1Carشرکت پورشه از هنگام معرفی مدل شاسی بلند کاین در سال 2003 تاکنون، 430,000 دستگاه از این خودرو را تولید کرده است، این تعداد برای شرکتی که تا کمتر از دو دهه پیش فقط یک مدل، یعنی 911، تولید می کرده، رقم بدی نیست. کاین یک موفقیت بزرگ محسوب می شود و دلیل آن حفظ نمودن DNA این شرکت است، چیزی که می توان به آن لذت سواری با پورشه گفت. به علاوه این شرکت با این ادعا که مدل جدید کاین GTS 2013 اسپرت ترین شاسی بلند بازار خواهد بود توجه ما را هرچه بیشتر به خود جلب نموده است. به نظر، این گفته، چیزی بیش از فقط یک تغییر کوچک را در دنیای کوچک پورشه ایجاد خواهد نمود. چگونه یک مدل شاسی بلند 420 اسب بخاری می تواند سواری بهتری نسبت به همتای سریع تر و قوی تر خود یعنی مدل کاین توربوی 500 اسب بخاری داشته باشد؟
تولید نسل دوم پورشه کاین از سال 2011 شروع شد. این کمپانی از طراحی جدید برای کاهش وزن این شاسی بلند نسبتا سنگین به میزان 181 کیلوگرم استفاده کرد. وزن این خودرو با جایگزین کردن آلومینیوم سبک در شاسی به جای قطعات فولادی کاهش یافته است ولی با مجهز شدن کاین به سیستم چهار چرخ متحرک الکترونیکی این کاهش وزن بیش تر شده است. با وجود اینکه همه ما قبول داریم که کاین یک شاسی بلند است ولی طرفداران اتومبیل، مدل GTS را به عنوان یک سدان بزرگ با هندلینگ عالی می دانند ( پورشه 15,766 دستگاه از نسل اول مدل کاین GTS را به فروش رسانده است). این مدل که در رده بندی مدل های کاین دقیقاً در زیر مدل توربو قرار دارد، بر اساس کاین S هشت سیلندری تولید شده است. همانطور که انتظار می رفت این مدل با دریافت تجهیزات استاندارد و نیز ظاهری منحصر به فرد در نمای داخلی و خارجی به تولید رسید. قیمت کاین S از 66,825 دلار شروع می شود در حالی که مدل GTS قیمتی معادل 83,025 دلار دارد.
نمای خارجی GTS، تغییرات زیادی داشته است که شامل نمای جلویی با ورودی های بیشتر و بزرگتر هوا، چراغ های تیره با لامپ های LED و رکاب های جانبی و قاب پنجره هایی با دور مشکی می باشد. این خودرو در عقب، دارای بال دوگانه، نوارهای سیاه روی درب عقب، چراخ های دودی و نیز سر اگزوزهای چهارتایی مشکی است. در فضای داخلی از صندلی های اسپرت چرم آلکانترا استفاده شده است، علاوه بر صندلی ها، چرم آلکانترا برروی درب ها، کنسول میانی و سقف نیز به کار رفته است. در این مدل، یک فرمان چرمی با طراحی اسپرت نیز به صورت استاندارد دیده می شود.
پورشه مجموعه امکانات ویژه کرونوی خود را برای اولین بار برای این مدل نیز ارائه کرده است است. این مجموعه گرچه دارای سیستم های حرکتی نیست ولی شامل یک زمان سنج روی داشبورد و نمایشگر عملکرد موتور می باشد که تعداد دورها و شتاب خودرو را نمایش می دهد. در زیر کاپوت یک موتور تمام آلومینیومی 4.8 لیتری به گونه ای تنظیم شده که عملکرد آن را 20 اسب بخار بهتر کرده است. در نتیجه این موتور اکنون توانایی تولید نیرویی معادل 420 اسب بخار در 6,500 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 380 نیوتن متر در 3,500 دور در دقیقه را دارد.
