قطعه‌سازان به‌دنبال چه هستند؟

قطعه‌سازان به‌دنبال چه هستند؟

همیشه این سوال برای مشتریان خودروهای داخلی مطرح بوده که در بی‌کیفیتی برخی از خودروها قطعه‌سازان مقصرند یا خودروسازان. در این زمینه شاید خودروسازان و قطعه‌سازان با اظهار نظرهای مختلف باعث گمراهی مشتریان شدند؛ چراکه هر یک تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازد. به‌عنوان مثال خودروسازان استفاده از قطعات بی‌کیفیت قطعه‌سازان را عاملی در این مورد می‌خوانند حال آنکه قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که قطعات بنابه درخواست خودروسازان و با توجه به کیفیت مورد تقاضای  آنها تولید می‌شود. در این بین هر چند به‌نظر می‌رسد که مجموعه عوامل تولید خودرو در ایران یعنی خودروساز و قطعه‌ساز در ارائه محصولات بی‌کیفیت دست دارند، اما اظهارات دیروز رئیس انجمن قطعه‌سازان بیانگر آن است که خودروسازان بدهی زیادی از بابت کیفیت به مشتریان داخلی دارند. محمدباقر رجال که روز گذشته در نشستی خبری شرکت داشته حتی ورود قطعات بی‌کیفیت به خطوط تولیدی خودروسازان را وارداتی و قطعه‌سازان را از این حیث بی‌تقصیر خوانده است. وی در این زمینه تاکید کرده که  «متاسفانه هم‌اکنون قطعاتی روی خودروهای داخلی نصب می‌شود که مردم ‌آنها را به‌عنوان قطعه ایرانی می‌شناسند، اما این قطعات ایرانی و قابل دفاع نیست این در حالی است که عامل شکل‌گیری این وضعیت عملکرد برخی مسوولان خودروسازی در سال‌های گذشته بوده است». وی همچنین از برنامه انجمن قطعه‌سازان  برای احیای صنعت خودروی کشور خبر داده است. از اظهارات رجال که تماما خودروسازان را عامل تولید خودروهای بی‌کیفیت و عقب ماندگی قطعه‌سازان خوانده، می‌توان اینگونه برداشت کرد که قطعه‌سازان طی دو دهه گذشته قربانیانی بیش نبودند که از سوی خودروسازان مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، اما با تمام ظلمی که به قطعه‌سازان طی این سال‌ها شده آیا این انجمن رویکرد تازه‌ای در این صنعت در پیش خواهد گرفت؟ آنچه از اظهارات رجال بر می‌آید ظاهرا قطعه‌سازان تنها در پی اصلاح قراردادهای خود با خودروسازان هستند حال آنکه تصور می‌شد مسوولان این انجمن با توجه به عملکرد خودروسازان رویکرد تازه‌ای در قطعه‌سازی در پیش بگیرند. به‌عنوان مثال فعال کردن مراکز R&D و یا نوسازی تجهیزات تولید با هدف صادرات محصول، شاید توقعی است که پس از اظهار دلگیری از خودروسازان انتظار می‌رفت حال آنکه ظاهرا قطعه‌سازان تنها به‌دنبال اصطلاح قراردادهای خود با خودروسازان هستند. جای دوری نمی‌رویم و تنها اشاره‌ای داریم به میزان صادرات قطعه از کشور همسایه یعنی ترکیه. در سال گذشته صادرات قطعه از ترکیه  به مرز 10 میلیارد دلار رسید.


منبع

دنیای اقتصاد
 

برچسب : خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اردیبهشت : سلام شما فروش فوری بودید یا پیش فروش چه تاریخی تشکر
تارا اتومات 30 روزه : تعزیرات ثبت شکایت میکنید در بارگزاری مدارک حکم تعزیرات مبنی بر گران فروش و فاکتور فروش رو بارگزاری کنید
ایگل کرمان : سلام دوستان تاریخ 25 تیر فاکتور شدم تا الان یک ماه گذشته ماشین تحویل ندادن کسی اطلاع داره چقدر طول میکشه تا تحویل بدن؟
مهدی 25 اسفند : شوخی کردن من 25 اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم
شاهین پلاس تکمیل وجه 2 اردیبهشت : با تکمیل خودروهای کف و فروش خودروهای تکمیل شده ، بستر پرداخت به زنجیره تامین و جبران کاهش تیراژ تولید، در ماه های پیش رو فراهم می شود تعطیلات تابستانه سایپا، فرصتی راهبردی برای نوسازی خطوط و ارتقای کیفیت محصولات فراهم کرده است. این وقفه چندروزه، علاوه بر استراحت نیروی کار، به تکمیل خودروهای کف، انجام تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات جدید اختصاص یافته است. سایپا با این برنامه ریزی سالانه، ضمن جبران بخشی از وقفه های تولید ناشی از عوامل غیرمترقبه، شرایط را برای آغاز نیمه دوم سال با حداکثر ظرفیت مهیا می کند و تحویل خودروها به مشتریان را با سرعت بیشتری پیش می‌برد. علاوه بر این، با تکمیل هرچه بیشتر خودروهای کف و فروش آن ها، نقدینگی کافی برای پرداخت مطالبات زنجیره تامین این خودروسازی نیز فراهم می شود. فرصتی طلایی برای تعمیرات و نوسازی خطوط سیدرضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به شروع تعطیلات تابستانی این گروه، در گفت وگو با خبرنگار «دنیای خودرو» بیان داشت: «تعطیلات تابستانی در گروه خودروسازی سایپا یک رویه ثابت و برنامه ریزی شده است که هرساله در ا
خانم افشار : ببخشید واریزی اولیه تون کدوم ماه بود؟
ناصر : منم تبدیل به کوییک 19 تیر زدم 21 تیر هم سخا فرستادم هنوز خبری نیست
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالح : من31مردادم برام21خرداد دعوت نامه تکمیل وجه اومد دقیق چهل روز قبلش
حامد : دی ماه منتظر نحویل ماشینت باش
جمشیدی : دوستان برای من 5 روزه داره روی صدور اسناد میچرخه البته برای من سورن چقد طول میکشه دستن برسه
مهدی : تقریبا چهل روز قبل موعدتحویل
جمشیدی : سلام دوست عزیز برای من تقریبا 5 روز داره روی صدور اسناد میچرخه کی میرسه دستم
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : چند روز پیش بعضی ها پیام دادن اونا هم حمل با قطار بودن
اس : کوییک اس خالی رو میگم نه آر اس
اطلس دی : سید رضا حسینی مدیر ارتباطات سایبا جنگ دوازده روزه رو بهانه نکن شما قبل از جنگ به تعهدات عمل نکردید از حلقومت میکشم بیرون حروم خورا
الیاس بلوچ : کویک S تکمیل وجه 2 مرداد دیروز فاکتور شدم
کوییک آر اس : دوست عزیز مشخص نمی کنه گاهی اوقات با یک ماه تاخیر و گاهی اوقات با سه چهار ماه تاخیر