خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars)

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

حتماً اسم خودروهای هیبریدی(هایبرید) به گوش شما آشناست. به طورکلی، هیبرید یعنی ترکیبی که از دو عنصر  مجزا تشکیل شده باشد. اما در صنعت خودرو به خودروهایی اطلاق می شود که دو موتور مجزا یکی موتور بنزینی یا دیزلی و دیگری موتور الکتریکی. اغلب از ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی در طراحی خودروهای هیبریدی استفاده می شود. این خودروها به دلیل مصرف کم تر سوخت های فسیلی و جایگزینی هرچه بیش تر آن با انرژی الکتریکی و در نتیجه آلایندگی کم تر، اهمیت بسیار بالایی در بحث کاهش آلودگی هوا دارند. شکی نیست که در آینده به تدریج این خودروها، جای خودروهای بنزینی و دیزلی را خواهند گرفت.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی به دلیل این که کوچک تر شده است، بهره وری آن بالاتر یا به عبارتی مصرف سوخت آن پایین تر رفته است. به عبارت بهتر، هنگامی که دو خودرو با سرعت یکسان در جاده در حال حرکت باشند و یکی دارای موتور کوچک تری نسبت به دیگری باشد؛ با وجود این که هر دو قدرت موتور یکسانی تولید می کنند، خودرویی که موتور کوچک تری دارد، مصرف آن کم تر است.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

یکی از برترین مزیت های خودروهای هیبریدی، قابلیت مهار و بازیابی انرژی جنبشی در ترمزهای آن ها است. همان طورکه می دانید، هنگام ترمز کردن، انرژی جنبشی خودرو در ترمزها به صورت گرما هدر می رود. در خودروهای هیبریدی، سیستمی طراحی شده است که می تواند با دریافت این انرژی در حال اتلاف، آن را به شکل انرژی الکتریکی در باتری خودرو ذخیره کند تا در راه اندازی موتور الکتریکی خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

در خودروهای هیبریدی یکی از راه های کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آلایندگی خودرو، افزایش قابلیت آیرودینامیکی آن است که این امر با حذف بخش های اضافی روی بدنه خودرو حاصل می شود و مقاومت باد در مقابل حرکت خودرو کاهش می یابد. طبیعی است خودرو برای غلبه بر این مقاومت، نیاز به انرژی کم تری خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به بررسی بخش های مختلف یک خودروی هیبریدی بپردازیم. این بخش ها عبارتند از: (1) موتور بنزینی، (2) موتور الکتریکی، (3) باتری، و (4) سیستم انتقال قدرت که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها پرداخته می شود.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

(1) موتور بنزینی: موتور بنزینی در خودروهای هیبریدی کاملاً مشابه موتور خودروهای عادی است، با این تفاوت که نسبت به آن، پیشرفته تر و آلایندگی آن کم تر است. لازم به توضیح است، باک بنزین در خودروهای هیبریدی، محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی به شمار می رود.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

(2) موتور الکتریکی: موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی، هم به عنوان موتور، نیروی محرکه را تأمین می کند و هم به عنوان ژنراتور، برق اتلافی را مجدداً در باتری ذخیره می کند. به عنوان مثال، زمانی که به موتور الکتریکی نیاز است، این موتور با استفاده از باتری ها، شتاب مورد نظر را ایجاد می کند و زمانی که به آن نیازی نیست، مثلاً در سراشیبی ها، به عنوان ژنراتور عمل می کند و برق اتلافی را به باتری بر می گرداند.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

(3) باتری: برخلاف بنزین موجود در باک بنزین  که می تواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند، نقش باتری ها در خودروی هیبریدی، ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی است. البته موتور الکتریکی نیز به نوبه خود می تواند در مواقعی که اتلاف انرژی رخ می دهد، انرژی را به باتری پس دهد.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

 (4) سیستم انتقال قدرت: به طور کلی دو نوع سیستم انتقال قدرت در خودروهای هیبریدی وجود دارد: (الف) موازی و (ب) سریدر سیستم انتقال قدرت موازی، باک بنزین، سوخت را به موتور بنزینی می رساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی می رساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی  هم زمان به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند و در نهایت، قدرت موتور به چرخ ها می رسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند. باتری  ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند. به عبارت بهتر، در سیستم انتقال قدرت موازی،  هر دو موتور بنزینی و الکتریکی، نیروی محرکه مورد نیاز خودرو را به طور توأماً فراهم می کنند. در سیستم انتقال قدرت سری، موتور بنزینی، ژنراتور را به حرکت در می آورد و ژنراتور می تواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است. بنابراین موتور بنزینی در سیستم انتقال قدرت سری، هرگز به طور مستقیم  قدرت موتور را به چرخ ها منتقل نمی کنند.

خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) (ویدئو)

در فیلم زیر (دانلود) که توسط تیم 1Car ترجمه و زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد این خودروها به خوبی نمایش داده شده است.

/uploads/Ford Plugin Hybrid Animation video F.flv

در خاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان اصول و مفاهیم مرتبط با خودروهای هیبریدی را شرح بدهد. طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند.


منبع

Wikipedia

برچسب : هیبریدی , هایبرید , هیبرید , خودروی هیبرید , خودروی هایبرید , الکتریکی , سبز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

29 نظر

رامتین
1

سلام برخوانندگان محترم،درود برایران وایرانی که همیشه پرچمش درعالم به افتخار بلند است،دوستان عزیز امروز به خواست خداوند بنده حقیر دستگاه هیبریدی نامحدودی اختراع کرده ام که هنوز تجاری سازی یا رونمای نکرده ام ،این دستگاه بدونه نیاز به هیچ ماده یا محیط پیرامونی به شکل تمام نشو به شما برق گرما ونور و غیره را هدیه می دهد،لازم به ذکر است این دستگاه خورشید دوم نام دارد وبرای فضا وخودروها وخانه ها وکارخانه ها وغیره به کار می رود به صورت تمام نشو،امروز با این تکنولوژی دونیا در/ید/ما خواهد بود انشا ءالله،ما میتوانیم خود اتکا باشیم، جوانان این مملکت اگر حمایت شوند دونیا را مسخر خود میکنند،جانم فدای ایران
15:18  1395/12/22
پاسخ دادن
مسعود
6

لطفا در مورد ساختار موتوری و معایبش بیشتر توضیح بدین
18:30  1394/08/25
پاسخ دادن
nader
2

خسته نباشید.
در صورت امکان توضیحات فنی در مورد ساختار گیربکس آن گفته شود
با تشکر
11:48  1394/07/03
پاسخ دادن
ارد
2

با سلام؛
چون در اين خودرو ها دو دستگاه موتور (الكتريكي ومكانيكي) وجود داره وعلاوه بر باك بنزين تعدادزيادي باتري نصب شده ، وزن اين خودروها چه وزني خواهد شد؟ ودر صورت افزايش وزن مصرف سوخت نيز بيشتر ميشود. ايا در اين موارد اطلاعاتي موجود است؟زمان شارژ باتري ها چه مدت است؟وچه مسيري با يك شارژكامل ميتوانند راه بروند؟
سپاس.
11:59  1394/03/15
پاسخ دادن
ذبیح
1

از معلومات جامع و مفید که در باره اتومبیل های هیپریدی نوشته اید برای بنده مفید بود
سپاس گذارم خیلی ممنون
15:41  1394/02/12
پاسخ دادن
علی
1

با سلام ایدهای دارم که نمیدانم باکی ودرکجامطرح کنم راهنمایی کنید
04:56  1393/12/24
پاسخ دادن
شهرام
1

مدت دوام باتری وهزینه تعویض چقدر است ایا میتوان فقط بنزین استفاده کرد
18:31  1393/08/10
پاسخ دادن
بسیار جالب
1

اگر درشهرباشه بسیار جالب میشه
14:49  1393/07/25
پاسخ دادن
باقر
1

دوستان کسی پروژه ای در مورد بهینه سازی سوخت خودرو های هیبریدی داره ؟ اگه دارید به شماره من پیام بدین ، خریدارم ۰۹۳۹۰۹۰۵۶۱۳
18:27  1393/06/10
پاسخ دادن
امین
2

خوب بود. مرسی. ولی خیلی خلاصه و کم بود. مطالب بیشتر و کامل تری از معرفی انواع خودروهای هیبریدی بذارید
05:48  1393/05/05
پاسخ دادن
بحث نکن
6

این موتور اصلا معایب نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگه داره لطفا توضیح دهید
17:15  1393/04/30
پاسخ دادن
حامد
7

