میل گاردان (Drive Shaft)

میل گاردان (Drive Shaft)

1carدر خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد. اما میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست. این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود. وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود. دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست. 

میل گاردان (Drive Shaft)

اتصال کشویی میل گاردان

میل گاردان (Drive Shaft)

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

میل گاردان (Drive Shaft)


منابع

Wikipedia

برچسب : گاردان , دیفرانسیل , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

امیر علا
2

علت اصلی تو خالی بودن مقاومت بیشتر در برابر تنش پیچشی و وزن کمتر باعث دو حسن داره یکی نیروی وزن باعث تنش خمشی بیشتر میشه و هم نیروی موتور هرز میره اینرسی زیاد شفت.... از چند جهت باعث چابکی خودرو و مقاوم شدن میشه و همینطور که گفتند ارتعاش جسم سنگین کل ماشین رو داغون میکنه ولی بالانس نبودن میله توخالی ارتعاشات ش خیلی کمتر خواهد بود
19:17  1397/07/28
پاسخ دادن
مهدی
0

میل گاردان چرا تو خالی است
19:48  1395/12/12
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

چون لوله در برابر تاب برداشتن و خمیده شدن مقاومت بیشتری نسبت به میله دارد
21:41  1395/12/12

تباشری
0

۱ سبک باشد
۲ اگه توپر باشه باعث لرزش شدید همانند زلزله ۷ ریشتری میشه
۳ معلومه بچه درس خون نبوده ای.
22:23  1395/12/12

صاحب
2

ممنون اگر میشه برای مثال از تصاویر متحرک هم استفاده کنید بهتره
14:36  1395/07/09
پاسخ دادن
نیما
9

والا ما که از استادای فنی حرفه ای هیچی یاد نگرفتیم. بازم درود به غیرت این سایت. واقعاً هدفتون از این همه اطلاعات چیه!!!!! سودم داره براتون یا فی سبیل خداس؟
16:04  1392/06/11
پاسخ دادن
شاهرخ
5

عکسها به این قشنگی ولی چرا توضیحات اینقدر کم!
تا داریم مطلب رو با لذت دنبال میکنیم یکدفعه تمام میشه
16:15  1392/06/05
پاسخ دادن
آرش
8

برای این میل گاردان رو توپور نمیسازند چون مقاومت لوله توخالی در برابر پیچش و خمش بیشتر از همان لوله از نوع توپر می باشد لطفا دلیل علمیشو ذکر کنید نه دلیل عامیانه که اصلا واقعیت ندارد!!!!
10:49  1392/01/23
پاسخ دادن
هادی
1

خوب درسته ولی همین حرف شما هم که تنها عامل نیست چند تا عامل داره یکی از این ها همین است که شما می گویید و بنا نیست که فقط یک عامل داشته باشد
15:19  1392/11/18

بابک
1

آرش خان سلام
رشته من مکانیک هست و حدود 28 سال هم سابقه کار دارم باید بگم توضیح شما کاملا درسته و لوله توخالی در واقع سازه ای (Structure) هست که دارای اجزاء بینهایت هست و مقاومت جانبی بالایی داره اما شرط لازم هست و کافی نیست . گذشته از مسئله مقاومت خود گاردان مهندسین و طراحان صنعت خودرو دائما درحال بررسی و تحقیق برای سبکتر کردن محصولات خودشان با حفظ یا افزایش دوام و استحکام هستند بنابراین سبکسازی گاردان ابتدا بمنظور کاهش وزن کلی خودرو و سپس کم کردن فشار روی چهارشاخها و اتصالات و همینطور کاهش Vibration بوجود آمده دراثر ضربه و تنش روی جرم گردان کاملا علمی و واقعی است و مقوله ای نیست که عامیانه و غیر واقعی باشه .
12:49  1395/09/25

بابک
0

با درود و آرزوی پیروزی روز افزونتان
باید بگم سایت شما بسیار ارزنده و آموزنده است ودر هم آوری با دیگر سایتهای دانش خودرو همیشه دارای بخشهای پرمایه تر و بروزتری بوده .
تندرست و پرتوان باشید.
13:00  1395/09/25

کاربر: armor
5

مطلب خیلی خوبی بود یه دنیا ممنون
00:05  1392/01/20
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون و خسته نباشید
13:44  1392/01/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