مبدل کاتالیستی چقدر عمر می‌کند؟

مبدل کاتالیستی چقدر عمر می‌کند؟

حتماً خوب می‌دانید که هر خودرویی به یک قطعه "سبز" مجهز است که بسیار اهمیت دارد. این قطعه بسیار مهم مبدل کاتالیستی نام دارد و یک محفظه فلزی است که مواد آلاینده تولید شده توسط موتور را پیش از این که وارد هوای آزاد بشوند، حذف می‌کند. ولی یک مبدل کاتالیستی چه مدتی کار می‌کند و چه هنگام باید اقدام به تعویض آن کرد؟ واقعیت این است که در اکثر خودروهای مدرن و امروزی، مبدل کاتالیستی باید به اندازه خود خودرو کار بکند (البته اگر عمر متوسط یک خودرو را در حدود 100,000 مایل یا 160,934 کیلومتر در نظر بگیریم). بهتر است بدانید در ساخت این قطعه از خودرو از فلزات کمیاب و گران‌قیمتی نظیر طلا، پالادیوم یا رادیوم استفاده می‌شود. این فلزات به عنوان کاتالیزورهایی برای یک واکنش شیمیایی عمل می‌کنند که اکسیدهای آلاینده نیتروژن، بنزین نسوخته و منو اکسید کربن را به نیتروژن رقیق، دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌کند.

مبدل کاتالیستی چقدر عمر می‌کند؟

البته چنانچه ضربه شدیدی به مبدل کاتالیستی وارد شود، ممکن است آسیب ببیند. در این صورت علاوه بر این که کارش را خوب انجام نخواهد داد، بلکه ممکن است عملکرد موتور را نیز پایین بیاورد. از طرفی، موتوری که دچار روغن سوزی است نیز می‌تواند مبدل کاتالیستی را زودتر از این که عمرش طبیعی‌اش به پایان برسد، فرسوده کند. علاوه بر این، بعضی از مواد افزودنی به سوخت نیز می‌توانند در فرسوده کردن مبدل کاتالیستی نقش داشته باشند. گاهی اوقات، ممکن است مالک خودرو بوی بدی را استشمام کند که از موتور یا اگزوز سرچشمه می‌گیرد. در این مواقع،  مکانیک‌های ناشی بلافاصله تقصیر را بر گردن مبدل کاتالیستی می‌اندازند ولی این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که برای پیدا کردن آن‌ها بهتر است به یک مکانیک خبره مراجعه کنید. البته یک مورد دیگر نیز ممکن است پیش بیاد که به خریدن یک مبدل کاتالیستی جدید احتیاج پیدا کنید و آن هم در صورتی است که این مبدل دزدیده شود.

مبدل کاتالیستی چقدر عمر می‌کند؟ مبدل کاتالیستی چقدر عمر می‌کند؟

بله، گاهی سارقان به خاطر فلزات گرانبهایی که درون این مبدل‌ها وجود دارد، به دزدیدن آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند. خودروها از هر نوع و مدلی باشند ممکن است سارقان را وسوسه کنند ولی خودروهای شاسی‌بلند یا پیک‌آپ هایی که ارتفاع زیادی دارند، لقمه‌های چرب‌تری به شمار می‌روند. سارق می‌تواند به راحتی زیر آن برود و با استفاده از یک اره آهن‌بر یا آچار مبدل کاتالیستی را باز کند. البته یک خبر نسبتاً خوب هم وجود دارد: مبدل‌های کاتالیستی هیچ قطعه جداشدنی ندارند و در مدت عمرشان به تعمیر و نگهداری نیز احتیاج پیدا نمی‌کنند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : مبدل کاتالیستی , کاتالیزور , طلا , پالادیوم , رادیوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حامد
7

بعضی وقتا خود اگزوز ساز یا مکانیک میدزده بعدا که میری معاینه فنی تازه میفهمی
برای داداشم که اینطوری شد برای سمند فکر کنم 200 تومن پولش بود
16:37  1393/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : خدا لعنتشون کنهمن ی ساینا تحویل اردیبهشت داشتم هنوز فاکتور نشده وای ب حال شاهینا
تارادستی‌سفید : تحویل‌چه‌ماهی‌هستید؟
ایکس 5 آبان : اراک هستم
Mx5 : ثبت نام آذرماه ۱۴۰۳
Mx5 : ثبت نام آذرماه ۱۴۰۳
Mx5 : آقای آذر X5 ثبت نام آذر ماه۱۴۰۳
عارف هریونوی : چه ربطی داره ، چه طرز برخورده ، من اگه ماشین بگیرم جای تورو که تنگ نمیکنه ، یعنی هنوزم ارزش آدمو به پول و خونه و ماشین میدونین؟ در ضمن پول داشتن یا نداشتن من به کسی ربطی نداره هرکسی حق داره آرزو داشته باشه پراید بانون حلال از بنز حروم موندگار تره
آذر X5 : سلام ثبت نام کدوم ماهید؟
باقر نژاد : بیا برو بابا تو اگه پول داشتی طرح تبدیلی نمیرفتی
عارف هریوندی : دوستان طرح تبدیلی کرمان موتور چطوره؟ من میتونم دوتاپراید بدم یک ایکس ۵ بنویسم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یوسف : سلام اقا وحید حواله دنا چنده؟؟ مثلا پیش فروش باشه تحویل تیر مرداد
حاجد : چ برجی تکمیل وجه کردی؟
آریزو 8 مجید : آقا فرهاد شام چرا دیر خوردی
توحید اورمیه : بشین تا خبرت بدم
سعید : یه چیز جالب از دیون کرمان خودرو پیدا کردم که کلاهبرداری مدیران خودرو رو ثابت میکنه مشتری محترم به شماره قرارداد و شماره درخواست با سلام و احترام جهت ارائه چک مابه التفاوت مبلغ خودرو به شرح ذیل و تکمیل فرآیند خرید به نمایندگی ثبت نام مراجعه فرمائید. مابه التفاوت بیمه و شماره گذاری : 27,817,384 ریال افزایش بند ج ماده 69 : 82,589,827 ریال افزایش عوارض گمرکی و حقوق ورودی : 459,592,789 ریال جمع مبلغ قابل دریافت : 570,000,000 ریال با تشکر سازمان فروش شرکت خودروسازان بم
احسان : سلام یعنی امروز هیچکس فاکتور نشده
دنا 6 دنده : سلام دوستان برای کسی این سیاست تغییر رنگ تو کاستومر اومده؟
میرمحمد : نیست مگه اینکه خودت روش ببندی
میرمحمد : هیچی فقط چراغ عقباش فرق دارن
ساینا دوگانه : استاد سایپا و همه شرکتها الان یکساله دیگه تکمیل وجه های بدون سخا رو فاکتور نمیکنن چون خودروهای فاکتور شده ی منتظر پلاک جمع میشد پارکینگ الان دیگه باید سخاتون تایید بشه تا فاکتور و سپس پلاک کنن