کیا اسپورتیج 2013 ظاهری بسیار جذاب دارد و لیست طویلی از امکانات استاندارد و گزینه های سفارشی را در خود جای داده است. در کنار تمام نکات مثبتی که در این مدل دیده می شود، چند نکته منفی هم خودنمایی می کند. بسیاری از خریداران، کیا اسپورتیج 2013 را خودرویی با کیفیت و سواری خشک می دانند. خودروی کره ای در طراحی داخلی چندان خوب عمل نکرده است و در مقایسه با دیگر رقبای این کلاس خودرو، فضای بار و داخلی کمی را در نظر گرفته است. البته این مدل در دنیا به دلیل قیمت فروش پایین، خریداران بسیاری را به دنبال خود کشیده است. اسپورتیج جدید را شرکت اطلس خودرو به ایران وارد می کند. قیمت این خودرو در بازار داخلی حدوداً 150 میلیون تومان است.
کیا اسپورتیج یک کراس اوور جمع و جور پنج سرنشین محسوب می شود که در چهار تیپ پایه، LX ،EX و SX به بازار عرضه می شود. برخی از امکانات تیپ استاندارد این خودرو شامل چرخ های 16 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، بلوتوث، سیستم صوتی دارای چهار اسپیکر، رادیوی ماهواره ای و درگاه اتصال آیپاد و USB است. تیپ LX بر چرخ های 17 اینچی آلومینیومی سوار است و از چراغ های LED حرکت در روز، شیشه عقب دودی، دسترسی بدون کلید، سنسور پارک، باربند و گرم کن آینه بغل برخوردار است.
تیپ EX اسپورتیج تمامی امکانات راحتی را در خود جای داده است. برای این تیپ، چرخ های 18 اینچی آلومینیومی، چراغ های جلویی اتوماتیک، مه شکن، کنترل آب و هوای دوگانه، صندلی های برقی، فرمان دارای روکش چرمی، رادیوی HD، دسترسی و استارت بدون کلید، و رابط کاربری دارای صفحه لمسی در نظر گرفته شده است. تیپ SX از موتور توربو شارژر 2 لیتری بهره می برد. در این تیپ از سیستم تعلیق دارای تنظیمات اسپرت و صفحه داشبورد جذاب تر نیز استفاده شده است. از دیگر مزیت های تیپ SX می توان به طراحی داخلی و خارجی با جزئیات بیشتر اشاره کرد. در کنار تمامی تنوع امکاناتی که در تیپ های کیا اسپورتیج 2013 دیده می شود، خریداران می توانند امکانات یک پکیج سفارشی را نیز به خودرو اضافه کنند. با سفارش این پکیج، یک سانروف پانوراما، روکش های چرم (در تیپ SX استاندارد وجود دارد)، صندلی های دارای گرم کن و آینه الکتروکرومیک نیز به تجهیزات اسپورتیج اضافه می شود.
خودروسازی کیا در ساخت اسپورتیج 2013 از دو موتور چهار سیلندر استفاده کرده است. تیپ های پایه، LX و EX دارای موتور 2.4 لیتری هستد که نیرویی برابر با 176 اسب بخار تولید می کنند. مدل پایه در کنار این موتور از یک گیربکس شش سرعته دستی استفاده می کند و تیپ های دیگر از گیربکس اتوماتیک-دستی بهره می برند. در تست های انجام شده، اسپورتیج 2.4 لیتری توانست در بازه زمانی 9.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد. مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو که دارای گیربکس اتوماتیک است، در شهر و بزرگراه به ترتیب 13 و 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مدلی که از سیستم انتقال نیروی چهار چرخ محرک (AWD) استفاده می کند، مصرف سوخت بیشتری دارد. مصرف سوخت این مدل به ازای طی مسافت 100 کیلومتر در شهر 14 لیتر و در بزرگراه 10 لیتر است. برای تیپ SX موتور 2 لیتری توربو شارژر در نظر گرفته شده که توانایی تولید 260 اسب بخار را دارد. این مدل در 6.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت اعلام شده برای مدل دیفرانسیل جلو در شهر 13 لیتر و در بزرگراه 10 لیتر است، البته به نظر می رسد که مصرف سوخت این مدل از اعداد اعلام شده بیش تر باشد.
از نقطه نظر ایمنی باید گفت که کمپانی کره ای در ساخت اسپورتیج بسیار خوب عمل کرده است. اسپورتیج 2013 در تست های ایمنی در برخوردهای شدید از جلو، کنار و استحکام سقف خودرو، بالاترین امتیاز را به دست آورده است. امکانات ایمنی استاندارد که در همه تیپ ها دیده می شود عبارتند از ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری و سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی است. در تست ترمز، کیا اسپورتیج EX خودرو را در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در فاصله 36 متر متوقف کرد. تیپ SX که اسپرت ترین مدل محسوب می شود، توانست خودرو را از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 35.5 متر به صفر برساند.
|
|
همانطور که نمای خارجی این مدل در بین خودروهای هم رده خودنمایی می کند، طراحی داخلی اسپورتیج نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. صندلی های جلویی راحت هستند و برای سرنشینان جلو، فضای بالای سر و فضای پای مناسبی در نظر گرفته شده است. البته صندلی های ردیف عقب از نظر فضای پا به خوبی صندلی های جلو نیستند و متاسفانه قابلیت حرکت را ندارند. فضای بار پیشت این صندلی ها کم و در حدود 740 لیتر است. لازم به ذکر است، در حالتی که صندلی های ردیف عقب کاملا خوابانده شده اند، این فضا به 1530 لیتر می رسد.
سواری کیا اسپرتج از آن چیزی که انتظار دارید بهتر است. هندلینگ این خودروی کره ای به دلیل تنظیمات مناسب سیستم تعلیق بسیار خوب است. البته اگر می خواهید لذت رانندگی دو چندان شود، مدل SE را انتخاب کنید، زیرا دارای تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق و چرخ های 18 اینچی است. مدل هایی که از موتور 2.4 لیتری استفاده می کنند، شتاب مناسبی دارند و هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک آن ها عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. موتور 2 لیتری توربو شارژر تیپ SX در مقایسه با موتورهای شش سیلندر کراس اوورهای رقیب بسیار ارزشمندتر است. کیا در ایران فروش خوبی داشته و محصولات متنوعی را به بازار ایران راهی کرده است. در مقاله بررسی هیوندای ix35 نزدیک ترین رقیب اسپورتیج را مورد بررسی قرار دادیم، حال شما بین این دو خودرو کدامیک را می پسندید؟ نظرات خودرا با ما در میان بگذارید.