افزایش 5 درصدی توان چندان هم خارق العاده نیست ولی همراهی آن با دیگر تغییرات اعمال شده به دست سازندگان این مدل فوق العاده است. صدای اگزوز کاین GTS پرقدرت و شنیدنی است. ولی این فقط نیمی از داستان است، بد نیست بدانید این مدل دارای سیستم اگزوز اسپرت است و سر اگزوزهای دوگانه، غرش هیجان انگیز موتور را به نسبت میزان بار، سرعت و دنده به شدت افزایش می دهد. موتور هشت سیلندر پورشه میزان اندکی بنزین را دیرتر به چرخه احتراق وارد می کند و سوپاپ اگزوز را باز نگه می دارد تا هنگام کاهش سرعت غرشی با فرکانس پایین ایجاد کند و از اگزوز آتش خارج شود!
گیربکس استاندارد تیپ ترونیک 8 دنده این خودرو نیز برای این مدل بهینه سازی شده است و تعویض دنده را سریعتر کرده است. سرعت تعویض دنده ها همانند مدل کاین اس است ولی برای افزایش شتاب GTS، نسبت اکسل های عقب و جلو کوتاه تر شده است. نیروی حاصل از موتور به وسیله سیستم چهار چرخ متحرک به جاده منتقل می شود. سیستم استاندارد کنترل کشش پورشه این اطمینان را ایجاد می کند که اکسل عقب به طور مستقیم در حرکت است ولی در صورتی که لغزندگی تشخیص داده شود 100 درصد نیرو را می تواند به اکسل جلو منتقل کند.
تمامی مدلهای GTS دارای کمک فنرهای الکترونیکی قابل تنظیم هستند. مهندسین، 5 سطح ارتفاع برای این خودرو در نظر گرفته اند که یک از ویژگی های اسپرت آن است و به گفته پورشه کاملا با مدل S متفاوت می باشد. سیستم استاندارد ترمز نیز مستقیماً از مدل توربو برگرفته شده است. ترمزهای جلو، 6 پیستونی مونوبلوک با دیسک 14.2 اینچ و ترمزهای عقب، 4 پیستونی مونوبلوک با دیسک 13 اینچی هستند. ترمزهای بزرگ و قرمز رنگ این خودرو به راحتی دیده می شوند( ترمزهای مدل S نقره ای رنگ هستند). در این مدل چرخ ها به صورت استاندارد 20 اینچیاست. با وزنی برابر با 2,085 کیلوگرم، شرکت پورشه می گوید که مدل GTS در مدت 5.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن 259 کیلومتر در ساعت است.
با فعال کردن حالت اسپرت در کمتر از 5 دقیقه متوجه خواهید شد که کاین GTS یک خودروی عادی نیست. با فشار دادن پدال گاز تا آخر، این خودرو غرشی می کند شبیه به خرسی که از خواب زمستانی بیدار می شود. به سادگی می توان گفت که یک شاسی بلند نمی تواند صدایی به این خوبی داشته باشد. مطمئن باشین اگر پشت فرمان کاین GTS بنشینید، به یاد بچگی دائماً با پدال گاز بازی خواهید کرد و صدای قام قام ماشین و اگزوز را در خواهید آورد!
اگر بخواهیم کاین GTS را با توربو مقایسه کنیم، حتی بدون در نظر گرفتن اعداد و ارقام باید گفت که مدل توربو سریعتر است و از هندلینگ بهتری به نسبت GTS برخوردار است. با این وجود باید گفت که کاین GTS را می توان اسپرت ترین شاسی بلند بازار دانست. نظر شما چیست؟ شما کدام یک از شاسی بلند های موجود در بازار جهانی و یا داخلی را جذاب تر و اسپرت تر می دانید؟ اگر تجربه رانندگی با کاین را دارید لذت خود را با دیگر کاربران 1Car شریک کرده و با آنها در میان بگذارید.