کنار هم بودن باک بنزین و باتری ها میتونه در تصادفات و یا نقص فنی خیلی خطرناکه وباعثه آتش گرفتن ماشین میشه!!!
20:05  1393/02/30
پاسخ دادن
اسماعیل
9

سلام نه اینجور نیست که منفجر بشه برای انفجار نیاز به چاشنی مواد منفجره داره بنزین فقط میتونه شعله تولید کنه و باید بگم این موضوع هم به فکر طراح رسیده وبه خاطر همین هم است که باطری ها به صورت شبکه ای هستن که هم هزینه تعویض باتری خراب کمتر باشه هم امنیت بیشتری داشته باشه البته طراح ها بیشتر توجه خودشون گذاشتن روی خطر برق گرفتگی و باید بگم این خودرو ها از همه نظر امتحان پس دادن وخوب هم بوده برای همین هم داره فرا گیر میشه وتنها مشکلی دارند اینکونه خودرو ها نبود تکنولوژی کافی برای بهره برداری بهتر از این نوع خود رو هاست و صرفه بیشتر از نظر قیمت هست یک موسسه تحقیقاتی گفته این مشکل رو تا سال 2016 یا حد اکثر تا2020حل میکنه و همین جور هم اطلاع داشته باشین محققان با اضافه کردن طلا به ساختار باطری ها ظرفیت اون ها رو 10 برابر کردن وعمر باتری بسیار طولانی شده بود ولی هزینه ان مقرون به صرفه نیست طلاست دیگه
00:13  1393/07/17

پیمان
6

مجلس تعرفه گمرک خودرو های هیبریدی را 0% اعلام کرده.باید منتظر ورود این خودرو ها با قیمت پایین باشیم
18:48  1393/02/30
پاسخ دادن
امیر
4

احتمالا هزینه نگهداری این خودروها بالا باشه چون دو تا موتور دارن بنزینی و الکتریکی
02:00  1393/02/19
پاسخ دادن
امین
1

با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
12:59  1392/12/18
پاسخ دادن
مسعود محمدی
1

ممنونم از مقاله بسیار خوبتون
اگه امکان داره مطالب بیشتر در مورد موتورهای الکتریکی و ژنراتورها که در این نوع خودروها استفاده می شوند را بار گذاری کنید
20:06  1392/10/13
پاسخ دادن
حسن افشان مهر
1

ممنونم از مقاله خیلی خوبتون و موفق باشید.
01:41  1392/09/14
پاسخ دادن
محسن دلشاد رشته مكانيك
1

خيلي رشته مكانيك وبرق خودرو رودوست دارم راهنمايي كنيد كارخانه خودرو سازي هيبريدي درايران كجاست وكي توليد انبوه داره
10:28  1392/08/15
پاسخ دادن
مهيار دانشجوي برق
1

سلام دوست عزيز تا جايي كه من خبر دارم فعلا خودروي برقي تو ايران به صورت انبوه توليد نميشه ولي در آينده ايران خودرو قصد انجامش رو داره. اما تا چند ماه آينده قرار هستش كه اين خودرو ها وارد كشور بشن كه من جزو اولين نفراتي هستم كه اين ماشين رو ثبت نام ميكنم،اميدوارم اين خودرو ها جايگزين خودرو هاي فعلي موجد در بازار بشن چون واقعا ارزشش رو دارن
03:25  1393/03/06

طراحان مکانیک
3

ایران جز پیکان و پراید کودوم ماشین رو تولید انبوه داره که بیا به زنه تو خط هیبرید ،ها عمو؟
11:48  1393/06/12

hamid
6

slm,mec vaghean mofid bud
15:59  1392/02/24
پاسخ دادن
یاوری
1

ممنون از مطالب خوب وتصاویر خوب وقابل فهم شما متشکرم
11:41  1392/02/18
پاسخ دادن
javid
1

salam age betunid dar mored ajza kamel tozih midadin
22:42  1392/01/22
پاسخ دادن
sepehr
2

واقعا ممنونم ازتون خیلی مفید بود
سپاس از 1car
17:16  1392/01/19
پاسخ دادن
کاربر: Moein
1

ممنون مفید بود
00:21  1392/01/17
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
5

