلند رنو داستر نیز حدود 90 میلیون تومان است. قیمت باقی خودروهای شاسی بلند موجود در ایران نیز بیش از صد میلیون تومان است. همین تفاوت قیمت باعث شده که بخشی از مصرف‌کنندگان ایرانی که تمایل به سواری با خودروهای شاسی بلند را دارند اما به هر دلیلی نمی‌توانند و نمی‌خواهند از نمونه‌های گران‌تر استفاده کنند به نمونه‌های چینی این خودروها روی بیاورند. نمونه‌های چینی که البته در حوزه کیفیت عملکرد قابل قبولی ندارند و رتبه‌های پایین جدول رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در کشور را به اختصاص داده‌اند با این حال به دلیل قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروهای شاسی بلند موجود در ایران توانسته‌اند جای پای خود را در این بازار محکم کنند. در این شرایط این سوال وجود دارد که آیا دو غول خودروسازی کشور که ادعای پیشرو بودن در بازار خودروی ایران را دارند در سال‌های گذشته نمی‌توانستند با پیش‌بینی تغییر ذائقه برخی از مصرف‌کنندگان ایرانی، به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند ارزان قیمت پرداخته و این بازار مهم و رو به رشد را به رقبای چشم بادامی واگذار نکنند؟ نکته مهمتر و اساسی‌تر این است که چرا چینی‌ها توانستند این کار را بکنند و 80 درصد بازار خودروهای شاسی بلند ایران را به خود اختصاص دهند اما غول‌های خودروسازی کشور نتوانستند. چه کسی می‌تواند و باید به این پرسش پاسخ دهد؟


منبع

ایسنا

برچسب : خودروسازان داخلی , خودروسازان خارجی , خودروی چینی , شاسی بلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

reza-4wd
9

منظورت از غول‌های خودروسازی کشور شرکت سایپا و ایران خودرو هست شما به اینا میگی غول؟ خواهشا ماهیت غول رو زیر سوال نبرید
اگه اینا غول هستند پس شرکت های تویوتا- شوورلت- فورد و هامر... چه آشغالی هستن؟

ببخشید ولی سوالی که مطرح کردید خیلی بی ربط هست چون این غول هایی که شما میگین در حد این نیستند که با چینی ها قابل مقایسه باشند.
13:06  1393/10/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر
2

چرا محصولات سی سال پیش داخلی را بخریم!!؟مردم از مسولین کشور
پیشروتر و اگاه تر هستند و نمیخواهند کمک به تولید محصولات منسوخ
کنند.اگر چه خودروهای چینی هم دارای نواقصی هستند ولی به روزتر
هستند و دارای قیمت خوبی هم هستند.
12:33  1393/10/15
گزارش
پاسخ دادن
مجید
4

وقتی برای دنا 48 میلیون قیمت در نظر داشتن در صورت تولید شاسی بلند به دست خودرو سازان داخلی (که حتما نمونه چینی خواهد بود) کمتر از 60 تا 70 میلیون قیمت گذاری نخواهند کرد که فرقی برای مصرف کنند نخواهد داشت
08:56  1393/10/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : دوستان من هر روز زنگ میزدم دو روزه دارن میگن داره تولید شاهین جی شروع شده و در حال تولید هستیم نمیدونم حقیقت داره یا نه 14 آذر تکمیل وجه کردم
وحید ۲۱ اسفند : سلام دوستان ماشینتون تو نمایندگی ارزون نفروشید نمایندگی خودش ۱۳۴۰ داره میفروشه درحالی که از منو شما میخواد بخره امروز قیمت گرفتم ۱۲۴۰قیمت دادن
حسینی : وحید آقای عزیز ممنون وقت گذاشتی و کامل جواب دادی، خیالم و راحت کردی. خدا خیرت بده . پس من gps نمیزارم همون قاب سوییچ و میگیرم و خیالم راحت شد. سپاس بیکران
مهدی : اصلا ماشین بیرون نمیدن.
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا گوه خورد
شاهی : لطفا هرکی تاریخ آخرین فاکتورو جی ال تبدیل زده میدونه اعلام کنه
شاهی : لطفا هرکی تاریخ آخرین فاکتورو جی ال تبدیل زده میدونه اعلام کنه
شاهین زمستان : منم ۱۸ اردیبهشت تبديل زدم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : سلام دوستان من 4خرداد ساینا تکمیل وجه کردم 7تیر فاکتور شد 10تیر پلاک آنلاین
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : مزکز فروش سایپا برای شکایت تماس بگیریند ارسال نمیشه شماره
محمد : کوییک تا 1اردیبهشت فاکتور شده ولی ساینا هنوز بهمن و اسفند مونده از قدیم هم گفتن تا بچه گریه نکنه مادرش شیرش نمیده اعتراض خودتون ثبت کنید تا شاید اوضاع بهتر شد
کوییک rs : سلام تحویل هفته چهارم اردیبهشت دیروز فاکتور شد امروز پلاک تکمیل وجه 31 فروردین
حامد : 18 خرداد پانا فولادی سفید طرح مادران هنوز فاکتور نشده تا الان
ساراx55 : سلام من موعد تحویلم21 تیر بوده ولی از12 خرداد که فاکتور وبیمه شده هیچ خبری نیست کسی هست که کم کم کنه اطلاع رسانی کنه ممنوم میشم
پانا مادران : 18 خردادیا اگه کسی فاکتور شده اعلام کنه
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : 021-44906841-9 مرکز فروش سایپا برای شکایت تماس بگیریند
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : 021-44906841-9 مرکز فروش سایپا زنگ بزنین واسه اعتراض
Dena 6 Dande : تحویل مهر 😅 دیگه چقدر قیمت جدید یعنی بازم افزایش قیمت میخوره هر ماه؟