تجارت مرگ، آشکارا زیر پوست شهر!

تجارت مرگ، آشکارا زیر پوست شهر!

به تجارت مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان، تجارت مرگ می‌گویند؛ اما تجارت دیگری در زیر پوست شهر در جریان است که آثار مخرب آن کمتر از اقدامات یاد شده نیست.
پیش از این برخی رسانه‌ها از اتفاقات روزمره‌ای که در تعمیر غیر اصولی و سطحی خودروهای چپی و تصادفی شدید و عرضه مجدد این خودروها به عنوان خودروی نو و اصطلاحا بی‌رنگ، رخ می‌دهد پرده برداشته بودند.
اما ظاهرا فاجعه به همین جا ختم نشده و مدت مدیدی است که تجارت دیگری تحت عنوان "خرید و فروش قطعات داغی خودروها" شکل گرفته است. در این تجارت، مالک خودرویی که تصادف شدید داشته است، پس از تعمیر خودرو، قطعات خودروی آسیب دیده را به افرادی که به خرید قطعات داغی (قطعات آسیب دیده و تعویضی خودرو) مشغولند، می‌فروشد.
خریداران قطعات داغی‌ نیز از این قطعات برای تعمیر غیر اصولی و سطحی دیگر خودروهای آسیب دیده استفاده کرده و در مواردی این قطعات را مانند جراحی ماهر، به یک خودروی تصادفی و چپی پیوند می‌زنند تا خودروی جدیدی با ظاهری مناسب اما غیر ایمن، متولد شود.
در این زمینه فرض کنید یک خودروی ال 90 تصادف شدیدی داشته و در فرایند تعمیر خودرو در تعمیرگاه خودروساز، اتاق خودرو تعویض شده است. در این موارد دو اتفاق برای اتاق آسیب دیده خودرو می‌افتد؛ یا خودرو فاقد بیمه بدنه بوده و مالک خودرو اتاق آسیب دیده را مستقیما به خریداران قطعات داغی‌ می‌فروشد و یا خودرو دارای بیمه بدنه بوده و اتاق خودرو به همراه دیگر قطعات آسیب دیده به عنوان داغی، تحویل شرکت بیمه‌گر می‌شود.
در این موارد نیز شرکت بیمه در روز روشن، مزایده فروش قطعات داغی را برگزار کرده و آن‌ها را به خریداران قطعات داغی‌ می‌فروشد. خریداران قطعات داغی‌ نیز از این قطعات برای سر هم کردن و تعمیر غیر اصولی دیگر خودروهای تصادفی و چپی، استفاده می‌کنند.
در این مثال نیز، فرد خریدار قطعات داغی‌ که اتاق آسیب دیده خودروی ال 90 را از مالک خودرو یا شرکت بیمه خریداری کرده، از این اتاق برای تعمیر و سرهم‌بندی دیگر خودروهای ال 90 که دچار تصادفات شدید شده‌اند، استفاده خواهد کرد و یا این اتاق را به خریداران خودروهای تصادفی خواهد فروخت تا آنها از بخش‌های مختلف این اتاق برای تکه‌کاری و سرهم‌بندی اتاق آسیب دیده یک خودروی دیگر، استفاده و خودروی سرهم‌بندی شده را تحت عنوان خودروی بدون تصادف و بی‌رنگ، به بازار عرضه کنند.
نتیجه این وضعیت، شکل گرفتن تجارت سیاه خرید و فروش خودروهای تصادفی و قطعات داغی خودروهای آسیب دیده است. خودروهایی که باید در تعمیرگاه‌های مجاز تعمیر شده و قطعاتی که باید به قبرستان خودروها فرستاده شده و اوراق شوند، اما به جای این کار از آنها برای تعمیر غیر اصولی خودروهای تصادفی و فریب مصرف‌کنندگان، استفاده می‌شود.
در این میان مشخص نیست که چه نهادی باید جلوی چنین تجارتی را گرفته یا حداقل بر آن نظارت کند. مبارزه با تجارت اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسان متولیان خود را داشته و با آن برخورد می‌شود اما تاکنون هیچ نهادی وارد این حوزه مهم اما مغفول، نشده است.
از آن مهمتر آنکه ضعف‌های قانونی در این زمینه وجود دارد که نیازمند رسیدگی است. ضعف‌های قانونی از جمله اینکه شرکت بیمه چرا باید رسما وارد این تجارت شده، به عضوی از این چرخه سیاه تبدیل و با برگزاری مزایده، قطعات آسیب دیده (داغی) را به خریداران قطعات داغی‌ بفروشد؟ پرسش دیگر این است که آیا پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مسوول حفظ ایمنی در خیابانهای کشور، نباید از تعمیر غیر اصولی خودروهای تصادفی جلوگیری کند و ...
و اما پرسش آخر، جان انسانها مهمتر است یا سودی که از پول خون انسانهای بی‌گناهی که خودروی چپی و تصادفی را به عنوان خودروی بی‌رنگ خریداری کرده و در تصادفات احتمالی آسیب خواهند دید، به دست می‌آید؟ شما نظر بدهید.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , تجارت , مرگ , بیرنگ , داغی , قطعات , خرید , فروش , بیمه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: reza-4WD
0