خب این مقاله کامل و بسیار عالی بود
ممنون ۱car
20:57  1392/01/14
پاسخ دادن
آرام
7

ممنون از مقاله جالبتون
هم طور ذکر کردید در آینده به تدریج این خودروها، جای خودروهای بنزینی و دیزلی را میگیرند ولی اطلاعات ما در مورد این خودروها خیلی کمه، خواهش میکنم در مورد مشخصات فنی این خودروها مطالب بیشتری بزارید و به همین مقاله بسنده نکنید
01:36  1392/01/14
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
6

مرسیوو خیلی جالب و مفید بود
17:28  1392/01/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جناب کارشناس قلابی : اقا برج ۴ براتون دعوتنامه میا د اونم شاهین اما با قبمت ۶۰۰ تومن.شاید .حال ریسک هست انتخاب با شماست.من بودم اگه مصرف کننده بودم حتما اطلس رو میزدم گور بابا ش.تو این خرتو خر بازار نقدو عشف است.مطمعن باشید که با قیمت قبل شاهین نمیدن.پول اضافه داری صبر کن .نگاه کنید داداش شما ۹ هزار نفرید یعنی کلی مشتری که سایپا نمیخواد از دست بده کلی مشتری که هیچ تعهدی در خودرو بهشون نداره.سهمیه نمیسوزه ولی هر چی رادست و زیاد و پرسود باشه رو میفروشه.شاهین به قیمت ۴۳۰ برای هیچ کس دعوتنامه نمیفرسته.احتمالش زیاده بیاد خرداد اما ۶۰۰ رو شاخشه.
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
سورن پلاس ef7 تحویل 29 اسفند : سلام دوستان اگر کسی از تحویل اسفند ماه فاکتور شده لطفا پیام بزاره تا دوستان دیگه هم متوجه بشند با تشکر از دوستان
تارا v1p تحویل تیر : من وقتی که وارد کاستومر می شدم نوشته بود وضعیت احراز شده و رنگ اش هم سبز بود، الان نوشته وضعیت: ثبت نام با رنگ ابی! کسی هست علت اش رو بدونه؟
اااا : خخخ بنز 4050 سی ساله قبله که 30 لیترمصرف کنه جمع کن خودتو توتوعمرت دستت به فرمون ماشین نخورده بابات بهت گفته اطلس بزن نشده بروبگو نتونستم وسواردوچرخه 16 خودت شوبرودوردور افرین پسرم
علی تارا اتومات V4 : سلام جریمه تاخیر چقدر محاسبه کردن برای شما؟
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا برام روز اخر سال ۲۸ اسفند شاسی شده الان دو ماهه تو مرحله بیمه گیر کرده زنگ‌زدم الکی میگن باگ سیستممون ایراد پیدا کرده تا ۲۰ این ماه درست میشه ولی مطمنم دروغ میگن فقط باید هر روز ب این بیشرف ها زنگ‌بزنیم بابتعدم صدور بیمه گوش زد کنیم بر پرشون لعنت فقط میدونم همه j7 هایی ک تاریخ ۲۸ اسفتد شاسی شده تو مرحله صدور بیمه گیر کردن
حسین دوگانه دی ماه : امروز 1402/02/19تاریخ دوگانه دیماه بودم 01/21. تکمیل وجه کردم امروز تحویل گرفتم. با تشکر
سعید : سلام. مال من فروش فوری بوده. البته مال من V1 بوده. چندین بار به نمایندگی و امور مشتریان گفتم ماشین های بعد از من هم فاکتور شدن، میگن امکان نداره. خواستم بهشون ثابت کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ناجی : شما از کجا فهمیدی بخش نامه 4714
29اسفند : 68228 17دی تکمیل وجه
ایکس 33 اتومات : خبری داری کی شروع میکنن به فاکتور کردن
حمید دوگانه اسفند : بله فروش فوری مال مال اونایی بود که ماشین اسقاطی تحویل داده بودند
دمپایی 151 : 😕😕فروش فوری اسفند فاکتور نشده شما فاکتور شدی مگه میشه
زهره 55 : منم همینو میگم بعد به من میگن تو باقری
تبدیلی🤩 : استان مرکزی
207اتو : پلاک چند روز طول می‌کشه بیاد
اسفندی : حقیقت و گفته. ناراحتی نداره. دستمون ب جایی بند نیس
الوند : درود به همه عزیزان ، هنوز خبری از مجوزها تا این لحظه که براتون کامنت میزارم نشده ، خیلی دوست داشتم دلتون رو شاد کنم امروز ولی نگران نباشید ، دوستانی که رفتن توی تاخیر اولویت مجوز خروج هستن