اگر قیمت خودرو های داخلی مثل الان سه برابر نباشد مردم تن به خریدن همچین ضایعاتی نمی دهند
23:48  1393/12/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرداد x5 پژمان7 : سلام دوستان 29 مرداد x5 ثبت نام کردم ، قیمت قطعی 1740 و 90 روزه .. بنظرتون کی شاسی میشه یا کی تحویل میدن ؟
J4 اردیبهشت دو مرحله ای : تماس گرفتم دفتر تهران. میگن طبق برآورد، تمام J4 های پرداخت دو مرحله ای های اردیبشت تا پایان آذر شاسی می شن.
J7 : ثبت نام دو نرحله ای اردیبهشت زنگ زدن ساعت ۲ ماشین را تحویل بگیرم ولی مدارک هنوز بدستم نرسیده از طریق پست
رضا بهمن ماهی : امروز زنگ زدم گفتن تا ۱۸ مرداد کلا فاکتور شد من خودم ۱۹ مردادتکمیل وجه کردم باید منتطر بمونیم
هانیه : اقایون‌ توروخدا هرچی شد به ماهم بگید من مشهدم 🙏
شاهین کرج : اقا بیاین خدا وکیلی
Ali : دوستان ۸ مرداد امروز شاسی شد لطفا اطلاع رسانی میکنید
j7تیر۴۰۴ : میخای من پیش پیش افزایشتو رو بدم چطوره؟هی هر روز ی چرتی میگی
ریرا فوری فرسوده : ریرا فروش فوری از تاریخ یکم آذر پرداخت کردم مدارک کاامل بارگزاری شده ولی هیچ خبری نیست
اهورا : J4ثبت نام 13مرداد هنوز شاسی نخورده دوستان اطلاعی دارند,,,
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سینا : من که دوگانه تکمیل وجه 21 مرداد فاکتور نشده
کوییک آر اس : بی صاحب هر یک روز تکمیل وجه یک هفته طول می کشه تا فاکتور کنن
دمپایی فاکتور نشده : لطفا هر کدام که ثبت نامی ب20 مهر هستین و تحویل گرفتین یا قبل از اون تاریخ اعلام وضعیت کنید ببینیم اوضاع از چه قراره؟
محمد : سلام دوستان، کسی از پارس خودرو سود تاخیر گرفته؟ کوییک فروردین تحویل گرفتم با 4 ماه تاخیر
میثم : ببخشید افزایش قیمت که سر ماه میدن به ماها که کاری نداره درسته؟
کوئیک : سلام 20 مراد کسی پلاک نشده جی ایکس ال
اطلس : سلام وقت بخیر کسی خبر نداره ماها که 23 روزه فاکتور شدیم کی تحویل میدن
207 پانا فولادی آذر : تاریخ فاکتوروپلاک هم لطف میکنید بگید؟
علیرضا : منم همین.8 آذر فاکتور.15 آذر پلاک آنلاین هنوز خبری نشد.لعنت بهشون
خ : دعوتنامه دنا اتومات موعد اسفند کی میاد وایا افزایش قیمت میخوه